Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Det är svårare att komma ihåg lögn än sanning. Det är genom motsägelser som brottslingar avslöjas i förhör. Här varierar versionerna så mycket att det är svårt att tro att alla motsägelser är misstag. Vad försöker MB dölja? Fick han nödrop i SMS och skäms för att han inte hörsammade dem? Eller vad är orsaken?
Jag sitter och pusslar med exakt samma material. Jag ska dra min tolkning av messen när jag får tid, antingen ikväll eller imorgon.
Men som generella svar på dina frågor:
Jag lutar åt att motsägelserna är en kombination av 1) sviktande minnesbilder och 2) medvetet utelämnande av sanningen och/eller kanske till och med 3) lögn. (Se där, vad precisa vi är när det gäller osanningens finare distinktioner!)
När det kommer till de två senare kategorierna, menar jag att två orsaker öppnar upp sig:
1.
MB skrev något i sina mess, som inte alls var särskilt trevligt, som antydde att deras relation var dålig, vilket han inte vill medge inför polisen. Att relationen inte var bra, antyds faktiskt av både FB-kontakterna på kvällen den 2/5 och KJ:s omnämnande att VB var "nedstämd" när hon hämtades upp den 4/5. Den senare uppgiften får naturligtvis värderas försiktigt.
2.
MB skäms över hur han behandlade VB, särskilt när det går upp för honom att hennes mess kan ha varit allvarligt menade och att han - om han tagit dem på allvar - skulle kunna ha gjort något åt saken. Om man bortser från alternativet att MB är den kallaste mördaren som gått i ett par skor, och att kondoleanserna till mamman i rätten bara var ett spel för gallerierna, så ligger denna gest i linje med att han faktiskt hade dåligt samvete och att det var detta som kom till uttryck i rätten.
Två saker finner jag särskilt intressanta med messen:
1.
I de första förhören ligger MB:s redogörelse närmare det vi kan bekräfta objektivt. Han säger att han fick 4-6 mess, varav tre var identiska, och det är bekräftat att han fick 7. Dessutom innehåller redogörelsen fler detaljer om messens innehåll. Därefter blir redogörelsen otydligare.
2. Den stora diskrepansen mellan det vi vet objektivt sett och det som MB har uppgett i förhör ligger framförallt i
det antal mess han skickade: 4 bekräftade kontra 1 respektive 2 medgivna.
Det går inte att få ihop
alla motsägelser i MB:s redogörelser. Däremot tror jag det är möjligt att pussla ihop ett scenario utifrån:
1. Antalet kontakter.
2. Deras fördelning över tid.
3. Var MB befann sig när de skickades och mottogs
4. MB:s minnesbilder över innehållet
5. En bild av hur VB:s och MB:s messkontakter såg ut generellt.