2014-05-21, 16:35
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Man lägger all sin kraft på att hitta diverse konspirationsteorier mot den dömde, den ena värre än den andra.

Tänk om man istället skulle lägga samma kraft på att fundera ut var all efterbörd kan finnas så bl.a. modern och styvfadern får frid i livet, saknade kroppsdelar återbördas. Men det kräver viss tankeverksamhet och kända överskottsinfo från bl.a. FUP kunna ringa in eventuell dumpningsplats/platser.

Ja rena dårskapet. Det finns ingen relevans i bilderna och dess lager. Det blir så ovidkommande att man undrar om det man läser verkligen är sant. Är man så här korkad? Tja, tydligen och frågan är varför polisen skulle mixtra med bilderna då det är SKL som tar proverna. Men polisen ska alltså vara dom som sätter dit KJ med att plantera mer blod. Men då har vi rena cuckoonest här.-
Citera
2014-05-21, 16:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nu är du obegriplig. Blod är en förutsättning för blå signal från BlueStar. Vill du föra fram hypotesen att "spökhanden" har tillsatt mer blod under mätningen?

Kanske frågan fortfarande är om BlueStar lyser klarare om mer tillsätts. Misstanken antar jag i så fall skulle gå ut på att man tillsatt mer BlueStar för att få ett tydligare visuellt resultat i syfte att förstärka intrycket. Vad jag förstår lyser det inte klarare för att man tillsätter mer?

För att vara tydlig så är väl blod en förutsättning för blå signal så länge det inte rör sig om ett falskt positivt utslag, vilket är möjligt för BlueStar liksom för andra sådana här medel man använder för att upptäcka blod?

Vad jag förstår har man sedan gjort konfirmatoriska tester på den större blodfläcken för att avgöra att det är blod och DNA-bestämning för att avgöra att det tillhör mordoffret.
Citera
2014-05-21, 16:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Kanske dom känner varandra?
Jag vet inte, spekulerar precis lika mycket som dig

Du kan under alla förhållanden inte utgå från att bilder på en anonym blogg verkligen är sanna och inte manipulerade på något vis. Det är en sanslös brist på källkritik här i tråden igen.

Du kan ju försöka få någon av lokaltidningarna att ta i frågan. Kanske kan de dyka på polisen i Luleå och så får vi se vad de svarar. Jag menar allvar, tror du att det kan dölja sig en rättsskandal här ska du väl för h-e inte nöja dig med att sitta och babba om det här inne på Flashback?
Citera
2014-05-21, 17:29
Medlem
ME077s avatar
På sidan 307 i FUP finns bild på bagagemattan där placeringen av blodbesudling S089 kan ses (utskuren del). Besudlingen verkar ha funnits vid kanten, nära listen.

På sidan 304 i FUP kan man också läsa: "Med hjälp av bluestar hittades besudling på bagagemattan, S089, intill kanten/listen som tidigare nämnts".

När man tittar på polisens bilder med Bluestar tycker jag det ser ut som att placeringen av S089 hamnat en smula längre in i bilen, alltså inte vid listen. Men det kanske inte spelar någon roll.

Någon som vet var i bagageutrymmet som den blodbesudlade plastpåsen hittades? Det spelar kanske inte heller någon roll. Polisen har iaf dokumenterat (sid 309) var den blodbesudlade handsken hittades - precis nedanför kanten/listen.

Jag kan absolut inget om bilar. På sidan 305 i FUP finns bild när bagageluckan är stängd. Är det krångligt att montera bort bakljusen/locken? Vad finns bakom/hur ser passagen in till bagageutrymmet ut?

Jag undrar om Sushi & Te i Boden använder marinadspruta?

https://www.google.se/search?q=%22marinera+sushi%22&source=lnms&tbm=isch &sa=X&ei=vL58U7jKL9COywP-1IGgCQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1366&bih=643#q=marinads pruta&tbm=isch
Citera
2014-05-21, 17:32
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du kan under alla förhållanden inte utgå från att bilder på en anonym blogg verkligen är sanna och inte manipulerade på något vis. Det är en sanslös brist på källkritik här i tråden igen.

Du kan ju försöka få någon av lokaltidningarna att ta i frågan. Kanske kan de dyka på polisen i Luleå och så får vi se vad de svarar. Jag menar allvar, tror du att det kan dölja sig en rättsskandal här ska du väl för h-e inte nöja dig med att sitta och babba om det här inne på Flashback?

Varför riktar du all denna ilska mot mig?

Vad tror du själv? Är bilderna manipulerade på bloggen?
Citera
2014-05-21, 17:40
Medlem
MrsMagoos avatar
Undersökningsmetoder
Vid fordonsundersökningen har hårskydd, skyddsoverall, nitrilhandskar och munskydd
använts.

Fordonet har undersökts visuellt och med UV-ljus. Fordonet har fotograferats och
bilderna sparas på Kriminaltekniska enheten, Luleå

Vid undersökning för att upptäcka blodförekomst har bluestar använts.

Vid test av blodförekomst har leukomalakitgrönt använts.

Vid test av förekomst av humant blod har Hexagon OBTI använts.

Spår för dna-analys har säkrats med fuktade sterila tops.

Sammanställningar av undersökningar och resultat
Ett antal spår skickades till SKL, Statens kriminaltekniska laboratorium för vidare
undersökning, se gods/spårförteckningen sist i detta protokoll. Övriga spår sparas på
kriminaltekniska enheten, Luleå.

Av SKL:s sakkunnigutlåtande framgår följande:

Bit från bilmatta (S089). Resultatet talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer
från Bangsuan (grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära
släkting.

Blodspår på plastkasse från COOP (S075). Resultatet talar extremt starkt för att
blodet/DNA:t kommer från Bangsuan (grad +4), om man bortser från möjligheten att
det kommer från en nära släkting.

På plastkassen (S075) har även tre fingeravtryck framkallats. Resultaten talar med
visshet för att ett av avtrycken härrör från vänster långfinger på den person som
daktyloskoperats i namnet Johansson, Karl Kristoffer med . De
resterande avtrycken har inte kunnat individualiseras till person.

Två tops – babageluckan, vä insida, kant (S078). Resultatet talar extremt starkt för att
blodet/DNA:t kommer från Bangsuan (grad +4), om man bortser från möjligheten att

.
Citera
2014-05-21, 17:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Larva dig inte, du vet mycket väl vad en JO-anmälan kommer att leda till. Däremot står det mig fritt att i tråden nämna misstankar, så vi gemensamt kan komma på var resten av isberget befinner sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vem har sagt att hen inte vill JO-anmäla? Vem har påstått att utredningen innehåller allvarliga missgrepp och missförhållanden? Är inte advokat Olsson bästa instans att anmäla dessa till? Han har största möjlighet att ta upp detta i eventuell kommande rättegång.
https://www.flashback.org/sp48880892

Med användningen av orden "resten av isberget" antyder du att det finns vad då för
någonting? "Allvarliga missgrepp och missförhållanden" kanske?
Citera
2014-05-21, 17:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Undersökningsmetoder
Vid fordonsundersökningen har hårskydd, skyddsoverall, nitrilhandskar och munskydd
använts.

Fordonet har undersökts visuellt och med UV-ljus. Fordonet har fotograferats och
bilderna sparas på Kriminaltekniska enheten, Luleå

Vid undersökning för att upptäcka blodförekomst har bluestar använts.

Vid test av blodförekomst har leukomalakitgrönt använts.

Vid test av förekomst av humant blod har Hexagon OBTI använts.

Spår för dna-analys har säkrats med fuktade sterila tops.

Sammanställningar av undersökningar och resultat
Ett antal spår skickades till SKL, Statens kriminaltekniska laboratorium för vidare
undersökning, se gods/spårförteckningen sist i detta protokoll. Övriga spår sparas på
kriminaltekniska enheten, Luleå.

Av SKL:s sakkunnigutlåtande framgår följande:

Bit från bilmatta (S089). Resultatet talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer
från Bangsuan (grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära
släkting.

Blodspår på plastkasse från COOP (S075). Resultatet talar extremt starkt för att

På plastkassen (S075) har även tre fingeravtryck framkallats. Resultaten talar med
visshet för att ett av avtrycken härrör från vänster långfinger på den person som
daktyloskoperats i namnet Johansson, Karl Kristoffer med . De
resterande avtrycken har inte kunnat individualiseras till person.

Två tops – babageluckan, vä insida, kant (S078). Resultatet talar extremt starkt för att

Alltså har man upptäckt möjligt blod med BlueStar, konstaterat att det verkligen är blod med leukomalakitgrönt, konstaterat att det är blod från en människa med Hexagon OBTI och genom DNA-analys visat att det är mordoffrets blod.

Allt enligt konstens regler. Vetenskapen kan inte säga oss mer. Omständigheterna i övrigt säger oss att det är extremt troligt att det är den som normalt har tillgång till bilen som sett till att blodet kommit dit, men det går inte att avgöra på strikt vetenskaplig väg.

Att det skulle röra sig om någon annan som placerat blodet där måste i princip vara osannolikt, men det är svårt att se att när det gäller en poliskonspiration måste ens det behövas. Förutsätter man att poliskonspirationer skall uteslutas. åtminstone på det rent tekniska stadiet, skulle man inte kunna döma någon på grundval av tekniska bevis.
Citera
2014-05-21, 18:21
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Alltså har man upptäckt möjligt blod med BlueStar, konstaterat att det verkligen är blod med leukomalakitgrönt, konstaterat att det är blod från en människa med Hexagon OBTI och genom DNA-analys visat att det är mordoffrets blod.

Allt enligt konstens regler. Vetenskapen kan inte säga oss mer. Omständigheterna i övrigt säger oss att det är extremt troligt att det är den som normalt har tillgång till bilen som sett till att blodet kommit dit, men det går inte att avgöra på strikt vetenskaplig väg.

Att det skulle röra sig om någon annan som placerat blodet där måste i princip vara osannolikt, men det är svårt att se att när det gäller en poliskonspiration måste ens det behövas. Förutsätter man att poliskonspirationer skall uteslutas. åtminstone på det rent tekniska stadiet, skulle man inte kunna döma någon på grundval av tekniska bevis.

Omständigheterna säger oss att ingen har anledning att sätta dit KJ. Det får finnas rimliga resonemang kring den delen. För att inte glömma tejp osv som då någon ska ha gått in och lagt på hans badrumshylla. Hans DNA inne i handsken måste vara med och hans kontakt DNA på offrets vrist även om det är en liten skala på kontakt DNAt., Det håller sällan att bara gå på en precis sak för att resonera kring hela fallet och vad som är mest sannolikt. Den tekniska bevisningen är alltid bra, men man ska orka tänka längre än så många gånger. I en sammantagen bedömning finns det ingen annan som har dödat VB.
Citera
2014-05-21, 18:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag undrar om Sushi & Te i Boden använder marinadspruta?

https://www.google.se/search?q=%22marinera+sushi%22&source=lnms&tbm=isch &sa=X&ei=vL58U7jKL9COywP-1IGgCQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1366&bih=643#q=marinads pruta&tbm=isch
Jaha, så var vi alltså tillbaka hos herr B igen, märker jag.
Ska det antydas att någon jävla marinadspruta kommit till användning för att plantera
blod i den stackars aspergerkillens bil?

Foliehattarna har verkligen visat upp sig denna dag.
Citera
2014-05-21, 18:32
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jaha, så var vi alltså tillbaka hos herr B igen, märker jag.
Ska det antydas att någon jävla marinadspruta kommit till användning för att plantera
blod i den stackars aspergerkillens bil?

Foliehattarna har verkligen visat upp sig denna dag.

Oj vad känsligt... Herr psykfall...

Jag kan inte tänka mig något mer praktiskt än en marinadspruta. Finns nog i de flesta restaurangkök.
Citera
2014-05-21, 18:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oraklet.i.skogen
Jag vet inte - jag konstaterar bara fakta baserat på informationen i bilden.

Du kanske har någon teori.
Clavell:s förklaring tycker jag är rätt sannolik på nuvarande kunskapsnivå. I övrigt konstaterar jag bara att den här tråden är sig lik. Så fort det dyker upp av ett tråddeltagarna oväntat fynd, antas detta sätta den dömdes skuld i tvivelsmål, helt oavsett arten av fynd eller svårigheterna att logiskt koppla det det till den dömdes oskuld.

Citat:
Förresten, är det brukligt inom kåren att hålla handen praktiskt taget mitt i blodfläcken?
Nja, nu är det ju bara förhållandevis nära blodfläcken. Och sitter det en strömbrytare där som man måste trycka ner för att få bort störande belysning, så gör det ju. Det är rätt intellektuellt förmätet att enbart utifrån ett för en själv oväntat fynd dra slutsatsen att det tyder på att utredningen har bedrivits illa, osakkunnigt eller oprofessionellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in