2014-05-21, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En hand kan förklaras med att fotografen höll i bilen för stabilitetens skull, lång exponeringstid. Viktigt att hålla kameran still. Baserat på egen erfarenhet så är det en rimlig hypotes för min del.

(noll koll om detta funkar men testar iaf)

http://imgdrop.se/UPL/1400692059pnb.jpg

här kan man se att det varit lång exponeringstid. gummilisten ses genom handen typ.
Citera
2014-05-21, 19:23
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Varför tejpa för regplåtar? Kan Uno läsa?

Nej, det kan däremot ungefär ett par miljoner svenskar som ser filmen/bilderna.
Citera
2014-05-21, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Clavell:s förklaring tycker jag är rätt sannolik på nuvarande kunskapsnivå. I övrigt konstaterar jag bara att den här tråden är sig lik. Så fort det dyker upp av ett tråddeltagarna oväntat fynd, antas detta sätta den dömdes skuld i tvivelsmål, helt oavsett arten av fynd eller svårigheterna att logiskt koppla det det till den dömdes oskuld.

Nja, nu är det ju bara förhållandevis nära blodfläcken. Och sitter det en strömbrytare där som man måste trycka ner för att få bort störande belysning, så gör det ju. Det är rätt intellektuellt förmätet att enbart utifrån ett för en själv oväntat fynd dra slutsatsen att det tyder på att utredningen har bedrivits illa, osakkunnigt eller oprofessionellt.

Teknikern kunde ha varit teknisk och brutit strömmen.
Då kanske vi sluppit en del. Fast nog fan va det oväntat å hitta en hand där.
Citera
2014-05-21, 20:41
Medlem
Namibia1s avatar
Varför är polisen med som vittne så att inte hundförarna pratar med varandra mellan sök av samma ytor?

Jag menar om nu inte förarna kan påverka hundarna så borde det inte spela någon roll om Lundström och Berlin berättar om deras hundar markerat eller ej.

FUP 396
Markeringar på filter från värnet.
Hundarna har "låst" vid samma ytor men gått i markering på två olika av de tre ytorna.

FUP 397, 398
1. Uno sökte sig mot fönstergluggarna, tog sig ut och kallades tillbaka.
Uno markerar inte i värnet, söket avslutas utan markering av målsubstans.
2. Kompis kommer snabbt till markering i värnet, riktning mot fönstergluggen och börjar skallgivning på samma sätt som vid vattensök av lik.
(hade Ulf öronproppar här så han inte hörde om hunden började skälla)
Kompis markerar senare en mindre "bordsyta" och kommer till markering och även här i skallgivning.
3. I andra söket kommer Uno till en tydlig markering i fönstergluggen.

Jahapp få se nu... Uno har aldrig felmarkerat i skarpt läge enligt Ulf.

Så har det legat ett lik i värnet eller inte?

fup 364
Jag och Uno påbörjade vårt sök. Hunden var intensiv och sökte både papper och tejprullar på bra sätt. Hunden sökte över rullarna två gånger sedan togs han ut för att några rullar lossnat från tejpen de satt fast på. Efter det så sökte Uno över pappret och rullarna igen, han plockar då upp en del rullar vilket jag tolkar som att Uno anser sig klar med jobbet. Han hittar ingen förekomst av sin mål substans på någon av tejprullarna.
Polisinspektör Ulf Lundström.

Busig hund den där UNO

Vilken tur att vinden vände...

FUP 281
Då jag återvänder till samlingsplatsen tar jag med mig Insp Ulf Lundström och dennes tjänstehund Bruksmarkens UNO. Utan att informera Lundström om mina iakttagelser låter jag Lundström/UNO söka samma väg som mitt första sök för dagen. Ekipaget passerar platsen för markeringen utan att hunden synbart markerar/intresserar sig. Noterbart är dock att vinden vid Lundströms sök har vänt och hunden därför inte har samma förutsättningar. Dock berättar jag inte för Lundström om mina iakttagelser för att inte påverka/ändra förutsättningar för vidare sök på platsen.

FUP 35
Söket fortsätter den 21 augusti, jag går in i mitt område där jag avslutade dagen innan. Hunden fortsätter att arbeta på ett bra sätt. När jag närmar mig område 3 kollegans Berlin område så vindar hunden upp och drar iväg, när åter får visuell kontakt med honom så ser jag att han letar intensivt på ett par stenar ca 20 m in i område 3. När jag kommer fram till platsen så förstår jag att det är platsen som Berlins hund markerat på dagen innan.
Uno kommer till markering och jag kontaktar Berlin per telefon. ( se vidare Berlins PM )
Senast redigerad av Namibia1 2014-05-21 kl. 20:53.
Citera
2014-05-21, 20:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruttochbajs

här kan man se att det varit lång exponeringstid. gummilisten ses genom handen typ.
Det är riktigt, handen har satts dit eller tagits bort under exponeringen. Så det kan inte ha med bakluckeljuset att göra, för det är släckt hela tiden.
Citera
2014-05-21, 21:07
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är riktigt, handen har satts dit eller tagits bort under exponeringen. Så det kan inte ha med bakluckeljuset att göra, för det är släckt hela tiden.

Om teknikern satt dit eller tagit bort handen under exponeringen borde det väl dessa rörelser fastnat på plåten? Jag undrar om det inte är så enkelt att bildbehandlingen som plockade fram handen ur mörkret ger illusionen av att handen är genomskinlig. Om detta vet jag dock så lite att jag låter nån med adekvat kunskap dra slutsatser.
Citera
2014-05-21, 21:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nu är du obegriplig. Blod är en förutsättning för blå signal från BlueStar. Vill du föra fram hypotesen att "spökhanden" har tillsatt mer blod under mätningen?
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Kanske frågan fortfarande är om BlueStar lyser klarare om mer tillsätts. Misstanken antar jag i så fall skulle gå ut på att man tillsatt mer BlueStar för att få ett tydligare visuellt resultat i syfte att förstärka intrycket. Vad jag förstår lyser det inte klarare för att man tillsätter mer?

För att vara tydlig så är väl blod en förutsättning för blå signal så länge det inte rör sig om ett falskt positivt utslag, vilket är möjligt för BlueStar liksom för andra sådana här medel man använder för att upptäcka blod?

Vad jag förstår har man sedan gjort konfirmatoriska tester på den större blodfläcken för att avgöra att det är blod och DNA-bestämning för att avgöra att det tillhör mordoffret.
Ja, HusvagnSvensson förstår vad jag menar. Blod finns, ingen tvekan om det. Men ser det ut att vara mer blod om man sprutar på mer Bluestar?
Citera
2014-05-21, 21:10
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Varför är polisen med som vittne så att inte hundförarna pratar med varandra mellan sök av samma ytor?

Jag menar om nu inte förarna kan påverka hundarna så borde det inte spela någon roll om Lundström och Berlin berättar om deras hundar markerat eller ej.

FUP 396
Markeringar på filter från värnet.
Hundarna har "låst" vid samma ytor men gått i markering på två olika av de tre ytorna.

FUP 397, 398
1. Uno sökte sig mot fönstergluggarna, tog sig ut och kallades tillbaka.
Uno markerar inte i värnet, söket avslutas utan markering av målsubstans.
2. Kompis kommer snabbt till markering i värnet, riktning mot fönstergluggen och börjar skallgivning på samma sätt som vid vattensök av lik.
(hade Ulf öronproppar här så han inte hörde om hunden började skälla)
Kompis markerar senare en mindre "bordsyta" och kommer till markering och även här i skallgivning.
3. I andra söket kommer Uno till en tydlig markering i fönstergluggen.

Jahapp få se nu... Uno har aldrig felmarkerat i skarpt läge enligt Ulf.

Så har det legat ett lik i värnet eller inte?

fup 364
Jag och Uno påbörjade vårt sök. Hunden var intensiv och sökte både papper och tejprullar på bra sätt. Hunden sökte över rullarna två gånger sedan togs han ut för att några rullar lossnat från tejpen de satt fast på. Efter det så sökte Uno över pappret och rullarna igen, han plockar då upp en del rullar vilket jag tolkar som att Uno anser sig klar med jobbet. Han hittar ingen förekomst av sin mål substans på någon av tejprullarna.
Polisinspektör Ulf Lundström.

Busig hund den där UNO

Vilken tur att vinden vände...

FUP 281
Då jag återvänder till samlingsplatsen tar jag med mig Insp Ulf Lundström och dennes tjänstehund Bruksmarkens UNO. Utan att informera Lundström om mina iakttagelser låter jag Lundström/UNO söka samma väg som mitt första sök för dagen. Ekipaget passerar platsen för markeringen utan att hunden synbart markerar/intresserar sig. Noterbart är dock att vinden vid Lundströms sök har vänt och hunden därför inte har samma förutsättningar. Dock berättar jag inte för Lundström om mina iakttagelser för att inte påverka/ändra förutsättningar för vidare sök på platsen.

FUP 35
Söket fortsätter den 21 augusti, jag går in i mitt område där jag avslutade dagen innan. Hunden fortsätter att arbeta på ett bra sätt. När jag närmar mig område 3 kollegans Berlin område så vindar hunden upp och drar iväg, när åter får visuell kontakt med honom så ser jag att han letar intensivt på ett par stenar ca 20 m in i område 3. När jag kommer fram till platsen så förstår jag att det är platsen som Berlins hund markerat på dagen innan.
Uno kommer till markering och jag kontaktar Berlin per telefon. ( se vidare Berlins PM )

Vad du inte verkar förstå är att detta sök i bilen är en "vanlig måndag" för en polis. Inte ett styckmord förstås, men det är inte dessa poliser inblandade i. De har en uppgift och fullföljer den exemplariskt.
Jävla poliskonspirationsteorier. Bara larv.
Citera
2014-05-21, 21:13
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur är den bilden skapad? Det verkar vara från den som kallas bild 4 i bloggen. Men i bloggen syns inte samma linjer. På bild x på bloggen kan man kanske urskilja linjer.
Citera
2014-05-21, 21:17
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Om teknikern satt dit eller tagit bort handen under exponeringen borde det väl dessa rörelser fastnat på plåten? Jag undrar om det inte är så enkelt att bildbehandlingen som plockade fram handen ur mörkret ger illusionen av att handen är genomskinlig. Om detta vet jag dock så lite att jag låter nån med adekvat kunskap dra slutsatser.
Jag tror inte rörelsen behöver ses om exponeringstiden är lång. Är den lång kan man först exponera utan hand och sen snabbt flytta in handen och exponera med hand. Då tror jag inte rörelsen syns. Men om det är det som hänt i det här fallet har jag ingen aning om.
Citera
2014-05-21, 21:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
1. Ja det är mycket besvärligt men det utesluter inte att en plantering av blodet skett.
(slagningarna på KJs bil 4ggr bara under april månad styrker den teorin)

Oklarheter kring ev. brytskador på kofångaren är också en omständighet som inte utesluter att annan än KJ har haft access till bagageutrymmet tycker jag.

Tror jag på en plantering? Nej, men under rådande omständigheter kan det inte uteslutas, och det innebär ett rimligt tvivel angående KJ skuld som styckdräpare tycker jag.
Citera
2014-05-21, 21:22
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Citat:
Clavell:s förklaring tycker jag är rätt sannolik på nuvarande kunskapsnivå. I övrigt konstaterar jag bara att den här tråden är sig lik. Så fort det dyker upp av ett tråddeltagarna oväntat fynd, antas detta sätta den dömdes skuld i tvivelsmål, helt oavsett arten av fynd eller svårigheterna att logiskt koppla det det till den dömdes oskuld.

Nja, nu är det ju bara förhållandevis nära blodfläcken. Och sitter det en strömbrytare där som man måste trycka ner för att få bort störande belysning, så gör det ju. Det är rätt intellektuellt förmätet att enbart utifrån ett för en själv oväntat fynd dra slutsatsen att det tyder på att utredningen har bedrivits illa, osakkunnigt eller oprofessionellt.

Citat:
Ursprungligen postat av pruttochbajs

Pruttochbajs visar att handen tydligt har rört på sig under exponeringen.

Tycker du fortfarande Clavells förklaring är lika sannolik då? Handen kan knappast varit där för att hålla en brytare till bagagerumsbelysningen eftersom det då borde synts direkt om den lampan tänts.

Kom med en egen teori nu - eller vågar du dig inte på dig en egen, kvalificerad gissning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in