Citat:
Ursprungligen postat av
Shadow913
Luther, Kalvin och Zwingli var extremt kritiska till påvekyrkan, kyrkomöten som bestämmer saker utan skriftstöd, t.ex. mariakulten, skärseldsläran, mässofferstanken, påvens makt och massor av andra saker. De tvekade inet alls att lyfta fram allt som inte har stöd i Skriften. Och tro mig eller icke: de förkastade inte läran om treenigheten.
Vi är nog många i tråden som inte hyser så höga tankar om t.ex. Luther, Calvin och Zwingli så jag har svårt att se relevansen i argumentet. Till exempel Luther menade också att vi ska bränna judarnas skrifter, ta ifrån judarna deras egendom, stjäla deras guld och fösa ihop dem i läger. Jag tror inte många utanför Svenskarnas Parti skulle hålla med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shadow913
Nu svarar någon: so what, de är bara kyrkofäder de med, vi måste tro på Bibeln.
Jag ser dem inte alls som kyrkofäder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shadow913
Vilken del av läran om treenigheten tycker du saknar skriftstöd?
Har du överhuvudtaget läst tråden. Man kan enkelt finna författare i NT som stöder vad du säger, men du kan inte finna en enda författare i NT som stöder allt du säger. Tvärtom, man kan enkelt finna författare i NT som uppenbarligen inte håller med om vad du säger.
Det är klart att man kan russinplocka citat som du gör och glatt ignorera allt som inte stämmer överens, men är det verkligen så seriöst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shadow913
Att Jeuss är sann Gud, sann människa?
Kan du visa var t.ex. Markus påstår Jesus vara sann Gud eller var Johannes påstår att han är sann människa?
Citat:
Ursprungligen postat av
Shadow913
Att Jesus och Fadern är av samma väsen?
Berätta gärna var Markus, Matteus eller Lukas säger det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shadow913
Att den helige Ande är en distinkt person avskild från Fadern och Sonen?
Berätta gärna var
någon författare i Bibeln säger exakt det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shadow913
Att det bara finns en enda Gud och inte tre?
Det är väl det första påståendet om treenigheten som alla författare i NT skulle hålla med om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shadow913
Att Jesus var till innan Abraham, ja innan skapelsen, och att allt är skapat genom honom?
Säger Markus det? Säger Matteus det? Säger Lukas det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Shadow913
Att Jesus hade Guds härlighet till fullo redan innan han framträdde som människa på jorden?
Också det en tanke helt främmande för Markus, Matteus och Lukas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shadow913
Att Fadern, Sonen och den helige Ande är eviga?
Få författare i NT tycks omfatta den synen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shadow913
Allt sånt är ju lätt att bevisa med Bibeln.
Ja, genom att välja ut olika ställen och plocka samman dem och ignorera allt som kan antyda något annat. På samma russinplockande sätt kan man förstås skapa nästan vilken bild man vill