2014-05-21, 16:06
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men "väljande och vrakande" är ju precis det du just har gjort omkring "auktoriteter".

Nu skrev jag "väljer och vrakar" avseende vilka bitar man ska tro på i Bibeln. I kyrkohistorien måste man däremot välja och vraka bland fäder, eftersom inte alla baserar sin undervisning helt på Bibeln. Jag nämnde tre som kännetecknas av att de tror på Sola Scriptura principen, eller åtminstone eftersträvade det (marburg samtalen visade att man kan vara sola scriptura i munnens bekännelse fast man sedan, när det väl kommer till kritan, kan sätta sina egna spekulationer över Guds ord av rationalistiska skäl).
Citera
2014-05-21, 16:07
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Varför? Talade Jesus engelska? Nej. Skrevs NT på engelska? Nej. Går den här diskussionen på engelska? Nej.

Det är ganska tröttsamt då folk sitter och klistrar in långa ramsor. Om man inte orkar skriva själv eller inte har egna argument så är det bättre för diskussionen att inte skriva alls. Speciellt om kvaliteten på det inkopierade är så låg som i det här fallet.

Jag har skrivit det själv. Hittade inte den svenska texten utan endast engelsk text som jag använt i engelskspråkiga sammanhang.

Jesus talade inte svenska heller. Om du vill ha arameiska sätter du höga krav på debattens läsare. Men om det är några ställen du vill att jag skall hänvisa till vad Bibelns grundtext säger så tvekar jag inte en sekund på att ge dig grundtexten. Är det något i nämnda lista på bibelord som du vill diskutera utifrån Bibelns grundtext?

Exakt vad är det som är av låg kvalite? Du dömer på ett ytligt sätt istället för att vara saklig och konkret.
Senast redigerad av Shadow913 2014-05-21 kl. 16:12.
Citera
2014-05-21, 16:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Du vänder och vrider på saker och ting. Nästa gång rekommenderar jag att du tar hänsyn till i vilken bemärkelse jag hänvisade till dem (dvs såsom sådana som utgick från sola scriptura (skriften allena), fann otaliga fel i den romersk katolska kyrkan och även tidiga kyrkofäder, men aldrig förnekade Bibelns lära om treenigheten).

Citat:
Det är inte relevant att tala om predestination i den här tråden.

Det är lika relevant som att välja och vraka mellan "auktoriteter".

Citat:
De hade svårigheter att förstå det här med att Gud har utkorat de människor som blir frälsta, och drog av den läran den helt felaktiga och obibliska slutsatsen att några är utkorade och tvingade att gå förlorade. Som om skulden ligger hos Gud och inte människan, hennes vilja och natur. Därav följde också obibliska läror av typen "once saved, always saved" vilket är främmande för Bibelns undervisning. Men allt detta är ett ämne utanför tråden.

Så det i Kalvins och Zwinglis läror som passar dig är relevant; resten är irrelevant. Det är allt en besynnerlig typ av auktoritets-argumentation du användar (som om auktoritets-argument inte redan är en suspekt argumentations-form per se.)

Citat:
Både Kalvin och Zwingli försökte åtminstone motivera sin undervisning med Bibeln, och tvekade inte att kritisera kyrkan där hon historiskt gått fel.

Det gör flertalet bibel-exegeter och -apologeter. (1)

Citat:
Det är poängen.

Vilken "poäng"? Se (1).

Citat:
De såg inget fel i treenighetsläran. Vill du ha en lista på 50 sola scriptura teologer som inte har zwinglis och kalvins fel, men likväl kom fram till samma sak när det gäller treenigheten kan du givetvis få det, så kanske det blir lite mer "klarhet" för dig om du kände dig förvirrad av att jag nämnde dessa två. Att jag valde dem hör ihop med att de var tidiga, liksom Luther, med att krtisera den romersk katolska kyrkans många obibliska lärofel, utifrån Bibeln.

Tackar, men jag föredrar BRTs mer sakliga och rationella underlag och metodologi.
Citera
2014-05-21, 16:13
Medlem
Citat:
Alla författare av böcker i NT trodde att Jesus var gudomlig på ett sätt eller annat, men de hade garanterat inte samma uppfattning om vad detta betydde. Kom ihåg att NT är en samling olika böcker skrivna av olika personer i lite olika delar av världen, och de flesta av dem kände inte till andra böcker. De skrev inte för NT, de skrev vad de själva trodde.

Du gör tyvärr kardinalfelet att läsa in i nutida begrepp i texter skrivna för 2000 år sedan. Dessutom blandar du ganska friskt bland begreppen. Här kommer några korrigeringar som jag hoppas att inte är OT, då de alla är relevanta för att förstå hur treenigheten beskrivs eller inte beskrivs i NT, och vad vi kan säga i enlighet med de olika böcker som ingår.

Så när vi diskuterar treenigheten ur en biblisk synpunkt är det viktigt att vara noga med termerna. Den grekiska termen "Θεός ὁ υἱός" beskriver vår kristna syn på Jesus som Sonen i treenigheten. Den termen används aldrig i Bibeln såvitt jag vet.

1. " men de hade garanterat inte samma uppfattning om vad detta betydde "

Å när har du träffat de som skrev evangelierna ?

evangelierna - Matteus, markus, lukas, johannes. - har samma uppfattning om jesus - han är Guds son, står i alla evangelier. Således hade de samma uppfattning om vad detta betydde.

2. " olika delar av världen ". Vilka länder då ?

3 " de flesta kände inte till andra böcker ". Fel igen! De var väl informerad om Bibeln, dvs GT.

Eftersom flera av evengelierna innehåller bibelverser och bibelcitat hämtat direkt från GT, således kände de till andra böcker. bibeln innehåller 72 böcker med apokryferna !

treenighetsläran är fader, son och helig ande är Gud, å Gud är en.
Citera
2014-05-21, 16:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nu skrev jag "väljer och vrakar" avseende vilka bitar man ska tro på i Bibeln. I kyrkohistorien måste man däremot välja och vraka bland fäder, eftersom inte alla baserar sin undervisning helt på Bibeln.

Och vem tolkar tolkarna? Du?
Citera
2014-05-21, 16:14
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Det är lika relevant som att välja och vraka mellan "auktoriteter".

Fel. Jag har motiverat varför jag nämnde dem.
Predestination har inget med ämnet att göra.

Citat:
Så det i Kalvins och Zwinglis läror som passar dig är relevant; resten är irrelevant. Det är allt en besynnerlig typ av auktoritets-argumentation du användar (som om auktoritets-argument inte redan är en suspekt argumentations-form per se.)

Du läser för slarvigt. Läs igen angående varför jag tog upp dem. Återkom sedan.
Citera
2014-05-21, 16:15
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:

Bibeln. Man motiverar sin undervisning och bedömer andras undervisning utifrån Bibeln, Guds ord.
Citera
2014-05-21, 16:20
Medlem
Citat:
Luther, Kalvin och Zwingli var extremt kritiska till påvekyrkan, kyrkomöten som bestämmer saker utan skriftstöd, t.ex. mariakulten, skärseldsläran, mässofferstanken, påvens makt och massor av andra saker. De tvekade inet alls att lyfta fram allt som inte har stöd i Skriften. Och tro mig eller icke: de förkastade inte läran om treenigheten.

Vi är nog många i tråden som inte hyser så höga tankar om t.ex. Luther, Calvin och Zwingli så jag har svårt att se relevansen i argumentet. Till exempel Luther menade också att vi ska bränna judarnas skrifter, ta ifrån judarna deras egendom, stjäla deras guld och fösa ihop dem i läger. Jag tror inte många utanför Svenskarnas Parti skulle hålla med.

Citat:
Nu svarar någon: so what, de är bara kyrkofäder de med, vi måste tro på Bibeln.

Jag ser dem inte alls som kyrkofäder.

Citat:
Vilken del av läran om treenigheten tycker du saknar skriftstöd?

Har du överhuvudtaget läst tråden. Man kan enkelt finna författare i NT som stöder vad du säger, men du kan inte finna en enda författare i NT som stöder allt du säger. Tvärtom, man kan enkelt finna författare i NT som uppenbarligen inte håller med om vad du säger.

Det är klart att man kan russinplocka citat som du gör och glatt ignorera allt som inte stämmer överens, men är det verkligen så seriöst.

Citat:
Att Jeuss är sann Gud, sann människa?

Kan du visa var t.ex. Markus påstår Jesus vara sann Gud eller var Johannes påstår att han är sann människa?

Citat:
Att Jesus och Fadern är av samma väsen?

Berätta gärna var Markus, Matteus eller Lukas säger det.

Citat:
Att den helige Ande är en distinkt person avskild från Fadern och Sonen?

Berätta gärna var någon författare i Bibeln säger exakt det.

Citat:
Att det bara finns en enda Gud och inte tre?

Det är väl det första påståendet om treenigheten som alla författare i NT skulle hålla med om.

Citat:
Att Jesus var till innan Abraham, ja innan skapelsen, och att allt är skapat genom honom?

Säger Markus det? Säger Matteus det? Säger Lukas det?

Citat:
Att Jesus hade Guds härlighet till fullo redan innan han framträdde som människa på jorden?

Också det en tanke helt främmande för Markus, Matteus och Lukas.

Citat:
Att Fadern, Sonen och den helige Ande är eviga?

Få författare i NT tycks omfatta den synen.

Citat:
Allt sånt är ju lätt att bevisa med Bibeln.

Ja, genom att välja ut olika ställen och plocka samman dem och ignorera allt som kan antyda något annat. På samma russinplockande sätt kan man förstås skapa nästan vilken bild man vill
Citera
2014-05-21, 16:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför? Talade Jesus engelska? Nej. Skrevs NT på engelska? Nej. Går den här diskussionen på engelska? Nej.

Citat:
Jag har skrivit det själv. Hittade inte den svenska texten utan endast engelsk text som jag använt i engelskspråkiga sammanhang.

Jesus talade inte svenska heller. Om du vill ha arameiska sätter du höga krav på debattens läsare.

Debatten ÄR om ett ämne som förutsättar ett tydligt underlag och specifikation. Det är helt rimligt att JeanLuc vill inkludera sånt. Att det kan bli svårt att följa för oss som inte har tillräcklig kompetens är inget argument; vilket du själv borde inse eftersom du också går utanför det allmäna området av bibel-kunskap.

Citat:
Du dömer på ett ytligt sätt istället för att vara saklig och konkret.

Från mitt perspektiv av argumentations-analys är JeanLuc saklig och konkret.
Senast redigerad av Bogomil 2014-05-21 kl. 16:27.
Citera
2014-05-21, 16:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Predestination har inget med ämnet att göra.

Lika mycket eller lika lita som din auktoritets-argumentation har.
Citera
2014-05-21, 16:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Bibeln. Man motiverar sin undervisning och bedömer andras undervisning utifrån Bibeln, Guds ord.

Och hur manifesterar bibeln den "rätta" tolkning av sig själv. Sådär konkret.
Citera
2014-05-21, 16:34
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Debatten ÄR om ett ämne som förutsättar ett tydligt underlag och specifikation. Det är helt rimligt att JeanLuc vill inkludera sånt. Att det kan bli svårt att följa för oss som inte har tillräcklig kompetens är inget argument; vilket du själv borde inse eftersom du också går utanför det allmäna området av bibel-kunskap.

JeanLuc och du fick en lista på bibelord som jag själv sammanställt efter bibelstudier och samtal med jehovas och muslimer. Jag skrev den på svenska. Senare översatte jag den till engelska när jag debatterade på engelska. Jag klistrade in den. JeanLuc trodde att jag klistrade in från vilken random källa som helst på nätet. Jag hänvisar på nytt till listan på bibelord för den som är intresserad. Engelska kan väl de flesta läsa.

Citat:
Från mitt perspektiv av argumentations-analys är JeanLuc saklig och konkret.

argumentum ad populum. Vad spelar det för roll att du hittar någon som du håller med om du eller han inte kan motbevisa fel i sakfrågan. Blir mina argument bättre för att det kommer in 10 pers här och säger "håller med shadow913". JeanLuc störde sig uppenbarligen på att det var inklistrad engelsk text och kände inte till att jag skrivit det. Det var ju bra för dig att du hittat en kompis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in