2008-12-18, 13:45
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Så du menar att församlingen är liknelsevis t.ex. hans bestick, kniv och gaffel, som han ibland använder sig av. Som om församlingen är döda bestick liggandes i en låda redo att användas eller inte användas. Så ingen kan anklaga någon av besticken för att inget blir gjort.

Detta visar ju att du inte alls har läst vad Jesus säger om just den saken:
"14 Vad såningsmannen sår är ordet.

15 Och att säden såddes vid vägen, det är sagt om dem i vilka ordet väl bliver sått, men när de hava hört det, kommer strax Satan och tager bort ordet som såddes i dem.

16 Sammalunda förhåller det sig med det som sås på stengrunden: det är sagt om dem, som när de få höra ordet, väl strax taga emot det med glädje,

17 men icke hava någon rot i sig, utan bliva beståndande allenast till en tid; när sedan bedrövelse eller förföljelse påkommer för ordets skull, då komma de strax på fall.

18 Annorlunda förhåller det sig med det som sås bland törnena: det är sagt om dem som väl höra ordet,

19 men låta tidens omsorger och rikedomens bedrägliga lockelse, och begärelser efter andra ting, komma därin och förkväva ordet, så att det bliver utan frukt.

20 Men att det såddes i den goda jorden, det är sagt om dem som både höra ordet och taga emot det, och som bära frukt, trettiofalt och sextiofalt och hundrafalt."

"16 Av deras frukt skolen I känna dem. Icke hämtar man väl vindruvor från törnen, eller fikon ifrån tistlar?

17 Så bär vart och ett gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär ond frukt.

18 Ett gott träd kan icke bära ond frukt, ej heller kan ett dåligt träd bära god frukt.

19 Vart träd som icke bär god frukt bliver avhugget och kastat i elden.

20 Alltså skolen I känna dem av deras frukt. -

21 Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: ’Herre, Herre’, utan den som gör min himmelske Faders vilja.

22 Många skola på ’den dagen’ säga till mig: ’Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn, gjort många kraftgärningar?’

23 Men då skall jag betyga för dem: ’Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.’

24 Därför, var och en som hör dessa mina ord och gör efter dem, han må liknas vid en förståndig man som byggde sitt hus på hälleberget.

25 Och slagregn föll, och vattenströmmarna kommo, och vindarna blåste och kastade sig mot det huset; och likväl föll det icke omkull, eftersom det var grundat på hälleberget.

26 Men var och en som hör dessa mina ord och icke gör efter dem, han må liknas vid en oförståndig man som byggde sitt hus på sanden.

27 Och slagregn föll, och vattenströmmarna kommo, och vindarna blåste och slogo mot det huset; och det föll omkull, och dess fall var stort."

Nja, men det är ju den som är född av Anden som bär Andens frukter eftersom den som är född har samma natur som Anden. På dig verkar det som om du får det i en stor hög som du sen ska ha besväret med att dela ut. Har du hört talas om "Andens barn".

Men nu är du väl ändå fel ute igen.
Den som är född av Anden är ju Andens barn, eller om du hellre vill; Guds barn. Dessa barn har ju samma natur som Gud, som Anden. Vi är ju som Gud. Vi är Gud.
Vad är det då som kärleken skall förvandla? Vi är ju genom den Andliga födelsen redan i rätt natur, ursprungna av det Anden är. Du krånglar ju till det för dig, så att du inte hittar rätt i förlängningen.

Jag förstår visst liknelsen. Men du lägger in något i den som jag inte alls kan acceptera. Din definition på VAD Gud är.

Jesus sa ju att det var han som är vinträdet och att vi är grenarna. Och Jesus är ju tanken som är i ordet. Han säger ju också: Jag är sanningen. Det är så att den som vill lyssna på det han sa och göra som han sa, är det att vara i vinträdet. Du kan ju inte släppa förståndet och låta det driva vind för våg utan du måste ta vara på ditt förstånd och försöka förstå vad det är han säger och sen också göra som han säger.

Men det hela fungerar ju så att om du förstår det han säger och tar till dig det du förstått så blir det du förstått i dig en ny uppfattning. Denna uppfattning är då det nya som fötts inom dig och omvandlar sen dig till det som det själv är. Dett visar sig i att du tänker som han, du pratar som han och du gör som han. Men hela tiden är det du som medvetet tänker, säger och gör. Du är aldrig bortkopplad från ansvaret för hur du tänker, säger och gör.

Och sen vid domen så avgörs det ju hur du har handlat. Du kan ju inte klaga på Jesus och säga att jag fick inte mera vatten fastän jag var med i församlingen och därför så har jag inte burit alla de frukter som du nu frågar efter. DET ÄR ALLTID DU SOM AVGÖR HUR DU SKALL TÄNKA, SÄGA OCH GÖRA. Hur du bestämmer dig att tänka, säga och göra är avstämmigt vilken lära du tagit upp som din. Avstämmigt vilka ord du har förstått och tagit vara på. Andens uppgift är att vägleda och undervisa dig.

Och vilka är då de där förtorkade grenarna? Jo, de är de som inte ville göra som han sa. Och varför ville de inte det? Jo, de tyckte inte om det han sa. De älskade lögnen mer än sanningen. Därför blev dom heller aldrig födda av den helige Anden utan sprang med i församlingen för att få skina en stund och för att få sitta och skrika Herre Herre som alla dom andra urblåsta fårskallarna som kastat sitt förstånd på soptippen efter prästens rekomendationer.

Nej; Gud är kärlek, därför älskar jag min nästa. Ingen kan nämligen tvinga mig att älska - det funkar inte.

Nej; Gud är Sanningen, därför talar jag sanning. Ett vinträd kan inte bära fikon.

Nej; Gud är liv, därför lever jag och låter andra leva.

Nej; Gud kan förlåta, därför kan också jag förlåta. Ingen kan tvinga mig att förlåta. Förlåtelsen är till sin natur sådan att den inte sker under hot.

Och varför nu detta? Jo, jag är ju en gren i vinträdet. Jag kan inte då bära andra frukter än vindruvor. Av frukten skall man känna trädet. Och av trädet känner jag frukten.

Och trädet är Jesus. Och Jesus är tanken som är i ordet; Guds ord.

Med andra ord så går du alltså emot Jesu egna ord "Utan mig kan ni ingenting göra"? Fine då vet jag vart du står! Den viktigaste i alltihop som är själva grunden till det glada budskapet. Är att lära känna Gud. Jag vill nu att du skall lyssna på mig! =)

Vi lär känna Gud, då förstår vi att Gud är kärlek. När vi känner Gud och älskar både Gud och våran nästa då har vi Guds ande inom oss. Anden förvandlar oss, och gör så att frukten blir synlig. Jesus sade: "På deras frukt skall ni känna igen dem" Vad menade han då? Joo frukten är "Handlingen" som Gud gör genom oss! Vi kan ingenting göra utan Jesus, han förändrar oss invärtes genom sin Ande, och sedan utför han sina gärningar genom oss. Om min kropp gör nånting bra, så är det inte JAG som gör det, utan Guds Ande som verkar genom mig. Här skiljer vi oss åt. Du påstår att vi måste göra detta för att bli Guds barn. Jag påstår att det är Gud som gör det genom oss, eftersom han förändrar oss, Och han förändrar vårat tänkande. Han ger oss styrka, och han bär oss och vägleder oss. Han handlar genom oss, och utför sina gärningar genom oss!
Med andra ord så Ansar han oss, så vi kan bära mera frukt! =)
Senast redigerad av Rottweilern 2008-12-18 kl. 14:06.
Citera
2008-12-18, 13:50
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
...

Hur ska du ha det? Är det Jesus som handlar genom dig, eller är det du som handlar? Ligger du och latar dig i din lilla hundkoja medans Jesus är ute på åkern och sår eller vad menar du?

Om nu orden Jesus talat till dig slagit någon rot inom dig så skall de förhoppningsvis leda dig till den fullkomlighet som han själv talar om. Men har du däremot något som hindrar dig ifrån att göra det han talat till dig, så är du ju inte mer än en vissen gren som väntar på att bli bortryckt och kastad i elden. Resultatet av ditt orättfärdiga handlande blir att du kväver det liv som Jesus vill att du skall födas in i. Du hindrar alltså den process som skall giva evigt liv. Och det får du ju själv äta upp. Där kan ingen ingen dö i ditt ställe. Din sådd, din skörd. Ditt arbete, din lön.
Ja så du ligger i din hundkoja iallafall då medans Gud gör arbetet åt dig.

Nä kristen lögn är vad det är. Ditt lögnaktiga skällande får mig att må riktigt illa. De kristna har ju helt och hållet kastat sitt egna ansvar i sjön. Det där med ansvar vill ni ju inte veta av. Ni påstår att Gud gör jobbet, likväl att Jesus bär synderna som ni älskar att utöva. Snacka om leva ett flott liv med betjänare för både det ena och det andra. Och fastän Jesus sitter fastspikad på ett kors med en ryggsäck full med synder så skall du envisas om att bli rastad, som om du inte hade förmåga att gå ut och göra lite nytta själv.

Jag vidhåller att Jesus, precis som Fadern och Anden informerar åhöraren på ett eller annat sätt om hur han skall leva sitt, men beslutet får man ju helt och hållet ta själv.

Jesus sade att hans föda är att göra dens vilja som har sänt honom. Det är också våran föda. Därför predikade han även till oss om "dens vilja" som sänt honom. Och vi vet ju att det var den himmelske Fadern som sände Sonen. Då nu en människa hör om den himmelske Faderns vilja och sedan gör efter den bär hon frukt, eller symboliskt då, grenen frukt. Men efterlever hon inte viljan, vilket hon helt och hållet själv väljer, så kommer hon inte att bära någon frukt och därmed bryts grenen av och kastas i elden.

Så den näring du behöver får du av Anden, men hurvida du använder den eller inte är det du själv som avgör. Människan kan nämligen välja själv hur hon vill handla om du nu inte visste det.

Kort och gott: Anden tar inte din beslut. Det är du själv som gör. Som du sår får du skörda.
Gör du nu som Jesus talat till dig bevisar ju det att du tror på honom. Gör du däremot synd och styggelse vet du hurvida du som gren mår, och även vad som väntar.

Jag håller mig till Jesubud, tyvärr lyssnar inte på villoläror! Endast Gud kan förvändra oss, det är inte vi själva som kan förändra oss till det bättre!
Citera
2008-12-18, 14:03
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
...

Hur ska du ha det? Är det Jesus som handlar genom dig, eller är det du som handlar? Ligger du och latar dig i din lilla hundkoja medans Jesus är ute på åkern och sår eller vad menar du?
Hur kan du missuppfatta detta så skevt?
Rottweilern skriver:
"Vi kan inte göra nånting utan Jesus, det är han som utför sina gärningar genom sin kropp - församlingen"

När man låter sig uppfyllas av Guds vilja gör man det enda rätta. Detta är inget som ens kan missuppfattas med att vara lat. Att göra Guds vilja går emot vad vårat kött vill. Så det blir alltså en kamp. Man måste bestämma sig för att bli en del av den sanna vägen. Och det är sannerligen inte en enkel väg att vandra.
Och när man bestämmt sig för att föja Jesus då utför han sitt verk genom oss. Och det verk han utför genom oss, det är inte något man "kan" lata sig igenom. Att lyda Guds röst är jobbigt och smärtsamt, men det blir alltid en god frukt att lyda den sanna vägen.

Citat:
Om nu orden Jesus talat till dig slagit någon rot inom dig så skall de förhoppningsvis leda dig till den fullkomlighet som han själv talar om. Men har du däremot något som hindrar dig ifrån att göra det han talat till dig, så är du ju inte mer än en vissen gren som väntar på att bli bortryckt och kastad i elden. Resultatet av ditt orättfärdiga handlande blir att du kväver det liv som Jesus vill att du skall födas in i. Du hindrar alltså den process som skall giva evigt liv. Och det får du ju själv äta upp. Där kan ingen ingen dö i ditt ställe. Din sådd, din skörd. Ditt arbete, din lön.
Ja så du ligger i din hundkoja iallafall då medans Gud gör arbetet åt dig.
Återigen se ovan.

Citat:
Nä kristen lögn är vad det är. Ditt lögnaktiga skällande får mig att må riktigt illa. De kristna har ju helt och hållet kastat sitt egna ansvar i sjön. Det där med ansvar vill ni ju inte veta av. Ni påstår att Gud gör jobbet, likväl att Jesus bär synderna som ni älskar att utöva. Snacka om leva ett flott liv med betjänare för både det ena och det andra. Och fastän Jesus sitter fastspikad på ett kors med en ryggsäck full med synder så skall du envisas om att bli rastad, som om du inte hade förmåga att gå ut och göra lite nytta själv.
Människan fattar beslutet att hon är en syndare och Gud gör det jobb vi inte klarar av, nämligen bli fri från synden av egen kraft.
Gud kan inte göra detta verk i oss om vi inte vill att han skall göra det. Hur kan du få detta till att det skulle vara flott? Att inse sina synder är ofta en plågad upplevelse, man upplever sig misslyckad, känner sig kass. Det är en smärtsam process att i bön gå till Gud och inse sitt misslyckande. Men när man blottar sina synder för Gud, och får återupprättelse då är det underbart. Men detta är inget man kan kalla är "flott" och enkelt.

Den bilden du ger av kristna är främmande för mig, och att vi skall uttnyttja att Jesus dog för våra synder och att man kan lata sig och det är flott att leva så. Förstår inte vad du får detta ifrån.
Dra inte alla över en kam. För mig är synden plågsam och en smärtsam upplevelse. Det går inte att fejka sig till det.
Citera
2008-12-18, 14:04
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Med andra ord så går du alltså emot Jesu egna ord "Utan mig kan ni ingenting göra"? Fine då vet jag vart du står!
Men stackars lite, när sa jag det?

Jag har ju förklarat för dig VAD Jesus är och vikten av att ta till dig VAD Jesus är för att du skall kunna bära den frukt som blir bestående.

Betyder det inte heller någonting alls det som jag citerade av Jesu egna ord?
Har då allt det Jesus sagt till dig genom mig gått dig helt förbi? Var då all möda som att hälla vatten på en gås?

Jag tror inte det. Jag tror att ordet verkar det som det var utsänt för. Och med den tillförsikten till Gud, som ger växten, bidar jag min tid.

Må Gud välsigna dig och bevara dig.
Må hans ansikte vända sig till dig och ge dig frid.
Jesus, öppna hans ögon så att han ser och hans öron så att han hör vad du har att säga.
Amen

PS. Något säger mig att du skall läsa mitt inlägg ännu en gång. Det är något du missat. Lycka till! DS.
Citera
2008-12-18, 14:17
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Men stackars lite, när sa jag det?

Jag har ju förklarat för dig VAD Jesus är och vikten av att ta till dig VAD Jesus är för att du skall kunna bära den frukt som blir bestående.

Betyder det inte heller någonting alls det som jag citerade av Jesu egna ord?
Har då allt det Jesus sagt till dig genom mig gått dig helt förbi? Var då all möda som att hälla vatten på en gås?

Jag tror inte det. Jag tror att ordet verkar det som det var utsänt för. Och med den tillförsikten till Gud, som ger växten, bidar jag min tid.

Må Gud välsigna dig och bevara dig.
Må hans ansikte vända sig till dig och ge dig frid.
Jesus, öppna hans ögon så att han ser och hans öron så att han hör vad du har att säga.
Amen

PS. Något säger mig att du skall läsa mitt inlägg ännu en gång. Det är något du missat. Lycka till! DS.

Ang. liknelsen om sådden. Det som jag vill ha sagt är detta: Det är därför som det viktigaste är att lära känna Gud och hans son. För det är när man lär känna Gud, som Anden börjar ge frukt. Om jag bara tror på Jesus, men inte förstår att Gud är kärlek och att jag måste leva i kärleken för att tillhöra honom, så känner inte jag Gud och då är inte han i mig och jag är inte i Jesus - hans son. Guds kärlek kan förändra människor, Guds kärlek kan få den mest egoistiska att ge bort hela sin förmögenhet. Guds kärlek kan förändra den mest hatiska till den mest kärleksfulla personen i Skandinavien. Förstår du vart jag vill komma? Vi kan inte av egen kraft förändra oss själva, utan det är Herrens Ande som förändrar oss till det bättre och utför sina gärningar genom Kristikropp som är kyrkan. All ära tillhör Gud, och det är ju på frukten som Gud visar vem han är, genom OSS!
Citera
2008-12-18, 14:27
Medlem
Dags avatar
Citat:
Jag håller mig till Jesubud, tyvärr lyssnar inte på villoläror! Endast Gud kan förvändra oss, det är inte vi själva som kan förändra oss till det bättre!
Se här hur Jesus resonerar:
"17 När han sedan begav sig åstad för att fortsätta sin väg, skyndade en man fram och föll på knä för honom och frågade honom: "Gode Mästare, vad skall jag göra för att få evigt liv till arvedel?"

18 Jesus sade till honom: "Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena.

19 Buden känner du: ’Du skall icke dräpa’, ’Du skall icke begå äktenskapsbrott’, ’Du skall icke stjäla’, ’Du skall icke bära falskt vittnesbörd’, ’Du skall icke undanhålla någon vad honom tillkommer’, ’Hedra din fader och din moder’."

20 Då svarade han honom: "Mästare, allt detta har jag hållit från min ungdom."

21 Då såg Jesus på honom och fick kärlek till honom och sade till honom: "Ett fattas dig: gå bort och sälj allt vad du äger och giv åt de fattiga; då skall du få en skatt i himmelen. Och kom sedan och följ mig."

22 Men han blev illa till mods vid det talet och gick bedrövad bort, ty han hade många ägodelar.

23 Då såg Jesus sig omkring och sade till sina lärjungar: "Huru svårt är det icke för dem som hava penningar att komma in i Guds rike!"

24 Men lärjungarna häpnade vid hans ord. Då tog Jesus åter till orda och sade till dem: "Ja, mina barn, huru svårt är det icke att komma in i Guds rike!

25 Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga, än för den som är rik att komma in i Guds rike."

26 Då blevo de ännu mer häpna och sade till varandra: "Vem kan då bliva frälst?"

27 Jesus såg på dem och sade: "För människor är det omöjligt, men icke för Gud, ty för Gud är allting möjligt."

28 Då tog Petrus till orda och sade till honom: "Se, vi hava övergivit allt och följt dig."

29 Jesus svarade: "Sannerligen säger jag eder: Ingen som för min och evangelii skull har övergivit hus, eller bröder eller systrar, eller moder eller fader, eller barn, eller jordagods,

30 ingen sådan finnes, som icke skall få hundrafalt igen: redan här i tiden hus, och bröder och systrar, och mödrar och barn, och jordagods, mitt under förföljelser, och i den tillkommande tidsåldern evigt liv."

Jesus kommer alltså med budorden till den som frågade vad han själv skulle göra för att få evigt liv.

Och när Jesus får höra att mannen hållit dem från sin ungdom så fattar Jesu kärlek till mannen, men säger åt honom att det fattades honom en sak. Och det var hans rikedommar som han skulle sälja och ge bort till de fattiga.

Nu menar Jesus att det är omöjligt för den som är rik att komma in i Guds rike och att det endast är för Gud som detta är möjligt.

Så vi får ju hoppas på att Gud öppnar en möjlighet, en läglighet, för mannen att sälja allt han äger så att han kan ge det till de fattiga - annars kommer han ju inte in i Guds rike. Men Jesus har ju lovat att bereda oss läglighet, (Joh. 14.) så vi behöver inte vara oroliga att så inte kommer att ske.

Jesus tar ingenstans bort kravet att ge till de fattiga utan allt står kvar. Så människan är alltid ställd inför ultimatumet som hon måste välja. Att det stundom verkar omöjligt betyder inte att det så kommer att förbli. För den som klappar på skall det varda upplåtet och för den som söker skall finna.
Citera
2008-12-18, 14:32
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ang. liknelsen om sådden. Det som jag vill ha sagt är detta: Det är därför som det viktigaste är att lära känna Gud och hans son. För det är när man lär känna Gud, som Anden börjar ge frukt. Om jag bara tror på Jesus, men inte förstår att Gud är kärlek och att jag måste leva i kärleken för att tillhöra honom, så känner inte jag Gud och då är inte han i mig och jag är inte i Jesus - hans son. Guds kärlek kan förändra människor, Guds kärlek kan få den mest egoistiska att ge bort hela sin förmögenhet. Guds kärlek kan förändra den mest hatiska till den mest kärleksfulla personen i Skandinavien. Förstår du vart jag vill komma? Vi kan inte av egen kraft förändra oss själva, utan det är Herrens Ande som förändrar oss till det bättre och utför sina gärningar genom Kristikropp som är kyrkan. All ära tillhör Gud, och det är ju på frukten som Gud visar vem han är, genom OSS!
Läste du mitt inlägg en gång till?

Det verkar som om du inte gjorde det.
Citera
2008-12-18, 14:32
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
"17 När han sedan begav sig åstad för att fortsätta sin väg, skyndade en man fram och föll på knä för honom och frågade honom: "Gode Mästare, vad skall jag göra för att få evigt liv till arvedel?"

18 Jesus sade till honom: "Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena.

19 Buden känner du: ’Du skall icke dräpa’, ’Du skall icke begå äktenskapsbrott’, ’Du skall icke stjäla’, ’Du skall icke bära falskt vittnesbörd’, ’Du skall icke undanhålla någon vad honom tillkommer’, ’Hedra din fader och din moder’."

21 Då såg Jesus på honom och fick kärlek till honom och sade till honom: "Ett fattas dig: gå bort och sälj allt vad du äger och giv åt de fattiga; då skall du få en skatt i himmelen. Och kom sedan och följ mig."

22 Men han blev illa till mods vid det talet och gick bedrövad bort, ty han hade många ägodelar.

23 Då såg Jesus sig omkring och sade till sina lärjungar: "Huru svårt är det icke för dem som hava penningar att komma in i Guds rike!"

24 Men lärjungarna häpnade vid hans ord. Då tog Jesus åter till orda och sade till dem: "Ja, mina barn, huru svårt är det icke att komma in i Guds rike!

25 Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga, än för den som är rik att komma in i Guds rike."

26 Då blevo de ännu mer häpna och sade till varandra: "Vem kan då bliva frälst?"

27 Jesus såg på dem och sade: "För människor är det omöjligt, men icke för Gud, ty för Gud är allting möjligt."

28 Då tog Petrus till orda och sade till honom: "Se, vi hava övergivit allt och följt dig."

29 Jesus svarade: "Sannerligen säger jag eder: Ingen som för min och evangelii skull har övergivit hus, eller bröder eller systrar, eller moder eller fader, eller barn, eller jordagods,

30 ingen sådan finnes, som icke skall få hundrafalt igen: redan här i tiden hus, och bröder och systrar, och mödrar och barn, och jordagods, mitt under förföljelser, och i den tillkommande tidsåldern evigt liv."

Jesus kommer alltså med budorden till den som frågade vad han själv skulle göra för att få evigt liv.

Och när Jesus får höra att mannen hållit dem från sin ungdom så fattar Jesu kärlek till mannen, men säger åt honom att det fattades honom en sak. Och det var hans rikedommar som han skulle sälja och ge bort till de fattiga.

Nu menar Jesus att det är omöjligt för den som är rik att komma in i Guds rike och att det endast är för Gud som detta är möjligt.

Så vi får ju hoppas på att Gud öppnar en möjlighet, en läglighet, för mannen att sälja allt han äger så att han kan ge det till de fattiga - annars kommer han ju inte in i Guds rike. Men Jesus har ju lovat att bereda oss läglighet, (Joh. 14.) så vi behöver inte vara oroliga att så inte kommer att ske.

Jesus tar ingenstans bort kravet att ge till de fattiga utan allt står kvar. Så människan är alltid ställd inför ultimatumet som hon måste välja. Att det stundom verkar omöjligt betyder inte att det så kommer att förbli. För den som klappar på skall det varda upplåtet och för den som söker skall finna.

japp och här kommer Guds kärlek in! Guds kärlek kan förändra den mest egoistiske och giriga personen, så att han i sin tur kan ge bort hela sin förmögenhet. Det är alltså inte personen i sig, som ger bort pengarna, utan Guds ande som har förändrat denna mannens hjärta, så att han lever i kärlek till sin nästa. All ära tillhör Gud! Det goda min kropp gör, är Guds gärningar som verkar genom mig, och inte av min egen kraft, som du verkar påstå!
Citera
2008-12-18, 14:43
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Läste du mitt inlägg en gång till?

Det verkar som om du inte gjorde det.

Måste säga att du och jag har olika uppfattningar om det här med att vara Guds barn. =) Jag påstår och tror att vi blir Guds barn genom att tro på Jesus och därmed bli ett med Kristikropp som är församlingen. På samma sätt som Judarna var Guds son, genom att tillhöra Israels släktled. Men du påstår att vi blir Gudar genom att bli Guds barn?

Människan kan aldrig bli Gud, men däremot så kan Gud bli människa! Vi kommer aldrig att bli Gud, vi kan endast bli Guds barn genom tron på Jesus Kristus, eftersom JESUS är Guds son!
Citera
2008-12-18, 14:55
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Jag skall härmed ge dig en klar bild genom en liknelse på detta med Andens frukter, så att du kanske kan förstå mig, hur jag menar och hur jag tror att det är!

Du får 1000 kronor av din chef, då fördelar du "av kärlek" ut dem pengarna till dina familjemedlemmar. I min liknelse så är Jesus chefen, pengarna är Kärleken,trösten, glädjen, godheten, ödmjukheten, vänligheten, friden och styrkan, och familjemedlemarna är syskonen i Kristus.

Alltså är det inte jag som av egen styrka eller kraft ger detta, utan Jesus och hans Fader som ger er detta genom mig! Föreställ dig denna bild, så kommer du att förstå att det goda våran kropp gör är inte vi själva, utan Gud som utför sina gärningar genom oss. Gudsrike finns inom oss, och jag personligen tror att Gudsrike inom oss är Den heliga Anden. Och det var detta som Jesus förkunnade, för genom den Heliga Anden så kan vi lära känna Gud, och när vi lär känna Gud så kan Gud verka genom oss.
Senast redigerad av Rottweilern 2008-12-18 kl. 15:00.
Citera
2008-12-18, 17:44
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
När man låter sig uppfyllas av Guds vilja gör man det enda rätta.
Guds vilja är ju inget mystiskt fludium, eller något piller man sväljer för att få en svullnad att gå ner. Guds vilja uttrycks i ord. Dessa ord måste åhöraren förstå och sätta tro till så att det som han hörde blir till en ny uppfattning hos denne. En uppfattning som i sin tur utgör en grund för hur denne sedan tänker, säger och gör.

Frångår åhöraren av någon anledning det han hört och förstått så har ju det han hört ingen som helst betydelse. Så det är alltid individen själv som bestämmer och därmed är ansvarig för hur han tänker, säger och gör.
Citat:
Detta är inget som ens kan missuppfattas med att vara lat. Att göra Guds vilja går emot vad vårat kött vill. Så det blir alltså en kamp. Man måste bestämma sig för att bli en del av den sanna vägen. Och det är sannerligen inte en enkel väg att vandra.
För den som är rättfärdig, född av Ande, har ju det onda dött bort. Så "kampen" är inget annat än en intial företeelse. Bestämmer sig individen för att leva rättfärdigt så är ju kampen över.
Citat:
Och när man bestämmt sig för att föja Jesus då utför han sitt verk genom oss. Och det verk han utför genom oss, det är inte något man "kan" lata sig igenom. Att lyda Guds röst är jobbigt och smärtsamt, men det blir alltid en god frukt att lyda den sanna vägen.
För en kines är det inget smärtsamt att tala kinesiska. För en svensk är det heller inte plågsamt att tala svenska, det liksom går av bara farten. För om man är född av Ande så har man ju Andens natur. Att lyda Guds röst för de som är Födda av Ande är inget jobbigt och smärtsamt. Den förlorade sonen vände ju hem till Fadern för att tjäna honom av hela sitt hjärta. Jag tror inte att det var så smärtsamt för honom att göra så som hans Fadern ville.

Du vet, det görs ju av kärlek. Ty om någon älksar Fadern så håller han Faderns bud. Och då skall Fadern älska honom och komma och göra sig en boning hos honom. Så jag förstår inte var smärtorna kommer in i bilden.
Citat:
Människan fattar beslutet att hon är en syndare och Gud gör det jobb vi inte klarar av, nämligen bli fri från synden av egen kraft.
Det är ju detta du skriver här som är satans lära.
Hesekiel däremot har en helt annan lära och Jesus likaså. Där är det upp till den enskilde individen att själv göra bättring. Och när det som går under benämningen "människosonen" kommer så skall det skilja fåren från getterna utifrån hur de två olika människortyperna handlat i sina liv gentemot sin nästa. Där finns det sannerligen ingen nåd att få. Det är hur du själv handlat som avgör om du skall slippa bli förvisad till Gehennas brinnade eld, gråt och tandagnisslan.
"Människosonen" frågar inte efter vad Gud gjort genom dig utan enbart efter hur du har handlat mot din nästa - allt finns nämligen uppskrivet.
Citat:
Gud kan inte göra detta verk i oss om vi inte vill att han skall göra det. Hur kan du få detta till att det skulle vara flott? Att inse sina synder är ofta en plågad upplevelse, man upplever sig misslyckad, känner sig kass. Det är en smärtsam process att i bön gå till Gud och inse sitt misslyckande. Men när man blottar sina synder för Gud, och får återupprättelse då är det underbart. Men detta är inget man kan kalla är "flott" och enkelt.
Det uppfattar jag inte heller att debattören påstår, utan det är det där du svamlar om att Gud skall göra allt som är lite väl magstarkt av dig att påstå. Speciellt nu när Jesus är så pass tydlig i sin lära om hur det förhåller sig med den saken. Det är ju nämligen du själv som ska se till hur DU bygger huset och inte Gud.
Citat:
Den bilden du ger av kristna är främmande för mig, och att vi skall uttnyttja att Jesus dog för våra synder och att man kan lata sig och det är flott att leva så. Förstår inte vad du får detta ifrån.
Jasså du tror inte att Jesus dog för dina synder? Konstigt, den uppfattningen har då jag fått om dig. Jaha, men då vet jag att du inte är kristen. Varför skriver du då "vi kristna"?
Citat:
Dra inte alla över en kam. För mig är synden plågsam och en smärtsam upplevelse. Det går inte att fejka sig till det.
Bra! Gör då bättring med all flit så att du inte med förakt blir utvisad till Genennas brinnade eld, gråt och tandagnisslan.
Citera
2008-12-18, 17:54
Medlem
Dags avatar
Citat:
Jag skall härmed ge dig en klar bild genom en liknelse på detta med Andens frukter, så att du kanske kan förstå mig, hur jag menar och hur jag tror att det är!

Du får 1000 kronor av din chef, då fördelar du "av kärlek" ut dem pengarna till dina familjemedlemmar. I min liknelse så är Jesus chefen, pengarna är Kärleken,trösten, glädjen, godheten, ödmjukheten, vänligheten, friden och styrkan, och familjemedlemarna är syskonen i Kristus.

Alltså är det inte jag som av egen styrka eller kraft ger detta, utan Jesus och hans Fader som ger er detta genom mig! Föreställ dig denna bild, så kommer du att förstå att det goda våran kropp gör är inte vi själva, utan Gud som utför sina gärningar genom oss. Gudsrike finns inom oss, och jag personligen tror att Gudsrike inom oss är Den heliga Anden. Och det var detta som Jesus förkunnade, för genom den Heliga Anden så kan vi lära känna Gud, och när vi lär känna Gud så kan Gud verka genom oss.
Satans lära!

Därmed har du skurit av halsen på dig själv och kastat allt ditt eget förstånd och hela ditt eget känsloliv och valmöjligheter och eget ansvar på soptippen. Vem skall nu Människosonen förvisa, vare sig det nu blir till glädje eller till gråt och tandagnisslan, annat än Gud själv.

Tänk hela de kristnas tankesystem går ut på att göra Gud till en djävul.

Du gör det alldeles för lätt för dig. Ja, du har anammat ett satans tänkesätt och en djävulens lögn! Ondskan i världen beror inte på Gud utan på att människorna själva väljer att leva orättfärdigt och själva väljer att hata sin broder.
Men om du själv väljer att älska din broder av hela ditt hjärta och av allt ditt förstånd så finns det ju någon Människosonen kan bjuda in i sin Faders glädje den dagen den kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in