2014-05-20, 21:51
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad folk borde förstå är inte det samma som att de förstår. Har du hört talas om ordet prestige? Det kan vara ett starkt motiv till att tillrättalägga sanningen i eget syfte.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16229182.ab

Hur det gick vet inte jag, men utesluter inte att även myndighetspersoner tillrättalägger sanningen för att nå sina mål. Du är naiv om du tror annat tycker jag.

Nu tycker jag att Clavell redovisar en rimlig förklaring till att en hand finns med på bilden. Kan du inte det tycker jag att ditt påhopp på mig bör rendera i en ursäkt.
Jag har som jag sagt tidigare ingen aning om varför handen är där. Det har jag heller aldrig påstått. Jag tycker inte heller jag har någon som helst anledning att be dig om ursäkt. Jag tycker fortfarande att det är fel att misstänka korruption eller inkompetens när det är något man inte förstår.
Citera
2014-05-20, 21:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oraklet.i.skogen
Jag förstår att en tekniker hållit sin hand mitt i bevisningen och om det är som jag misstänker har polisen sprayat på mängder Blustar under pågående exponering.
Men varför skulle de göra det? Det förstärker inte bluestar-signalen att överdosera med substrat. Finns det inget blod, kan man fylla hela jävla skuffen med Buestar. Det lyser inte blått för det.
Citera
2014-05-20, 21:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Men varför skulle de göra det? Det förstärker inte bluestar-signalen att överdosera med substrat. Finns det inget blod, kan man fylla hela jävla skuffen med Buestar. Det lyser inte blått för det.
Men om det finns blod, förstärker det bluestarsignalen om man fyller hela jävla skuffen?
Citera
2014-05-20, 22:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag har som jag sagt tidigare ingen aning om varför handen är där. Det har jag heller aldrig påstått. Jag tycker inte heller jag har någon som helst anledning att be dig om ursäkt. Jag tycker fortfarande att det är fel att misstänka korruption eller inkompetens när det är något man inte förstår.

Redovisa ett inlägg i det här fallet där jag nämner korruption eller inkompetens med anledning av bilderna på handen. Hittar du det sätter jag på mig , sväljer mitt misstag och ber om ursäkt. Tills dess, berätta varför handen finns på bilden och förklara varför vi ska förbise handen på bilden som om vore ett misstag.

Några skador på bilen som bedömdes intressanta för utredningen hittades inte, något liknande sa teknikerna. Varför sa man inte att man hittade skador på bilen men att de inte bedömdes ... och samtidigt redovisade skadorna och varför de inte är relevanta?

EDIT;Jag kan föreställa mig vad som hade hänt om man såg BlueStarreagens på det som jag bedömer som brytskador nedanför låskistan i bild.
Senast redigerad av OY 2014-05-20 kl. 22:06.
Citera
2014-05-20, 22:04
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Om åklagaren visar en bild för domstolen och säger att det blåa är BlueStarreagens på blod, så är det högst klandervärt om åklagaren inte i samma mening förtydligar att vissa blåa fläckar på bilden inte markerar VB blod eller blod öht.

Det här är inte att vara objektiv och även redovisa det som
talar till den åtalades fördel tycker jag. Snudd på bedrägligt beteende och tjänstefel misstänker jag.

Min fråga om domvilla kvarstår, vad krävs för att det skall betraktas som domvilla?

Det som däremot påtalas många gånger i rätten är att detta är ett väntat resultat om kroppen transporterats i bagaget och huvudet legat till höger... hur var det nu... hade inte VB någon skada på huvudet?
Citera
2014-05-20, 22:07
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Jag vet inte - jag konstaterar bara fakta baserat på informationen i bilden.

Du kanske har någon teori.

Förresten, är det brukligt inom kåren att hålla handen praktiskt taget mitt i blodfläcken?
Citera
2014-05-20, 22:07
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Redovisa ett inlägg i det här fallet där jag nämner korruption eller inkompetens med anledning av bilderna på handen. Hittar du det sätter jag på mig , sväljer mitt misstag och ber om ursäkt. Tills dess, berätta varför handen finns på bilden och förklara varför vi ska förbise handen på bilden som om vore ett misstag.

Några skador på bilen som bedömdes intressanta för utredningen hittades inte, något liknande sa teknikerna. Varför sa man inte att man hittade skador på bilen men att de inte bedömdes ... och samtidigt redovisade skadorna och varför de inte är relevanta?
Du skrev "Alltså, jag hyser tvivel om att bevisningen inte har manipulerats. Så länge det inte finns en godtagbar förklaring till handen anser jag att det finns ett högst rimligt skäl att tvivla på bevisets äkthet." Jag använde sen orden korruption eller inkompetens. Vad menar du det är om polisen manipulerar bevis om inte korruption eller inkompetens?
Citera
2014-05-20, 22:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Det som däremot påtalas många gånger i rätten är att detta är ett väntat resultat om kroppen transporterats i bagaget och huvudet legat till höger... hur var det nu... hade inte VB någon skada på huvudet?

Jo, men var det ett öppet sår?

Sant, man tryckte på det du säger, men hur kan man ens göra det om man inte har blodspår på mer en en plats i bilen? Märkligt tycker jag.

Skulle inte förvåna mig om det begärs resning eller överklagan pga domvilla med anledning av vad som har framkommit de senaste dygnen. Utredningen är en katastrof, domen en mardröm, bevisningen ett skämt, tycker jag.
Citera
2014-05-20, 22:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Du skrev "Alltså, jag hyser tvivel om att bevisningen inte har manipulerats. Så länge det inte finns en godtagbar förklaring till handen anser jag att det finns ett högst rimligt skäl att tvivla på bevisets äkthet." Jag använde sen orden korruption eller inkompetens. Vad menar du det är om polisen manipulerar bevis om inte korruption eller inkompetens?

Medvetet sabotage kan det vara, i syfte att nå ett mål, en överenskommelse tjänstemän emellan. Med korruption menar jag ekonomisk eller annan personlig vinning. Jag menar att bevisningen kan ha manipulerats för att få igenom en fällande dom för att få det överstökat med minsta möjliga motstånd, ett hafsverk.
Citera
2014-05-20, 22:23
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Medvetet sabotage kan det vara, i syfte att nå ett mål, en överenskommelse tjänstemän emellan. Med korruption menar jag ekonomisk eller annan personlig vinning. Jag menar att bevisningen kan ha manipulerats för att få igenom en fällande dom för att få det överstökat med minsta möjliga motstånd, ett hafsverk.
Jag menar att all medveten manipulation av bevis från polisens sida är korruption. Oavsett orsaken. Men det är möjligt att jag har en felaktig definition på ordet.

Edit: efter att ha läst på Wikipedia inser jag att jag har haft en för vid definition av ordet korruption. Så därför ber jag gärna ödmjukt om ursäkt för detta. Men min huvudkritik står jag för.
Senast redigerad av Clavell 2014-05-20 kl. 22:29.
Citera
2014-05-20, 22:24
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Seriöst tror du på vad du skriver själv?

Jag vill inte lägga mig i ert käbbel men inte ens en så luttrad rättshaverist som jag tror på manipulerade bevis i det här fallet.
Citera
2014-05-20, 22:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Seriöst tror du på vad du skriver själv?

Jag vill inte lägga mig i ert käbbel men inte ens en så luttrad rättshaverist som jag tror på manipulerade bevis i det här fallet.
Har du någon gissning till vad handen är till för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in