2014-06-03, 09:59
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
HD ligger bättre till. Då slipper man ändra lagen.

Jaha ja .. Och vad säger lagen ?
Citera
2014-06-03, 10:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Kan det vara denna händelse som VB refererar till när hon nämner för sin vän att hon har gjort någonting dumt?

Dumheten hon sade sig ha gjort tror jag ligger längre framåt i tid, närmare tiden för försvinnandet. Har försökt luska ut om det är bråket med MB´s släkting eller avstängningen på fb som avses. Fast det är händelser som hennes vän känner till sedan tidigare, om jag tolkat vännens vittnesmål rätt. VB säger även att hon ännu inte är beredd att berätta något. Så förmodligen är det något helt annat VB håller inne med.

Hur tolkar du det?
Citera
2014-06-03, 10:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jaha ja .. Och vad säger lagen ?
Att en överklagan tas upp i den instans man överklagar till, i detta fallet HD.
Citera
2014-06-03, 10:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Att en överklagan tas upp i den instans man överklagar till, i detta fallet HD.

Du menar att HD är förhindrad att lägga målet under annan hovrätts domvärjo ..

Edit: RB 19:12
Citera
2014-06-03, 10:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du menar att HD är förhindrad att lägga målet under annan hovrätts domvärjo ..

Edit: RB 19:12
Ja. På vilket sätt motsäger RB 19:12 detta?
Citat:
12 § Vad som sägs i detta kapitel skall tillämpas även i fråga om domstolarnas befattning med förundersökning och användande av tvångsmedel. En sådan fråga får tas upp även av rätten i en annan ort än som följer av reglerna i detta kapitel, om beslut i frågan bör fattas utan dröjsmål. Lag (2000:172).
Citera
2014-06-03, 10:36
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Dumheten hon sade sig ha gjort tror jag ligger längre framåt i tid, närmare tiden för försvinnandet. Har försökt luska ut om det är bråket med MB´s släkting eller avstängningen på fb som avses. Fast det är händelser som hennes vän känner till sedan tidigare, om jag tolkat vännens vittnesmål rätt. VB säger även att hon ännu inte är beredd att berätta något. Så förmodligen är det något helt annat VB håller inne med.

Hur tolkar du det?

Kan det ha med detta att göra?
Fup 888
15/3 VB till MB på FB:
Jag vet det är för allvarligt jag vet du läser inte mina sms längre.
Det är bra om du inte förlåta mig och inte snacka med mig alls eftersom jag vill inte göra tredje misstag igen.
Jag hade missförstod och skrev i gruppen och sempai hunnit läsa innan du blockade mig.det är stort fel jag borde inte göra sa.
Såg sms jag vågade inte svara mer. Jag gjorde andra misstag och du förlåtade mig. Tror du att jag vågar träffa dej mer det känns som jag har förstört ditt namn

Fup 899
23/4 VB till MB på FB
”kl: 08:18 på morgonen: Jag lovar jag ska inte göra om det får jag vara medlem igen? Orkar inte kolla någon på hemsidan varje gång. enklare här”
Kl: 23.14 "Så jag får fortfarande inte se innehåller om klubben på fb? Och nej är inte sur!"
Kl: 23.15 MB svarar "Jaha fattade inte vad du menade med medlem. Du skrev privata saker på klubbens sida därför plockade jag bort dig från den. "

Fup 900
26/4 VB på FB till MB:
18:52 VB
Jag saknar dig varför blev du sur för det? Jag vet du är sur kan läsa dina ankar
21:37 VB
Var på coop. Avokado 15 kr700gram. Köpa till sushi? Ser bra ut dom är hårda fortfarande inte stora inte små medel storlek prisvärd
eller kanske du har redan handlat dom i haparanda igår också? Vill bara säga att de är bra hårda och nästan 1kg så du vet. alltså bara denna vecka

Man kan undra vad som händer mellan dessa två meddelanden

00:00 VB
menade du på riktigt att du vill döda mig? Hoppas du inte skojade mig. Hatar är starkt ord lika stark som du, om hatar då vill man döda någon.
00:43 VB
Mikael finns det *horor i sverige?
Citera
2014-06-03, 10:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ja. På vilket sätt motsäger RB 19:12 detta?

Jag menar att RB 19:12 teoretiskt skulle kunna ge HD grönt att t ex låta Svea Hovrätt ta över Vatchareeya-målet. Akademisk frågeställning naturligtvis om HD avslår Massi Fritz's begäran om pt, men HD är inte förhindrad att låta Svea Hovrätt ta över VB-målet.

Edit: Jag tror du förväxlar överklagande till HD med resningsansökan - dvs EFTER hovrättsdomen vunnit laga kraft.
Senast redigerad av MBoudine 2014-06-03 kl. 11:06.
Citera
2014-06-03, 10:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Angående det påstådda hotet mot VB: Fup s 991, förhör med MB "Ploy har aldrig hotat att avslöja allt för Mickes hustru.
Micke uppger dock att strax innan Ploy försvann så hotade hon att avslöja allt för Mickes
hustru. Det kan vara på Facebook eller SMS, Micke kommer inte ihåg. Detta skedde cirka
fyra veckor innan hon försvann."

Kan det vara så att MB blandar sanning och lögn här? VB ringer upp alt sms:ar AN, som i sin tur hotar VB till livet? En månad innan...

Men varför hittade man i så fall inte den kontakten i signaleringslistan? Man kartlade ju VB:s alla kontakter via mobilen 3 månader bakåt i tiden.
Citera
2014-06-03, 11:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag menar att RB 19:12 teoretiskt skulle kunna ge HD grönt att t ex låta Svea Hovrätt ta över Vatchareeya-målet. Akademiskt frågeställning naturligtvis om HD avslår Massi Fritz's begäran om pt, men HD är inte förhindrad att låta Svea Hovrätt ta över VB-målet.
Nej, RB:12 gäller domstolarnas befattning med förundersökning och användande av tvångsmedel "om beslut i frågan bör fattas utan dröjsmål", vilket inte är aktuellt. Det finns inget stöd för att HD kan låta Svea HR avgöra ärendet.
Citera
2014-06-03, 11:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Nej, RB:12 gäller domstolarnas befattning med förundersökning och användande av tvångsmedel "om beslut i frågan bör fattas utan dröjsmål", vilket inte är aktuellt. Det finns inget stöd för att HD kan låta Svea HR avgöra ärendet.

Vad vet du om huruvida det kan bli aktuellt ..
Citera
2014-06-03, 11:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Ja det är min tolkning också. Den väg som finns "bakåt" i systemet är att HD först beviljar prövningstillstånd och sen med hänvisning till domvilla eller grovt rättegångsfel återförvisar hela målet till Hovrätten för ny rättegång.
Citera
2014-06-03, 11:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Vad vet du om huruvida det kan bli aktuellt ..

Du är inte ens i rätt avdelning av RB - Högsta domstolens uppgifter och reglering av överklaganden dit finns i sjätte avdelningen, kap 54-57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in