2014-05-20, 20:23
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Fast det är ju inte de 11 bästa. Bolzano är knappast bättre än Luleå till exempel.

Nationella mästare är väl rankade i en grupp?
Citera
2014-05-20, 20:30
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Nationella mästare är väl rankade i en grupp?
Det är det som blir lite snett, som att Malmö FF skulle rankas före Barcelona.
Citera
2014-05-20, 20:39
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Fast det är ju inte de 11 bästa. Bolzano är knappast bättre än Luleå till exempel.

Det är därför jag undrar vad syftet med rankingen är, har man någon fördel av att vara rankad 1?
Som rank=1 slipper man ju möta rank=2-11 vilket rimligtvis borde vara några av de bästa lagen, största fördelen har dock lag med rank 2-11, dom slipper ju Skellefteå.
Rankingen som är en funktion av serieplacering, land, nationell mästare (slutspel) ska väl egentligen ge en rättvis lista över hur bra lagen är. Att det inte riktigt är så nu är väl en skönhetsfläck i systemet. Årets ansiktslyftning av cupen känns ändå betydligt fräschare än tidigare upplagor, kan nog bli riktigt bra.
Citera
2014-05-20, 20:56
Medlem
tcfmogs avatar
Det verkar som att högst rankade lag kommer att ha hemmaplan i finalen. Som högst rankade är alltså Skellefteå garanterade hemmaplan i en eventuell final.
Citera
2014-05-20, 21:13
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Det verkar som att högst rankade lag kommer att ha hemmaplan i finalen. Som högst rankade är alltså Skellefteå garanterade hemmaplan i en eventuell final.
Hade ju varit roligare om dom gjorde som i fotboll dvs. spelade allt fram till final på hemma/bortaplan och finalen på en fin arena tex. i Berlin, Prag, Stockholm.
Citera
2014-05-20, 21:18
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Årets ansiktslyftning av cupen känns ändå betydligt fräschare än tidigare upplagor, kan nog bli riktigt bra.
Tvärtom, den känns bara desperat.

För att få bort så mycket som möjligt av hockeyeuropas blickar från KHL så tar man med hela 44 lag. Att det skulle vara en prestigefylld premiumturnering är ju bara att glömma.

Jämför:

Fotbollens CL = 32 lag
Handbollens CL = 24 lag
Volleybollens CL = 28 lag
Basketbollens EL = 24 lag

Dessutom när man inte vill ha med KHL-lag så blir det ju snarare ett hockeyns Europa League.

Med det sagt hoppas jag på spännande matcher och kommer självklart titta.
Citera
2014-05-20, 21:21
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly

För att få bort så mycket som möjligt av hockeyeuropas blickar från KHL så tar man med hela 44 lag. Att det skulle vara en prestigefylld premiumturnering är ju bara att glömma.

Jämför:

Fotbollens CL = 32 lag
Handbollens CL = 24 lag

Dessutom när man inte vill ha med KHL-lag så blir det ju snarare ett hockeyns Europa League.

Man måste ju börja någonstans. Grundarklubbarna har platser i fyra år och efter det gissar jag att turneringen krymper till 32 lag.
Citera
2014-05-20, 21:22
Medlem
J.R.s avatar
Citat:

Jämför:

Fotbollens CL = 32 lag
Handbollens CL = 24 lag

Så du tycker alltså det är bättre att vara färre lag även om de bästa saknas?
Citera
2014-05-20, 21:27
Medlem
Citat:
Så du tycker alltså det är bättre att vara färre lag även om de bästa saknas?
Tycker du att de bästa saknas i fotbollens CL på 32 lag?
Citera
2014-05-20, 21:30
Medlem
Citat:
Man måste ju börja någonstans. Grundarklubbarna har platser i fyra år och efter det gissar jag att turneringen krymper till 32 lag.
I och för sig sant. En början är bättre än inget. Får hoppas det krymper, och att KHL får vara med.
Citera
2014-05-20, 21:32
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Tycker du att de bästa saknas i fotbollens CL på 32 lag?
Nej men jag hävdade ju en förbättring jämfört med föregående säsonger i hockeyns ET vilket du verkade inte hålla med om (men jag kanske missförstod).
I ET 2014 var ju tex. inte Skellefteå med trots att dom var mästare i Sverige 2013.
Citera
2014-05-20, 21:39
Medlem
Citat:
Nej men jag hävdade ju en förbättring jämfört med föregående säsonger i hockeyns ET vilket du verkade inte hålla med om (men jag kanske missförstod).
I ET 2014 var ju tex. inte Skellefteå med trots att dom var mästare i Sverige 2013.
Jaha, jag trodde du åsyftade mitt inlägg. Ber om ursäkt.

Självklart är det en förbättring på det viset. Däremot så blir det ju svårt att INTE få med mästaren när man har med 8 lag av 12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in