2007-04-20, 22:21
Bannlyst
http://www.expressen.se/sport/ishockey/1.647450

Citat:
Ishockeyn får sin egen Champions League med 95 miljoner kronor på spel. Den startar 2008-2009. Bästa lag kan få göra upp med NHL-lag om en världstrofé. - Det betyder en ny era för europeisk klubbhockey och klubbhockey världen över, säger internationella ishockeybasen René Fasel.

Åsikter?

Kul det händer något med hockeyn... Förhoppningsvis får den ett bättre utgångsläge och tiden är den rätta än den tidigare europa ligan.
Citera
2007-04-20, 22:31
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes

Åsikter?

Kul det händer något med hockeyn... Förhoppningsvis får den ett bättre utgångsläge och tiden är den rätta än den tidigare europa ligan.

Kul ide men svårt att genomföra med en redan nu fullspäckad hockey säsong.

Tror att spelarna kan slita ut sig om det blir för mycket såna här turneringar, redan nu finns ju nordic trophy, europamästar cupen. Lägg till en lång säsong med slutspel och landslagsspel och jag tror spelarna kommer att bli mer skadedrabbade ifall alla turneringar finns kvar.
Citera
2007-04-20, 22:44
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes

Åsikter?

Onödigt. Kan tro att NHL klubbarnas managers inte gillar det här, deras spelare har större chans att skada sig. Har vi inte redan en version i Europa där Europeiska klubblag möter varandra?
Citera
2007-04-20, 22:54
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Onödigt. Kan tro att NHL klubbarnas managers inte gillar det här, deras spelare har större chans att skada sig. Har vi inte redan en version i Europa där Europeiska klubblag möter varandra?

De bästa lagen från Champions Hockey League kan få möta lag från NHL i en årlig supermatch i slutet av september.

Det är nog mindre skaderisk för dom jämfört med en pre-season
match mot ett annat NHL-lag.
Citera
2007-04-20, 22:58
Medlem
mmas avatar
Låter ju som en intressant ide, men jag är också frågande till hur dom ska få in skiten, ta bort lite såna värdelösa landslagsturneringar?
Citera
2007-04-20, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Låter ju som en intressant ide, men jag är också frågande till hur dom ska få in skiten, ta bort lite såna värdelösa landslagsturneringar?

Detta hade varit mer intressant... Spela massa värdelösa landslagsturneringar där man provar x antal spelare som inte kommer med till VM vid slutfasen ändå. LG Games och Karjala Cup och allt vad de heter... Är ju bara C turneringar framför B turneringen.

Jag har i princip slutat att titta på första halvan av VM när Sverige möter lag som Italien...
Citera
2007-04-20, 23:29
Medlem
Guinnesss avatar
Som jag väntat på detta. Jag tror att det kommer bli succé - det är trots allt 95 milj. som står på spel, mer än vad dem flesta elitserieklubbar omsätter under en hel säsong. Jag är dock lite besviken på att bara svenska, finska, ryska, tyska, tjeckiska, slovakiska och schweiziska klubbar får delta. Ge letterna, bulgarerna, österrikarna, italienarna, danskarna, norrmännen osv. en chans att åtminstone kvala in i turneringen.

Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Kul ide men svårt att genomföra med en redan nu fullspäckad hockey säsong.
Utöka Elitserien till 18 lag, spela dubbelmöten i grundserien och bäst-av-tre i slutspelet (åttondelsfinal, kvartsfinal, semifinal och slutligen final). Det skulle innebära att dem två bästa lagen kan få spela 46 elitseriematcher under en säsong. Då bör spelarna palla CHL och en ev. "svenska cupen".
Citera
2007-04-20, 23:37
Medlem
Låter helt meningslöst imo...
Citera
2007-04-21, 03:43
Medlem
Ferross avatar
Kul idé, vet dock inte om man ska förlänga säsongen ännu mer??

Ser hellre 2-4 till i Elitserien om vi nu ändå ska förlänga säsongen.
Citera
2007-04-21, 10:59
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guinness
Som jag väntat på detta. Jag tror att det kommer bli succé - det är trots allt 95 milj. som står på spel, mer än vad dem flesta elitserieklubbar omsätter under en hel säsong. Jag är dock lite besviken på att bara svenska, finska, ryska, tyska, tjeckiska, slovakiska och schweiziska klubbar får delta. Ge letterna, bulgarerna, österrikarna, italienarna, danskarna, norrmännen osv. en chans att åtminstone kvala in i turneringen.

Utöka Elitserien till 18 lag, spela dubbelmöten i grundserien och bäst-av-tre i slutspelet (åttondelsfinal, kvartsfinal, semifinal och slutligen final). Det skulle innebära att dem två bästa lagen kan få spela 46 elitseriematcher under en säsong. Då bör spelarna palla CHL och en ev. "svenska cupen".

Öh de får ju vara med och kvala sig upp. Sen tror jag bara du kan glömma att det någonsin blir mer 12 lag i elitserien, och lagen kommer aldrig någonsin gå ner i matcher. Men jag vill också ha svenska cupen, tror det skulle vara väldigt positivt för de små föreningarna
Citera
2007-04-21, 11:11
Bannlyst
Det har ju varit snack om Champions League för lagen i Europa i flera år och den numera insomnade "Europaligan" var ju meningen att fungera som ett Champions League. Men den blev aldrig någon "hit" varken hos spelare, publik eller de deltagande lagen.
Varför ska det bli annorlunda den här gången?

Det KAN bli annorlunda om man låter de största och mest kända lagen i varje land (I Sverige: DIF-packet, AIK, Frölunda och kanske Färjestad) representera länderna i stället för mindre skitklubbar som Modo, HV, Brynäs osv. Jag menar vem känner till Modo utanför de närmast sörjande i Övik. Tror knappast en hockeyintresserad i Tjeckien känner till Modo. Men däremot känner de till AIK exempelvis.
Citera
2007-04-21, 11:57
Medlem
offe_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Det KAN bli annorlunda om man låter de största och mest kända lagen i varje land (I Sverige: DIF-packet, AIK, Frölunda och kanske Färjestad) representera länderna i stället för mindre skitklubbar som Modo, HV, Brynäs osv. Jag menar vem känner till Modo utanför de närmast sörjande i Övik. Tror knappast en hockeyintresserad i Tjeckien känner till Modo. Men däremot känner de till AIK exempelvis.

Jag tror inte man skulle kunna bygga en tunering på hur pass "känt" ett lag är. Nä nu skall vi bara ha en femma i laget, i den skall de bara va stjärnor som folk har hört talas om.

Och tar inte NHL detta på allvar utan bara lutar sig tillbax på Daytona Beach så tror jag allt faller om de vill ha med NHL i hela grejen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in