2014-08-21, 17:25
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Enda som syns på den länken är att Djurgårdens match sänds på SVT24 och resten på SVTPlay. Men å andra sidan så väntas denna turnering bli relativt medioker så jag förstår att det inte prioriteras av media.
Kan du utveckla det där med att turneringen väntas bli medioker? Har inte hört det tidigare, att fans inte är så intresserade på vissa håll är en annan sak. Men du kanske menade medioker för dom som inte ser på matcherna eller tänkte du på dom nya lagen som tryckts nu när det ska bli CHL?
Och när SVT sänder samtliga matcher (med svenska lag) kan man väl påstå att dom prioriterar detta, väl?
Citera
2014-08-21, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Kan du utveckla det där med att turneringen väntas bli medioker? Har inte hört det tidigare, att fans inte är så intresserade på vissa håll är en annan sak. Men du kanske menade medioker för dom som inte ser på matcherna eller tänkte du på dom nya lagen som tryckts nu när det ska bli CHL?
Och när SVT sänder samtliga matcher (med svenska lag) kan man väl påstå att dom prioriterar detta, väl?
Vad jag menar är att denna turnering förmodligen kommer vara ett minne blott om 5-10 år men jag tänker ändå ge det en chans. Sedan vet jag att några av matcherna kommer sändas live i TV men det verkar som att mesta kommer sändas på webben. Då får jag känslan av att intresset inte är speciellt stort.
Citera
2014-08-21, 17:37
Medlem
Mikojans avatar
Självklart prioriterar SVT Djurgården. Närmare Gärdet kommer ingen klubb. I morse satt nye SVT-experten Challe Berglund ( alla hockeyexperter i alla kanaler är djurgårdare) och försa sig om ”vi i Djurgården” och den stockholmske programledaren med barnansiktet, Nyström pratade om Robban Nilsson i Zürich.

Vi andra får skärvorna, men vad f-n vi är med och får vara glada med det
Citera
2014-08-21, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Självklart prioriterar SVT Djurgården. Närmare Gärdet kommer ingen klubb. I morse satt nye SVT-experten Challe Berglund ( alla hockeyexperter i alla kanaler är djurgårdare) och försa sig om ”vi i Djurgården” och den stockholmske programledaren med barnansiktet, Nyström pratade om Robban Nilsson i Zürich.

Challe Berglund har ju kommenterat Djurgårdens matcher på deras egen hemsida och sägs vara extremt opartisk. Sedan att han nästan ensam höll på att förstöra Modo gör ju att man tar starkt avstånd från megasopan och supernollan
Citera
2014-08-21, 18:12
Medlem
Embas avatar
Citat:
Vad jag menar är att denna turnering förmodligen kommer vara ett minne blott om 5-10 år men jag tänker ändå ge det en chans. Sedan vet jag att några av matcherna kommer sändas live i TV men det verkar som att mesta kommer sändas på webben. Då får jag känslan av att intresset inte är speciellt stort.

Nu yrar du igen. SVT har gjort en megasatsning i och med CHL och vi fans bör bara tacka och bocka. Sen är det ju skitsamma huruvida matchen sänds på TV eller inte. Majoriteten äger väl en smartphone/platta eller dator.
Citera
2014-08-21, 18:17
Medlem
LT10s avatar
Den här turneringen kommer det nog inte bli något större av. Elitserien kommer alltid vara så mycket större men precis som med allt nytt ska CHL få sin chans.

Match mot Fribourg ikväll då. Samuelsson gör debut, så det ska bli extra kul.

Fan vad skoj med hockey igen!
Citera
2014-08-21, 18:22
Medlem
Det är svårt det här med att etablera nya turneringar inom hockeyn. Kan bero på att det redan spelas så många matcher i SHL. Är ju ett par tre matcher varje vecka där. Sen CHL på det? Med 44 lag och ännu fler matcher? Det är svårt för folk att hinna med allt tror jag. Eller sätta sig in i. Man har ingen koppling till så många av lagen i CHL nu, själv sitter jag och försöker läsa på lite. Hade kanske räckt med 16 lag till att börja med för att verkligen toppa och sen utökat om det blev succé? 4 svenska, 4 finska, 2 schweiziska, 2 tjeckiska, 2 tyska, 1 norskt och 1 österrikiskt. Semifinallag från Sverige/Finland, finallag från Schweiz/Tyskland/Tjeckien och mästarlag från Norge/Österrike.

Med reservation för att jag helt är ute och kör i diket, jag är inte särskilt påläst om tänket och planeringen bakom CHL överhuvudtaget så rätta mig gärna. Bara min personliga reaktion det där med att det blir mycket på en gång, svårt att sätta sig in i allt, och då blir reaktionen för många att aaeehnää jag skiter i det och väntar tills SHL börjar istället.
Senast redigerad av Alphatross 2014-08-21 kl. 18:26.
Citera
2014-08-21, 18:26
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphatross
Det är svårt det här med att etablera nya turneringar inom hockeyn. Kan bero på att det redan spelas så många matcher i SHL. Är ju ett par tre matcher varje vecka där. Sen CHL på det? Med 44 lag och ännu fler matcher? Det är svårt för folk att hinna med allt tror jag. Eller sätta sig in i. Man har ingen koppling till så många av lagen i CHL nu, själv sitter jag och försöker läsa på lite. Hade kanske räckt med 16 lag till att börja med för att verkligen toppa och sen utökat om det blev succé?

Med reservation för att jag helt är ute och kör i diket, jag är inte särskilt påläst om tänket och planeringen bakom CHL överhuvudtaget så rätta mig gärna. Bara min personliga reaktion det där med att det blir mycket på en gång, svårt att sätta sig in i allt, och då blir reaktionen för många att aaeehnää jag skiter i det och väntar tills SHL börjar istället.

Gå in på hockeysverige och läs vad Robban Pettersson skriver så får du lite perspektiv på det hela.
Citera
2014-08-21, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Gå in på hockeysverige och läs vad Robban Pettersson skriver så får du lite perspektiv på det hela.

Will do, tackar för tips.

Här har han onekligen en väldigt bra poäng:
"Hade friplatserna inte funnits under de här första – superviktiga – uppstartssäsongerna av turneringen så hade vi till den här säsongen saknat lag från Wien, Bern, Berlin, Stockholm eller Helsingfors.
Huvudstäderna i fem av de sex största ligorna som är med i den här turneringen och livsviktiga städer att ha med om man vill sälja in partnerskap till företag som vill synas och dessutom kunna veta att alla dessa storstäder är med redan från början och kunna smörja samarbetspartners med just det i ett tidigt skede."

Det är lätt att sitta och tycka som jag gör, men det är svårare att få ekonomi att gå ihop.
Senast redigerad av Alphatross 2014-08-21 kl. 18:49.
Citera
2014-08-21, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alphatross
Det är svårt det här med att etablera nya turneringar inom hockeyn. Kan bero på att det redan spelas så många matcher i SHL. Är ju ett par tre matcher varje vecka där. Sen CHL på det? Med 44 lag och ännu fler matcher? Det är svårt för folk att hinna med allt tror jag. Eller sätta sig in i. Man har ingen koppling till så många av lagen i CHL nu, själv sitter jag och försöker läsa på lite. Hade kanske räckt med 16 lag till att börja med för att verkligen toppa och sen utökat om det blev succé? 4 svenska, 4 finska, 2 schweiziska, 2 tjeckiska, 2 tyska, 1 norskt och 1 österrikiskt. Semifinallag från Sverige/Finland, finallag från Schweiz/Tyskland/Tjeckien och mästarlag från Norge/Österrike.

Detta håller jag med om hade vart ett mycket bättre koncept. Hade gärna sett att KHL-lag fick vara med på ett hörn också men de verkar ju inte vara så taggade på det.
Jag välkomnar ett seriöst europamästerskap för klubblag men årets upplaga av CHL känns inte seriöst. Dels att det först skulle vara 40 lag med men att det utökades i elfte timmen till 44 lag, och att så många lag är där p.g.a. gratisplatser. När alla lag är med på sportsliga grunder är CHL ett steg på rätt väg.
Citera
2014-08-21, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StroemWallen
Detta håller jag med om hade vart ett mycket bättre koncept. Hade gärna sett att KHL-lag fick vara med på ett hörn också men de verkar ju inte vara så taggade på det.
Jag välkomnar ett seriöst europamästerskap för klubblag men årets upplaga av CHL känns inte seriöst. Dels att det först skulle vara 40 lag med men att det utökades i elfte timmen till 44 lag, och att så många lag är där p.g.a. gratisplatser. När alla lag är med på sportsliga grunder är CHL ett steg på rätt väg.

Nja, KHL-lagen tror jag blir svårt.

Du kanske kan se gruppspelsfasen som ett slags kval? Se några matcher som verkar intressanta här och där, står Gävle i din signatur så jag gissar Brynäs och de är ju inte med tyvärr. Men ja. Kanske skoj att se topplagen från de andra europeiska ligorna, t.ex. Sen rikta in dig på slutspelsfasen:

The 11 group winners will qualify for the playoffs. The 11 group runners-up will then be ranked on their amount of points in their respective groups, and the five best ranked runners-up will qualify for the playoffs, for a total of 16 playoff teams.

16 lag, kanske enligt kvoten jag skrev ovanför här till och med, vem vet?

Jag försöker peppa lite inför det här ändå. Vore skoj om det gick vägen och vi fick ett CHL att räkna med inom några år, en turnering som alla verkligen vill vinna och som har hög status osv.
Citera
2014-08-21, 19:34
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Djurgården vill väl alla se? Så kan de dregla i smyg över publiktrycket.
Publiktryck ikväll? Jag tvivlar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan

Skärvorna? Ni i skellefteå har 4 klara matcher i SVT, vi har 3. Det närmsta vi kommer TV är kvällens match på svt24, ni får två matcher sända på svt2. Era skärvor bildar en rätt fin mingvas i slutändan. Sen om du tycker det är så hemskt att det finns en överrepresentation av stockholmsanknytna så får du väl gråta på, i en allt mer centraliserad mediabransch är det naturligt.

Challe är förövrigt vår sportchef augusti ut, så han "försa" sig knappast. Om något är det väl bra att han är ärlig med det än att låtsas som om att han inte var en del av vår organisation?

Citat:
Challe Berglund har ju kommenterat Djurgårdens matcher på deras egen hemsida och sägs vara extremt opartisk. Sedan att han nästan ensam höll på att förstöra Modo gör ju att man tar starkt avstånd från megasopan och supernollan
Ja, Djurgården producerade egna sändningar för oss supportrar mot utländska lag förra året med sportchef Challe som bonuskommentator - det är klart han inte var (eller borde varit) stelt neutral i dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in