Citat:
Ursprungligen postat av
tussan90
Ja hade ja inte bestridit så hade de blitt utslag för längesen o kronofogden hade försökt driva in skulden:/ därför ja bestred för o dra ut på processen så ja iaf kan betala halva lånet nu o sen resten sen elr ännu bättre avbetalningsplan.... Hur stora kostnader kan de bli då om ja förlorar i tingsrätten elr måste ja betala vivus kostnader iaf !??
Du har fått lite svar om kostnader ovan. Dock behöver du ju absolut inte ha några egna jurister, skulden är ju solklar och du kommer med all sannolikhet förlora. Med andra ord; det är inget en jurist kan göra åt det, så den kostnaden kan du bortse ifrån.
Har själv varit i Tingsrätten och det är en enkel sak. Förde min egen talan och hade ingen egen jurist med mig. Nu vann jag som tur var. Dom hade sin egen representant med på telefon, och begärde ersättning för sin tid och sitt krav i helhet. Jag slapp betala något av det eftersom jag vann. Dock fick dom betala för min tid samt ersättning för mina rättegångskostnader och resor :-)
Det blir ett förenklat tvistemål i ditt fall, och beroende på vart du bor samt vart Vivus befinner sig/deras representant befinner sig -så är dom antingen på plats eller är med via telefonlänk.
Sedan är det bara dig och två representanter från tingsrätten. Det brukar vara personen som ska döma samt en som har hand om skrivandet.
Båda parter får komma med sina yttranden och eventuella krav, du får lite frågor av domaren. Sedan blir ni förhörda var för sig, dvs du får förmodligen gå ut medan frågor ställs till motparten och vice versa.
Hela proceduren tar 1-2 timmar, i ditt fall förmodligen max en timme.