2014-05-17, 08:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Nu när du har bestridit skulden, så kommer Vivus att få tillfälle att uttala sig. Dom kommer då bevisa att skulden är giltig. Det är lite olika hur lång tid det tar, men ett par väckor minst skulle jag tro.
Betalar du inte då, så kommer kronofogden att kolla om du har tillgångar dom kan ta för att kräva in pengarna. Finns inga tillgångar, så kan det bli utmätning på din lön/

Nej, eftersom hon valt att bestrida kommer Kfm inte att göra något mer över huudtaget. Virus hamnar nu i en situation när de måste gå vidare till tingsrätten om de vill ha sina pengar.
Citera
2014-05-17, 09:06
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, eftersom hon valt att bestrida kommer Kfm inte att göra något mer över huudtaget. Virus hamnar nu i en situation när de måste gå vidare till tingsrätten om de vill ha sina pengar.

Just det, vad jag menade var att hon måste betala om Vivus bevisar att skulden är riktig. Betalar hon inte då, så blir det tvistigt. Kanske formulerade mig fel där.
Citera
2014-05-17, 09:21
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Just det, vad jag menade var att hon måste betala om Vivus bevisar att skulden är riktig. Betalar hon inte då, så blir det tvistigt. Kanske formulerade mig fel där.

Men ditt uttalande stämmer fortfarande inte då.

Du skrev

Citat:
Nu när du har bestridit skulden, så kommer Vivus att få tillfälle att uttala sig. Dom kommer då bevisa att skulden är giltig. Det är lite olika hur lång tid det tar, men ett par väckor minst skulle jag tro.
Betalar du inte då, så kommer kronofogden att kolla om du har tillgångar dom kan ta för att kräva in pengarna. Finns inga tillgångar, så kan det bli utmätning på din lön/sjuklön.

Det är inte så det funkar.

Om man bestrider en fodran till KFM så släpper de ärendet. Nästa steg blir att gå till tingsrätten (med de kostnader som det innebär) och få ett utslag.

Om personen inte betalar då så går det nya ärendet till KFM för hantering (med de kostnader som det innebär).

Att som "vanlig svensson" bestrida en så solklar fodran hos KFM är nog ta mig fan bland det dummaste man kan göra. Det enda som händer är att det hela blir dyrare.
Citera
2014-05-17, 10:02
Medlem
Citat:
Men ditt uttalande stämmer fortfarande inte då.

Du skrev

Det är inte så det funkar.

Om man bestrider en fodran till KFM så släpper de ärendet. Nästa steg blir att gå till tingsrätten (med de kostnader som det innebär) och få ett utslag.

Om personen inte betalar då så går det nya ärendet till KFM för hantering (med de kostnader som det innebär).

Att som "vanlig svensson" bestrida en så solklar fodran hos KFM är nog ta mig fan bland det dummaste man kan göra. Det enda som händer är att det hela blir dyrare.

Jag sa att jag formulerade mig fel. Ärendet kommer lik förbannat att gå tillbaks till KFM om hon inte betalar.

Håller med om att det är fel att bestrida en självklar skuld som detta, men det är inte alltid så lätt att veta hur man ska göra. Hon kanske till och med fick den rekommendationen av KFM, vad vet vi.
Citera
2014-05-17, 11:51
Medlem
Citat:
Jag sa att jag formulerade mig fel. Ärendet kommer lik förbannat att gå tillbaks till KFM om hon inte betalar.

Håller med om att det är fel att bestrida en självklar skuld som detta, men det är inte alltid så lätt att veta hur man ska göra. Hon kanske till och med fick den rekommendationen av KFM, vad vet vi.

Det va kronofogden som sa ja kunde besttida ärendet då får ja längre tid på mig o betala:/ plus att efter de blivit utslag i tingsrätten brukar vivus till 98 procent gå me på avbetalnings plan o har även pratat me fler som bestridit en vivus skuld att efter domen i tingsrätten så hsr vivus gått me på avbetalningsplan...jag ser hellre en avbetalningsplan än att dom ska ha sina pengar direkt:/ Ja vettefan om ja gjort fel som bestridit!?:/
Citera
2014-05-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tussan90
Det va kronofogden som sa ja kunde besttida ärendet då får ja längre tid på mig o betala:/ plus att efter de blivit utslag i tingsrätten brukar vivus till 98 procent gå me på avbetalnings plan o har även pratat me fler som bestridit en vivus skuld att efter domen i tingsrätten så hsr vivus gått me på avbetalningsplan...jag ser hellre en avbetalningsplan än att dom ska ha sina pengar direkt:/ Ja vettefan om ja gjort fel som bestridit!?:/

Det KFM kanske inte nämnde är ju att det kommer bli dyrare för dig om det går till Tingsrätten. Du lär få betala för Vivus' jurists tid förmodligen samt extra avgifter. Men visst, skulle Vivus sedan gå med på en avbetalningsplan så blir det lättare för dig i och med att du ändå inte kan betala allt nu. Så den extra kostnaden kanske är värt det för dig.

Hade du inte bestridit, så hade KFM dragit igång indrivningsprocessen.
Citera
2014-05-17, 12:22
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Det va kronofogden som sa ja kunde besttida ärendet då får ja längre tid på mig o betala:/

Att "bestrida" betyder att du säger "Nej, den här skulden är inte giltig". Du hävdar alltså nu att du inte alls är skyldig Vivus några pengar alls.

Visst får du "längre tid på dig" , men du får dessutom avgiften för stämningsansökan (450kr), du kommer att få betala Vivus kostader för sina jurister(*), deras resor till och från tingsrätten, dina egna jurister (om du anlitar någon) och så vidare.

Citat:
jag ser hellre en avbetalningsplan än att dom ska ha sina pengar direkt:/

Fundera på hur mycket du nu får betala istället. Fundera på vad det betyder att du kommer att ha en dom i tingsrätten mot dig när någon gör ett registerutdrag på dig.

Citat:
Ja vettefan om ja gjort fel som bestridit!?:/

Om du frågar mig så var det nog det absolut mest korkade du kunde göra om du ser på vad det innebär framöver.

(*)Dock, eftersom målet är ett FT mål (rör mindre än ett halvt prisbasbelopp) så kan de bara kräva dig på maximalt en timmes tid där, så det blir väl runt 1500kr, men dina EGNA jurister kommer att vilja ha betalt för alla timmar. Men, eftersom du _kommer_ att förlora målet så är det totalt onödigt för dig att skaffa egen jurist.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-05-17 kl. 12:58.
Citera
2014-05-17, 12:27
Medlem
Citat:
Det KFM kanske inte nämnde är ju att det kommer bli dyrare för dig om det går till Tingsrätten. Du lär få betala för Vivus' jurists tid förmodligen samt extra avgifter. Men visst, skulle Vivus sedan gå med på en avbetalningsplan så blir det lättare för dig i och med att du ändå inte kan betala allt nu. Så den extra kostnaden kanske är värt det för dig.

Hade du inte bestridit, så hade KFM dragit igång indrivningsprocessen.

Ja hade ja inte bestridit så hade de blitt utslag för längesen o kronofogden hade försökt driva in skulden:/ därför ja bestred för o dra ut på processen så ja iaf kan betala halva lånet nu o sen resten sen elr ännu bättre avbetalningsplan.... Hur stora kostnader kan de bli då om ja förlorar i tingsrätten elr måste ja betala vivus kostnader iaf !??
Citera
2014-05-17, 12:41
Medlem
Citat:
Ja hade ja inte bestridit så hade de blitt utslag för längesen o kronofogden hade försökt driva in skulden:/ därför ja bestred för o dra ut på processen så ja iaf kan betala halva lånet nu o sen resten sen elr ännu bättre avbetalningsplan.... Hur stora kostnader kan de bli då om ja förlorar i tingsrätten elr måste ja betala vivus kostnader iaf !??

Du har fått lite svar om kostnader ovan. Dock behöver du ju absolut inte ha några egna jurister, skulden är ju solklar och du kommer med all sannolikhet förlora. Med andra ord; det är inget en jurist kan göra åt det, så den kostnaden kan du bortse ifrån.

Har själv varit i Tingsrätten och det är en enkel sak. Förde min egen talan och hade ingen egen jurist med mig. Nu vann jag som tur var. Dom hade sin egen representant med på telefon, och begärde ersättning för sin tid och sitt krav i helhet. Jag slapp betala något av det eftersom jag vann. Dock fick dom betala för min tid samt ersättning för mina rättegångskostnader och resor :-)

Det blir ett förenklat tvistemål i ditt fall, och beroende på vart du bor samt vart Vivus befinner sig/deras representant befinner sig -så är dom antingen på plats eller är med via telefonlänk.

Sedan är det bara dig och två representanter från tingsrätten. Det brukar vara personen som ska döma samt en som har hand om skrivandet.
Båda parter får komma med sina yttranden och eventuella krav, du får lite frågor av domaren. Sedan blir ni förhörda var för sig, dvs du får förmodligen gå ut medan frågor ställs till motparten och vice versa.
Hela proceduren tar 1-2 timmar, i ditt fall förmodligen max en timme.
Citera
2014-05-17, 12:43
Medlem
En sak jag undrar.. När kronofogden fått mitt delgivningskvitto som dom förmodligen har nu på tisdag efter helgen däre står att ja bestridit. Då skickar dom de direkt till vivus alltså? Hur länge brukar de ta innan man får besked?:/ får man brev hem om de elr ringer dom? Om vivus då vägrar avbetalning äre då upp till mej om ja ska betala direkt elr skicka de vidare till tingsrätten? Vad ja fattat de som ger vivus avbetalning efter de blitt sånt där utslag...
Citera
2014-05-17, 12:49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hur länge brukar de ta innan man får besked?:/

Det tar inte så lång tid när det gäller de stora kreditbolaget. Nån/några veckor skulle jag tro.

Citat:
får man brev hem om de elr ringer dom?

Det är upp till dem. En delgivning är dock alltid skriftlig.

Citat:
Om vivus då vägrar avbetalning äre då upp till mej om ja ska betala direkt elr skicka de vidare till tingsrätten?

Nej, du har inget att säga till om där. Vivus bestämmer det helt själva, och eftersom du bestridit hos KFM så _måste_ Vivus nu vända sig till Tingsrätten om de vill ha sina pengar. (Om du inte frivilligt kontaktar Vivus och går med på att betala)

Citat:
Vad ja fattat de som ger vivus avbetalning efter de blitt sånt där utslag...

Ja, men det blir ju inget utslag fören EFTER tingsrätten nu , eftersom du bestridit.
Citera
2014-05-17, 13:09
Medlem
Citat:
Det tar inte så lång tid när det gäller de stora kreditbolaget. Nån/några veckor skulle jag tro.

Det är upp till dem. En delgivning är dock alltid skriftlig.

Nej, du har inget att säga till om där. Vivus bestämmer det helt själva, och eftersom du bestridit hos KFM så _måste_ Vivus nu vända sig till Tingsrätten om de vill ha sina pengar. (Om du inte frivilligt kontaktar Vivus och går med på att betala)

Ja, men det blir ju inget utslag fören EFTER tingsrätten nu , eftersom du bestridit.

Tack för kloka svar..usch känner mig korkad nu som bestred detta men nu e gjort e gjort:/ jag hoppas iaf att dom går led på avbetalnings plan då ja inte kan skrapa fram 14 tusen på 2 månader:/ kommer behöva 2 till 3 månader från o me idag...:*(

om kronofogden skickar hem papper om löneutmätning hur fort brukar man ha på sig då innan papprena ska va inne?:/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in