2014-05-07, 17:27
Medlem
Kikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson
Hej!
Tack för svar!

Har nu kikat runt lite mer, och kommer med största sannolikhet att satsa på denna:
http://www.conrad.se/SIEMENS-6AV6651-7AA01-3AA1-S7-1200%2bKTP400-BASIC-STARTERKIT.htm?websale8=conrad-swe&pi=197349&ci=SHOP_AREA_178409_1101119&otp1=tab link2

Och cpu:n är en 1212c har jag lyckats att utläsa, som jag förstår det rätt, så kan man både köra 24-230 som matande spänning.
Är ett lämpligt komigång kit, så framledes, kompletterar jag bara med 1 extra plc, om jag önskar att utöka systemet och sammankoppla fler fastigheter. (Bor på gård)

Mvh
Låter som ett klokt val.

Matningen är 230VAC in till styrsystem sen har du 24VDC ut från CPU:n vet inte om den räcker för att driva panelen men den använder du till ingångarna.
Alltså kan du inte mata CPU:n med 24VDC utan bara in och utgångarna.

Du kan även köpa till in och utgångskort i framtiden till CPU:n tror det är 2 kort till den du valt.
Citera
2014-05-07, 18:57
Medlem
Håller på att utbilda mig till automationstekniker och för ett tag sen lärde vi oss programmera PLC vilket var väldigt roligt!
Tänkte höra om det är någon som har kolla på ett billigt eller gratis program där man kan fördjupa sig mer i programmeringen och kanske tillhörande bra simulator? Eller måste man investera flera tusen för att få något vettigt?
Citera
2014-05-07, 18:59
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonny1337
Håller på att utbilda mig till automationstekniker och för ett tag sen lärde vi oss programmera PLC vilket var väldigt roligt!
Tänkte höra om det är någon som har kolla på ett billigt eller gratis program där man kan fördjupa sig mer i programmeringen och kanske tillhörande bra simulator? Eller måste man investera flera tusen för att få något vettigt?

CoDeSys är gratis och det går att simulera din kod.
Citera
2014-05-19, 17:57
Bannlyst
http://puu.sh/8SDjI.jpg

Någon som kan hjälpa mig med denna uppgift?
Citera
2014-05-19, 18:08
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av becksbauer

Exakt vad är det du behöver hjälp med?
Citera
2014-05-19, 18:16
Medlem
Matchens avatar
Citat:

Det är lite svårt att veta vad du behöver hjälp med, när du inte berättar hur långt du kommit.

Edit: 2:a på pucken
Citera
2014-05-19, 20:36
Bannlyst
Allt har inte riktigt förstått uppgiften
Citera
2014-05-19, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Exakt vad är det du behöver hjälp med?

Allt förstår inte riktigt uppgiften
Citera
2014-05-19, 21:12
Medlem
Matchens avatar
Citat:
Allt förstår inte riktigt uppgiften

Uppgiften är att du ska reglera nivån i en tank. Nivån ska ligga runt 50%.

Inflödet kommer via ventilen V1, som normalt alltid är öppen.

Utflödes regleras av pumpen P1, vilken är frekvensstyrd och där 0 på analogutgången (H4) ger min-hastighet samt 2000 på analogutgången ger max-hastighet.

Nivån i tanken mäts av ultraljudsgivaren A1, vilken är kopplad på analog-ingången H1. 0 in motsvarar att tanken är tom och 4000 in motsvarar att tanken är full.

Ifall regleringen skulle gå åt helsike finns givarna X1 och X2. X1 indikerar att tanken är full och snart rinner över. X2 indikerar att tanken snart är tömd och pumpen kommer att torrköra.

OffT: Vad går du för utbildning?
Citera
2014-05-19, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Matchen

Utflödes regleras av pumpen P1, vilken är frekvensstyrd och där 0 på analogutgången (H4) ger min-hastighet samt 2000 på analogutgången ger max-hastighet.

Nivån i tanken mäts av ultraljudsgivaren A1, vilken är kopplad på analog-ingången H1. 0 in motsvarar att tanken är tom och 4000 in motsvarar att tanken är full.

Ifall regleringen skulle gå åt helsike finns givarna X1 och X2. X1 indikerar att tanken är full och snart rinner över. X2 indikerar att tanken snart är tömd och pumpen kommer att torrköra.

Teknik
Citera
2014-05-20, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Matchen

Men kan du typ skriva hur man ska gå till väga när man ska skriva "LD" och sånt? Det vore riktigt snällt
Citera
2014-05-20, 18:46
Medlem
Matchens avatar
Citat:
Men kan du typ skriva hur man ska gå till väga när man ska skriva "LD" och sånt? Det vore riktigt snällt

Du vill alltså att någon annan ska skriva programmet åt dej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in