Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-01, 17:08
  #913
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metallstol
Hej alla

Jag ska börja studera automations ingenjör. Därför har jag börjat kolla lite på PLC, SCADA, HMI, DCS, OT security med mera.

Tänkte fråga om någon här vet om jag kan börja programmera/arbeta med PLC hemifrån? Alltså från min egen dator. Finns det gratis program som går att ladda ner och leka med? Ville prova med Siemens Simatic om ni vet några?

Själv är jag nybörjare och förstår inte riktigt vad är skillnaden mellan PLC, SCADA, HMI och DCS. Men vill lära mig mer

Tack!

Med Simens PLCSim så kan du simulera en PLC. Finns Factory I/O där du kan bygga upp olika fabriksmiljöer som du sedan kan koppla samman det. Kolla lite tutorials och börja med hur en PLC fungerar eftersom det är lite speciellt innan du ger dig på HMI:er. Du bör förstå hur cykeln går och vad som händer under den.
Titta även på elektriska signaler som t.ex. franker.

Siemens TIA portal (vilket du kommer använda om du använder Siemens) finns i trial som är kopplat mot operativsystemet
Citera
2024-04-01, 21:50
  #914
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Systemutveckling
/Moderator
Citera
2024-04-02, 19:17
  #915
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Med Simens PLCSim så kan du simulera en PLC. Finns Factory I/O där du kan bygga upp olika fabriksmiljöer som du sedan kan koppla samman det. Kolla lite tutorials och börja med hur en PLC fungerar eftersom det är lite speciellt innan du ger dig på HMI:er. Du bör förstå hur cykeln går och vad som händer under den.
Titta även på elektriska signaler som t.ex. franker.

Siemens TIA portal (vilket du kommer använda om du använder Siemens) finns i trial som är kopplat mot operativsystemet


Hej, tack för ditt svar

Jag kan inte riktigt hitta software till Siemens... Vill prova programmera i Ladder och FBD i siemens. Men har ingen anning hur man startar...
Har du en länk som du kan skicka till mig, där jag kan börja programmera inom PLC?
Vore till stor hjälp!
Citera
2024-04-02, 19:40
  #916
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metallstol
Hej, tack för ditt svar

Jag kan inte riktigt hitta software till Siemens... Vill prova programmera i Ladder och FBD i siemens. Men har ingen anning hur man startar...
Har du en länk som du kan skicka till mig, där jag kan börja programmera inom PLC?
Vore till stor hjälp!
Kolla igenom nuvarande tråd.
På alla dessa sidor borde frågan ha besvarats minst en gång. Gissar jag.
Citera
2024-04-02, 20:40
  #917
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metallstol
Hej, tack för ditt svar

Jag kan inte riktigt hitta software till Siemens... Vill prova programmera i Ladder och FBD i siemens. Men har ingen anning hur man startar...
Har du en länk som du kan skicka till mig, där jag kan börja programmera inom PLC?
Vore till stor hjälp!


Sho. Siemens programmeringsmiljö TIA Portal och Simatic Manager kräver licens för att användas. Det finns trial-licenser som man kan använda en liten stund när man laddar ned TIA Portal, och man kan använda sig av fulknep för att förlänga tiden de gäller också.

Prova googla "Siemens TIA Portal" så ska du se att det dyker upp nedladdningslänkar.
Citera
2024-04-02, 21:20
  #918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metallstol
Hej, tack för ditt svar

Jag kan inte riktigt hitta software till Siemens... Vill prova programmera i Ladder och FBD i siemens. Men har ingen anning hur man startar...
Har du en länk som du kan skicka till mig, där jag kan börja programmera inom PLC?
Vore till stor hjälp!


https://support.industry.siemens.com...dti=0&lc=en-SE

https://factoryio.com/

https://youtu.be/GhgFdLDdUIY?si=OJIEstqyj1qdKnU4 och liknande (finns mycket på Youtube och språken i sig har inte ändrats på länge).

Du kan simulera en PLC via PLCSim och sedan koppla den till factory I/O.

Du behöver kunna logik grindar https://www.techtarget.com/whatis/de...D-NOR-and-XNOR för vissa saker. Som sagt behöver du också lära dig lite om hur el och binära signaler fungerar eftersom det är så det styrs.

Min rekommendation är helt enkelt att följa tutorials och börja där. Skit i HMI ett tag och kom in i det.
Citera
plc

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback