Citat:
Ursprungligen postat av quaker
Drar lite förutsättningar:
* Blir centraliserad lösning för det vanliga (för dyrt med buss till hela kåken)
* Kan dock köra Profibus och ET200s noder för speciella grejor
.
* Drar all el nytt, dock inte vanlig fastighetsel utan industristandard, mao 1 strömbrytare=1 vp-rör till styrskåpet . Många rör blir det....
* Har vattenburen golvvärme (bergvärme) och riktig ventilationsanläggning. Har även egen vatten.
* Har installerat magnetkontakter på dörrar och fönster.
* Blir centralt placerat HMI (bildskärmssystem) + i framtiden trådlös HMI panel
* Har även I/O noder för utomhusbruk
* Har tillgång till mycket fältkomponenter: Alla sorters givare, ventiler, spjäll, motorer osv...osv
**Och ja...jag har Allmän Behörighet
Såå tveka inte, Vad ska jag styra? Kom med förslag: knäppa, roliga, absolut nödvändiga grejor som man bara måste automatisera.
Vad skulle du ha gjort i ditt hus?
* Blir centraliserad lösning för det vanliga (för dyrt med buss till hela kåken)
* Kan dock köra Profibus och ET200s noder för speciella grejor
.* Drar all el nytt, dock inte vanlig fastighetsel utan industristandard, mao 1 strömbrytare=1 vp-rör till styrskåpet . Många rör blir det....
* Har vattenburen golvvärme (bergvärme) och riktig ventilationsanläggning. Har även egen vatten.
* Har installerat magnetkontakter på dörrar och fönster.
* Blir centralt placerat HMI (bildskärmssystem) + i framtiden trådlös HMI panel
* Har även I/O noder för utomhusbruk
* Har tillgång till mycket fältkomponenter: Alla sorters givare, ventiler, spjäll, motorer osv...osv
**Och ja...jag har Allmän Behörighet
Såå tveka inte, Vad ska jag styra? Kom med förslag: knäppa, roliga, absolut nödvändiga grejor som man bara måste automatisera.
Vad skulle du ha gjort i ditt hus?
Detta skulle jag bygga:
1. Inbrottsskydd
Rörelsesensorer sätts runt huset, när någon går innanför dessa tänds lampor i en sekvens som startar från sovrummet och slutar i t ex köket.
Detta aktiveras när man åker bort så att tjuvar inte vågar sig på huset.
2. Autospol 3000
Fråga mig inte varför jag kom på detta, jag har inget bra svar :P
Detta är en funktion som man kan använda för att manuellt spola toaletten från ett annat rum, då kan man chocka folk som går på muggen.
Varning för att köra det på för lättskrämda personer bara om man inte vill ha badrummet nerpissat :P
. Vi säger X800 på jobbet (folkmun?), likväl som jag kallar Allen Bradleys grejor Allan brallan. Och jag sa att ABB systemet var ett DCS system..