2008-03-22, 15:35
  #85
Medlem
nkwtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaker
Drar lite förutsättningar:
* Blir centraliserad lösning för det vanliga (för dyrt med buss till hela kåken)
* Kan dock köra Profibus och ET200s noder för speciella grejor .
* Drar all el nytt, dock inte vanlig fastighetsel utan industristandard, mao 1 strömbrytare=1 vp-rör till styrskåpet . Många rör blir det....
* Har vattenburen golvvärme (bergvärme) och riktig ventilationsanläggning. Har även egen vatten.
* Har installerat magnetkontakter på dörrar och fönster.
* Blir centralt placerat HMI (bildskärmssystem) + i framtiden trådlös HMI panel
* Har även I/O noder för utomhusbruk
* Har tillgång till mycket fältkomponenter: Alla sorters givare, ventiler, spjäll, motorer osv...osv

**Och ja...jag har Allmän Behörighet


Såå tveka inte, Vad ska jag styra? Kom med förslag: knäppa, roliga, absolut nödvändiga grejor som man bara måste automatisera.
Vad skulle du ha gjort i ditt hus?

Detta skulle jag bygga:

1. Inbrottsskydd

Rörelsesensorer sätts runt huset, när någon går innanför dessa tänds lampor i en sekvens som startar från sovrummet och slutar i t ex köket.

Detta aktiveras när man åker bort så att tjuvar inte vågar sig på huset.

2. Autospol 3000

Fråga mig inte varför jag kom på detta, jag har inget bra svar :P

Detta är en funktion som man kan använda för att manuellt spola toaletten från ett annat rum, då kan man chocka folk som går på muggen.

Varning för att köra det på för lättskrämda personer bara om man inte vill ha badrummet nerpissat :P
Citera
2008-03-22, 15:36
  #86
Medlem
nkwtms avatar
Seriöst, 8 sidor, och ingen har nämnt ABB som enl. mig har bäst programmeringsverktyg och HMI...
Citera
2008-03-22, 20:52
  #87
Medlem
quakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkwtm
Seriöst, 8 sidor, och ingen har nämnt ABB som enl. mig har bäst programmeringsverktyg och HMI...

Mitt nästa projekt (jobbmässigt) är ABB X800, håller inte alls med dig att det skulle vara det bästa.... Alla system har sina för och nackdelar, ser dock ABB som instrumentsystem. DCS system (typ Siemens PCS7).. färdiga byggstenar utan flexibilitet (detta kan vara både till fördel och nackdel).
ABB:s frekvensdrifter är dock de bästa, där håller jag med dig...
När du säger att ABB är bäst, vad jämför du med då och för vilka applikationer? typ av fabriker?
Citera
2008-03-22, 20:56
  #88
Medlem
quakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkwtm
Detta skulle jag bygga:

1. Inbrottsskydd

Rörelsesensorer sätts runt huset, när någon går innanför dessa tänds lampor i en sekvens som startar från sovrummet och slutar i t ex köket.

Detta aktiveras när man åker bort så att tjuvar inte vågar sig på huset.

2. Autospol 3000

Fråga mig inte varför jag kom på detta, jag har inget bra svar :P

Detta är en funktion som man kan använda för att manuellt spola toaletten från ett annat rum, då kan man chocka folk som går på muggen.

Varning för att köra det på för lättskrämda personer bara om man inte vill ha badrummet nerpissat :P


1. Ja, det kommer att bli ngn form av inbrottsskydd/larm, letar bra gsm-driver för att få det direkt på mobilen, någon som har tips?

2. nej den ideen spolar vi
Citera
2008-03-22, 21:11
  #89
Medlem
nkwtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaker
Mitt nästa projekt (jobbmässigt) är ABB X800, håller inte alls med dig att det skulle vara det bästa.... Alla system har sina för och nackdelar, ser dock ABB som instrumentsystem. DCS system (typ Siemens PCS7).. färdiga byggstenar utan flexibilitet (detta kan vara både till fördel och nackdel).
ABB:s frekvensdrifter är dock de bästa, där håller jag med dig...
När du säger att ABB är bäst, vad jämför du med då och för vilka applikationer? typ av fabriker?

Inte för att vara en besserwisser men det heter 800xA, inte X800.

Vad säger att 800xA inte är ett DCS-system?

Nu har jag precis börjat jobba med PLC i princip, så jag ska väl inte uttala mig om vad som är bäst egentligen, har bara jobbat med ABB (allt från PLC till HMI i princip) och Siemens (Enbart PLC), men av dessa två föredrar jag starkt ABB.

Främst av följande anledningar:
* Jag har mest vana med ABB (Detta säger ju inget om systemet i sig, men alla har vi våra preferenser beroende på vad vi kan bäst)
* Enkelt sätt att mappa upp variabler mot IO, inget Q4.4 osv i ABB...
* Modernt användargränssnitt att jobba i, Siemens ser ut som det hänger kvar på något som kan vara gjort 1998 istället för 2008.
* Extremt flexibelt och öppet system
* Ethernet-kommunikation är enkelt att jobba med, visst detta går i Siemens också, men det känns mer "som vilken annan nätverksapplikation som helst" när man jobbar med ABB
Citera
2008-03-22, 23:25
  #90
Medlem
quakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkwtm
Inte för att vara en besserwisser men det heter 800xA, inte X800.

Vad säger att 800xA inte är ett DCS-system?

Nu har jag precis börjat jobba med PLC i princip, så jag ska väl inte uttala mig om vad som är bäst egentligen, har bara jobbat med ABB (allt från PLC till HMI i princip) och Siemens (Enbart PLC), men av dessa två föredrar jag starkt ABB.

Främst av följande anledningar:
* Jag har mest vana med ABB (Detta säger ju inget om systemet i sig, men alla har vi våra preferenser beroende på vad vi kan bäst)
* Enkelt sätt att mappa upp variabler mot IO, inget Q4.4 osv i ABB...
* Modernt användargränssnitt att jobba i, Siemens ser ut som det hänger kvar på något som kan vara gjort 1998 istället för 2008.
* Extremt flexibelt och öppet system
* Ethernet-kommunikation är enkelt att jobba med, visst detta går i Siemens också, men det känns mer "som vilken annan nätverksapplikation som helst" när man jobbar med ABB

Ta det lungt mannen...
Jag har jobbat med automation i 20 år, jag har sett ganska mycket..om inte det mesta.. . Vi säger X800 på jobbet (folkmun?), likväl som jag kallar Allen Bradleys grejor Allan brallan. Och jag sa att ABB systemet var ett DCS system..
Dina punkter:
* Det man kan bäst ligger oftast varmast om hjärtat..inget fel i det. kanske därför jag diggar Siemens.
* Om du menar symbolisk adressering så har alla system det idag.Är det några gamla Siemens S5 du har på provat på jobbet?
* Modernt användargränssnitt? 1998...hmmm..vad är det för Siemens system du har använt? Tror att du som gillar DCS skulle prova Siemens PCS7, deras version av DCS, (suger iofs hästballe enl.mig men ändå)
* I mina ögon finns det inget DCS system som är öppet och flexibelt.
* Alla tillverkare av styrsystem kan idag erbjuda vanlig ethernet, du sätter en ip-adress i Cpu:n eller controllerkort och drar en vanlig tp till en switch och voila! du har kontakt

Jag hoppas du kommer att upptäcka och hitta fler grejor i automationsvärlden än ABB, det finns så mycket.. Du kommer i slutändan upptäcka fler likheter än skillnader , oavsett vad det står på burkarna. Du kommer att hitta fördelar och nackdelar med alla system.

Nog om själva systemen. Har du några andra automationsideer vad det gäller huset?
Citera
2008-03-23, 00:27
  #91
Medlem
nkwtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaker
Ta det lungt mannen...
Jag har jobbat med automation i 20 år, jag har sett ganska mycket..om inte det mesta.. . Vi säger X800 på jobbet (folkmun?), likväl som jag kallar Allen Bradleys grejor Allan brallan. Och jag sa att ABB systemet var ett DCS system..
Dina punkter:
* Det man kan bäst ligger oftast varmast om hjärtat..inget fel i det. kanske därför jag diggar Siemens.
* Om du menar symbolisk adressering så har alla system det idag.Är det några gamla Siemens S5 du har på provat på jobbet?
* Modernt användargränssnitt? 1998...hmmm..vad är det för Siemens system du har använt? Tror att du som gillar DCS skulle prova Siemens PCS7, deras version av DCS, (suger iofs hästballe enl.mig men ändå)
* I mina ögon finns det inget DCS system som är öppet och flexibelt.
* Alla tillverkare av styrsystem kan idag erbjuda vanlig ethernet, du sätter en ip-adress i Cpu:n eller controllerkort och drar en vanlig tp till en switch och voila! du har kontakt

Jag hoppas du kommer att upptäcka och hitta fler grejor i automationsvärlden än ABB, det finns så mycket.. Du kommer i slutändan upptäcka fler likheter än skillnader , oavsett vad det står på burkarna. Du kommer att hitta fördelar och nackdelar med alla system.

Nog om själva systemen. Har du några andra automationsideer vad det gäller huset?

Ingen mening att du skulle tro att jag var sur på dig, ville bara få upp lite debatt om olika system

S7 är det jag har kört, absolut senaste utgåvan, och det är ju inte direkt Vista Aero-utseende (ok det är ingen höjdare heller, men du kanske förstår liknelsen)

Symbolisk adressering är inte det jag menar, + att det är gjort på ett väldigt dumt sätt i Siemens enl. mig, det jag menar är att det är idioti att man ska sitta och räkna, nu har jag X antal IO-moduler här, detta är en digital ut, då borde den här kontakten alltså vara Q12.5... ...ABB's upplägg är bättre, detta är min 3:e digital-in, 7:e kontakten på den är alltså DI3.7. OK, nu svävade jag iväg från symbolisk addressering igen, men jag gillar inte tanken på att man ska sitta och göra "excel-ark" med massa namn hit och dit, kan göras betydligt smartare.

ABB kör alltså lite "högre nivå", Siemens, där ska man vara och rota i bitar hit och dit, något man skulle kunna ha gjort på ett bättre sätt i systemet utan att användaren tappar någon kontroll.

Hanteringen av real-variabler kräver också att man ska ner på bits and bytes om man säger, helt onödigt.

Alltså torde det gå segare att programmera Siemens än ABB.

Vad gäller ethernetkommunikationen så är ABB straight forward med IP-adresser och portar, undantaget det redundanta nätverksprotokollet, men det är överkomligt.

Siemens kör sina egna nummer hit och dit även här. Varför inte låta systemet ta hand om alla numreringar hit och dit, det är ju som om jag skulle vara tvungen att skriva in IP-nummer till alla hemsidor jag vill in på - DNS visar ju tydligt att det går att ta bort den här formen av problem, utan att ta bort kontroll från användaren.

Sen gillar jag inte heller att man i måste lägga in "är-lika-med" funktionsblock för att lägga in ett värde i en variabel, vad ska detta vara bra för när man helt enkelt bara kunde ha dragit en svart linje till ett variabelnamn.

Total katastrof också är att man ska sätta ingångar ovanför ett funktionsblock ibland och på vänstersidan andra gånger.

"Block" hit och dit tänker jag såga också, skapligt onödigt att man ska vara tvungen att se namn som FB34 och OB12 hit och dit (visst man kan sätta symboliska namn på dom sen) - detta är något som CPU:n måste veta om, men inte nödvändigtvis användaren.

Slutsats: Siemens har alldeles för mycket på låg nivå - i närheten av assembler i vissa fall, när det är alldeles onödigt = tar tid att bygga saker, tar tid att felsöka saker, blir inte strukturerat för fem öre.


Ang. ditt hus:

* Temp-sensor i kyl/frys med övervakning och loggning i HMI't, SMS-larm ifall temperaturen blir för hög.

* Watt-mätare i elskåpet, övervakning och loggning, så att du kan motbevisa elbolaget ifall det skulle bli nåt tjafs om hur mycket du har förbrukat (varför en sådan situation skulle uppstå vet jag inte), eller för att se hur mycket el du sparar på att stänga av vissa apparater.

* Koppla ringklockan till en digital IO, så kan du logga hur ofta du får besök när du inte vet om det (förmodligen ganska värdelöst, men i brist på annat att göra så )

* Centrallås till hela huset

* Om jag hade den blekaste om hur man gjorde så skulle jag sätta upp brännlaser eller vattenskärning över hela gräsmattan, sen med ett knapptryck så kunde jag klippa gräsmattan på under 10 sek

* Transportband från brevlådan in till köket, för automatisk posthämtning (inte så snyggt kanske, men det är värt det om man är extremt lat kanske )
Citera
2008-03-23, 12:48
  #92
Medlem
quakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkwtm
Ingen mening att du skulle tro att jag var sur på dig, ville bara få upp lite debatt om olika system

S7 är det jag har kört, absolut senaste utgåvan, och det är ju inte direkt Vista Aero-utseende (ok det är ingen höjdare heller, men du kanske förstår liknelsen)

Symbolisk adressering är inte det jag menar, + att det är gjort på ett väldigt dumt sätt i Siemens enl. mig, det jag menar är att det är idioti att man ska sitta och räkna, nu har jag X antal IO-moduler här, detta är en digital ut, då borde den här kontakten alltså vara Q12.5... ...ABB's upplägg är bättre, detta är min 3:e digital-in, 7:e kontakten på den är alltså DI3.7. OK, nu svävade jag iväg från symbolisk addressering igen, men jag gillar inte tanken på att man ska sitta och göra "excel-ark" med massa namn hit och dit, kan göras betydligt smartare.

ABB kör alltså lite "högre nivå", Siemens, där ska man vara och rota i bitar hit och dit, något man skulle kunna ha gjort på ett bättre sätt i systemet utan att användaren tappar någon kontroll.

Hanteringen av real-variabler kräver också att man ska ner på bits and bytes om man säger, helt onödigt.

Alltså torde det gå segare att programmera Siemens än ABB.

Vad gäller ethernetkommunikationen så är ABB straight forward med IP-adresser och portar, undantaget det redundanta nätverksprotokollet, men det är överkomligt.

Siemens kör sina egna nummer hit och dit även här. Varför inte låta systemet ta hand om alla numreringar hit och dit, det är ju som om jag skulle vara tvungen att skriva in IP-nummer till alla hemsidor jag vill in på - DNS visar ju tydligt att det går att ta bort den här formen av problem, utan att ta bort kontroll från användaren.

Sen gillar jag inte heller att man i måste lägga in "är-lika-med" funktionsblock för att lägga in ett värde i en variabel, vad ska detta vara bra för när man helt enkelt bara kunde ha dragit en svart linje till ett variabelnamn.

Total katastrof också är att man ska sätta ingångar ovanför ett funktionsblock ibland och på vänstersidan andra gånger.

"Block" hit och dit tänker jag såga också, skapligt onödigt att man ska vara tvungen att se namn som FB34 och OB12 hit och dit (visst man kan sätta symboliska namn på dom sen) - detta är något som CPU:n måste veta om, men inte nödvändigtvis användaren.

Slutsats: Siemens har alldeles för mycket på låg nivå - i närheten av assembler i vissa fall, när det är alldeles onödigt = tar tid att bygga saker, tar tid att felsöka saker, blir inte strukturerat för fem öre.

)

Alla system har sina egenheter, för och nackdelar som jag sa tidigare. Om du ska jämföra ABBs 800 system, vilket är ett DCS system bör du ju jämföra det med andra DCS system eller hur? Där har du Siemens PCS7 som är det närmaste DCS dom har, titta och jämför där istället (blir inte äpplen o päron då...). De saker du irriterar dig på i S7 är inga "major" grejor.. vad som dock är sämre med Siemens (vilket du inte nämner) är uträkningar, matematik och att du måste hålla reda på flyttal kontra heltal osv.. Där skulle du titta på Allen Bradleys system som har den gudomliga instruktionen CPT där räknar du ut hur som helst spelar ingen roll om Dint,Real, +1 eller vad som helst..

Nackdelen med ALLA dcs system i mina ögon är dina byggstenar, du kan inte göra som du vill själv, du kan ofta inte ens modifiera de pop-ups du får på HMI:et (vilket faktiskt heter MMI idag..), du måste alltså i detta fallet acceptera ABBs lösningar. Ofta får man tex i dessa system max 2 st motorblock som ska täcka in alla former av motorstyrningar, vilket leder till en enorm "overhead" vad det gäller programkod.
Man behöver inte vara nere på bit o byte nivå, men i de fall man vill så går det iaf att göra det..vilket man inte kan i DCS system
Om det blir strukturerat eller inte beror till 100% på den som programmerar, vilket faktiskt gäller för DCS system också
Och att felsöka...? Varför skulle det ta längre tid?.

Som jag sagt tidigare och jag säger det igen: Alla system har sina för och nackdelar. Detta kommer du upptäcka om du breddar dig lite och tittar på andra system och andra lösningar.

En fråga istället, vad är midre bra med ABBs 800 system? Kan vara bra o veta inför mitt projekt i höst?
Citera
2008-03-23, 13:30
  #93
Medlem
nkwtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaker
Alla system har sina egenheter, för och nackdelar som jag sa tidigare. Om du ska jämföra ABBs 800 system, vilket är ett DCS system bör du ju jämföra det med andra DCS system eller hur? Där har du Siemens PCS7 som är det närmaste DCS dom har, titta och jämför där istället (blir inte äpplen o päron då...). De saker du irriterar dig på i S7 är inga "major" grejor.. vad som dock är sämre med Siemens (vilket du inte nämner) är uträkningar, matematik och att du måste hålla reda på flyttal kontra heltal osv.. Där skulle du titta på Allen Bradleys system som har den gudomliga instruktionen CPT där räknar du ut hur som helst spelar ingen roll om Dint,Real, +1 eller vad som helst..

Nackdelen med ALLA dcs system i mina ögon är dina byggstenar, du kan inte göra som du vill själv, du kan ofta inte ens modifiera de pop-ups du får på HMI:et (vilket faktiskt heter MMI idag..), du måste alltså i detta fallet acceptera ABBs lösningar. Ofta får man tex i dessa system max 2 st motorblock som ska täcka in alla former av motorstyrningar, vilket leder till en enorm "overhead" vad det gäller programkod.
Man behöver inte vara nere på bit o byte nivå, men i de fall man vill så går det iaf att göra det..vilket man inte kan i DCS system
Om det blir strukturerat eller inte beror till 100% på den som programmerar, vilket faktiskt gäller för DCS system också
Och att felsöka...? Varför skulle det ta längre tid?.

Som jag sagt tidigare och jag säger det igen: Alla system har sina för och nackdelar. Detta kommer du upptäcka om du breddar dig lite och tittar på andra system och andra lösningar.

En fråga istället, vad är midre bra med ABBs 800 system? Kan vara bra o veta inför mitt projekt i höst?

För mig är hastigheten från start av ett projekt till finish en major för mig! Och det är precis vad mina punkter handlar om.

Sen var dom flesta punkterna jag jämförde nere på programmeringsverktygsnivå, så det går visst att jämföra.

Du har delvis fel när det kommer till standard "popups" (faceplates är nog det du syftar på?) - du KAN göra egna i ABB's HMI (eller MMI, Machine-Machine-Interface??!?!??). Om det är själva funktionsblocken du pratar om går det definitivt att göra egna!

Delvis fel också med att det är 100% upp till programmeraren hur strukturerat det blir, 95% är bättre, man måste ha rätt verktyg för att göra det strukturerat, ett exempel är utforskaren i Windows, skulle du inte ha mappar som en funktion så skulle detta omöjliggöra en bra struktur.

Om vi ska prata nackdelar, så kommer det nog till konfigurationen av olika parametrar som har med kopplingen PLC->HMI som kan vara lite svåra att sätta sig in i till en början, men du lär dig nog (annars finns det ju alltid manualer förstås)
Citera
2008-03-23, 15:20
  #94
Medlem
quakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkwtm
För mig är hastigheten från start av ett projekt till finish en major för mig! Och det är precis vad mina punkter handlar om.

Sen var dom flesta punkterna jag jämförde nere på programmeringsverktygsnivå, så det går visst att jämföra.

Du har delvis fel när det kommer till standard "popups" (faceplates är nog det du syftar på?) - du KAN göra egna i ABB's HMI (eller MMI, Machine-Machine-Interface??!?!??). Om det är själva funktionsblocken du pratar om går det definitivt att göra egna!

Delvis fel också med att det är 100% upp till programmeraren hur strukturerat det blir, 95% är bättre, man måste ha rätt verktyg för att göra det strukturerat, ett exempel är utforskaren i Windows, skulle du inte ha mappar som en funktion så skulle detta omöjliggöra en bra struktur.

Om vi ska prata nackdelar, så kommer det nog till konfigurationen av olika parametrar som har med kopplingen PLC->HMI som kan vara lite svåra att sätta sig in i till en början, men du lär dig nog (annars finns det ju alltid manualer förstås)

Det måste ha hänt verkligen mycket i det senaste ABB 800 systemet jämfört med de tidigare, jag kommer iofs att få se detta själv i höst. Verkar vara det bästa som någonsin sett ljuset. Påminner inte alls om tidigare DCS system, påminner definitivt inte om tidigare ABB system...

Sedan att dom äntligen fattat att man vill kunna göra sina egna faceplates (pup-ups), vem fan tror att popups ska se likadana ut på en kemifabrik som på en massaindustri som på ett sågverk, bara idioter som inte vistas i ute i verkligheten.

Ännu ett lyft verkar ju vara att man kan göra sina egna block, (inte ett stort block av andra block) vem vill ha overheaden för deras multiblock när man ska starta en vanlig DOL.

Då har dom säkert löst snabbheten också, mitt senaste PCS7, (halvt om halvt DCS), projekt var jag tvungen att ha en max scantid på 40ms på ett stort transportsystem, blev ett jäkla jiddrande med interupts. Snabba förlopp har ju aldrig var ett instrumentsystem, DCS-systems starka sida, men det kanske dom också har löst.

Hastigheten från start av ett projekt till finish är oavsett
system och oavsett tillverkare i ordning 1.= Handhavande, 2.= Handhavande och slutligen punkt 3.= Handhavande . Tro mig, jag har sparkat igång fabriker i snart 20 år med diverse styrsystem

Verkar som det kommer att gå lätt i höst, ser verkligen fram emot detta ABB unikum...:

** MY BAD, fyllehicka vad det gällde MMI menade tvärtom, det hette förr om åren MMI, Man Machine Interface men i riktig PK-anda skulle det ändras till HMI, fanns visst kvinnor i branschen också
__________________
Senast redigerad av quaker 2008-03-23 kl. 16:04.
Citera
2008-03-23, 16:32
  #95
Medlem
quakers avatar
För att återgå till automations ideerna för mitt hus, har gjort en lista som kommer att genomföras:
1. Larm , vid larm ->gsm driver till mobilen
2. om huset larmat stängs spis o vattnet stängs av: Detta måste ju försäkrins bolaget gilla...
3. Styrd belysning i alla fönster. Autotändning med skymningsrelä, släck på klocka eller manuell nersläckningsknapp i sovrummet: Bra även när man åker bort, kör egna tänd o släcksekvenser
4. Styrd belysning utomhus, samma som fönsterbelysningen men körs även med rörelse detektor: Rörelse deckare så att man kan hitta nyckelhålet kl.04:30 på söndagsmorgonen
5. Dimmrar bli lätt att installera, Håll in strömbrytaren (återfjädrande knapp) mer än 2 sec så man att dimmra lampan/lamporna stegvis
6. "Pissknapp" bredvid sängen, tänder upp vägen till toalett.
7. inga strömbrytare i källaren, kör enbart med rörelsedetektor.
8. Styrning av golvvärmen i framtiden rumsbaserat: Kör med fasta shuntinställningar idag, och VP styr via utetemp
9. Styrning av ventilationen i framtiden: Så att värmeväxlaren ger bästa verkningsgraden med rätt ratio till/från luft
10. Kör idag en avfuktare i grunden, har diskuterat med Anticimex om att använda min grund som värmemagasin när temperaturer och fukthalter är de rätta: Bör kunna spara energi
11. Motorvärmaruttagen, start/stopptid ställs på HMI
12. logga elfärbrukningen.
13. Bygger ett lite större växhus i sommar, där kommer takventilationen behöva lite automatisering.

Men sen... Vad saknas förutom fantasi? Kan dra ut Profibusnoder om det skulle behövas både inom/utomhus, I/O inget problem.
Har i flera år velat automatisera min utegrilll, så att jag alltid har rätt temp på stekbordet..
Vad saknas? Förslag?
Citera
2008-03-24, 11:58
  #96
Medlem
quaker: fuktvakter vid disk- och tvättmaskin kanske?

ABB AC800M + Compact Control Builder är inget DCS-system och är bra
mycket trevligare än Siemens i mina ögon.

Håller för övrigt på att utveckla en egen PLC med inspiration från
Satt-system och AC800. länk
Citat:
Ursprungligen postat av quaker
Alla system har sina egenheter, för och nackdelar som jag sa tidigare. Om du ska jämföra ABBs 800 system, vilket är ett DCS system bör du ju jämföra det med andra DCS system eller hur? Där har du Siemens PCS7 som är det närmaste DCS dom har, titta och jämför där istället (blir inte äpplen o päron då...). De saker du irriterar dig på i S7 är inga "major" grejor.. vad som dock är sämre med Siemens (vilket du inte nämner) är uträkningar, matematik och att du måste hålla reda på flyttal kontra heltal osv.. Där skulle du titta på Allen Bradleys system som har den gudomliga instruktionen CPT där räknar du ut hur som helst spelar ingen roll om Dint,Real, +1 eller vad som helst..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in