Citat:
Ursprungligen postat av
chaffis_hence
Än värre med de som gillar GX-IEC eller någon annan Mitsubishi produkt..
Sen kom väl Step7 typ 1995 så ska vi kolla på modernare mjukvaror är det TIA portalen vi skall jämföra mot..
Så personligen är det i följande ordning..
Step 7
TIA portalen
Step 5
Codesys baserat
Och sist allt Mitsubishi
Och Step7 har inte uppdaterats sedan 1995?
TIA uttalar jag mig inte om, då jag inte använt det tillräckligt mycket för att kunna skapa en seriös uppfattning om det.
Det jag vet är att man tagit bort en av Step7s absolut största fördelar, möjligheten att fritt blanda mellan programspråken inom samma block.
På samma sätt som man av någon anledning tog bort möjligheten från Step5 att ladda upp aktuella värden och spara som offlinevärden.
Mitsubishi var länge det enda fabrikat där man kunde växla mellan åtminstone instruktionslista och ladderschema. Men den möjligheten togs bort efter Medoc, ett program jag fortfarande använder för att ladda upp kod och värden från okända system där källkodsprogrammet saknas.
Codesys fungerar, om systemtillverkaren byggt sitt skal runt det. ABB provade med en ren Codesys till sina AC500-system, men har nu valt att bygga på specifik funktionalitet för att få sälja systemen. Codesys är i grunden för generellt för att användas praktiskt. Den stora nackdelen med Codesys är hårdvaruhanteringen, man får allt eller inget när man importerar GSD-filer.
Ser man till systemstabilitet så finns det inget modernt system som kan mäta sig med Mitsubishi, SattCon och Siemens. Det äldsta systemet jag påträffat som fortfarande är i drift och underhålls är en Siemensmaskin från 1974, därefter är det Mitsubishi och Sattsystem från början av 1980-talet.