2014-05-23, 10:09
Medlem
Nån som har programmerat i Codesys ?
Citera
2014-05-23, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mugin83a
Nån som har programmerat i Codesys ?

Testat lite, gillade det inte.....
Citera
2014-05-23, 11:14
Medlem
Automationsvänner!
gå in och fyll i era uppgifter

https://www.flashback.org/showthread.php?p=48906574&posted=1#p48906574
Citera
2014-05-23, 11:29
Medlem
Swe : Varför gillade du inte det? vilka fabrikat kan man använda det till?
Citera
2014-05-23, 12:16
Medlem
Citat:
Swe : Varför gillade du inte det? vilka fabrikat kan man använda det till?

Tyckte det saknades självklara funktionsblock som jag är van återfinns i ett plc-verktyg.

Man kan använda det till lite alla möjliga olika system, inte sällan så har företagen själva lagt in ett skal med sina block osv för just deras produkter.
Tex, Festo, Beijer IX-paneler, Beckhoff, Wago, Phoenix m.f....

Ska ha kommit ut en V3 eller liknade vad jag förstår, jag testade den tidigt och då föll den som sagt mig inte i smaken.
Citera
2014-05-23, 12:46
Medlem
Ok förstår vilket program föredrar du? Själv håller jag på att bilda mig en uppfattning tog examen för ca 1 år sen.
Citera
2014-05-23, 12:50
Medlem
Citat:
Ok förstår vilket program föredrar du? Själv håller jag på att bilda mig en uppfattning tog examen för ca 1 år sen.

GX IEC
Step 7
Citera
2014-05-31, 15:47
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swe
GX IEC
Step 7

Jag förstår inte allas fascination av Step 7. I stort sett varenda automationare man
talar med säger att S7 är deras favorit.
Det är ju bara fult, omodernt och jobbigt att arbeta i.

Jag personligen tycker CodeSys-baserade plattformar är kanon.
Gillar Omrons Sysmac Studio skarpt.
Citera
2014-06-06, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Jag förstår inte allas fascination av Step 7. I stort sett varenda automationare man
talar med säger att S7 är deras favorit.
Det är ju bara fult, omodernt och jobbigt att arbeta i.

Jag personligen tycker CodeSys-baserade plattformar är kanon.
Gillar Omrons Sysmac Studio skarpt.

Än värre med de som gillar GX-IEC eller någon annan Mitsubishi produkt..

Sen kom väl Step7 typ 1995 så ska vi kolla på modernare mjukvaror är det TIA portalen vi skall jämföra mot..

Så personligen är det i följande ordning..
Step 7
TIA portalen
Step 5
Codesys baserat
Och sist allt Mitsubishi
Citera
2014-06-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaffis_hence
Än värre med de som gillar GX-IEC eller någon annan Mitsubishi produkt..

Sen kom väl Step7 typ 1995 så ska vi kolla på modernare mjukvaror är det TIA portalen vi skall jämföra mot..

Så personligen är det i följande ordning..
Step 7
TIA portalen
Step 5
Codesys baserat
Och sist allt Mitsubishi

Och Step7 har inte uppdaterats sedan 1995?

TIA uttalar jag mig inte om, då jag inte använt det tillräckligt mycket för att kunna skapa en seriös uppfattning om det.
Det jag vet är att man tagit bort en av Step7s absolut största fördelar, möjligheten att fritt blanda mellan programspråken inom samma block.
På samma sätt som man av någon anledning tog bort möjligheten från Step5 att ladda upp aktuella värden och spara som offlinevärden.

Mitsubishi var länge det enda fabrikat där man kunde växla mellan åtminstone instruktionslista och ladderschema. Men den möjligheten togs bort efter Medoc, ett program jag fortfarande använder för att ladda upp kod och värden från okända system där källkodsprogrammet saknas.

Codesys fungerar, om systemtillverkaren byggt sitt skal runt det. ABB provade med en ren Codesys till sina AC500-system, men har nu valt att bygga på specifik funktionalitet för att få sälja systemen. Codesys är i grunden för generellt för att användas praktiskt. Den stora nackdelen med Codesys är hårdvaruhanteringen, man får allt eller inget när man importerar GSD-filer.

Ser man till systemstabilitet så finns det inget modernt system som kan mäta sig med Mitsubishi, SattCon och Siemens. Det äldsta systemet jag påträffat som fortfarande är i drift och underhålls är en Siemensmaskin från 1974, därefter är det Mitsubishi och Sattsystem från början av 1980-talet.
Citera
2014-07-23, 12:03
Medlem
Hej! Tänkte fråga er som jobbar inom den här branschen om ni vet nått ställe där man kan sälja nya och begagnade flöde och tryck transmittrar, märke rousmount? Jag har några stycken som blivit över efter ett projekt.
Tacksam för svar då jag googlat massa på detta utan framgång.
// Erik
Citera
2014-08-25, 15:57
Medlem
Ganymedes avatar
Fråga hörrni ;

Var får man tag på backupbatterier till Siemens S5-115 lite snabbt.

Lithium, 3.6V 25x50mm.

Någon..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in