2007-01-26, 14:06
Medlem
Kapten Rektums avatar
Tnkte starta en trd om PLC programmering fr att jag r mycket intresserad av detta sjlv och jag ville se fall det fanns ngot intresse fr att diskutera detta eller kanske stlla frgor, bertta om projekt etc.

Tnkte brja med att frklara lite kort om PLC fr alla ofrlsta.

Jag r till yrket PLC-programmerare och det r ven en av mina strsta hobbies.
PLC str fr "Programmable logical control" och r ett lgnivsprk som anvnds fr att reglera processer i industrisammanhang. Eller fr att fatta det kort, man programmerar styrsystem till massproducerande fabriker.

PLC r ljligt enkelt att lra sig, men precis som othello, s r det svrt att bemstra. Mest pga. att PLC r mycket begrnsat i sin funktion. Man mste i princip hrdkoda allt frhand. Detta gr att programmen ofta blir mycket stora och svra att flja.

Man kan generellt programmera PLC p tre olika stt: Ladder, Block och strukturerad text. De tv frsta r olika varianter av grafisk programmering dr man fr se koden representerad som en stege dr sjlva koden visas p "stegens" (=ladder p engelska) pinnar. Och i Block representationen fr man se koden i form av block med olika ingngsben samt utgngsben. Och strukturerad text r bara precis text.
Oavsett vilket sett man vill skriva/se koden s gller alltid fljande grundregler:
Koden exekveras alltid i frsta hand uppifrn och ned och frn vnster till hger. Som man lser i helt enkelt.
Anledningen till att jag pongterar detta r att det hela tiden handlar om att uppfylla villkor. Rent logiskt stt s handlar det om att en strm ska frn + till - fr att p s vis f en s.k. sluten krets fr att kunna uppfylla ett villkor som kan vara att starta en motor t.ex. Och om man programmerar med strukturerad text s anvnder man till att brja med orden:
OCH - ELLER - ICKE (AND - OR - NOT)
Tnkte ge er ett exempel p ett enkelt problem och lsningen:

Motor M1 skall starta om Tryckknapp T1 r "aktiv".
Exempel p Kod i strukturerad text:

LD T1
OUT M1
END

Terminologi: LD = Load

Och dr hr vi det. En pinne p stegen. Skit enkelt eller hur?

Om vi sedan lgger till att Motor M1 skall starta nr Knapp T1 OCH Knapp T2 r till s blir det som fljer:

LD T1
AND T2
OUT M1
END

Och p den vgen r det.

Det r mycket enkelt att begripa grunderna. Men det finns mycket svra logiska ntter som man mste lsa hela tiden i arbetslivet.
Just nu s arbetar jag med pastoriseringsfabriker och dr mste man ta in och behandla en massa olika analoga vrden och sedermera koda av dessa till integraler (16 bitar eller 2 bytes) och gra jmfrelser fr att uppfylla olika villkor. Om t.ex. trycket i processen blir fr hgt s mste man ha en reaktion fr maskinen i koden som exekveras enligt vissa villkor fr att hantera detta.

Ja, det var mycket kort om PLC programmering.
Skriv vad ni vill, om ni har problem eller frgor s stller jag grna upp och hjlper till. Skriv om era egna ev. erfarenheter. Jaa, vad som helst.
Det hade varit skitkul och se vad folk hller p med.
Citera
2007-01-26, 14:23
Medlem
BobVlaesks avatar
Kul med en trd om PLC-programmering.
Hller sjlv och pluggar i mnet.
Mste dock tillgga att trdfrfattaren missade SFC.
Ytterligare ett programmeringssprk som funnits i mnga r men som inte riktigt nnu blivit populrt.
SFC - eller Sequential Function Chart r ocks ett grafiskt programmeringssprk. Den stora frdelen med det r att man verkligen ser hela sekvensen fr programmet. Vilkor mellan olika steg skriver man i vilket sprk man vill i stort sett.
Gr inte in p det s djupt, men det r vldigt mycket bttre att programmera i SFC n nt av de andra sprken IMO.
Citera
2007-01-26, 14:24
Medlem
Flash Pecketts avatar
Jag har aldrig programmerat en PLC, men jag har kopplat och ritat in i ritningar.
Mest till Scania dr dom anvnder sig av konsulter frn Dynamate.
Om du vet vilka de r fr du grna sga t dem att skrpa sig.

I vrigt har jag inte s stor koll p PLC.
Vi anvnder oss mest av Mitsubishis, vad har du fr erfarenheter av dom och vilka r dina favoriter?

Vi ska eventuellt g programmeringskurs p jobbet, i PLC, EIB, IHC mm, men s lnge vi knappt har tid med de jobb vi har just nu s r det inte aktuellt.

Kan du tipsa om ngon bra kurs man kan g fr att lra sig?
Grna i nrheten av Uppsala.
Citera
2007-01-26, 14:32
Medlem
tyrolerhattens avatar
Hur skiljer sig en PLC frn en "vanlig" microcontroller och vad r frdelen med PLC gentemot dessa?

Sjlv (hobby-)pysslar jag lite med ATMELs μCs, dr r det vanligtvis assembly eller C som gller. Funkar ngot av dessa sprk p PLCs?
Citera
2007-01-26, 14:32
Medlem
BobVlaesks avatar
Fullt medveten om att frgan inte var stlld till mig svarar jag lite nd
Jag har nnu ingen erfarenhet av Mitsubishis system.
I skolan har vi arbetat med Beckhoff, Allen-Bradley och Siemens.
Hrdvarumssigt r det ungefr samma sak. Skillnaden ligger i huvudsak i programmeringsverktygen.
Sen vilket man fredrar r ju en smaksak.
Jag tycker Allen-Bradley r nice att jobba med och d mest fr att deras verktyg RSLogix5000 r vldigt kapabelt.
Citera
2007-01-26, 14:33
Medlem
BobVlaesks avatar
IL, eller instruktionslista r i stort sett som assembler.
S om du fr tag p ett program r det nog inte mycket som hindrar frn att programmera PLC ocks

Kapten Rektum:

Frresten, det du gav exempel p kod i r vl nd instruktionslista?
Eller strukturerad text kanske ser s ut i andra system n vad jag sett.
Citera
2007-01-26, 14:50
Medlem
Kapten Rektums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobVlaesk
Kul med en trd om PLC-programmering.
Hller sjlv och pluggar i mnet.
Mste dock tillgga att trdfrfattaren missade SFC.
Ytterligare ett programmeringssprk som funnits i mnga r men som inte riktigt nnu blivit populrt.
SFC - eller Sequential Function Chart r ocks ett grafiskt programmeringssprk. Den stora frdelen med det r att man verkligen ser hela sekvensen fr programmet. Vilkor mellan olika steg skriver man i vilket sprk man vill i stort sett.
Gr inte in p det s djupt, men det r vldigt mycket bttre att programmera i SFC n nt av de andra sprken IMO.

Ahh, givetvis. Glmde jag ju Jag har inte skrivit i SFC sedan jag pluggade. Vilket r ett tag sedan.
Jag jobbar p ett vrldsledande fretag inom frpackning av drycker och andra flytande livsmedel, och vra moduler, eller fabriker, r ibland tre vningar hga och tar upp kanske 300 kvadratmeter, vilket oftast innebr att koden blir nstan lika stor (bildigt talat) pga det enorma antalet objekt som skall hanteras till hger och vnster. D r inte SFC att ens tnka p d det inte gr att se p koden vergripligt och skulle vi gjort det i sfc hade trden blivit typ 100 meter lnga. Vi kr mest med block och ladder som standard. Block r bst iofs tycker jag. Sen handlar det nog mycket om att folk som jobbat dr lnge r vana vid att se koden p ett visst stt och drfr kr man p det fr att inte gra det svrare fr gamla hundar s att sga.
Dremot hller jag med om att SFC r det alldra bsta valet nstan alltid annars, s fort inte koden blir onaturligt stor. Det r mycket lttare att f en vergripande syn p koden p s vis, men samtidigt lite jobbigare att se flera detaljer samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Flash Peckett
Jag har aldrig programmerat en PLC, men jag har kopplat och ritat in i ritningar.
Mest till Scania dr dom anvnder sig av konsulter frn Dynamate.
Om du vet vilka de r fr du grna sga t dem att skrpa sig.

I vrigt har jag inte s stor koll p PLC.
Vi anvnder oss mest av Mitsubishis, vad har du fr erfarenheter av dom och vilka r dina favoriter?

Vi ska eventuellt g programmeringskurs p jobbet, i PLC, EIB, IHC mm, men s lnge vi knappt har tid med de jobb vi har just nu s r det inte aktuellt.

Kan du tipsa om ngon bra kurs man kan g fr att lra sig?
Grna i nrheten av Uppsala.

Mitsubishis system var det jag lrde mig frst. Det r ett mycket funktionsdugligt koncept med deras FX system tillsammans med mjukvaran som hette ngonting-Developer. Jag gillar Mitsubishi fr att dom kr inte s jvla hrt p att man alltid mste ha deras grejjer hela vgen igenom. Det r mycket enklare att implementera tex. HMI (=Human Machine Interface grafisk operatrspanel. Typ.) applikationer av andra fabrikat n Mitsubishis system, dom r mycket flexibla helt enkelt. Till skillnad frn tex. Siemens system. Siemens r s kta p sig sjlva s man blir frbannad. + att deras HMI mjukvara suger hrt. Den mjukvaran jag lrde mig alldra frst va Melsec Medoc som var ett mycket funktionsdugligt DOS baserat program som mitsubishi gjort. Dock gammalt som gatan och ganska begrnsat.

Vad det gllde kurserna s kan jag nog inte s mycket om vad det finns fr utbud i uppsala. Men jag vet att det finns en konultfirma som heter P&L i skne som fretag ofta hyr in fr att utbilda sin personal i PLC och servoteknik mm. Och dom kommer till fretaget i frga och utbildar personalen p bestllning oavsett var det ligger. I sverige r dock nog ett krav.

Kul att det finns intresse fr trden. Fortstt posta Erfarenheter och frgor s ska jag svara efter bsta frmga.
Citera
2007-01-26, 14:59
Medlem
BobVlaesks avatar
Jag fr helt enkelt sl ett hrt slag fr SFC nr jag blir klar med utbildningen.
Men jag mste nd sga att jag har svrt att frst att program, hur stora de n r, blir mindre verskdliga i SFC. Det r ju bara att dela upp i fler delar om nu programmen r s massiva. Men du vet nog bttre iom att du varit ute p banan ett tag
Citera
2007-01-26, 14:59
Medlem
Kapten Rektums avatar
Citat:
Fullt medveten om att frgan inte var stlld till mig svarar jag lite nd
Jag har nnu ingen erfarenhet av Mitsubishis system.
I skolan har vi arbetat med Beckhoff, Allen-Bradley och Siemens.
Hrdvarumssigt r det ungefr samma sak. Skillnaden ligger i huvudsak i programmeringsverktygen.
Sen vilket man fredrar r ju en smaksak.
Jag tycker Allen-Bradley r nice att jobba med och d mest fr att deras verktyg RSLogix5000 r vldigt kapabelt.

Sant att det r en smaksak. En allmn uppfattning r dock att Siemens har ett mindre anvndarvnligt mjukvaruverktyg n Allen-Bradley (Rockwell). Men Allen-Bradleys medelstora CPU:er kan enligt egen erfarenhet inte hantera strre utrkningar vad det gller tex. PID reglering d den skr stenhrt. Detta har jag bevittnat sjlv vid en mjukvarutest vid skrivbordet. Helt sinnes. S fr det inte vara. Man anvnder sig av PLC programmering fr dess stabilitet i Fabriker d det inte finns utrymmer fr ngra blue-screens d detta kan f iaf. vra moduler att explodera i vrsta fall.

Citat:
IL, eller instruktionslista r i stort sett som assembler.
S om du fr tag p ett program r det nog inte mycket som hindrar frn att programmera PLC ocks

Kapten Rektum:

Frresten, det du gav exempel p kod i r vl nd instruktionslista?
Eller strukturerad text kanske ser s ut i andra system n vad jag sett..

Ja det va det. Jag kunde inte rita upp ett ladder s jag skrev det s. Men jag bara frskte frklara vad texten skulle representera i Ladder. IL r frvrigt nog den mest korrekta benmningen p vad jag kallar Strukturerad text. Det e bara fr att dom kallar det s p jobbet s glmmer liksom vad allt heter egentligen. Samma sak med min engelska som egentligen r mycket bra i uttal, men efter ett tag p mitt fretag s blir man smittad av deras jvla raggar svengelska. "Jess Aj vill do datt" etc. Skitjobbigt.
Citera
2007-01-26, 15:00
Medlem
Rans avatar
Nu vill jag givetvis inte att du ska ge ut ngot topphemligt system fr hur man producerar plastburkar, men du rkar inte ha ngra enklare "program" fr beskdning? Vldigt grna med kommentarer till.
Det hade varit vldigt intressant!
Citera
2007-01-26, 15:06
Medlem
Kapten Rektums avatar
Citat:
Jag fr helt enkelt sl ett hrt slag fr SFC nr jag blir klar med utbildningen.
Men jag mste nd sga att jag har svrt att frst att program, hur stora de n r, blir mindre verskdliga i SFC. Det r ju bara att dela upp i fler delar om nu programmen r s massiva. Men du vet nog bttre iom att du varit ute p banan ett tag

Ja det r bde rtt och fel. Det r nog n en gng en smaksak om jag ska vara helt rlig. Men ofta s mste man kalla p en frdefinierad kod p ett annat stlle i koden och har man d stora och mnga sdana hmtingar s blir det mnga och lnga SFC trd, innut i SFC trden och d tappar iaf jag bort mig mycket snabbt. Fast sen andra sidan s brukar man kunna definiera hur man vill representera sdanahrade hmtade funktioner iofs.
S det blir nog trotts allt s att det r en smak sak.
Citera
2007-01-26, 15:09
Medlem
BobVlaesks avatar
Bra bra.. gller att man hamnar p nt konsultfretag som inte r insnade p att koda p "sitt" stt utan ger en lite frihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in