2014-05-19, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
[...]

En annan grej som är jävligt sjukt är att man får kalla sig professor om man är aktiv troende kristen.

Fackidioti och självinsikt är två olika områden. Det finns briljanta individer som beter sig som offer för sina egna ömma punkter/nycker/idealiseringar.
Citera
2014-05-19, 17:52
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Hur menar du nu?
......
och gör banbrytande forskning inom t.ex. genetik och DNA-studier och skriver flera ledande publikationer om dessa ämnen? Ska då den personen inte få vara professor på grund av sin tro? Det är inte de vetenskapliga meriterna och kompetensen som räknas, utan vad man tror på??
Jag kan ju lugnt påstå att har man ens elementära högskolepoäng i genetik och DNA så tror man inte att jorden är 6000 år gammal... det mest pinsamma är väl att du använder smileyn ihop med din text, när du uppenbarligen inte har några studieskulder själv.

Däremot kan han ha en gudstro på något.... men jag kan försäkra att han inte tror på något uppenbarligen rubbat och omöjligt....
Citera
2014-05-19, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
Jag kan ju lugnt påstå att har man ens elementära högskolepoäng i genetik och DNA så tror man inte att jorden är 6000 år gammal... det mest pinsamma är väl att du använder smileyn ihop med din text, när du uppenbarligen inte har några studieskulder själv.

Däremot kan han ha en gudstro på något.... men jag kan försäkra att han inte tror på något uppenbarligen rubbat och omöjligt....

Får jag vänligen föreslå att du lär dig läsa innan du uttalar dig om andras studier? Inlägget jag besvarade påstod att man inte borde få vara professor om man är kristen. Jag citerade dessutom den delen, så det är helt obegripligt att du kunde missa den. Man kan vara kristen utan att vara kreationist, vilket både jag och flera andra har påpekat i tråden. Högst sannolikt finns det ingen professor i naturvetenskap eller medicin vid något betydande universitet som tror att jorden är 6000 år gammal. Men att påstå att man inte kan vara professor om man är kristen är fullständigt nonsens.

(När du nu tar upp ämnet så vågar jag garantera att jag har en högre utbildning än du någonsin kommer att ha, men då det är helt OT så lämnar jag det därhän.)
Citera
2014-05-19, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anordman

Vad inom genetiken motsäger en ung jord?

Jag kan förövrigt på rak hand räkna upp ett antal forskare inom biologi, genetik och biokemi som är ungjordskreationister så du har fel när du säger att man inte kan vara det om man har högskolepoäng inom ämnet.
Citera
2014-05-19, 19:27
Medlem
ufomongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Snart kommer någon att skriva, " hur vet du det, du levde väl inte då?"
Det är i alla fall svaret jag fått hittills när jag refererar till vetenskap, som jag för övrigt är totalt kass på.
Men jag litar för det mesta på den....

Ah, were you there-argumentet

Jag skrev på engelska för jag kan rekommendera att du kollar på youtube, the atheist channel och deras video ang var du där.
Citera
2014-05-19, 20:19
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusader27
Vad inom genetiken motsäger en ung jord?
Men snälla någon, du kan väl försöka läsa lite själv utan att bli skedmatad med hur det fungerar?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mitokondrie-Eva

2 miljarder gammal kol från urtida växter försöker du också hoppa över
http://se.gtk.fi/_system/print.html?from=/geologi/naturresurser/olja_gas_stenkol/index.html

Sedan noterar jag att du inte kommenterar att vi har isborrkärnor som kan följas i 500.000+ år tillbaka.

Du kan väl börja med att förklara det innan du ger dig in på något alldeles för komplicerat för dig.
Senast redigerad av anordman 2014-05-19 kl. 20:21.
Citera
2014-05-19, 20:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xnxx123
Finns kristna som tror att jorden är 6000 år gammal, kan ni förklara varför ni tror det, det är väl ändå inte möjligt att jorden är 6000år gammal?

Jorden är exakt 5968 år, åtta månader, tre dagar, fem timmar, sju minuter och 68 sekunder gammal.

Så säger Bibeln.
Citera
2014-05-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jorden är exakt 5968 år, åtta månader, tre dagar, fem timmar, sju minuter och 68 sekunder gammal.

Så säger Bibeln.
Varför inte lägga till en minut och skriva 8 sekunder istället?
Citera
2014-05-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo

Så säger Bibeln.

Asså, det kan ju vara så att du har humor och är ironisk, och jag skrattade. Men man kan aldrig veta säkert på detta forum.
Citera
2014-05-19, 20:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Asså, det kan ju vara så att du har humor och är ironisk, och jag skrattade. Men man kan aldrig veta säkert på detta forum.

Nej, man vet aldrig
Citera
2014-05-19, 20:53
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Va? Var inte jorden 2014år gammal?

e du dum eller?
Citera
2014-05-19, 20:57
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Allt har inte (ännu) en naturalistisk förklaring. Det hjälper dock inte ett smack att stoppa in en gud i kunskapsluckorna. Det förklarar nämligen ingenting. Det kan inte alls vara så att bibeln är sann. Stora stycken av den är sedan länge motbevisade. Uttåget ur Egypten, syndafloden, folk som levde i flera hundra år, osv.

Det kan i alla fall vara bra att känna till att Bibelns Gud inte är sådan att han lämnar empiriska bevis efter sig för att man genom dessa skall tro honom. Jag talar nu rent teoretiskt utifrån Bibelns olika skrifter för att du skall känna till hur Bibelns Gud agerat. Jag ser att du inte tror. Men låt oss ta ett tankeexpermient. Låt oss säga rent teoretiskt att Bibelns Gud existerar. Läser man Bibeln så finner man att Gud gång på gång gör underverk (från 1:a mosebok till uppenbarelseboken) men samtidigt aldrig låter människors tro bygga på tecken och underverk. Det står t.ex. inte i Bibeln att:
- människor såg saltstoden efter Lots hustru och på grund av den trodde att Gud straffat staden Sodom och Gomorra
- människor såg lämningar efter uittåget i Egypten och pga dessa lämningar trodde på Israels Gud.
- människor i den romerska senaten såg Jesus efter hans uppståndelse och pga detta trodde på Israels Messias.
Och de motsatta beskrivs gång på gång:
- Gud gör under i Egypten för folket, men när de glömmer det i sin otro när de är i öknen så uppenbarar han sig inte på nytt för att bevisa sig, utan han straffar dem istället för deras otro.
- Jesus gjorde endast underverk bland fattiga enkla människor i byarna och för sina lärjungar, och tusentals människor såg hans underverk. Men han gjorde aldrig underverk inför de otroende i hans hemstad, de otroende i städerna korasin, betsaida och kapernaum som inte ville tro på honom, de otroende fariseerna och skriftlärda, inte heller för kung herodes, översteprästen kaifas, stora rådet, eller ståthållaren pilatus.

Kort och gott. Bra att känna till: Bibelns Gud vill inte bevisa sig empiriskt. Och straffar ändå de som inte tror på honom. Han menar alltså att den information de hittils fått är tillräcklig för att de skall veta att hans finns. Enligt Bibeln får människan denna information genom att betrakta hans skapade verk, genom att lyssna på sitt samvete och genom att höra Guds ord.

Sådan är Bibelns Gud. Han menar att han redan ÄR känd, eller kan kännas, och att det därför inte finns någon ursäkt för de som inte tror. Gud låter sig bli känd genom sitt vittnesbörd, sitt ord, och skiter i de ogudaktigas krav på empiriska bevis. Istället dömer och straffar han dem. De vet ju redan att han finns, eller kan veta att han finns, även om de väljer att undertrycka den kunskapen om Gud (Romarbrevet, kap 1).

Det är inte sant att Bibeln är motbevisad. Jag har varit icke-kristen. Jag har debatterat från och till under 20 år och aldrig någonsin i någon bok eller i någon debatt sett något enda hållbart argument som gör att man måste tänka "Bibeln är inte sann". Däremot skildrar Bibeln helt otroliga saker, men enligt Bibeln finns det också en helt otrolig Gud som kan uppväcka döda, bota sjuka osv.

Framför allt är budskapet om frälsningen helt unik i Bibeln. Alla andra religioner och trosföreställningar i världen går ut på att människan på något sätt skall liksom arbeta fram sin egen frälsning. Men Bibeln beskriver däremot att människan inte ens är kapabel att göra detta, coh att Gud själv blir hjärtats sanne Gud och frälsare. Han gör allt som behövs: Han sänder själv sin Son till världen som tar på sig all dom och straff över synder: Han utlovar en absolut och säker frälsning. Den som tror kan alltså vara helt säker på sin frälsning: Alla andra relgiioner lär ut en ovisshet om frälsningen, eftersom frälsningen enligt dem beror på människan, inte Gud ensam.

Men människor tycker inte om detta av olika anledningar, t.ex.
- därför att de älskar synden och inte vill överge den, förblindade i sin otro
- därför att de söker sin egen rättfärdighet, stolthet och berömmelse inför Gud (detta gäller i synnerhet religiösa människor).
- därför att människan inte tror att Gud kan vara så god att han förlåter oss helt och fullt genom nåd endast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in