2014-05-17, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Tid finns på riktigt i verkligheten, men den är inte evig. Den började för knappt 14 miljarder år sedan. Matematiska tal finns inte i verkligheten, utan är påhittade av människan precis som alla gudar. Och precis som alla gudar har de heller ingen inverkan på verkligheten.

Hur kan tid börja 14miljarder år sedan? Vad fanns innan tid då? Att tid är evig är ett problem och om den inte är evig är det också ett problem.

Vart ska du sätta materian och rummet utan tid? Inte kan något börja utan tid? Rum, materia och tid är beroende av varandra och utgör den fysiska existensen. De måste existera i symbios för att möjliggöra allt.

Är det logik att från inget kommer allt?
Citera
2014-05-17, 19:53
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Vadå nej? Du säger exakt samma saker som jag sa. Missade du ordet "inte"?

Japp, sorry.

Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Det förstår jag och alla som läser nog också. självklart finns det nyanser men jag skrev om det vanligaste.

Har du statitik på det? Den romersk katolska kyrkan är rätt stor i USA, lika så stora "liberala" protestantiska kyrkor. Sen finns det förstås de "evangelikala" eller vad de kallas för.
Citera
2014-05-17, 19:59
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Är lite trött på att det framställs som om det endast finns två olika läger när det finns fler. Det blir så onyanserat.

Amen broder. T.ex så är det nästan aldrig någon som tar upp alla skapelseberättelser från de asiatiska religionerna. Min favorit är när en havsdrake och en fe födde de första 100 människorna från ägget som hon värpte.
Citera
2014-05-17, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xnxx123
Finns kristna som tror att jorden är 6000 år gammal, kan ni förklara varför ni tror det, det är väl ändå inte möjligt att jorden är 6000år gammal?

Det mesta talar väl för att jorden och/eller mänslkigheten är äldre än så.

Men jag kan inte påstå att jag "vet" det, är väl just "det" dessa människor klamrar sig fast vid.
Citera
2014-05-17, 20:14
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Min favorit är när en havsdrake och en fe födde de första 100 människorna från ägget som hon värpte.

Det skulle förklara Dawkins draktänder, fjäll, vingar och förmåga att värma morgonkaffet med sin andedräkt.
Citera
2014-05-17, 20:17
Medlem
dayms avatar
Citat:
Det skulle förklara Dawkins draktänder, fjäll, vingar och förmåga att värma morgonkaffet med sin andedräkt.

Jag har aldrig läst hans biografi men det låter spännande.
Citera
2014-05-17, 20:34
Medlem
Ollonbos avatar
Tro vad ni vill, de med lite mer kunskap, slutledningsförmåga och förnuft vet hur det ligger till.
Citera
2014-05-17, 20:38
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Hur kan tid börja 14miljarder år sedan? Vad fanns innan tid då? Att tid är evig är ett problem och om den inte är evig är det också ett problem.

Vart ska du sätta materian och rummet utan tid? Inte kan något börja utan tid? Rum, materia och tid är beroende av varandra och utgör den fysiska existensen. De måste existera i symbios för att möjliggöra allt.

Är det logik att från inget kommer allt?

Innan tid? Låter inte det lite konstigt, med tanke på att "innan" implicit kräver att tid existerar? Studera lite fysik. Såvitt vi vet började tiden, rummet/rymden, och materien existera för sisådär 13,8 miljarder år sedan. Det borde inte vara någon nyhet för någon, även om vissa har förklarliga, religiösa skäl att förneka detta faktum.
Citera
2014-05-17, 20:45
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Det är hopplöst att diskutera med religiösa människor. Fakta biter inte på dem. Det är alltid Satan som har planterat bevisen för att vilseleda oss dödliga. Jorden är egentligen 92 år gammal och Gud finns fortfarande.
Citera
2014-05-17, 20:57
Medlem
ufomongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Så om bibeln inletts med "4000 år innan herrens son kom till jorden så skapade gud jorden" så hade du alltså trott på det?

Citat:
Ja. Men nu gör den inte det.

Och där har vi det.
Kan tråden stängas nu innan min hjärtmedicin tar slut?
Citera
2014-05-17, 20:58
Medlem
Jag ska förklara situationen för er.

Det sägs stå något i bibeln om hur många generationer som hade levt innan Jesus. Det har de kristna räknat på och kommit fram till att mänskligheten är ca 6000 år gammal.

Men det rör sig med största sannorlikhet om ett missförstånd från de kristnas sida och Jag tror att Jesus med "generationer" hänvisade till civilisationer.

Eller så är det helt enkelt en felaktig utsago, Bibeln är ju inte direkt genuin.

Mvh Linus
Citera
2014-05-17, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Frågan är, hur konmer man till slutsatsen att jorden är ett viss antal år gammal?
Det är självklart väldigt svårt. Men det är lätt att bevisa att jorden är äldre än 6000 år. Man använder sig av en mineral som heter zircon (osäker på om heter zircon på svenska). I zircon händer det då och då att det åker in uranium och byter ut sig själv. När uranium gett ifrån sig en viss mängd strålning så omvandlas den till bly. Ju mer bly man hittar i zircon ju äldre är just den "biten" zircon. Viktigt att lägga till är att ner zircon smälts/bryts ned så börjar hela processen om igen. Därför försöker man leta efter zircon med så mycket bly som möjligt.
På detta sätt har man bestämt jordens ålder.
Kan dock inte lämna källa på detta, då det är tidiga gymnasie- eller sena högstadiekunskaper
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in