2014-05-18, 23:55
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSuper
Tack, som sagt så har jag öppnat ett konto på FYB-SE för att köpa bitcoins och installerat Electrum på en Mac för att lagra mina coins, gillar inte ha dem lagrade online hos någon okänd. Nu är det så att jag undrar hur man gör en backup av bitcoins på en mac, hade då tänkt lagra på en usb eller extern hårddisk.

Finns det någon bra guide på hur jag överför bitcoins från Electrum till en extern hårddisk om nu något skulle hända samt kryptera hårddisken på bästa sätt.
Electrum använder en deterministisk plånbok så du behöver bara komma ihåg seeden för att återskapa din plånbok, oavsett hur många adresser du har.

Se bilden här:
http://s3.ecdsa.org/seed.png

Orden "pain apologize tired bar change think off outside clear fear hit stir" är allt som behövs för en fullständig backup av den electrum-plånboken i exemplet. Du bör kunna hitta en liknande kod för din plånbok.
Citera
2014-05-19, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Electrum använder en deterministisk plånbok så du behöver bara komma ihåg seeden för att återskapa din plånbok, oavsett hur många adresser du har.

Se bilden här:
http://s3.ecdsa.org/seed.png

Orden "pain apologize tired bar change think off outside clear fear hit stir" är allt som behövs för en fullständig backup av den electrum-plånboken i exemplet. Du bör kunna hitta en liknande kod för din plånbok.

Hej,

Jodå det där har jag förstått men finns det inget sätt att överföra mina coins till en extern disk/usb? Ironiskt nog ballade datorn ur igår kväll strax efter min fråga och slutade med att jag var tvungen att formatera om den... Som tur var så hade jag sparat seeden. Vill helst ha den lagrad externt om det är möjligt.
Citera
2014-05-19, 17:49
Medlem
Citat:
Hej,

Jodå det där har jag förstått men finns det inget sätt att överföra mina coins till en extern disk/usb? Ironiskt nog ballade datorn ur igår kväll strax efter min fråga och slutade med att jag var tvungen att formatera om den... Som tur var så hade jag sparat seeden. Vill helst ha den lagrad externt om det är möjligt.

Din wallet ligger i ~/.electrum. Bara att flytta den dit du vill.
Citera
2014-05-20, 10:17
Medlem
På FYB-SE vill jag köpa BTC för cirkus 500kr. Om 1 BTC är värd runt 3000 borde jag kunna få typ 0.15 - 0.2 BTC, eller? Stämmer det?

I vilket fall, på FYB-SE så står det att total debit är 100kr på 500kr. Är inte det jävligt mycket? Det stod att FYB skulle ta 0.8%, men det kanske bara gäller bitcoins?

Edit:
Varför står det då att total debit är 100kr?
Senast redigerad av oakk 2014-05-20 kl. 10:33.
Citera
2014-05-21, 06:19
Medlem
smakupplevelsens avatar
Hur mixar jag mina coins på smidigt sätt? Och billigt förstås, om det kostar.
Citera
2014-05-21, 13:04
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakupplevelsen
Hur mixar jag mina coins på smidigt sätt? Och billigt förstås, om det kostar.

På Cryptsy komponerar du lätt en portfolio cryptocurrencies.
Senast redigerad av BaalZeBub 2014-05-21 kl. 13:08.
Citera
2014-05-21, 13:19
Medlem
Gjorde min första investering i Bitcoins idag, blev inte många men förhoppningsvis blir det fler i framtiden och att det lönar sig i längden.
Citera
2014-05-21, 22:30
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Gjorde min första investering i Bitcoins idag, blev inte många men förhoppningsvis blir det fler i framtiden och att det lönar sig i längden.

Dålig timing på kort sikt med tanke på hur mycket den plötsligt gick upp igår, men i långa loppet blir du förhoppningsvis en stor vinnare, precis som vi andra. Välkommen till klubben!
Citera
2014-05-22, 01:11
Medlem
Vilken sida/börs är billigast att handla ifrån? Vilka tar ut minst pengar själva?
Citera
2014-05-22, 07:52
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Bitcoin på p3 nyheter idag.
Citera
2014-05-22, 07:52
Medlem
smakupplevelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
På Cryptsy komponerar du lätt en portfolio cryptocurrencies.

Tack, har du lust att beskriva lite hur det går till och hur jag går tillväga för att använda mig av detta? Jag vill alltså göra så mina bitcoins inte går att spåra till mig i blockkedjan, för det är väl det som sker när man mixar dom? Byter jag mina bitcoins med någon annan, typ som att vi växlar med varandra, eller hur fungerar det?
Senast redigerad av smakupplevelsen 2014-05-22 kl. 08:00.
Citera
2014-05-22, 07:56
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Bitcoin på p3 nyheter idag.
Vad handlade det om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto