2014-05-15, 11:51
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaakanBrolin
Vad händer med mynten man har om man raderar Bitcoinklienten eller om man sparar mynten på datorn och slänger den på soptippen?
Ingenting. Sekunden du får tillbaka den privata adressen så kan du återhämta mynten. Så även om det kan verka som att mynten är förlorade, och att de i praktiken är det, så kan de aldrig förstöras.
Citera
2014-05-15, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Ingenting. Sekunden du får tillbaka den privata adressen så kan du återhämta mynten. Så även om det kan verka som att mynten är förlorade, och att de i praktiken är det, så kan de aldrig förstöras.
Det är praktiken som är relevant. Det stämmer att mynt aldrig kan förstöras, och bitcoin blir deflationärt när fler mynt försvinner ur omsättning än vad som mineas.
Citera
2014-05-15, 14:54
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Angående fördelar så ägnar du massa tecken (mer än hälften) åt en fördel som inte finns än. Jag skulle strunta i det. Lyft fram att fördelarna är att en transaktion är

Lite fel här....

Citat:
avgiftsfri

Nej, bara om du är villig att vänta på att en miner tar din transaktion gratis.

Citat:
, blixtsnabb,

Nej, såvida inte 10 min per block är din definition på blixtsnabbt.

Citat:
avståndsoberoende,
1 rätt

Citat:
pseudonym

Antar du menar anonym och detta gäller bara så länge man inte kan koppla din address till dig fysiskt. Fråga DPR hur bra det gick för honom.

Citat:
och att den inte har inflation. Vanliga människor hatar inflation!
Lagom inflation är trevligt eftersom det minskar mitt huslån i reellt värde.

För övrigt är det intressant att se hur snabbt intresset för bitcoin går ner bara baserat på antalet poster i denna tråd. Bitcoin är verkligen ingen internetfluga för libertarianer.
Citera
2014-05-15, 15:15
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Nej, bara om du är villig att vänta på att en miner tar din transaktion gratis.
Ja, alltså är den avgiftsfri. Annars är avgiften pytteliten, eller i princip avgiftsfri.

Citat:
Nej, såvida inte 10 min per block är din definition på blixtsnabbt.
Du kan verifiera att transaktionen har genomförts direkt med en blockutforskare, även om det kan ta lite tid att få många bekräftelser. Såvida man inte är oroad för dubbelanvändning så är den blixtsnabb.

Citat:

Antar du menar anonym och detta gäller bara så länge man inte kan koppla din address till dig fysiskt. Fråga DPR hur bra det gick för honom.
Nej, jag menar exakt vad jag skrev. Den är inte anonym eftersom att man kan spåra transaktioner. Den är pseudonym eftersom att adressen är en pseudonym för ditt verkliga ID. Detta utvecklas lite här:
http://bitcoinsimplified.org/learn-more/anonymity/
Citera
2014-05-15, 15:16
Medlem
Citat:
För övrigt är det intressant att se hur snabbt intresset för bitcoin går ner bara baserat på antalet poster i denna tråd.
Är denna tråd det bästa sättet du kom på för att mäta bitcoinintresset?

Är inte antalet sökningar på google intressantare? Eller hur mycket som investeras i infrastukturen kring bitcoin eller antalet intelligenta personer som jobbar med något relaterat till bitcoin?
Citera
2014-05-16, 19:05
Medlem
kinjinhoofers avatar
Hej!
gjorde min första investering av bitcoins nu i veckan, då jag är dåligt påläst om det och aldrig gjort det innan blev min insättning bara 150kr. Jag fick också ett mail om att min insättning gått igenom. (använde mig av FYB-SE)

Vad jag nu vill göra är att sätta över den lilla summan av bitcoins till mitt program Bitcoin core men har verkligen ingen aning om jag ska göra. Lite vägledning hade varit jättesnällt!
Citera
2014-05-16, 21:23
Medlem
Tas säkert upp med jämna mellanrum, men i vilket fall: vart hittar jag billigaste bitcoins? Eller är det en "fast" valuta som alla förhåller sig till?
Citera
2014-05-17, 18:46
Medlem
Precis öppnat ett konto på FYB-SE samt öppnat en plånbok genom Electrum lokalt på datorn, min fråga är om FYB-SE och Electrum är något att lita på? Kostade inte en (1) bitcoing ca 5000 kr för bara någon månad sedan?
Citera
2014-05-17, 23:09
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinjinhoofer
Hej!
gjorde min första investering av bitcoins nu i veckan, då jag är dåligt påläst om det och aldrig gjort det innan blev min insättning bara 150kr. Jag fick också ett mail om att min insättning gått igenom. (använde mig av FYB-SE)

Vad jag nu vill göra är att sätta över den lilla summan av bitcoins till mitt program Bitcoin core men har verkligen ingen aning om jag ska göra. Lite vägledning hade varit jättesnällt!
Din insättning gick igenom. Men har du köpt några BTC ?
Citera
2014-05-17, 23:10
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakk
Tas säkert upp med jämna mellanrum, men i vilket fall: vart hittar jag billigaste bitcoins? Eller är det en "fast" valuta som alla förhåller sig till?
Priset varierar mellan olika "exchanges".
Citera
2014-05-17, 23:12
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSuper
Precis öppnat ett konto på FYB-SE samt öppnat en plånbok genom Electrum lokalt på datorn, min fråga är om FYB-SE och Electrum är något att lita på? Kostade inte en (1) bitcoing ca 5000 kr för bara någon månad sedan?
FYB-SE har jag handlat på och anser seriösa. Electrum har jag aldrig testat. Ang priset så får du väl kolla historiken på någon bra sida typ https://bitcoinwisdom.com/markets/bitstamp/btcusd för tidigare priser.

Lycka till..
Citera
2014-05-18, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
FYB-SE har jag handlat på och anser seriösa. Electrum har jag aldrig testat. Ang priset så får du väl kolla historiken på någon bra sida typ https://bitcoinwisdom.com/markets/bitstamp/btcusd för tidigare priser.

Lycka till..

Tack, som sagt så har jag öppnat ett konto på FYB-SE för att köpa bitcoins och installerat Electrum på en Mac för att lagra mina coins, gillar inte ha dem lagrade online hos någon okänd. Nu är det så att jag undrar hur man gör en backup av bitcoins på en mac, hade då tänkt lagra på en usb eller extern hårddisk.

Finns det någon bra guide på hur jag överför bitcoins från Electrum till en extern hårddisk om nu något skulle hända samt kryptera hårddisken på bästa sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in