2014-05-18, 01:21
Medlem
Sommarpiratens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Förvånad över att du är så förblindad. Kristet gojsnack..

Du kan se det så här, eftersom vi människor kan räkna på tid, så har vi genom termodynamikens lagar en viss aning om när Universum genom big bang skapades, och när det kommer dö ut. Så efter Big Bang började tiden räknas.

Sannolikheten att Big Bang hände, är obefintligt liten. Men eftersom det inte fanns något som observerade tiden så var tiden oändlig. Om en obefinligt liten sannolikhet existerar under oändlig tid så sker den till slut. Där av big bang. När vårat universum har dött, finns det inte längre någon som observerar tiden. Då kommer den oändliga tiden tillbaka och att den lilla sannolikheten att något, någon gång kommer att hända, finnas kvar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thermodynamics

Termodynamikens lagar bevisar detta och dom är mätbara, du kan göra det i ditt eget kök om du vill. Vi har observerat att samma sak sker för större object som sjärnor och galaxer.

Gud, Jesus och den heliga anden är inte mätbara. Jesus kan ha funnits, men det enda bevis som finns att han skulle ha varit något mer än en vanlig människa står i en bok, skriven av flera olika människor "genom gud" om att leva fredligt samt våldta döttrar och stena oäktingar.

Fadern, sonen och den heliga anden är inte enhetliga, det är fan incest.

/Sommarpiraten
Citera
2014-05-18, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Jag är frireligiöst uppväxt, har allt varit i kyrkan många söndagar som barn och lärt mig om alla gubbar i bibeln.
Har även varit "troende" till ungefär 18 års ålder men jag fann aldrig några svar. Jag fann aldrig någon gud, jag blev alltså aldrig frälst och tro mig, jag försökte allt på alla dessa jävla sommar och vinterläger men nej.

Kyrkan har enligt mig bara varit en symbol för makt och rikedom och är det än i dag. Sedan att ett helt gäng utbrytargrupper börjar ta fart borde i alla fall jag vara upprörd över om jag vore du.

Du är ett heligt tempel. Gud vill fylla dig med hans ande och göra dig till en levande kyrka. När jag sa gå till kyrkan så mena jag gå för Gud och sitt för dig själv och be om svar. Han är läraren men han är också sträng. Jag vet inte vad du vill men jag vet vad Gud vill dig. Evigt liv.
Citera
2014-05-18, 01:24
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Du är ett heligt tempel. Gud vill fylla dig med hans ande och göra dig till en levande kyrka. När jag sa gå till kyrkan så mena jag gå för Gud och sitt för dig själv och be om svar. Han är läraren men han är också sträng. Jag vet inte vad du vill men jag vet vad Gud vill dig. Evigt liv.

Oj, det lät oerhört tråkigt må jag säga, särskilt med trögfattade personer som dig i min omgivning.

Hoppas på ett evigt mörker istället. Fatta skönt att aldrig mera behöva kliva upp.
Citera
2014-05-18, 01:34
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Jo den skapade rummet, det borde väl ändå du veta som pluggat en del fysik?

Jag skulle hellre säga att rumtiden uppstod vid singulariteten än att något eller någon skapade någonting. Ordet "skapa" förutsätter en "skapare", speciellt i den här forumdelen. Jag tror inte på en skapare.
Citera
2014-05-18, 01:36
Medlem
Citat:
Oj, det lät oerhört tråkigt må jag säga, särskilt med trögfattade personer som dig i min omgivning.

Hoppas på ett evigt mörker istället. Fatta skönt att aldrig mera behöva kliva upp.

Detta säger jag dig, inte för att skrämmas utan för att det är sanning.

Gud kan straffa men inte förgöra. Du är skapad i hans avbild och inte kan han förgöra den bild han har givit dig? Inte heller kan han ångra sin egen gestalt. Om du bär hans bild, är då du inte arvtagare som son är till far? Men om son vänder sig, lämnas han då inte i mörkret? Inte heller då kan mörkret övervinna ljuset.
Citera
2014-05-18, 01:43
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Detta säger jag dig, inte för att skrämmas utan för att det är sanning.

Gud kan straffa men inte förgöra. Du är skapad i hans avbild och inte kan han förgöra den bild han har givit dig? Inte heller kan han ångra sin egen gestalt. Om du bär hans bild, är då du inte arvtagare som son är till far? Men om son vänder sig, lämnas han då inte i mörkret? Inte heller då kan mörkret övervinna ljuset.

Nu låter det som att du är full..
Du har under dagen postat miljoner "bevis" för att the great flood har ägt rum och nu påstår du att gud inte kan förgöra?

Regnbågen är en symbol för "oj förlåt, jag ska aldrig göra om det" och om inte det är ånger vad är då ånger?

En dag kommer mörkret att övervinna ljuset men inte för ens den sista vita dvärgen slocknat.
Citera
2014-05-18, 04:49
Medlem
Varför diskuterar ens folk det här, det finns ju inget att diskutera. Religion är för efterblivna människor helt enkelt, det är hokus pokus. Kristendomen säger att jorden är 6000 år gammal, vilket till och med en gravt förståndshandikappad person inser att så är inte fallet. Således får man anta att alla som anser sig vara kristna också besitta intellekt i nivå med populationen på det lokala dagcentret, eftersom man påstår sig tro på något som sedan urminnes tider är vetenskapligt motbevisat.
Citera
2014-05-18, 09:20
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heftstiftet
Varför diskuterar ens folk det här, det finns ju inget att diskutera. Religion är för efterblivna människor helt enkelt, det är hokus pokus. Kristendomen säger att jorden är 6000 år gammal, vilket till och med en gravt förståndshandikappad person inser att så är inte fallet. Således får man anta att alla som anser sig vara kristna också besitta intellekt i nivå med populationen på det lokala dagcentret, eftersom man påstår sig tro på något som sedan urminnes tider är vetenskapligt motbevisat.

Det låter på dig som om du söker ursäkter för att distansera dig från kristendomen. Varför? Jag menar, det är väl rätt allmänt känt att de flesta kristna samfund inte säger "jorden är 6000 år gammal". Även bland dem som tror på allting i skapelseberättelsen, syndafallsberättelsen och syndaflodsberättelsen så är det ytterst få som skulle säga "jorden är 6000 år gammal". En sådan ide förutsätter att släktregistren är kompletta, men många tror itne det och tänker sig därför att det är fullt möjligt att Adam och Eva levde 10 000 - 20 000 år sedan. Dessutom förutsätter den iden att hela universum och jorden som planet skapades på dag ett, vilket inte är det enda sättet att förstå texten. Tidpunkten för universums och jordens skapelse är "i begynnelsen". Däremot är det klart att det som finns på jorden sammanställdes och skapades på sex dagar. Det finns många som tror på ett gammalt universum men samtidigt att Adam och Eva var verkliga personer och människosläktets första personer. Utöver dessa finns det massor av människor som både tror på big bang, evolutionen, vetenskapen och Bibeln.

De som säger "jorden är 6000 år gammal, för det lär Bibeln" är en minoritet inom kristendomen. Du skall alltså inte tänka att det finns ett likhetstecken mellan att vara kristen och att tro att jorden är 6000 år gammal. Så är det inte.

För övrigt är det så att vetenskapen måste utgå från naturalistiska premisser. Att vetenskapen därför har förkärlek för naturalistiska förklaringsmodeller är nästan ett måste, även om världen kan ha kommit till på ett övernaturligt sätt.

Den som vill kalla kristna för naiva idioter bör åtminstone börja med att bevisa sitt högre intellekt genom att känna till ovanstående.

Det finns skäl till att Dawkins och andra alltid väljer att debattera med young earth kreationister. Han vill ju gärna få till det så att tror man på Gud, Jesus och Bibeln så är man precis som dessa människor. Dock är han ju fullt medveten samtidigt om att majoriteten av kristna inte tror så, och han brukar ibland nämna det förbigående. Det är dock inte lika underhållande för människor om Dawkins hade valt att alltid debattera med de som inte är young earth kreationister, och han hade inte heller gjort sig ett lika stort namn om han hade gjort det.

Människor älskar det svart-vita för att de älskar att döma ytligt och placera människor i fack. Då slipper man ju ta tag i de riktigt svåra diskussionerna. När man tar in den mer realistiska och större bilden av kristendomen blir verkligheten mycket mer komplicerad, och inte som på ...dagcentret.
Senast redigerad av Shadow913 2014-05-18 kl. 09:22.
Citera
2014-05-18, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Va? Var inte jorden 2014år gammal?

Jo. Detta är korrekt.
Citera
2014-05-18, 09:57
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Det låter på dig som om du söker ursäkter för att distansera dig från kristendomen. Varför? Jag menar, det är väl rätt allmänt känt att de flesta kristna samfund inte säger "jorden är 6000 år gammal". Även bland dem som tror på allting i skapelseberättelsen, syndafallsberättelsen och syndaflodsberättelsen så är det ytterst få som skulle säga "jorden är 6000 år gammal". En sådan ide förutsätter att släktregistren är kompletta, men många tror itne det och tänker sig därför att det är fullt möjligt att Adam och Eva levde 10 000 - 20 000 år sedan. Dessutom förutsätter den iden att hela universum och jorden som planet skapades på dag ett, vilket inte är det enda sättet att förstå texten. Tidpunkten för universums och jordens skapelse är "i begynnelsen". Däremot är det klart att det som finns på jorden sammanställdes och skapades på sex dagar. Det finns många som tror på ett gammalt universum men samtidigt att Adam och Eva var verkliga personer och människosläktets första personer. Utöver dessa finns det massor av människor som både tror på big bang, evolutionen, vetenskapen och Bibeln.

De som säger "jorden är 6000 år gammal, för det lär Bibeln" är en minoritet inom kristendomen. Du skall alltså inte tänka att det finns ett likhetstecken mellan att vara kristen och att tro att jorden är 6000 år gammal. Så är det inte.

För övrigt är det så att vetenskapen måste utgå från naturalistiska premisser. Att vetenskapen därför har förkärlek för naturalistiska förklaringsmodeller är nästan ett måste, även om världen kan ha kommit till på ett övernaturligt sätt.

Den som vill kalla kristna för naiva idioter bör åtminstone börja med att bevisa sitt högre intellekt genom att känna till ovanstående.

Det finns skäl till att Dawkins och andra alltid väljer att debattera med young earth kreationister. Han vill ju gärna få till det så att tror man på Gud, Jesus och Bibeln så är man precis som dessa människor. Dock är han ju fullt medveten samtidigt om att majoriteten av kristna inte tror så, och han brukar ibland nämna det förbigående. Det är dock inte lika underhållande för människor om Dawkins hade valt att alltid debattera med de som inte är young earth kreationister, och han hade inte heller gjort sig ett lika stort namn om han hade gjort det.

Människor älskar det svart-vita för att de älskar att döma ytligt och placera människor i fack. Då slipper man ju ta tag i de riktigt svåra diskussionerna. När man tar in den mer realistiska och större bilden av kristendomen blir verkligheten mycket mer komplicerad, och inte som på ...dagcentret.

Lögner, okunskap eller rent skitsnack? Du får det att framstå som att kreationism är en liten avart inom kristendomen, vilket helt enkelt inte är sant. Se inlägg #109.

Dawkins debatterar inte med ungjordskreationister enligt honom själv.
Citera
2014-05-18, 10:06
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du vet att din teori är en tro och tyder verkligen hat mot Gud. Du utbyter den allsmäktige Guden mot inget.
Nej, gud byts inte ut mot inget, en övernaturlig förklaring byts ut mot en naturlig förklaring.

Hur leder det till hat? Om "vi" över huvud taget hatar något, så hatar något som vi vet finns.
Att hata något som troligen inte finns, ödslar "vi" ingen tid på.
Citera
2014-05-18, 10:11
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Gud gör inte skillnad mellan människor.
Det är bra att gud inte gör någon skillnad mellan de som tror och de som inte gör det.
Då vet vi inte om gud gör någon nytta alls. Resultatet blir exakt detsamma om gud inte finns.
Tack för klargörandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in