2014-05-17, 23:52
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Lustigt(?) nog är båda fundamentalistisk kristendom och ultraortodox judendom ganska moderna företeelser. Inom dessa två grupper, som har oroande mycket gemensamt i sin begränsade världssyn, lever många i missuppfattningen att det är de som bevarar den "ursprungliga" formen av respektive religion. Det är naturligtvis nonsens, vilka alla som känner till religionshistoria är medvetna om.

Religion borde vara harmlös, men det finns alltid någon som vill utmärka sig och rätt vad det är har man en intern tävling som sammanfattas med frasen "I'm holier than thou" och plötsligt står man som helt oskyldig upp till knäna i fanatism. Jag tror de enda som möjligen kan lugna ner dessa dårar är mer moderata religiösa. Jag kan ha fel och generaliserar säkert, men tyvärr känns det ofta som att hobbyreligiösa (no offense, men jämfört med fanatiker så...) håller dem om ryggen, typ "hellre knäppgökar som tror ungefär som oss än ateister".
Citera
2014-05-18, 00:01
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Dinosaurier.........
Finns kreationistiska museum i USA som visar barn och dinosaurier tillsammans. Det religiösa tokeriet tar aldrig slut
Citera
2014-05-18, 00:08
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Vart ska du sätta materian och rummet utan tid? Inte kan något börja utan tid? Rum, materia och tid är beroende av varandra och utgör den fysiska existensen. De måste existera i symbios för att möjliggöra allt.

Fan, det här missade jag i allt det uppenbara. Materien och tiden uppstod tillsammans (i något som vissa kallar the big bang). Det borde alla känna till.
Citera
2014-05-18, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Innan tid? Låter inte det lite konstigt, med tanke på att "innan" implicit kräver att tid existerar? Studera lite fysik. Såvitt vi vet började tiden, rummet/rymden, och materien existera för sisådär 13,8 miljarder år sedan. Det borde inte vara någon nyhet för någon, även om vissa har förklarliga, religiösa skäl att förneka detta faktum.

Om du inte har tid, hur kan då något existera? Om inget fanns i tidsrummet, hur kom då själva tiden in i existens "13,8 miljarder år sedan". Du vet att din teori är en tro och tyder verkligen hat mot Gud. Du utbyter den allsmäktige Guden mot inget. Säger du inte att allt kom från inget? Inte kan något börja existera utan ursprung. "Big bang skapade tid, rum och materia" Vad består Big bang då av och hur kom den till existens? Hur kunde den existera utan rum, tid och materia?
Senast redigerad av scout29 2014-05-18 kl. 00:20.
Citera
2014-05-18, 00:39
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Om du inte har tid, hur kan då något existera? Om inget fanns i tidsrummet, hur kom då själva tiden in i existens "13,8 miljarder år sedan". Du vet att din teori är en tro och tyder verkligen hat mot Gud. Du utbyter den allsmäktige Guden mot inget. Säger du inte att allt kom från inget? Inte kan något börja existera utan ursprung. "Big bang skapade tid, rum och materia" Vad består Big bang då av och hur kom den till existens? Hur kunde den existera utan rum, tid och materia?

Big bang skapade rummet men begreppet tid har vi människor kommit på för att förenkla vår vardag.
I rymden finns ingen tid, man mäter då istället den tid det tar för ljuset att färdas.

Matematik är något du bör plugga på, det är liksom svaret på allt.
Man kan te.x använda sig av matematik för att bevisa att jorden är rund utan att behöva lämna den.
Citera
2014-05-18, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Big bang skapade rummet men begreppet tid har vi människor kommit på för att förenkla vår vardag.
I rymden finns ingen tid, man mäter då istället den tid det tar för ljuset att färdas.

Matematik är något du bör plugga på, det är liksom svaret på allt.
Man kan te.x använda sig av matematik för att bevisa att jorden är rund utan att behöva lämna den.

Förvånad över att du är så förblindad.

Om du inte hade rum tidigare, hur kan då något existera utan rum och ge upphov till rum? Du byter ut Gud mot Inget. Svårbegripligt? Rum, Tid och materia är ETT. Fader, Son, Helig ande är ETT. Dessa krävs i symbios och kan inte existera utan det andra.
Citera
2014-05-18, 01:01
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Förvånad över att du är så förblindad.

Om du inte hade rum tidigare, hur kan då något existera utan rum och ge upphov till rum? Du byter ut Gud mot Inget. Svårbegripligt? Rum, Tid och materia är ETT. Fader, Son, Helig ande är ETT. Dessa krävs i symbios och kan inte existera utan det andra.

Hehe, ja fast jag skulle nog vilja påstå att det är du som är förblindad.

Planck har nyligen skannat av den kosmiska bakgrundsstrålningen och kommit med den första bilden på universum.
Dom senaste 10 åren har man lärt sig väldigt mycket om varför och hur så om du väntar några år till finns säkert ett mycket bättre svar än Gud.

Jag kan absolut köpa bibeln som som gammal filosofi men att verkligen tro att Noa byggde en ark av trä och skyfflade på en hona och en hane av varje djur med hjälp av gud är ju helt befängt.
Citera
2014-05-18, 01:04
Medlem
nedboys avatar
Citat:

Ögonblicket före Big Bang så fanns inte tidsrummet och således inte tid. Tiden som vi använder oss av behöver rummet för att existera. Alltså före rummet så finns inget krav på tid.

Citat:
Inte kan något börja existera utan ursprung.
Hur vet du det? Motivera gärna?

Nu säger jag inte att det är så utan undrar bara hur du kan påstå det. Jag påstår själv inte att jag vet hur det gick till. Det ger dock ingen anledning till att tro på en gud. Jag kommer givetvis tro på en gud när det är rimligt att göra det. En bok som innehåller saker vi idag kan säga inte stämmer (både Bibeln o Koranen) gör att det är en mycket dålig källa för någon sorts sanning.

Sen kan man givetvis bara undra små enkla saker som exempelvis:
Gud skapar hela universum. Stjärnor, planeter, galaxer, tid, fysiska lagar, djur, växter, hav, land, eld, partiklar som är så små att de flyger rätt igenom jorden, svarta hål och mycket mycket mer. Men om en man och en kvinna ligger med varandra utan att vara gifta, då jävlar!

Fast nu handlar tråden egentligen om jorden som en 6 tusen år gammal planet som gud enligt bibeln skapade först av allt. Hur river man ner det påståendet då? Jo:
Välj ut valfri stjärna som ligger några miljoner ljusår från vår jord. Eftersom du kan se stjärnan så betyder det att jorden och universum är minst det antal år som det tog ljuset att färdas den tiden.

Jappedapp... så enkelt var det!
Citera
2014-05-18, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Hehe, ja fast jag skulle nog vilja påstå att det är du som är förblindad.

Planck har nyligen skannat av den kosmiska bakgrundsstrålningen och kommit med den första bilden på universum.
Dom senaste 10 åren har man lärt sig väldigt mycket om varför och hur så om du väntar några år till finns säkert ett mycket bättre svar än Gud.

Jag kan absolut köpa bibeln som som gammal filosofi men att verkligen tro att Noa byggde en ark av trä och skyfflade på en hona och en hane av varje djur med hjälp av gud är ju helt befängt.

Det är söndag idag. Gå till kyrkan och sök svar. Det finns anledning till att även vetenskapsmän är troende men Gud gör inte skillnad mellan människor. Alla bär hans avbild.
Citera
2014-05-18, 01:13
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Det är söndag idag. Gå till kyrkan och sök svar. Det finns anledning till att även vetenskapsmän är troende men Gud gör inte skillnad mellan människor. Alla bär hans avbild.

Jag är frireligiöst uppväxt, har allt varit i kyrkan många söndagar som barn och lärt mig om alla gubbar i bibeln.
Har även varit "troende" till ungefär 18 års ålder men jag fann aldrig några svar. Jag fann aldrig någon gud, jag blev alltså aldrig frälst och tro mig, jag försökte allt på alla dessa jävla sommar och vinterläger men nej.

Kyrkan har enligt mig bara varit en symbol för makt och rikedom och är det än i dag. Sedan att ett helt gäng utbrytargrupper börjar ta fart borde i alla fall jag vara upprörd över om jag vore du.
Citera
2014-05-18, 01:16
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Ursprunget är the big bang. Den skedde för ca 13,8 miljarder år sedan. Rumtiden fanns inte då, eller "innan dess". Det är svårt med fysik ibland. Det är också svårt att hata något man inte tror på. Big bang skapade inte någonting, den bara hände, den består inte av någonting annat än tiden och rummet, om man nu ska säga att den består av något. Det är snarare en händelse än en sak som kan existera. Hur fan ska jag veta hur tid uppstod? Det vi kan veta är att den gjorde det. För betydligt längre än 6000 år sedan.
Citera
2014-05-18, 01:19
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Ursprunget är the big bang. Den skedde för ca 13,8 miljarder år sedan. Rumtiden fanns inte då, eller "innan dess". Det är svårt med fysik ibland. Det är också svårt att hata något man inte tror på. Big bang skapade inte någonting, den bara hände, den består inte av någonting annat än tiden och rummet, om man nu ska säga att den består av något. Det är snarare en händelse än en sak som kan existera. Hur fan ska jag veta hur tid uppstod? Det vi kan veta är att den gjorde det. För betydligt längre än 6000 år sedan.

Jo den skapade rummet, det borde väl ändå du veta som pluggat en del fysik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in