Citat:
Ursprungligen postat av
scout29
Om du inte har tid, hur kan då något existera? Om inget fanns i tidsrummet, hur kom då själva tiden in i existens "13,8 miljarder år sedan". Du vet att din teori är en tro och tyder verkligen hat mot Gud. Du utbyter den allsmäktige Guden mot inget. Säger du inte att allt kom från inget? Inte kan något börja existera utan ursprung. "Big bang skapade tid, rum och materia"

Vad består Big bang då av och hur kom den till existens? Hur kunde den existera utan rum, tid och materia?
Ögonblicket före Big Bang så fanns inte tidsrummet och således inte tid. Tiden som vi använder oss av behöver rummet för att existera. Alltså före rummet så finns inget krav på tid.
Citat:
Inte kan något börja existera utan ursprung.
Hur vet du det? Motivera gärna?
Nu säger jag inte att det är så utan undrar bara hur du kan påstå det. Jag påstår själv inte att jag vet hur det gick till. Det ger dock ingen anledning till att tro på en gud. Jag kommer givetvis tro på en gud när det är rimligt att göra det. En bok som innehåller saker vi idag kan säga inte stämmer (både Bibeln o Koranen) gör att det är en mycket dålig källa för någon sorts sanning.
Sen kan man givetvis bara undra små enkla saker som exempelvis:
Gud skapar hela universum. Stjärnor, planeter, galaxer, tid, fysiska lagar, djur, växter, hav, land, eld, partiklar som är så små att de flyger rätt igenom jorden, svarta hål och mycket mycket mer. Men om en man och en kvinna ligger med varandra utan att vara gifta, då jävlar!
Fast nu handlar tråden egentligen om jorden som en 6 tusen år gammal planet som gud enligt bibeln skapade först av allt. Hur river man ner det påståendet då? Jo:
Välj ut valfri stjärna som ligger några miljoner ljusår från vår jord. Eftersom du kan se stjärnan så betyder det att jorden och universum är minst det antal år som det tog ljuset att färdas den tiden.
Jappedapp... så enkelt var det!