2014-05-18, 00:47
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Om det är sant att *mani kom till sverige januari 2011, och R*mi kom 8 månader senare, i september, och de lärde känna varandra 2011, kan man anta att de aldrig setts innan han kom till sverige. Det kan ju stämma om äktenskapet är arrangerat.

Visst har du underlag på det eller är det ren spekulation? Och resten av inlägget är ju rena konspirationerna.
Citera
2014-05-18, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Fel, det är inte den turen man går. Du får nog titta lite till på rutinerna.
Har du läst Enligt 10 § lagen (2005:429) om god man för ensamkommande flyktingbarn?
Där står det uttryckligen i § 2 att
Citat:
Om barnet vid ankomsten till Sverige är skilt från båda sina föräldrar eller från någon annan vuxen person som får anses ha trätt i föräldrarnas ställe, skall överförmyndaren förordna en god man
I 10§ står
Citat:
Beviljas barnet uppehållstillstånd, skall socialnämnden i den kommun där barnet vistas hos rätten väcka talan om eller anmäla behov av en särskilt förordnad vårdnadshavare enligt föräldrabalken, om inte särskilda skäl talar emot det. Överförmyndaren skall underrätta socialnämnden om att förutsättningar för en sådan talan eller anmälan föreligger.
För att göra gången tydlig:
1. Barnet kommer ensamt till Sverige och överförmyndaren utser en god man.
2. Barnet får uppehållstillstånd.
3. God man meddelar överförmyndaren om att barnet fått uppehållstillstånd. (Står inte i lagen, men överförmyndaren har ingen insyn om inte god man meddelar om uppehållstillståndet.
4. Överförmyndaren meddelar socialnämnden.
5. Socialnämnden väcker talan i tingsrätten om att en särskild vårdnadshavare ska förordnas.
6. Tingsrätten beslutar om särskild vårdnadshavare.
Huruvida jag förstår gången är ointressant. Det räcker utmärkt med att du lyckas läsa innantill.
Citera
2014-05-18, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej jag vet inte exakta datum för föräldrarnas ansökan. Det har framgått i media att föräldrarna ''hade fått vänta i nio månader på sitt uppehållstillstånd'' utan att få beslut. Den 17 mars 2014 avgjordes ett liknande fall i högsta instansen i migrationsärenden. Domen finns på nätet, kan googlas fram. Migrationsöverdomstolens domar är bindande praxis för Migrationsverket. Lika fall ska behandlas lika. I detta fall innebär att det att BOs föräldrar inte hade en chans att återförenas med henne i Sverige, vilket deras ombud också måste ha varit medveten om, liksom BOs vårdnadshavare MGM och hans hustru. Frågan är hur MGM tänkte göra sedan, efter att BOs föräldrar fått negativt beslut om återförening i Sverige. Skulle han uppfostra BO som sitt eget barn, tills hon fyllde 18 år, skicka henne tillbaka till Gaza eller säga upp sig som vårdnadshavare. I det senaste fallet hade BO förstås fått en ny vårdnadshavare i Sverige.

Jag är inte alls insatt i Migrationsöverdomstolen och deras arbete. Tösen Yara hade ju beviljats uppehållstillstånd i Sverige. Varför skulle inte hennes föräldrar i Gaza få komma hit och bo med henne? Genevekonventionen säjer väl att familjer ska ha rätt att bo i hop?
Citera
2014-05-18, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Jag är inte alls insatt i Migrationsöverdomstolen och deras arbete. Tösen Yara hade ju beviljats uppehållstillstånd i Sverige. Varför skulle inte hennes föräldrar i Gaza få komma hit och bo med henne? Genevekonventionen säjer väl att familjer ska ha rätt att bo i hop?

Genevekonventionen handlar om flyktingar. De flesta ensamkommande barn får PUT pga humanitära skäl och då får inte föräldrarna komma hit.
Citera
2014-05-18, 02:07
Medlem
Minimois avatar
Uppgiften om Gazaföräldrarnas anknytningsansökan har jag endast läst i deras gode mans yttrande. Allt i det yttrandet är uppgifter från Gazaföräldrarna och Rami. Det som har skrivits om detta har baserats på yttrandet. Det påstods inte i det t ex att Yara har bott med Rami i Gaza (en tolkning här i tråden). Har MIV bekräftat att och när Gazaföräldrarna sökt anknytning? T ex i Blt.se, plusartiklar?

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Svagsint! Samma som när Arbogabarnens obduktionsbilder lades upp på The Pirate Bay (ackompanjerat av Benny Hill-musik). Därmed försvann obduktionsbilder ur nästan alla FUP, vilket innebär en kraftigt minskad insyn för de som faktiskt har ett legitimt skäl att se dem.

Ja, det är helt klart tråkigt när alla, inklusive individer med legitima skäl, ska drabbas kollektivt av att några få har fått för sig att absolut allt måste upp på nätet. Alla personuppgifter på småbarn, hela telefonnummer till Gazaföräldrarna (när samma dokument redan hade lagts upp med de sista siffrorna i det långa numret överstrukna, av hänsyn till mordoffrets föräldrar), fel könsbenämning på en pojke så att framtida klasskamrater kan läsa och reta honom för "tjej" i all evig framtid, obduktionsbilder och den där brottsplatsbilden på en naken, sexmördad stackars australiensk flicka. Bara för att det går.

Det som dessa självutnämnda yttrandefrihetsförespråkare inte inser är att det är i själva verket de, om några, som driver fram sekretess (populärt kallat censur) - och därmed försvagar rättsstaten.
Senast redigerad av Minimoi 2014-05-18 kl. 02:22.
Citera
2014-05-18, 02:24
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Fel, det är inte den turen man går. Du får nog titta lite till på rutinerna.
Nej, det är precis den turen man går, så det är du som skall titta lite till på rutinerna. Varför är jag inte förvånad att du återigen är ute och cyklar i dina inlägg.
Citera
2014-05-18, 02:26
Medlem
MrsMagoos avatar
Det måste ha funnits ett asylärende angående Y och hennes uppehållstillstånd, men det är väl mest hyenor som ska se efter vilket försörjningsstöd familjen haft. Och i asylärendet bör den gode mannen agerat och sett till så att Y fått juridiskt biträde.

Inte nog med det man får för sig att flickan va med vid stölden och man påstår dessutom att hon åkt hit på sin kusins pass. Man utgår ifrån att flickans gode man inte finns, och det trots att lagstiftningen säger att det den vägen man går då det gäller ensamkommande barn i det här landet.

Man påstår också att flickan va här innan ankomsten registrerades, och det helt utan underlag.
Man skyller på andra som verkligen får ut material som om om det va lagstöd att neka att få ut handling pga att det ligger på nätet. Det håller inte utan lagstöd. Din jävla amatör-.
Citera
2014-05-18, 02:35
Medlem
Citat:
Nej jag vet inte exakta datum för föräldrarnas ansökan. Det har framgått i media att föräldrarna ''hade fått vänta i nio månader på sitt uppehållstillstånd'' utan att få beslut. Den 17 mars 2014 avgjordes ett liknande fall i högsta instansen i migrationsärenden. Domen finns på nätet, kan googlas fram. Migrationsöverdomstolens domar är bindande praxis för Migrationsverket. Lika fall ska behandlas lika. I detta fall innebär att det att BOs föräldrar inte hade en chans att återförenas med henne i Sverige, vilket deras ombud också måste ha varit medveten om, liksom BOs vårdnadshavare MGM och hans hustru. Frågan är hur MGM tänkte göra sedan, efter att BOs föräldrar fått negativt beslut om återförening i Sverige. Skulle han uppfostra BO som sitt eget barn, tills hon fyllde 18 år, skicka henne tillbaka till Gaza eller säga upp sig som vårdnadshavare. I det senaste fallet hade BO förstås fått en ny vårdnadshavare i Sverige.

De behöver inte varit medvetna om konsekvenserna för egen del ombudet kanske inte har upplyst dem beslutet togs ju bara för några månader sedan. Men hela förfarandet med att skicka en liten flicka till Sverige från just Gaza för ansökan om återförening har känts ovanlig.
Att palestiner från Gaza kan ha goda asylskäl tvivlar jag inte på men det är inte riktigt samma sak
som ensamkommande.. Jag får inte upp domen men är inte bra på att söka. Handlar det om ett liknande fall från Gaza/Palestina? och om man nu ska gå på mediauppgifter så har ju ansökan om Ys familj inte ens påbörjats...borde inte familjen vetat det? Att deras ansökan inte behandlats..

Jag var i Gaza för ca 4 år sedan i samband med ett biståndsprojekt om nu någon undrar Många svenskar har/haft kontakt med Gaza och det är hög internationell närvaro där. Mycket kan ha förändrats sedan dess. Men jag hade trott att man helt enkelt hade åkt tillbaka med barnet utifrån hur förhållandena såg ut då.
Citera
2014-05-18, 02:39
Medlem
Citat:
Genevekonventionen handlar om flyktingar. De flesta ensamkommande barn får PUT pga humanitära skäl och då får inte föräldrarna komma hit.

Förklara mer för oss ej insatta.
Som jag förstår dig så har Ys föräldrar egentligen aldrig haft en chans att få sin ansökan om återförening beviljad?
Senast redigerad av VemKom 2014-05-18 kl. 02:43.
Citera
2014-05-18, 02:45
Medlem
Minst sagt en soppa utan dess like!!!
Jag läser alla inlägg och håller med i en del av dem, en del är väldigt utsvävande.

Antar att detta är ett nystan som behöver knytas upp på nationell nivå. Denna typ av historia kan hända i vilken håla som helst där integrationspolitik, slappa myndigheter o allmänt mjäkigt folk bestämmer clashar stenhårt.
Nu ska jag åka o arbeta så jag kan hjälpa till o betala den bottenlösa portmonä som ständigt växer i sömmarna....
Citera
2014-05-18, 02:53
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Smålandtintin. Så här skrev tingsrätten i den utpekade, numera avlidna kvinnans sista mål (där hon på ålderns senhöst fick hand om en ensamkommande tonårspojke)

Förvaltningsrätten i Växjö har sekretessbelagt Ramis, Madis och barnens ombuds yttranden i sin helhet, efter att någon var tvungen att lägga upp LVU-beslutet på nätet. Det drabbar samtligas möjlighet till insyn i målet.

De enda handlingar i målet som är offentliga är aktbilaga 2 och 7, d.v.s. de underställda besluten. Jag bifogar dessa inskannade i PDF-format.

Förvaltningsrätten i Växjö

Det är alltså offentliga handlingar och du ljuger då du påstår att man sekretessbelagt yttrande för att någon lagt ut besluten på nätet. Du borde skämmas och media har samma dokument vilket är det enda i just detta LVU ärendet. Det enda som är bra med att dom inte släpper ut LVU mål och yttrande vind för våg är att ingen kan sitta och klippa och klistra och tala om snaskiga detaljer som skadar barn som hamnar under LVU., Så det är en stor fördel anser jag. Det räcker med alla huvudmän som hänger i tråden.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-05-18 kl. 03:52.
Citera
2014-05-18, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MotorBoater
Minst sagt en soppa utan dess like!!!
Jag läser alla inlägg och håller med i en del av dem, en del är väldigt utsvävande.

Antar att detta är ett nystan som behöver knytas upp på nationell nivå. Denna typ av historia kan hända i vilken håla som helst där integrationspolitik, slappa myndigheter o allmänt mjäkigt folk bestämmer clashar stenhårt.
Nu ska jag åka o arbeta så jag kan hjälpa till o betala den bottenlösa portmonä som ständigt växer i sömmarna....

Nu är du säkert redan på jobbet ... men ändå.

Problemet är ju detta i ett nötskal. Var ligger flyktinganläggningarna? Jo, i små inlandskommuner.

Är det där hjärntrusten av kompetens finns samlat?

Inte troligt.

EDIT. Jag vet att Karlskrona inte är en inlandskommun.
Senast redigerad av Remark 2014-05-18 kl. 03:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in