Citat:
Ursprungligen postat av
MrsMagoo
Det är så här att det kan vara sekretessbelagt hos just Överförmyndaren, men det tåls att kollas upp.
Däremot så skulle Karlskrona kommun stå och ljuga på en presskonferens?
Att man inbillar sig att det prompt måste vara Blekinge Tingsrätt är ju inte heller fastställt.
Jag vet att lämnar man flickan personnummer i Blekinge Tingsrätt får dom ingen träff alls.
Ensamkommande och förordnandet kan vara sekretessbelagt men jag är inte säker.
Däremot så lär man väl få hosta upp förordnandet så småningom. Det är ju löjligt att ta ut alla förordnande och hänga dom här huvudmännen. Sinnessjukt.
För det första tror jag att sekretessen inte längre är tillämpbar i det här fallet. I och för sig är det ett omvänt skaderekvisit hos överförmyndaren när det gäller vem som har god man. Det innebär att de inte får lämna ut handlingen
om det inte står klart att uppgifterna inte kan leda till skada. I detta fall torde det stå tämligen klart att Yara inte kan lida men av att det lämnas ut vem som var hennes gode man. Hon är avliden och i och med att det dessutom är känt att hon hade en god man kan det inte utgöra någon skada. Eftersom utlämnandet dessutom kan visa att kommunen har rätt tror jag nog att villigheten att lämna ut handlingen är stor.
För det andra tror jag att jag hittat orsaken till varför Yaras gode man inte finns registrerad hos Karlskrona tingsrätt. Kan inte svära på att jag har rätt, men efter några timmars letande och grunnande tror jag att jag hittat orsaken. Hade det varit sekretess hade Karlskrona tingsrätt varit tvungna att säga att personnumret finns, men att orsaken är sekretessbelagd, men så är nog inte fallet.
Den absoluta merparten av alla godmansförordnanden sker i tingsrätten, enligt
föräldrabalken 11:4. Där står uttryckligen att det är rätten som utser god man.
Men för ensamkommande flyktingbarn gäller andra regler.
Enligt Lag (2005:429) om god man för ensamkommande barn § 2 står att
Citat:
Om barnet vid ankomsten till Sverige är skilt från båda sina föräldrar eller från någon annan vuxen person som får anses ha trätt i föräldrarnas ställe, skall överförmyndaren förordna en god man att i vårdnadshavares och förmyndares ställe ansvara för barnets personliga förhållanden och sköta dess angelägenheter.
Med andra ord har inte tingsrätten utsett en god man, vilket gör att det naturligtvis inte heller finns i tingsrättens register.
Ingen ljugit; tingsrätten har rätt när de säger att de inte utsett en god man och Karlskrona kommun har rätt när de säger att mrs X var god man åt Yara.