2014-05-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Han kom officiellt till Sverige 120730 i från Israel gifte sig 090823 .
Yara kom officiellt 130107 från okänt land.
Hon kom 120127 från okänt land. Hon har uppgett en kvinna som sin mor
Mohamm*d nej*m nej*m zakia *=e

Källa Folkbokföringen.

Jag tror förresten att förvirringen ökar på av att datum för inresa, datum för asylsök, datum för folkbokföring och datum för uppehållstillstånd är fyra olika datum.
Vad gäller R*mis ankomst till Sverige litar jag på hans pappa, att han kom hit 2011.
När Am*ni kom vet vi nog inte.
Hon kan ha varit i Sverige länge, men stegat in på Migrationsverket och sökt asyl med en hittepå-identitet efter att dom arrangerat äktenskap.
Hennes familj som verkar bestå av kriminella dårar tog säkert bra betalt för hennes uppdrag, att låtsas vara R*mis äkta maka.
Pratar R*mis far sanning fallerar ju hela storyn hon uppgett som asylskäl.
Men hon kan ju redan haft PUT eller t.o.m medborgarskap här under annan identitet.
Senast redigerad av VeraVerita 2014-05-17 kl. 23:51.
Citera
2014-05-17, 23:51
Bannlyst
Citat:
Det är så här att det kan vara sekretessbelagt hos just Överförmyndaren, men det tåls att kollas upp.
Däremot så skulle Karlskrona kommun stå och ljuga på en presskonferens?
Att man inbillar sig att det prompt måste vara Blekinge Tingsrätt är ju inte heller fastställt.
Jag vet att lämnar man flickan personnummer i Blekinge Tingsrätt får dom ingen träff alls.
Ensamkommande och förordnandet kan vara sekretessbelagt men jag är inte säker.
Däremot så lär man väl få hosta upp förordnandet så småningom. Det är ju löjligt att ta ut alla förordnande och hänga dom här huvudmännen. Sinnessjukt.
För det första tror jag att sekretessen inte längre är tillämpbar i det här fallet. I och för sig är det ett omvänt skaderekvisit hos överförmyndaren när det gäller vem som har god man. Det innebär att de inte får lämna ut handlingen om det inte står klart att uppgifterna inte kan leda till skada. I detta fall torde det stå tämligen klart att Yara inte kan lida men av att det lämnas ut vem som var hennes gode man. Hon är avliden och i och med att det dessutom är känt att hon hade en god man kan det inte utgöra någon skada. Eftersom utlämnandet dessutom kan visa att kommunen har rätt tror jag nog att villigheten att lämna ut handlingen är stor.

För det andra tror jag att jag hittat orsaken till varför Yaras gode man inte finns registrerad hos Karlskrona tingsrätt. Kan inte svära på att jag har rätt, men efter några timmars letande och grunnande tror jag att jag hittat orsaken. Hade det varit sekretess hade Karlskrona tingsrätt varit tvungna att säga att personnumret finns, men att orsaken är sekretessbelagd, men så är nog inte fallet.
Den absoluta merparten av alla godmansförordnanden sker i tingsrätten, enligt föräldrabalken 11:4. Där står uttryckligen att det är rätten som utser god man.
Men för ensamkommande flyktingbarn gäller andra regler.
Enligt Lag (2005:429) om god man för ensamkommande barn § 2 står att
Citat:
Om barnet vid ankomsten till Sverige är skilt från båda sina föräldrar eller från någon annan vuxen person som får anses ha trätt i föräldrarnas ställe, skall överförmyndaren förordna en god man att i vårdnadshavares och förmyndares ställe ansvara för barnets personliga förhållanden och sköta dess angelägenheter.
Med andra ord har inte tingsrätten utsett en god man, vilket gör att det naturligtvis inte heller finns i tingsrättens register.
Ingen ljugit; tingsrätten har rätt när de säger att de inte utsett en god man och Karlskrona kommun har rätt när de säger att mrs X var god man åt Yara.
Citera
2014-05-18, 00:09
Medlem
MrsMagoos avatar
Enligt 32 kap. 4 § första stycket OSL gäller sekretess hos överförmyndare eller överförmyndarnämnd i ärende enligt föräldrabalken för uppgift om en enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde lider skada eller men.
Med uttrycket "uppgift om en enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden" avses såväl uppgifter om huvudmannen som uppgifter om de gode männen

Jag tror inte man lämnar ut handlingarna om huvudmannen alltså Y ifrån Överförmyndarens håll. Däremot alla namnen på de som Överförmyndaren har som gode man.

Jag tror inte man får ut det den vägen. Men jag är inte säker som sagt,.

Sen ska man väl säga att både Växjö Förvaltningsrätt och Blekinge Tingsrätt är riktiga bondhålor vad det gäller att lämna ut handlingar. Det är som om dom tror dom ska slippa, och drar till med en massa klyschor. Däremot är Karlskronas Överförmyndare och Kommun kritiserade av JO, även en domare vid Tingsrätten ska väl tilläggas.,
Vilket då indikerar på att man inte sköter sina tjänsteuppdrag till fullo. Måhända överförmyndarnämnden i Karlskrona går på knäna med tanke på deras arbetsbörda.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-05-18 kl. 00:12.
Citera
2014-05-18, 00:13
Bannlyst
Citat:
Enligt 32 kap. 4 § första stycket OSL gäller sekretess hos överförmyndare eller överförmyndarnämnd i ärende enligt föräldrabalken för uppgift om en enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde lider skada eller men.
Med uttrycket "uppgift om en enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden" avses såväl uppgifter om huvudmannen som uppgifter om de gode männen

Jag tror inte man lämnar ut handlingarna om huvudmannen alltså Y ifrån Överförmyndarens håll. Däremot alla namnen på de som Överförmyndaren har som gode man.

Jag tror inte man får ut det den vägen. Men jag är inte säker som sagt,.

Sen ska man väl säga att både Växjö Förvaltningsrätt och Blekinge Tingsrätt är riktiga bondhålor vad det gäller att lämna ut handlingar. Det är som om dom tror dom ska slippa. Däremot är Karlskronas Överförmyndare och Kommun kritiserade av JO, även en domare vid Tingsrätten ska väl tilläggas.,
I och med att så väl god man som Y är döda är det nog svårt att hävda att någondera skulle lida men av ett utlämnande av handlingen. Vad tror du om min förklaring till varför tingsrätten inte har ett godmansförordnande på Y registrerat?
Edit: Jag har inte förstått vad Växjö förvaltningsrätt har med saken att göra?
Citera
2014-05-18, 00:19
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
I och med att så väl god man som Y är döda är det nog svårt att hävda att någondera skulle lida men av ett utlämnande av handlingen. Vad tror du om min förklaring till varför tingsrätten inte har ett godmansförordnande på Y registrerat?
Edit: Jag har inte förstått vad Växjö förvaltningsrätt har med saken att göra?

Det brukar vara ännu svårare då. Så jag tror inte att man ska gå den vägen. Du vet väl hur socialnämnden och andra nämnder som handlägger barn arbetar. Alla gömmer sig bakom sekretessen.

Vet inte vad Tingsrätten i Blekinge sysslar med ärligt talat. Det är samtal med en domare varenda gång man tar kontakt. Jag tror dom har en oerhörd svagsint registrator och rörigt i sina register.

LVU omedelbart omhändertagande handlar Växjö förvaltningsrätt om.
Det ska finnas ett förordnande om hon varit god man vilket presskonferensen vittnade om och även handlingarna. Däremot så kan det varit en mycket kort tid. Så bollen är hos Karlskronas kommun angående den gode mannen.

Sen funderar jag på Ys personnummer de sista om det är något hon fått här?
Citera
2014-05-18, 00:19
Medlem
Minimois avatar
Smålandtintin. Så här skrev tingsrätten i den utpekade, numera avlidna kvinnans sista mål (där hon på ålderns senhöst fick hand om en ensamkommande tonårspojke)

Citat:
Ursprungligen postat av Blekinge TR

DOMSKÄL

Enligt 10 § lagen (2005:429) om god man för ensamkommande flyktingbarn ska

socialnämnden i den kommun där barnet vistas, sedan barnet beviljats

uppehållstillstånd, hos rätten väcka talan om eller anmäla behov av en särskilt

förordnad vårdnadshavare enligt föräldrabalken, om inte särskilda skäl talar emot det.

Förvaltningsrätten i Växjö har sekretessbelagt Ramis, Madis och barnens ombuds yttranden i sin helhet, efter att någon var tvungen att lägga upp LVU-beslutet på nätet. Det drabbar samtligas möjlighet till insyn i målet.
Citera
2014-05-18, 00:21
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Smålandtintin. Så här skrev tingsrätten i den utpekade, numera avlidna kvinnans sista mål (där hon som på ålderns senhöst fick hand om en ensamkommande tonårspojke)

Förvaltningsrätten i Växjö har sekretessbelagt Ramis, Madis och barnens ombuds yttranden i sin helhet, efter att någon var tvungen att lägga upp LVU-beslutet på nätet. Det drabbar samtligas möjlighet till insyn i målet.

Och källa på det är? Du är inte lite korkad som lagt ut alla huvudmän i tråden. Du menar väl att du inte får ut yttrandet? Tja, det är inte mycket du får ut måste jag säga. Inte i Boden trots att du propsade på att det skulle gå. Inte i Mille M tråden om den tredje häktade. Så dom kanske sätter sekretess då du ringer eller mailar?

En förvaltningsrätt lägger inte sekretess på något utan att ha lagstöd din idiot. Du ljuger så det ryker om det.

Och det va en jävla tur att du inte fick ut detta eftersom du gör egna tolkningar som inte stämmer med vad som egentligen står. En sån sak förvrider och förfalskar hela fallet, så ta dina påhitt och klipp och klister och behåll skiten för dig själv.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-05-18 kl. 00:32.
Citera
2014-05-18, 00:29
Medlem
Yara Mohammed Yehia Alnajjar 050925-9248
Citera
2014-05-18, 00:30
Bannlyst
Citat:
Smålandtintin. Så här skrev tingsrätten i den utpekade, numera avlidna kvinnans sista mål (där hon på ålderns senhöst fick hand om en ensamkommande tonårspojke)

Svagsint! Samma som när Arbogabarnens obduktionsbilder lades upp på The Pirate Bay (ackompanjerat av Benny Hill-musik). Därmed försvann obduktionsbilder ur nästan alla FUP, vilket innebär en kraftigt minskad insyn för de som faktiskt har ett legitimt skäl att se dem.
Citera
2014-05-18, 00:32
Bannlyst
Citat:

Då har jag fattat rätt: God man förordnas av kommunen. Sedan anmäler god man till tingsrätten om behovet av särskild vårdnadshavare. Med andra ord har inte tingsrätten förordnat om god man.
Citera
2014-05-18, 00:34
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Då har jag fattat rätt: God man förordnas av kommunen. Sedan anmäler god man till tingsrätten om behovet av särskild vårdnadshavare. Med andra ord har inte tingsrätten förordnat om god man.

Fel, det är inte den turen man går. Du får nog titta lite till på rutinerna.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-05-18 kl. 00:41.
Citera
2014-05-18, 00:46
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
År detta från förhandlingen när Särskild vårdnadshavare skulle utses. Sökande borde då vara socialförvaltningen eller?
Ni får ha överseende men jag får inte detta att gå ihop. Rent rättsrådigt tycker jag att det är obegripligt (om det inte är felskrivet och skulle ha varit Y*ras gode man förordar båda makarna till Särskild vårdnadshavare.) Av vilken anledningen har båda makarna God Man? Vad är det för svårigheter som gör att de inte självständigt kan ta tillvara*sina egna intressen*i Sverige. Makarna har väl inte god man *för att ta tillvara flickans intresse. Det skulle ju*hennes egen*förordnade God Man göra.
Ja om man då ska ifrågasätta detta dokument och Sveriges rättssäkerhet så undrar man*varför finns inte flickans Gode Man upptagen.*Hade inte hon någon som försvarade hennes bästa? Om man tittar på Sveriges Domstolar vilka som kan bli Gode Män står det följande:
Vem kan bli god man eller förvaltare?
Den som utses till god man eller förvaltare ska vara en rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig man eller kvinna. Den som är underårig eller som själv har förvaltare får inte vara god man eller förvaltare. Det är inget som hindrar att en anhörig förordnas till god man åt den som behöver detta.
Är då anledningen att det enbart blev mannen som fick uppdraget eftersom anmälan om misshandel ej fanns med i brottsregistret. Kvinnans stöld kom därmed upp och hon ansågs som olämplig.?Dessutom kom väl hennes hemlighet om stölden då även till hennes makes kännedom? Är detta rätt uppfattat förstår inte jag hur socialtjänsten tänker och bedömer. En särskild vårdnadshavare som själv är i behov av God man och även dennes partner???? Den andre parten i hemmet är dömd för brott och är inte lämplig. Är det då socialtjänstens tanke att bara mannen ska ansvara och se till omvårdnaden?????Eller satte dom på sig skygglappar?

Det var socialförvaltningen i Karlskrona som företrädde Yara i målet om vårdnadshavare. Den gode mannen var utsedd till hennes två föräldrar i Gaza. Det blev lite rörigt när media skrev att jävsbytet (Madis försvarare) berodde på Yaras juridiska ombuds koppling. Hon hade inget annat ombud än socialförvaltningen, stackaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in