2014-05-17, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag möter människor dagligen och har fått ett ganska "öppet sinne".
Jag kan tänka mig följande: mannen tog med Yara för att hennes föräldrar godkände detta.
Föräldrarna ville flytta hit, morbror var införstådd med detta - och han fick flickan av föräldrarna.
Yara blev hans ägodel.

Jag tror aldrig att vi kommer att få veta varför detta hände.
Men kan man spela ut paret mot varandra lägg till en obduktion av Yara, då sitter dom inne länge.

Nej.Jag letar efter rationella och för mig rimliga förklaringar.
På något sätt måste flickan kommit hit och jag tror migrationsverket vet vad de talar om.
(Se MIG uttalar sig om Y och människosmuggling BLT+ 2014 - 05 -03 Jag får inte till länkar men se MotorBoater #3853)

*Jag tror att tidpunkten för Ys avresa handlade om att hon fick följa med på en resa som inte primärt handlade om att ta just Y till Sverige. För om flickan smugglades över så kan man tänka sig ett antal rimliga/möjliga/kända resvägar. Alla dessa är i viss mån riskabla och förenade med en hel del kostnader och det låter helt enkelt inte lönsamt att smuggla över ett barn, en person.

*Biopappa framstår hittills inte som något annat än en palestinsk tjänsteman i Gaza. Jag anser inte heller att han är ansvarig över utökade Dublinförordningar eller regelsystem kring möjlig asyl eller att han inte djupt skulle sörja sin dotter. Detta oberoende av vad jag anser i övrigt.
Framförallt tror jag att biopappa handlar rationellt och att han inte ljuger om basfakta. Eftersom det skulle vara onödigt och riskabelt för familjen. Vilket gör att tidpunkten troligtvis stämmer och A med familjs inblandning i Ys resa till Sverige.

Så om biopappa har rätt om A och MIG vet var de talar om när det gäller trolig flyktingsmuggling så tycker jag att:

1. Amina är en betydligt mer intressant person och med större kapacitet än vad stöldräderna visat
2. Och jag undrar om det fanns det något mer barn med på den resan? Och var det barnet i så fall finns idag?

Om någon som läser tråden är lite insatt i kostnader och riskkalkyler för människosmuggling så vore det trevligt om ni kunde reda ut saker. Kanske någon som i sitt arbete kommer i kontakt med frågan, själv är människosmugglare eller doktorerar på ämnet? . Hoppas
Citera
2014-05-17, 10:22
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Nej.Jag letar efter rationella och för mig rimliga förklaringar.
På något sätt måste flickan kommit hit och jag tror migrationsverket vet vad de talar om.
(Se MIG uttalar sig om Y och människosmuggling BLT+ 2014 - 05 -03 Jag får inte till länkar men se MotorBoater #3853)

*Jag tror att tidpunkten för Ys avresa handlade om att hon fick följa med på en resa som inte primärt handlade om att ta just Y till Sverige. För om flickan smugglades över så kan man tänka sig ett antal rimliga/möjliga/kända resvägar. Alla dessa är i viss mån riskabla och förenade med en hel del kostnader och det låter helt enkelt inte lönsamt att smuggla över ett barn, en person.

*Biopappa framstår hittills inte som något annat än en palestinsk tjänsteman i Gaza. Jag anser inte heller att han är ansvarig över utökade Dublinförordningar eller regelsystem kring möjlig asyl eller att han inte djupt skulle sörja sin dotter. Detta oberoende av vad jag anser i övrigt.
Framförallt tror jag att biopappa handlar rationellt och att han inte ljuger om basfakta. Eftersom det skulle vara onödigt och riskabelt för familjen. Vilket gör att tidpunkten troligtvis stämmer och A med familjs inblandning i Ys resa till Sverige.

Så om biopappa har rätt om A och MIG vet var de talar om när det gäller trolig flyktingsmuggling så tycker jag att:

1. Amina är en betydligt mer intressant person och med större kapacitet än vad stöldräderna visat
2. Och jag undrar om det fanns det något mer barn med på den resan? Och var det barnet i så fall finns idag?

Om någon som läser tråden är lite insatt i kostnader och riskkalkyler för människosmuggling så vore det trevligt om ni kunde reda ut saker. Kanske någon som i sitt arbete kommer i kontakt med frågan, själv är människosmugglare eller doktorerar på ämnet? . Hoppas

Du har PM med kontaktuppgifter till vår ledande expert på människosmuggling och försvunna flyktingbarn inom Gränspolisen. Han har jobbat inom Europol med dessa saker.
Är för omfattande att lägga upp i tråden men det finns en del rapporter du kanske kan plocka nåra korn ur.
Citera
2014-05-17, 11:05
Medlem
Detta har jag klippt och klistrat från tidigare postade länkar på bästa Soc-maner… Länkar ligger på sidan 1 i denna tråd.

Yara kommer till Sverige 2013-02-05. Yara söker uppehållstillstånd 2013-02-07. En god man utses till Yara (som vi kan kalla X eftersom vi inte har rätt namn).

Utredning enligt 11§ 1 kap. SoL påbörjas 2013-02-12 och avslutas först 2013-08-21! Varför startades denna utredning och på vems initiativ? Vem tog beslut om att avsluta utredningen. Utmynnade den i något förslag till åtgärd? Var befann sig Yara på dagarna? Hon borde då ha gått vårterminen i årskurs 1, eller deltagit i någon annan verksamhet. Är det X som påtalat oro för Yara? Vi vet att det inkommer flera "oros-anmälningar" från både skola och privatpersoner. Och det spelar ingen roll om de kommit muntligen eller skriftligen. Det skall dokumenteras och tas beslut om det finns anledning att starta utredning eller inte. Det finns rekommenderade tidsramar för detta och de har inte följts här.

”I utredning 2013-04-29 enligt 6 kap 6 § (Föräldrabalken) gällande medgivande för Rami Ashour och Amani Madi att i sitt hem mottaga Yara framkommer inga hinder för att Yara ska bo hos sin morbror, utan morbror med frun tillgodoser Yaras behov och lämnar medgivande enl. utr. 2013-04-29 för att i sitt hem mottaga Yara för stadigvarande vård och fostran. Yara har sedan ankomsten till Sverige bott hos sin morbror med familj".

Yara fick uppehållstillstånd 2013-06-14.

Sen händer det saker.
Citat från utredningen angående särskilt förordnad vårdnadshavare:
”En underrättelse från Skatteverket inkommer 2013-07-09 gällande inflyttat barn från Beitlahia, Gaza-området”.”Meddelande inkommer från Överförmyndarnämnden 2013-07-10 (enligt 10§ lag (2005:429) om god man för ensamkommande barn)”.

Är det efter att Yara fått uppehållstillstånd som föräldrarna ger sig till känna och söker uppehållstillstånd? Om Rami Ashour nu ska utses till särskilt förordnad vårdnadshavare måste bio-föräldrarna (som nu är kända) ge sitt medgivande. Eftersom de befinner sig i Gaza utses God man för båda: Jur.kand. Jonas Rydgren. Så har jag uppfattat detta.

Socialnämnden i Karlskrona ansöker 2013-11-05 till Tingsrätten i Blekinge om att Rami Ashour ska utses till särskilt förordnad vårdnadshavare.
Domslut 2013-12-23
Svarande: 1. Madleen Alnajjar 2. Mohammed Alnajjar, God man för båda: Jur.kand. Jonas Rydgren.

13-12-23 DOMSLUT
”Tingsrätten förordnar enligt 6 kap. 8 a § föräldrabalken Rami Ashour till särskild förordnad vårdnadshavare för Yara, 20050925-
Yrkanden m.m. Socialnämnden i Karlskrona kommun har den 5 november 2013 ansökt om att tingsrätten förordnar Rami Ashour som särskild förordnad vårdnadshavare för Yara. Yaras föräldrar, som befinner sig i Gaza, har efter kontakt med gode mannen medgett yrkandet om att Rami Ashour förordnas som särskild förordnad vårdnadshavare för Yara. Yara har själv också samtyckt till att Rami Ashour ges uppdraget.”
Kontakt med Yaras gode man eller sin egen?

Vill tillägga att socialtjänsten oftast är indelad i olika enheter. Ekonomiskt bistånd, Familjerätt, Utredning om barn som far illa osv. Jag vill absolut inte peka ut någon enskild handläggare då det faktiskt inte framkommer vem som utrett vad under denna period.

Sen kommer perioden fram till 30 april 2014. Vilka anmälningar inkommer under denna period? Har det startats en ny utredning enligt 11 kap. § 1 SoL?
Senast redigerad av Konfycius 2014-05-17 kl. 11:21. Anledning: Tillägg
Citera
2014-05-17, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Är detta ännu en "felskrivning" av Socialnämnden? Så som felaktigheten att MGM hade en dotter och en son, istället för två söner. Hade de någon kolla alls i det här ärendet?

Är det felskrivning eller bara rutiner där ingen information kontrolleras?

Man påstår att det finns god man och alla tar för givet att så är fallet?

Domstolen kontrollerar inget som kommer från socialförvaltningen, och okontrollerade uppgifter blir till "sanning" , "sakomständigheter" eller "fakta" i beslut. Advokaten framför att "det finns god man", att "Yara är fäst vid sin farbror", och alla tycker det är bra personer saken handlar om. Tingsrätten finner att de är lämpliga att ta hand om flickan. Men ingen vet vem flickan är med säkerhet. De har ens suttit ner och haft ett samtal med flickan/objektet för denna aktivitet, innan de kommer med laga kraft vunna beslut och åtgärder som någon ville ha!

Med facit i hand visste de inget om flickan och de personer som saken avhandlade i tingsrätten. Advokaten hade ett uppdrag och framförde det han visste var de rätta orden för att få en framgångsrik dom.

Ingen av de som satt i tingsrätten kontrollerade vem saken handlade om. Vi, i tråden diskuterar de olika bilderna och tycker olika. Jag ser att bilderna på Yara föreställer olika flickor, andra ser det inte!

Yara kan ha kommit in i Sverige med flyg i sällskap med vem som helst på ett stulet pass, med identiteter som återanvänds. Om inte folk kan se skillnader på de olika flickorna när de granskar bilder särskilt noga, i samband med att flickan är död, så är det nog enkelt att vinkas in vid svenska gränser, där man inte heller ser skillnad på olika palestinska flickor.

Det vi har är en vandrande skröna som vandrat genom myndigheter och domstol. Det börjar med ett felaktigt beslut, som ligger sedan till grund för att myndighetsflocken tar för givet att tidigare beslut var korrekta!

Än en gång tas beslut utan att ta reda på vad eller vem saken handlar om. För när "rätt" personer påstår något kan vad som helst hända.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-05-17 kl. 11:25.
Citera
2014-05-17, 11:51
Medlem
Det är närmast uteslutet att få uppehållstillstånd som förälder om man skickat sitt barn till Sverige från Gaza. Svenska myndigheternas syn är att återförening kan se i Gaza, alternativt att barnet kan bo i Sverige utan sina föräldrar. Av tråden framgår att BOs föräldrar inte fått uppehållstillstånd trots att de ansökt om detta för mer än nio månader sedan. Negativt beslut var att vänta inom kort. Jag vet inte om detta kan ha påverkat BOs situation i fosterfamiljen.
Citera
2014-05-17, 12:09
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeraVerita
Ja det är det verkligen. Men kan inte alla låta fakta sjunka in.
Bilden är inte tagen hösten 2013.
Yara är yngre på bilden än på sin sju års dag.
Det var ingen snö i Karlskrona under hösten.
Ingen vet säkert vem bilden föreställer och när den är tagen.
Men drar ändå slutsatser från den (spekulerar)

Jaha och hur vet du det? Vi får fråga Ingers son generaldirektören för konkurrensverket.

Jag tycker det snöar lätt på bilderna, men det kanske är fejk det också?
http://www.bild.me/bild.php?file=2419712Untitled-1.jpg
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-05-17 kl. 12:11.
Citera
2014-05-17, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det är närmast uteslutet att få uppehållstillstånd som förälder om man skickat sitt barn till Sverige från Gaza. Svenska myndigheternas syn är att återförening kan se i Gaza, alternativt att barnet kan bo i Sverige utan sina föräldrar. Av tråden framgår att BOs föräldrar inte fått uppehållstillstånd trots att de ansökt om detta för mer än nio månader sedan. Negativt beslut var att vänta inom kort. Jag vet inte om detta kan ha påverkat BOs situation i fosterfamiljen.

Att föräldrarna sökt uppehållstillstånd har framgått. Om du läser mitt inlägg ovan ser du att jag undrar över när detta skedde. Har du sett något exakt datum vore jag tacksam för info.
Citera
2014-05-17, 12:38
Medlem
Citat:

Ys situation i fosterfamiljen torde ha varit mycket dålig på ett tidigt stadium eftersom den första anmälan till soc gjordes ca 1 månad efter att Y officiellt finns registrerad. Och Y finns registrerad som just ensamkommande. Föräldrarnas ansökan om återförening lämnas in kort efter flickans registrering.

Möjligtvis har tidsfaktorn förvärrat MGMs behandling av flickan. Men det förklarar inte varför de redan från början (om vi utgår från Ys officiella registrering) behandlade henne så pass illa.

För om allt gått som planerat så hade föräldrarna kommit till Sverige och familjen hade återförenats med Y. Då om inte förr hade de upptäckt hur flickan blivit behandlad. Frakturer, blåtiror, hunger mm är inte "småstryk" och MGM verkar inte ha ansträngt sig att dölja hur de behandlade flickan. Trots att soc var inkopplat, polisbesök och att flickan gick i skolan.

Jag tror ingen palestinsk föräldrar tycker det är en bra ide att en 8 årig flicka är borta från sina föräldrar i över 15 månader. Utan tror självklart att de väntade på återförening i hopp om att det skulle vara myndigheternas beslut. Annars hade de tagit hem sin flicka.
Citera
2014-05-17, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jaha och hur vet du det? Vi får fråga Ingers son generaldirektören för konkurrensverket.

Jag tycker det snöar lätt på bilderna, men det kanske är fejk det också?
http://www.bild.me/bild.php?file=2419712Untitled-1.jpg

Nej, såklart det inte är fejksnö i plusgrader.
Bilden är inte tagen 2013, så enkelt är det.
Den kanske är tagen när Yara var här och kom på att hon älskade snö och Sverige. Det sa ju pappan i en intervju, att hon gillade snön och Sverige och såg fram emot flytten.
Senast redigerad av VeraVerita 2014-05-17 kl. 12:49.
Citera
2014-05-17, 12:48
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeraVerita
Nej, såklart det inte är fejksnö i plusgrader.
Bilden är inte tagen 2013, så enkelt är det.

Då tar du och bevisar det med något av underlag. Det blir ingen lätt uppgift det förstår jag, men du påstår detta så då krävs det lite mer än att säga så enkelt är det.

Snö finns på en av bilderna på den gode mannen och Y och man har även två bilder i samma mapp med rikligt med snö. Så nu vill jag gärna veta när hon kom hit?

Enligt alla tyckare här så kom hon hit tidigare och bilderna är fejk och hon åkte på sin kusins pass. Det är inte hon vid skolans ruiner, och det är lögner från hennes biologiska föräldrar. Och hon va med vid stölden., Det är vad som tilldelats ämnet utan vidare underlag.

Förhoppningsvis så kommer det mesta fram vid åtal och förundersökningen eller så gräver man fram svaren helt enkelt från medias håll.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-05-17 kl. 12:51.
Citera
2014-05-17, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Att föräldrarna sökt uppehållstillstånd har framgått. Om du läser mitt inlägg ovan ser du att jag undrar över när detta skedde. Har du sett något exakt datum vore jag tacksam för info.

Nej jag vet inte exakta datum för föräldrarnas ansökan. Det har framgått i media att föräldrarna ''hade fått vänta i nio månader på sitt uppehållstillstånd'' utan att få beslut. Den 17 mars 2014 avgjordes ett liknande fall i högsta instansen i migrationsärenden. Domen finns på nätet, kan googlas fram. Migrationsöverdomstolens domar är bindande praxis för Migrationsverket. Lika fall ska behandlas lika. I detta fall innebär att det att BOs föräldrar inte hade en chans att återförenas med henne i Sverige, vilket deras ombud också måste ha varit medveten om, liksom BOs vårdnadshavare MGM och hans hustru. Frågan är hur MGM tänkte göra sedan, efter att BOs föräldrar fått negativt beslut om återförening i Sverige. Skulle han uppfostra BO som sitt eget barn, tills hon fyllde 18 år, skicka henne tillbaka till Gaza eller säga upp sig som vårdnadshavare. I det senaste fallet hade BO förstås fått en ny vårdnadshavare i Sverige.
Citera
2014-05-17, 12:52
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Nej jag vet inte exakta datum för föräldrarnas ansökan. Det har framgått i media att föräldrarna ''hade fått vänta i nio månader på sitt uppehållstillstånd'' utan att få beslut. Den 17 mars 2014 avgjordes ett liknande fall i högsta instansen i migrationsärenden. Domen finns på nätet, kan googlas fram. Migrationsöverdomstolens domar är bindande praxis för Migrationsverket. Lika fall ska behandlas lika. I detta fall innebär att det att BOs föräldrar inte hade en chans att återförenas med henne i Sverige, vilket deras ombud också måste ha varit medveten om, liksom BOs vårdnadshavare MGM och hans hustru. Frågan är hur MGM tänkte göra sedan, efter att BOs föräldrar fått negativt beslut om återförening i Sverige. Skulle han uppfostra BO som sitt eget barn, tills hon fyllde 18 år, skicka henne tillbaka till Gaza eller säga upp sig som vårdnadshavare. I det senaste fallet hade BO förstås fått en ny vårdnadshavare i Sverige.

Dom hade planerat att komma i oktober 2013 enligt media, men migrationsverket uttalade att dom inte ens påbörjat deras ansökan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in