Citat:
Ursprungligen postat av
iSlash
46% i USA och 28% i världen. Jehovas och fundamentalister? Knappast. Snarare ett samhällsproblem.
Brist på bildning är alltid ett samhällsproblem. Men just i USA är ju mindre protestantiska fundamentalistgrupper starka. Om man har en hel mängd olika märkliga baptister, metodister, pingstvänner osv så blir det förstås en betydande grupp. Lyckligtvis är dessa grupper mindre framträdande i andra delar av världen.
Citat:
Ursprungligen postat av
iSlash
Du har dessutom fel när du påstår att ateister inte kan mycket om kristendomen. Snarare är det motsatsen; många ateister kallar sig ateister just för att de läst så mycket om den.
Extremt slarvigt av mig, jag kan bara beklaga. Jag tänkte skriva "
vissa ateister". Naturligtvis finns det många ateister som är mycket kunniga om både kristendomen och andra religioner. Det finns en hel det ateister som kan betydligt mer om kristendomens historia än många kristna.
Lustigt(?) nog är båda fundamentalistisk kristendom och ultraortodox judendom ganska moderna företeelser. Inom dessa två grupper, som har oroande mycket gemensamt i sin begränsade världssyn, lever många i missuppfattningen att det är de som bevarar den "ursprungliga" formen av respektive religion. Det är naturligtvis nonsens, vilka alla som känner till religionshistoria är medvetna om.