2014-05-15, 03:25
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
The Wire är mycket bra men tyvärr går den inte lika djupt in på karaktärerna som Sopranos. Man får inte veta någonting om hur de är som personer, man ser dem enbart som bovar och poliser. Man får aldrig se deras vardag.

Det tycker jag inte stämmer, vi får ju inblick i många karaktärers privatliv; McNulty, Cedric Daniels, Kima, Bubbles, Omar, Carcetti, Bunny Colvin m.fl.
The Sopranos fokuserar på färre personer och visar mer av några fås privatliv, främst Tonys och Christophers.
Citera
2014-05-15, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
The Wire är mycket bra men tyvärr går den inte lika djupt in på karaktärerna som Sopranos. Man får inte veta någonting om hur de är som personer, man ser dem enbart som bovar och poliser. Man får aldrig se deras vardag.
Det är just det jag gillar med The Sopranos och det finns gott om exempel på hur man får följa de andra karaktärerna i deras vardag eller i alla fall på ett djupare plan men man kanske inte tänker på att det är en rätt omfattande del av serien - det slog i alla fall inte mig förrän senare. Såg gott som alla utöver de större karaktärerna har en liten egen historia man får följa; Jackie Jr., Carmine Jr., Adriana, Vito, Hesh, Dr. Melfi, Eugene, Feech, David Scatino, Matthew Bevilaqua & Sean Gismonte, Fran Felstein och så vidare.
Citera
2014-05-15, 20:42
Medlem
chessjamts avatar
Har införskaffat hela serien i en samlingsbox. Har aldrig sett ett enda avsnitt av Sopranos, bara hört lovord och hyllningar konstant när folk pratar om serien. Kommer kanske inte att läsa så mycket i den här tråden med risk för att bli spoilad, men kan nog kanske skriva några inlägg efter att jag börjat se några avsnitt. Ser framemot att kunna sträcktitta på en bra serie.

En fråga dock: Finns det stora likheter med Man Men, typ hur scenerna är gjorda, kamera och tempo och sånt? Vet att handlingen och tidsperioden är ju såklart olika men har för mig att några av de som gjorde Sopranos även gör Mad Men. Stämmer det?
Citera
2014-05-15, 20:44
Medlem
putteH_s avatar
Äntligen!

http://www.discshop.se/filmer/bluray/sopranos_sasong_1_6_blu_ray_27_disc/P124931
Citera
2014-05-15, 20:46
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Har införskaffat hela serien i en samlingsbox. Har aldrig sett ett enda avsnitt av Sopranos, bara hört lovord och hyllningar konstant när folk pratar om serien. Kommer kanske inte att läsa så mycket i den här tråden med risk för att bli spoilad, men kan nog kanske skriva några inlägg efter att jag börjat se några avsnitt. Ser framemot att kunna sträcktitta på en bra serie.

En fråga dock: Finns det stora likheter med Man Men, typ hur scenerna är gjorda, kamera och tempo och sånt? Vet att handlingen och tidsperioden är ju såklart olika men har för mig att några av de som gjorde Sopranos även gör Mad Men. Stämmer det?

Matthew Weiner, skaparen av Mad men, har skrivit 12 avsnitt av Sopranos. Det är väl att Don och tony påminner om varandra till en viss del.
Citera
2014-05-15, 20:53
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteH_
Matthew Weiner, skaparen av Mad men, har skrivit 12 avsnitt av Sopranos. Det är väl att Don och tony påminner om varandra till en viss del.

Okej, fast det är väl lite mer "action" i Sopranos? Ska ju ändå handla om eller kretsa kring maffiakulturen. Tyckte att Mad Men kunde bli lite tråkig ibland, även om jag gillar serien överlag.
Citera
2014-05-15, 22:09
Medlem
Raumschiffs avatar
Citat:
Okej, fast det är väl lite mer "action" i Sopranos? Ska ju ändå handla om eller kretsa kring maffiakulturen. Tyckte att Mad Men kunde bli lite tråkig ibland, även om jag gillar serien överlag.

Actionbetonad är den inte för fem öre, är ett drama i lugnt tempo som mer fokuserar på relationer, värderingar, samhällsfrågor, psykologi m.m. Därmed inte sagt att det inte blir sjukt spännande ibland, för det blir det! Allt är ju som du nämnde i maffiamiljö dessutom, så lite pang pang bjuds man dessutom på.
Citera
2014-05-16, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteH_
Äntligen!

http://www.discshop.se/filmer/bluray/sopranos_sasong_1_6_blu_ray_27_disc/P124931

Åh, har samma box men på dvd, tror ändå jag köper den här på blu-ray faktiskt! Tack för tipset.
Citera
2014-05-16, 11:59
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivalaboeg
Åh, har samma box men på dvd, tror ändå jag köper den här på blu-ray faktiskt! Tack för tipset.
Jo, jag har också den. Har väntat länge på blu-ray dock så det är ett givet köp av världens bästa serie : )
Citera
2014-05-16, 12:08
Avslutad
Säkerligen en dum fråga.
Men jag såg aldrig serien när den gick på tv, jag har dock en DVD-box med hela serien. Är den värd att titta på?
Citera
2014-05-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorneman
Säkerligen en dum fråga.
Men jag såg aldrig serien när den gick på tv, jag har dock en DVD-box med hela serien. Är den värd att titta på?
Förvänta dig en resa i första klass! Tvivlar starkt på att du skulle ångra dig.
Citera
2014-05-16, 13:18
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Händer mer på ytan i Sopranos medan Mad men är subtilare. Mad men är svårare att se, kräver mer koncentration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in