2014-01-13, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamelpojken

Bara jag som aldrig riktigt förståt vad paulie menar med det citatet ? troligen...

Antar att du menar Silvio, citaten kommer från Gudfadern
Citera
2014-01-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinkruset
Antar att du menar Silvio, citaten kommer från Gudfadern
Japp! Jaha okej men vad anspelar det på då ? med tanke på han drar det hela jävla tiden i 6 säsonger så borde manusförfattarna anse att det finns något i citatet som gör det värt att upprepa så mycket.
Citera
2014-01-13, 20:49
Medlem
Citat:
Japp! Jaha okej men vad anspelar det på då ? med tanke på han drar det hela jävla tiden i 6 säsonger så borde manusförfattarna anse att det finns något i citatet som gör det värt att upprepa så mycket.

Min syn på det hela har alltid varit att det bara är ett gammalt skämt inom gruppen, på samma sätt som man har historier och skämt som ständigt år efter år fortsätter komma upp när man umgås med barndomspolarna.
Citera
2014-01-13, 21:11
Medlem
Citat:
Min syn på det hela har alltid varit att det bara är ett gammalt skämt inom gruppen, på samma sätt som man har historier och skämt som ständigt år efter år fortsätter komma upp när man umgås med barndomspolarna.
Okej, har länge undrat över detta och har inte riktigt fattat vad dom syftar på...
tackar!
Citera
2014-01-13, 22:35
Medlem
Citat:
Okej, har länge undrat över detta och har inte riktigt fattat vad dom syftar på...
tackar!
Skulle säga att #Vinkruset är inne på rätt spår. Fast det är också så att FBI under sin övervakning av olika familjer, främst de i New York, New Jersey, Chicago och Florida märkte hur djupa spår de olika gangsterfilmerna som t.ex. The Godfather-trilogin, Mean Streets och många andra satte i de riktiga maffiamedlemmarna. När FBI övervakade New Jersey-familjen, som The Sopranos är smått baserad på, under slutet av 90-talet och en bit in på 2000-talet så märkte de att medlemmarna ofta pratade om tv-serien. De talade om hur mycket Tony och de andra påminde om de själva.
Citera
2014-01-13, 23:05
Medlem
galensyrsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Skulle säga att #Vinkruset är inne på rätt spår. Fast det är också så att FBI under sin övervakning av olika familjer, främst de i New York, New Jersey, Chicago och Florida märkte hur djupa spår de olika gangsterfilmerna som t.ex. The Godfather-trilogin, Mean Streets och många andra satte i de riktiga maffiamedlemmarna. När FBI övervakade New Jersey-familjen, som The Sopranos är smått baserad på, under slutet av 90-talet och en bit in på 2000-talet så märkte de att medlemmarna ofta pratade om tv-serien. De talade om hur mycket Tony och de andra påminde om de själva.

Tack för den informationen, låter ju riktigt trevligt.
Citera
2014-01-14, 10:32
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Skoj att några blev intresserade. Söndag låter givet. När andra är i kyrkan, så är vi hemma tittandes på Sopranos. Det får nog bli att vi ser tre-fyra avsnitt på raken, eftersom ett avsnitt i veckan blir för lite.
Citera
2014-01-14, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Skoj att några blev intresserade. Söndag låter givet. När andra är i kyrkan, så är vi hemma tittandes på Sopranos. Det får nog bli att vi ser tre-fyra avsnitt på raken, eftersom ett avsnitt i veckan blir för lite.

Jag tycker att ett avsnitt i veckan är det ultimata. Dels tar det mycket tid med tre-fyra stycken plus diskussion vilket man kanske inte alltid har, dels tycker jag det blir mer intressant om man grovanalyserar ett avsnitt per vecka.

Cay: Intressant! Tackar för denna info
Citera
2014-01-14, 11:24
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Jag tycker att ett avsnitt i veckan är det ultimata. Dels tar det mycket tid med tre-fyra stycken plus diskussion vilket man kanske inte alltid har, dels tycker jag det blir mer intressant om man grovanalyserar ett avsnitt per vecka.

Cay: Intressant! Tackar för denna info

Jag kollade upp hur många avsnitt det fanns igen. Då kommer denna idén bli ett långt projekt, eftersom det finns 86 avsnitt. Fast det ska vi inte låta avskräcka oss.

Ska vi köra redan nu på Söndag eller? Lika bra att börja på en gång.
Citera
2014-01-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Jag kollade upp hur många avsnitt det fanns igen. Då kommer denna idén bli ett långt projekt, eftersom det finns 86 avsnitt. Fast det ska vi inte låta avskräcka oss.

Ska vi köra redan nu på Söndag eller? Lika bra att börja på en gång.

Hehe ja det blir en riktig långkörare, tror det kan bli en härlig söndagstradition! Jag tycker vi drar igång på söndag, hoppas många joinar!
Citera
2014-01-14, 15:02
Medlem
Ja, ett avsnitt per vecka låter bra, skulle vi vilja klämma in fler avsnitt på en vecka med röda dagar så är ju inte det omöjligt heller. Två år känns som en rätt lång tid, vilket får mig att tänka på vad som är bäst för diskussionen - att köra två avsnitt i veckan och halvera tiden till närmare ett år, eller att köra maraton med ett avsnitt i veckan fram tills slutet av år 2015. Det skulle vara tråkigt om det hela dog ut en bit in på år 2015.

Ett eller två avsnitt i veckan spelar inte mig någon större roll. Kör vi två i veckan så kan vi ju för enkelhetens skull schemalägga det andra avsnittet på onsdagar, till exempel, och diskutera, fantisera och debattera fram och tillbaka tills vi på söndag ser nästa avsnitt och återigen diskuterar, fantiserar och debatterar - tills onsdag. I så fall skulle vi kunna ha en öppen titt-tid för de som har väldigt fullspäckat schema på veckodagarna - vilket låter er planera in torsdags-avsnittet, när ni vill, praktiskt taget.

Testar att göra en veckomodell:
  • Söndag den 19:e januari; avsnitt ett, säsong ett, "Pilot" i.e "The Sopranos".
  • Följande söndag, måndag, tisdag och onsdag; diskussion om avsnittet "Pilot" i.e. "The Sopranos".
  • Torsdag den 23:e januari; avsnitt två, säsong ett, "46 Long".
  • Följande torsdag, fredag och lördag; diskussion om avsnittet "46 Long".

Håller med om att det är trevligt med en mer eller mindre gemensam "sit down" på söndagar, men om vi vill klämma in ett extra avsnitt per vecka så är ju det ovan ett alternativ - och gällande "torsdag tills lördag-diskussionen", så kan man ju själv planera när man vill se avsnittet i fråga. Vi skulle alternativt kunna köra den andra titten på en onsdag istället för en torsdag, vilket ger de med hektisk vecka fler valmöjligheter.

Det är som sagt bara ett förslag, förbättringar och andra justeringar kan säkert göras, så hojta till om ni undrar något, vill lägga till, ändra något eller slopa idén.
Citera
2014-01-18, 15:52
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Imorgon så kör vi igång då! Jag har åtminstone inga förhinder till att se ett avsnitt eller två imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in