Citat:
Ursprungligen postat av
Fred Friendly
en av mina favoritscener med paulie är när han ska slå ihjäl katten på kontoret och när tony öppnar dörren förvandlas kvasten - hans vapen - till en kvast igen och han putsar golvet. eller när finn jobbar på bygget "hey shaggy". . . Åhh!
Håller med! Det finns många fina scener med Paulie. När han stjäl gräsklipparen, konfronterar Feech på bageriet, poison ivy, Pine Barrens, DVD-spelaren, "You got any just coffee?", "Please, no pictures", "Fucking queers", "Before and way before", "I guess you could call that a dick", "Aids?!", "That's a forfeit", "Zantezu", de du nämnde och en massa mer scener och citat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gullinkambe
Det är inget jag direkt hade hoppats på, jag älskar The Sopranos som den är, det var mer en kommentar kring kritiken mot The Wire; men visst, självklart sker väl en viss förändring. Men på vilket sätt utvecklas Silvio, Paulie, Janice, Bobby Bacala och Rosalie? Livet i maffiabubblan har sin gilla gång.
Hänger med på vad du säger. Majoriteten av de större karaktärerna blir mer och mer destruktiva under seriens gång - det är vad jag kommer att tänka på i nuläget. Jag har bara sett första avsnittet av The Wire så jag kan tyvärr inte jämföra The Sopranos med den serien men jag är inne på samma spår som
#Fred Friendly. Faktum är ju att ingen av de större karaktärerna egentligen förändras i några större drag; Tony och hans brist på empati för andra människor, Christopher med sina drogproblem, Paulie med sitt lismande och sin snålhet, Junior, Richie och Phil med sin stolthet, Artie och hans inre rebell, Patsy med sitt hat mot Tony, Ralphie med sitt våld, Tony B med sin lättsamma attityd. Det är stora drag som aldrig riktigt släpper men många av dem kommer och går vilket ändå tyder på en viss utveckling, förändring och variation. Med tanke på att det är en serie med en del olika karaktärer så kan jag tänka mig att en kraftigare utveckling av de större karaktärerna hade varit mycket mer viktigt om det rörde sig om en serie på sex säsonger med färre karaktärer.
Karaktärer som jag tycker utvecklas under serien är Johnny Sack, Bobby, Carmela, A.J. och Furio även om han inte är en av de största karaktärerna. Jag tyckte hans och Carmelas fixering av varandra spelade en rätt betydande roll. Men ja, det kanske handlar om just det där att personer inte förändras. Ett exempel på det är ju när Janice först kommer på besök och Tony vet exakt vad som komma skall.