2014-05-14, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jag är i början av säsong tre nu. Serien är väldigt mörk och depressiv, mycket prat och referenser om döden. Många av karaktärerna mår dåligt och pratar om självmord, ångest, döden och livets trista "vanlighet". Fast positivt är att till och med mobsters kan må dåligt ibland.

Christopher har precis blivit "made" och måste börja dra in de stora pengarna. Spännande!
Det är just en av de sakerna som jag gillar med serien - även om jag själv inte är omringad av sådana ämnen i vardagen så kan jag ändå relatera till det och det är något jag tror att många andra också kan göra, vad för livsstil de än lever. Vill man se en serie för att bli smittad av lycka eller liknande så finns det många andra serier man kan se, är man däremot ute efter att se en av de bästa serierna som har gjorts så har man färre val.

Det är en underbar epok i serien! Det är ungefär där jag befinner mig nu. Har dessvärre inte kunnat se några avsnitt på nästan två veckor - det blir den längsta pausen på över ett år.
Citera
2014-05-14, 08:19
Medlem
Kundalinis avatar
Sopranos är outstanding enligt mig. The Wire har några säsonger som är fantastiska. Där Sopranos är subtilt och öppet för åskådaren att själva forma sig en uppfattning är the Wire ofta cynisk och övertydlig i sitt tecknande över moraliskt förfall. Jag tycker Sopranos slår the Wire med hästlängder vad gäller personskildringarna - i the Wire är karaktärerna lätt karikerade, vilket funkar alldeles utmärkt iofs, men just djupet i hur man lär sig känna (eller tror sig lära känna för att tre veckor senare att fy fan, hur kunde jag nånsin sympatisera med ett svin som dig?) människorna i sopranos tycker jag gör serien helt unik. Bästa nånsin.
Citera
2014-05-14, 13:38
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Sopranos är outstanding enligt mig. The Wire har några säsonger som är fantastiska. Där Sopranos är subtilt och öppet för åskådaren att själva forma sig en uppfattning är the Wire ofta cynisk och övertydlig i sitt tecknande över moraliskt förfall. Jag tycker Sopranos slår the Wire med hästlängder vad gäller personskildringarna - i the Wire är karaktärerna lätt karikerade, vilket funkar alldeles utmärkt iofs, men just djupet i hur man lär sig känna (eller tror sig lära känna för att tre veckor senare att fy fan, hur kunde jag nånsin sympatisera med ett svin som dig?) människorna i sopranos tycker jag gör serien helt unik. Bästa nånsin.

Det är ju precis tvärtom, i Sopranos är karaktärerna kvar där de började när serien slutar; i The Wire genomgår många en utveckling. Mafiosi är så stereotypiska NJ-italienare att det hade känts som en överdriven karikatyr, om det inte var så att det ändå påminner om verklighetens NJ-italienare.
Citera
2014-05-14, 14:06
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
tycker inte att man behöver ställa serierna mot varandra utifrån dina kriterier, karikatyrer eller ej. det är väl omar egentligen bara som jag kan komma på som är en karikatyr. älskar omar men han är väl kanske överdriven. men det samma gäller väl paulie, i så fall. men utifrån dina kriterier i beaktande och som utgångspunkt tycker jag ändå att Sopranos har fler karikatyrer.
Citera
2014-05-14, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Det är ju precis tvärtom, i Sopranos är karaktärerna kvar där de började när serien slutar; i The Wire genomgår många en utveckling. Mafiosi är så stereotypiska NJ-italienare att det hade känts som en överdriven karikatyr, om det inte var så att det ändå påminner om verklighetens NJ-italienare.
Vad för typ av utveckling av karaktärerna hade du hoppats på eller velat se? Har svårt att komma på en enda karaktär som släpas med i flera säsonger utan att utvecklas och förändras - men ge gärna ett par exempel.
Citera
2014-05-14, 14:43
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Vad för typ av utveckling av karaktärerna hade du hoppats på eller velat se? Har svårt att komma på en enda karaktär som släpas med i flera säsonger utan att utvecklas och förändras - men ge gärna ett par exempel.
jag vet inte ens om jag tycker det men paulie kanske. men jag vet en sak iaf att karaktärsutveckling 0-100 som man fick lära sig i högstadiet på filmen är överskattat. alla karaktärer behöver inte genomgå en metamorfos, få massa insikter, för så fungerar det inte, och med det sagt tror jag väl kanske inte fullt ut att paulie är statisk. hans rövslickeri-progression är ju alldeles superb säkerligen

en av mina favoritscener med paulie är när han ska slå ihjäl katten på kontoret och när tony öppnar dörren förvandlas kvasten - hans vapen - till en kvast igen och han putsar golvet. eller när finn jobbar på bygget "hey shaggy". . . Åhh!
Citera
2014-05-14, 14:46
Medlem
Dimaks avatar
Jag rankar The Sopranos som etta och sen The Wire! För Sopranos är ju så bara så jävla skön serie !

the Wire vart ju bra till säsong 4 kanske, Gillade starkt säsong 1 och 3. Ghetta MF!!
Citera
2014-05-14, 14:49
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:

Det är inget jag direkt hade hoppats på, jag älskar The Sopranos som den är, det var mer en kommentar kring kritiken mot The Wire; men visst, självklart sker väl en viss förändring. Men på vilket sätt utvecklas Silvio, Paulie, Janice, Bobby Bacala och Rosalie? Livet i maffiabubblan har sin gilla gång.
Citera
2014-05-14, 17:12
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Det är inget jag direkt hade hoppats på, jag älskar The Sopranos som den är, det var mer en kommentar kring kritiken mot The Wire; men visst, självklart sker väl en viss förändring. Men på vilket sätt utvecklas Silvio, Paulie, Janice, Bobby Bacala och Rosalie? Livet i maffiabubblan har sin gilla gång.

Bobbys första mord? Den enda jag kommer på, det är ju endå en stor grej för karaktären.
Citera
2014-05-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
en av mina favoritscener med paulie är när han ska slå ihjäl katten på kontoret och när tony öppnar dörren förvandlas kvasten - hans vapen - till en kvast igen och han putsar golvet. eller när finn jobbar på bygget "hey shaggy". . . Åhh!
Håller med! Det finns många fina scener med Paulie. När han stjäl gräsklipparen, konfronterar Feech på bageriet, poison ivy, Pine Barrens, DVD-spelaren, "You got any just coffee?", "Please, no pictures", "Fucking queers", "Before and way before", "I guess you could call that a dick", "Aids?!", "That's a forfeit", "Zantezu", de du nämnde och en massa mer scener och citat.

Citat:
Hänger med på vad du säger. Majoriteten av de större karaktärerna blir mer och mer destruktiva under seriens gång - det är vad jag kommer att tänka på i nuläget. Jag har bara sett första avsnittet av The Wire så jag kan tyvärr inte jämföra The Sopranos med den serien men jag är inne på samma spår som #Fred Friendly. Faktum är ju att ingen av de större karaktärerna egentligen förändras i några större drag; Tony och hans brist på empati för andra människor, Christopher med sina drogproblem, Paulie med sitt lismande och sin snålhet, Junior, Richie och Phil med sin stolthet, Artie och hans inre rebell, Patsy med sitt hat mot Tony, Ralphie med sitt våld, Tony B med sin lättsamma attityd. Det är stora drag som aldrig riktigt släpper men många av dem kommer och går vilket ändå tyder på en viss utveckling, förändring och variation. Med tanke på att det är en serie med en del olika karaktärer så kan jag tänka mig att en kraftigare utveckling av de större karaktärerna hade varit mycket mer viktigt om det rörde sig om en serie på sex säsonger med färre karaktärer.

Karaktärer som jag tycker utvecklas under serien är Johnny Sack, Bobby, Carmela, A.J. och Furio även om han inte är en av de största karaktärerna. Jag tyckte hans och Carmelas fixering av varandra spelade en rätt betydande roll. Men ja, det kanske handlar om just det där att personer inte förändras. Ett exempel på det är ju när Janice först kommer på besök och Tony vet exakt vad som komma skall.
Citera
2014-05-15, 00:27
Medlem
Citat:

Hänger med på vad du säger. Majoriteten av de större karaktärerna blir mer och mer destruktiva under seriens gång - det är vad jag kommer att tänka på i nuläget. Jag har bara sett första avsnittet av The Wire så jag kan tyvärr inte jämföra The Sopranos med den serien men jag är inne på samma spår som.

The Wire är mycket bra men tyvärr går den inte lika djupt in på karaktärerna som Sopranos. Man får inte veta någonting om hur de är som personer, man ser dem enbart som bovar och poliser. Man får aldrig se deras vardag.
Citera
2014-05-15, 00:46
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
The Wire är mycket bra men tyvärr går den inte lika djupt in på karaktärerna som Sopranos. Man får inte veta någonting om hur de är som personer, man ser dem enbart som bovar och poliser. Man får aldrig se deras vardag.
hmm, jag har då varit med McNulty och satt på prostituerade, rammat bilar och druckit bärs med Bunk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in