2014-05-11, 21:50
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Så du tycker inte att det är allt för svårt att läsa King på engelska? Den enda bok jag läst på engelska är sista harry potter boken.

Jag har i stort sett bara läst på engelska de senaste 15 år sen så jag har lite svårt att veta vad som är lätt resp. svårt.
Men King är ju traditionellt nåt som många tycker är lättläst, så det är antagligen så även på engelska.
Citera
2014-05-12, 02:56
Medlem
st3fan91s avatar
Jag har snart läst klart sista berättelsen i Four Past Midnight och det som slår mig under läsningen är hur mycket den påmminer om en annan, kortare, novell av King. Det är nästan som att han har kopierat sin egen idé. Kanske någon kan hjälpa mig att komma på vad den andra novellen heter? Den handlar alltså om en man som köper en tavla som föreställer en man i en bil. Tavlan förändras (liksom korten i berättelsen Solhunden) vilket till slut får fördande konsekvenser för mannen.

Ringer det någon klocka?
Citera
2014-05-12, 18:23
Medlem
st3fan91s avatar
Mardrömmar (Four Past Midnight):

Langoljärerna
: spänning från början till slut, bra karaktärer, intressant idé - Lysande 10/10

Hemligt Fönster, Hemlig Trädgård: en berättelse om hur en människa, under de rätta omständigheterna, kan släppa fram sidor hos sig själv som hon inte kände till, mycket spännande, slutet kanske lite väntat men en twist på sluttwisten överraskar - Väldigt bra 9/10

Bibliotekspolisen
: vampyliknande monster är inte min grej, det övernaturliga i denna berättelse passar inte mig, för absurt på något vis, men som alltid intressanta karaktärer, innehåller också en ganska detaljerad beskriven våldtäkt på ett barn som får mig att må illa - Okej 5/10

Solhunden: kopplingen till the Body känns onödig, slutet är lite för öppet för min smak, solhunden är coolt beskriven, trots bristerna är den en uppryckning efter den förra - Bra 6/10

Four Past Midnight
: Det här var svårt att sätta ett helhetsbetyg på. Jag tycker de första två berättelserna mer än väl motiverar ett köp, och tillsammans är de över fyrahundra sidor långa. Hade det bara varit de två så hade toppbetyg varit ett fakum, men den andra halvan av boken drar ner det goda helhetsintrycket för mig. Som helhet får boken 7/10
Citera
2014-05-12, 18:30
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Jag har snart läst klart sista berättelsen i Four Past Midnight och det som slår mig under läsningen är hur mycket den påmminer om en annan, kortare, novell av King. Det är nästan som att han har kopierat sin egen idé. Kanske någon kan hjälpa mig att komma på vad den andra novellen heter? Den handlar alltså om en man som köper en tavla som föreställer en man i en bil. Tavlan förändras (liksom korten i berättelsen Solhunden) vilket till slut får fördande konsekvenser för mannen.

Ringer det någon klocka?

The Road Virus Heads North från Everything's eventual? Eller för att köra på de svenska namnen: Vägviruset drar norrut från Allt kan hända: 14 mörka berättelser.
Senast redigerad av Spyrran 2014-05-12 kl. 18:33.
Citera
2014-05-12, 18:39
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
The Road Virus Heads North från Everything's eventual? Eller för att köra på de svenska namnen: Vägviruset drar norrut från Allt kan hända: 14 mörka berättelser.

Ja så var det den hette, tack! Den är bra, men det är nästan alla 14 berättelser..
Citera
2014-05-13, 16:05
Medlem
robomans avatar
Jag började lästa Det igår, efter att ha läst i den här tråden och blivit sugen igen. Förra gången läste jag ca 120 sidor innan jag gav upp, jag tyckte att den var så tråkig och händelsefattig.
Men sedan dess har det gått två år, jag har själv skrivit en del amatörmässig skönlitteratur och på senaste tiden läst massor och åter massor av Lovecraft. Mot den bakgrunden tycker jag att inledningsskedet av Det flyter på riktigt bra och alltjämt är oerhört intressant. Jag har nu läst ca 50 sidor och förstår ingenting av varför jag tyckte att den var trögstartad förra gången.

Citera
2014-05-15, 15:39
Medlem
st3fan91s avatar
Jag har läst fyra noveller i dödsbädden (Nightshift) och hittils imponerar de inte men jag har höga förhoppningar på Childlren of the Corn som kommer senare.
Citera
2014-05-15, 20:16
Medlem
robomans avatar
Citat:
Jag har läst fyra noveller i dödsbädden (Nightshift) och hittils imponerar de inte men jag har höga förhoppningar på Childlren of the Corn som kommer senare.
Det tyckte jag om redan på den tiden då jag inte tyckte om noveller alls. Återkom gärna vad du tyckte.
Själv grävde jag fram novellsamlingen Majsens barn (som ska vara ena halvan av Nightshift, om jag fattat saken rätt) igår, så jag ska nog också läsa om de där novellerna snart.
Citera
2014-05-15, 23:41
Medlem
BallsMans avatar
Citat:

Vilka fyra är det du har läst?

EDIT:

PS. Har du läst "1922" från novellsamlingen Nattsvart, Stjärnlöst?
Citera
2014-05-16, 00:03
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Vilka fyra är det du har läst?

EDIT:

PS. Har du läst "1922" från novellsamlingen Nattsvart, Stjärnlöst?

På svenska heter de:

Nattarbete
Mörk Bränning
Främmande hyresgäster
Hur man som slutar att röka (faktist ganska rolig)

Jag kommer läsa alla men är tveksam på första (Jerusalems Lot) eftersom jag inte har läst Salems Lot.

Nej men jag är väldigt intresserad av Full Dark No Star, berättelserna verkar alla riktigt bra i den!
Citera
2014-05-16, 00:09
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Jag kommer läsa alla men är tveksam på första (Jerusalems Lot) eftersom jag inte har läst Salems Lot.

Novellen är förvisso fristående, men har man läst romanen är det en bonus.
Citera
2014-05-16, 00:17
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
På svenska heter de:

Nattarbete
Mörk Bränning
Främmande hyresgäster
Hur man som slutar att röka (faktist ganska rolig)

Nej men jag är väldigt intresserad av Full Dark No Star, berättelserna verkar alla riktigt bra i den!

Ah oki.

Jo Hur man slutar att röka är rätt rolig på ett bisarrt vis

Fortsätt med:

Slagfältet.
Vadet.
Jag vet vad du vill ha. (Prova med denna först).
Sista pinnen på stegen.

Och återkom sedan med feedback.

PS: Novellen Jerusalems Lot och romanen 'Salems Lot/Staden som Försvann är inte ens avlägset relaterade till varandra så där kan du vara lugn.
Senast redigerad av BallsMan 2014-05-16 kl. 00:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in