Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Mer eller mindre stämmer ju det, men tror ändå att filmen skulle tänkas ha en bättre inverkan på mig nu då jag läst boken, eller ja efter jag läst den. Har ändå märkt att regissörerna som adapterar Kings filmer tenderar att slopa en del segment i respektive bok för att sen enbart ta med det man anser väsentligt och blir pannkaka till slut. Cujo däremot som jag hunnit att läsa in en bit i tycker jag är förvånansvärt bra faktiskt, riktigt behaglig och stämningsfull med starka och trovärdiga personporträtt.
Jo, det stämmer nog mycket bra.
En underlig sak är att så länge de gör filmer av han "drama-berättelser" går det bra. Hjärtan i Atlantis, Den gröna milen och Nyckeln till frihet är ju allihop antingen bra eller snäppet över bra.
Av skräckfilmerna är det få som verkar ha blivit lyckade. Den enda jag kan komma på såhär på rak arm är The Shining, men den blev väl, om jag förstått det rätt, helt olik originalet.
Känns som om man antingen måste filmatisera en av de lugnare berättelserna, göra någonting helt annorlunda än originalet eller misslyckas.
Varför gör sig hans böcker så dåligt på film?
*mystiska ljud*