2010-04-08, 09:09
Medlem
Rakiis avatar
Kom på att jag har Cujo stående oläst i hyllan så jag tänkte ta och börja läsa i den när jag åker till jobbet sen. Har aldrig blivit av att läsa den då jag blev tämligen avskräckt efter den skitdåliga filmatiseringen...
Citera
2010-04-08, 21:03
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Kom på att jag har Cujo stående oläst i hyllan så jag tänkte ta och börja läsa i den när jag åker till jobbet sen. Har aldrig blivit av att läsa den då jag blev tämligen avskräckt efter den skitdåliga filmatiseringen...
De flesta av kings böcker har väl omvandlats till misslyckade filmer? Var inget fel på den vad jag kan minnas, tyckte snarare att den var lite lagom klaustrofobisk och mysig.
Citera
2010-04-08, 21:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
De flesta av kings böcker har väl omvandlats till misslyckade filmer? Var inget fel på den vad jag kan minnas, tyckte snarare att den var lite lagom klaustrofobisk och mysig.

Mer eller mindre stämmer ju det, men tror ändå att filmen skulle tänkas ha en bättre inverkan på mig nu då jag läst boken, eller ja efter jag läst den. Har ändå märkt att regissörerna som adapterar Kings filmer tenderar att slopa en del segment i respektive bok för att sen enbart ta med det man anser väsentligt och blir pannkaka till slut. Cujo däremot som jag hunnit att läsa in en bit i tycker jag är förvånansvärt bra faktiskt, riktigt behaglig och stämningsfull med starka och trovärdiga personporträtt.
Citera
2010-04-08, 21:42
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Mer eller mindre stämmer ju det, men tror ändå att filmen skulle tänkas ha en bättre inverkan på mig nu då jag läst boken, eller ja efter jag läst den. Har ändå märkt att regissörerna som adapterar Kings filmer tenderar att slopa en del segment i respektive bok för att sen enbart ta med det man anser väsentligt och blir pannkaka till slut. Cujo däremot som jag hunnit att läsa in en bit i tycker jag är förvånansvärt bra faktiskt, riktigt behaglig och stämningsfull med starka och trovärdiga personporträtt.
Jo, det stämmer nog mycket bra.
En underlig sak är att så länge de gör filmer av han "drama-berättelser" går det bra. Hjärtan i Atlantis, Den gröna milen och Nyckeln till frihet är ju allihop antingen bra eller snäppet över bra.
Av skräckfilmerna är det få som verkar ha blivit lyckade. Den enda jag kan komma på såhär på rak arm är The Shining, men den blev väl, om jag förstått det rätt, helt olik originalet.
Känns som om man antingen måste filmatisera en av de lugnare berättelserna, göra någonting helt annorlunda än originalet eller misslyckas.
Varför gör sig hans böcker så dåligt på film?
*mystiska ljud*
Citera
2010-04-08, 21:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Varför gör sig hans böcker så dåligt på film?

Bra fråga!

Har tänkt på det själv och har kommit fram till att det oftast bottnar i att regissörer utan vidare kompetens inom yrket tar sig an hans alster för adaption då man vet att King är en stor författare och således ett vinnande koncept = stadig vinst och pengar. De enda som lyckats bra är ju Stanley Kubrick och Frank Darabont i min mening, men utöver dem två har väl en och annan gjort hyggliga filmatiseringar. King själv regisserade Maximum Overdrive med Emilio Estevez som jag fann underhållande, men sågades av kritiker och tittare. Andra bra filmatiseringar värda att nämnas är Langoljärerna och remaken av Children of the Corn.
Citera
2010-04-08, 22:21
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Bra fråga!

Har tänkt på det själv och har kommit fram till att det oftast bottnar i att regissörer utan vidare kompetens inom yrket tar sig an hans alster för adaption då man vet att King är en stor författare och således ett vinnande koncept = stadig vinst och pengar. De enda som lyckats bra är ju Stanley Kubrick och Frank Darabont i min mening, men utöver dem två har väl en och annan gjort hyggliga filmatiseringar. King själv regisserade Maximum Overdrive med Emilio Estevez som jag fann underhållande, men sågades av kritiker och tittare. Andra bra filmatiseringar värda att nämnas är Langoljärerna och remaken av Children of the Corn.
Du är nog någonting på spåren!
Har själv funderat på vad det kan vara i berättelserna. Tror att det vissa av Kings böcker är "lite för övernaturliga" för att filmas. I Needful Things tyckte jag att man misslyckades med att skildra köpmannens makt över sina kunder, att det mest var lite töntigt att han fick kontroll över dem så lätt. Det känns som om få B-regissörer kan få det att framstå som naturligt.

Hade gärna sett en film på Geralds lek eller Flickan som älskade Tom Gordon, fast då inte av några B-regissörer. Flickan som... hade nog kunnat bli riktigt grym om man lade det i händerna på rätt man!
Citera
2010-04-08, 22:28
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Hade gärna sett en film på Geralds lek eller Flickan som älskade Tom Gordon, fast då inte av några B-regissörer. Flickan som... hade nog kunnat bli riktigt grym om man lade det i händerna på rätt man!

Hade också gärna sett en film på respektive bok, och hade inte Peter Jackson filmat Flickan från ovan kunde ju han annars ha gjort Flickan som... då båda böckerna går lite i samma tema. Läste också nyss att Ryuhei Kitamura ska regissera en film som bygger på en novell ifrån Nattmaror och drömlandskap, gillade verkligen vad han gjorde med Barker-novellen Midnight Meat Train.
Citera
2010-04-08, 22:34
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Hade också gärna sett en film på respektive bok, och hade inte Peter Jackson filmat Flickan från ovan kunde ju han annars ha gjort Flickan som... då båda böckerna går lite i samma tema. Läste också nyss att Ryuhei Kitamura ska regissera en film som bygger på en novell ifrån Nattmaror och drömlandskap, gillade verkligen vad han gjorde med Barker-novellen Midnight Meat Train.
Har inte sett filmen, men den kanske är värd att kolla upp?

Läste förresten Nattmaror och... under gymnasiet. Minns att jag gillade vissa av novellerna, även fast ofta var ganska dåligt. Han skrev ju i förordet att de skulle vara underliga, men Tänderna eller vad den hette var lite väl.
Tyckte dock om Fingret och *mansnamn*s cadilac.

Dags att lägga sig.
Citera
2010-04-08, 22:38
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Har inte sett filmen, men den kanske är värd att kolla upp?

Läste förresten Nattmaror och... under gymnasiet. Minns att jag gillade vissa av novellerna, även fast ofta var ganska dåligt. Han skrev ju i förordet att de skulle vara underliga, men Tänderna eller vad den hette var lite väl.
Tyckte dock om Fingret och *mansnamn*s cadilac.

Dags att lägga sig.

Ja då, om man gillar Barker och lite arty skräckfilm är den verkligen super!

Har faktiskt aldrig läst Nattmaror... främst för att den verkar vara ganska svår att hitta på svenska då jag har letat, ungefär som med Dödsdansen som jag trodde att jag hade hemma men förväxlade den med Dödsbädden. Får bli ett köp av Nattmaror... på engelsk pocket i så fall, då jag blev nyfiken på den nu.
Citera
2010-04-08, 22:55
Medlem
SweetAsss avatar
Citat:

Skiljer det sig mycket tycker du vad gäller filmateseringen av boken och själva boken?
Jag såg filmen innan jag ens tänkte på att leta efter boken.. Jag blev lite avskräck så efter en massa år så har jag inte ens tagit i boken än.
Citera
2010-04-08, 22:56
Medlem
SweetAsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wernblom88
Såg precis första halvan av It, kan förstå att boken är grym men miniserien är ingen höjdare precis...

Personligen så gillar jag första delen men inte alls andra.
Clownen får jag fortfarande mardrömmar av dock. It är nog den S.K film som påverkat mig mest.

It och Pestens tid är dom filmer jag gillar mest faktiskt.
Citera
2010-04-08, 23:00
Medlem
SweetAsss avatar
Citat:
Nu har jag faktiskt inte läst Om en Buick 8 eller Eldfödd men utifrån det som jag har läst om ...Buick 8 så känns den inte så inbjudande till att läsa, läser hellre om Christine om det ska handla om veteranbilar.

Eldfödd är nog bra kan jag tänka mig.

Om en buick 8 har jag ståendes i bokhyllan.. Börjat läsa den flertalet gånger men kommer sällan längre än till sid 10-15. Den har inte den dragningskraft som jag känt från flertalet tidigare S.K böcker har/har haft för mig om jag ska vara ärlig. Jag ska nog ta och sälja den, men göra nytt försök först.

Eldfödd har jag läst flertalet gånger vid det här laget, en av hans bättre böcker tycker jag.

Christine har jag inte läst. Kanske man borde ta och införskaffa sig den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in