2014-05-14, 16:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Detta är vad polisman Kihlman säger i sitt avrapporterings-PM efter att de besökt KJ den 8 maj.

FUP: 1471

Ett uttalande handlar om vad två poliser med syfte att förhöra KJ upplysningsvis(?) anser om golvets ytskikt.

Ett annat handlar om vad en kriminaltekniker med syfte att syna lägenheten i sömmarna har för uppfattning om golvets smutsighetsgrad.

Det är min uppfattning, jag tror att det är därför som det blir en krock.
Citera
2014-05-14, 17:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Oj OY, åter igen dessa upprapningar av vad du/ni anser är oklarheter. Jag tänkte först bemöta dig på punkt efter punkt men inser att det är bortkastad tid.

Det spelar ingen roll om mordet är utfört med kniv, bågfil eller annat verktyg. Inte heller spelar det någon roll om mördaren satt, stod på huvudet eller låg ned när han utförde mordet. Platsen för mordet eller styckningen är inte heller avgörande för det hela.

Det som är avgörande är att utredningen kommit fram till att endast KJ kan ha utfört mordet och gömt kroppen. Det är det enda du behöver fundera över, det finns inga alternativa GM att utreda för ingenting talar för alternativ GM. Dessutom den alternativa GM som försvaret försöker skylla på, MB, är utredd och avförd.

Det blir lite pinsamt när ni inte har något konkret att komma med.

Det är ju riktigt att domen stämmer med utredningen. Det finns dock ett undantag och det är just mordvapnet där utredningen säger att det absolut inte kan vara ett stämjärn utan det närmaste man gissar på är en märlspik. I domen sägs det motsatta. Notera att utredningen inte ens undersöker om det är en märlspik.

Skit in brukar bli skit ut.
Citera
2014-05-14, 17:52
Medlem
rayraviolis avatar
Då är det över för båda parter:

"Kristoffer Johanssons försvarare, advokat Thomas Olsson, säger till NSD att hans klient inte har för avsikt att överklaga hovrättens beslut.

– Vi går inte vidare, det är en bedömning vi gör efter att ha läst Riksåklagarens beslut, säger Thomas Olsson till NSD.

Han säger att Kristoffer Johansson inte på långs vägar är nöjd.

–  Han anser att han är oskyldig. Han har inte gjort det som åklagarna och domstolarna hävdar men vi ser inga förutsättningar att driva ärendet vidare, säger advokat Thomas Olsson.

Kristoffer Johansson kommer nu att föras från anstalten på Porsön i Luleå till Kumla för han under några månader kommer att utredas. Utredningen tar sikte på vilken anstalt som lämpar Kristoffer Johansson bäst. Av allt att döma kommer Kristoffer Johansson att släppas på fri fot om sex år."

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/aklagarna-vi-ar-besvikna-8478552.aspx
Citera
2014-05-14, 17:55
Medlem
CleanFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett uttalande handlar om vad två poliser med syfte att förhöra KJ upplysningsvis(?) anser om golvets ytskikt.

Ett annat handlar om vad en kriminaltekniker med syfte att syna lägenheten i sömmarna har för uppfattning om golvets smutsighetsgrad.

Det är min uppfattning, jag tror att det är därför som det blir en krock.

Mickelsons uttalande i tingsrätten får ju närmast ses som ett expertutlåtande, syftande att ge svar på en direkt fråga kring lägenhetens renhetsgrad, inklusive hallen, från minst datumet för VB:s försvinnande och fram till den kriminaltekniska undersökningen.
Lalajlaj menar att hallgolvet var nystädat och skinande rent den 8:e, en omständighet som enligt Lalajlaj ger tyngd åt tesen (i brist på bevis) att KJ är skyldig.

Kling&Klang:s flyktiga observation och det faktum att KJ sa åt dem att ta av sig skorna kan knappast framhållas som en överprövning av sakkunnig CM:s bedömning av nedsmutsningens grad och ursprungsdatum.
Det blir därför också en krock mellan den verkliga verkligheten och Lalajlajs verklighet.
Citera
2014-05-14, 18:14
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CleanFox
Mickelsons uttalande i tingsrätten får ju närmast ses som ett expertutlåtande, syftande att ge svar på en direkt fråga kring lägenhetens renhetsgrad, inklusive hallen, från minst datumet för VB:s försvinnande och fram till den kriminaltekniska undersökningen.
Lalajlaj menar att hallgolvet var nystädat och skinande rent den 8:e, en omständighet som enligt Lalajlaj ger tyngd åt tesen (i brist på bevis) att KJ är skyldig.

Kling&Klang:s flyktiga observation och det faktum att KJ sa åt dem att ta av sig skorna kan knappast framhållas som en överprövning av sakkunnig CM:s bedömning av nedsmutsningens grad och ursprungsdatum.
Det blir därför också en krock mellan den verkliga verkligheten och Lalajlajs verklighet.

Mmm, har du svårt att ta till dig fakta. Om poliser ser att en skurhink står i hallen när de tittar in genom fönstret, den är sedan borta när de träder in i lägenheten en kort stund senare. Då ser de att hallen och köket ser rent ut och Kj ber polisen att ta av sig om fötterna.

Sedan sitter en kriminaltekniker i TR och påstår att hon kan bedömma hur länge det varit nedsmutsat i lägenheten.

Dessutom så var hans hjälpperson där och städade med honom också någon dag efter mordet.

Jo, du kan försöka skoja bort detta, men det sänker bara din trovärdighet, ännu mer.
Citera
2014-05-14, 18:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Då är det över för båda parter:

"Kristoffer Johanssons försvarare, advokat Thomas Olsson, säger till NSD att hans klient inte har för avsikt att överklaga hovrättens beslut.

– Vi går inte vidare, det är en bedömning vi gör efter att ha läst Riksåklagarens beslut, säger Thomas Olsson till NSD.

Han säger att Kristoffer Johansson inte på långs vägar är nöjd.

–  Han anser att han är oskyldig. Han har inte gjort det som åklagarna och domstolarna hävdar men vi ser inga förutsättningar att driva ärendet vidare, säger advokat Thomas Olsson.

Kristoffer Johansson kommer nu att föras från anstalten på Porsön i Luleå till Kumla för han under några månader kommer att utredas. Utredningen tar sikte på vilken anstalt som lämpar Kristoffer Johansson bäst. Av allt att döma kommer Kristoffer Johansson att släppas på fri fot om sex år."

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/aklagarna-vi-ar-besvikna-8478552.aspx

Jaha då kom fallet till vägs ände fortare än vad jag trodde, jag antog att TO skulle lägga in en ansökan om PT rent pliktskyldigast men jag antar att han har förklarat för KJ att det inte ens var lönt.

Straffet anser jag fortfarande skulle ha blivit rättspsykiatrisk vård men nu kommer en obehandlad KJ ut om cirka sex år och det känns inte helt bra.
Citera
2014-05-14, 18:37
Medlem
CleanFoxs avatar
Citat:
Mmm, har du svårt att ta till dig fakta. Om poliser ser att en skurhink står i hallen när de tittar in genom fönstret, den är sedan borta när de träder in i lägenheten en kort stund senare. Då ser de att hallen och köket ser rent ut och Kj ber polisen att ta av sig om fötterna.

Sedan sitter en kriminaltekniker i TR och påstår att hon kan bedömma hur länge det varit nedsmutsat i lägenheten.

Dessutom så var hans hjälpperson där och städade med honom också någon dag efter mordet.

Jo, du kan försöka skoja bort detta, men det sänker bara din trovärdighet, ännu mer.

Vilket dag begicks mordet?
Citera
2014-05-14, 19:16
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:

Den 4:e maj 2013, och KJ har erkänt sig skyldig som ensam gärningsman, eller för att vara exakt, klockan 00:00 inatt kommer han formellt ha erkänt mordet och styckningen, såvida han inte överklagar.
6 år lite drygt på kåken för ett styckmord är ingenting.
Citera
2014-05-14, 19:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Den 4:e maj 2013, och KJ har erkänt sig skyldig som ensam gärningsman, eller för att vara exakt, klockan 00:00 inatt kommer han formellt ha erkänt mordet och styckningen, såvida han inte överklagar.
6 år lite drygt på kåken för ett styckmord är ingenting.

Din argumentationsteknik är baske mig inte att leka med, riktigt på hugget ikväll ser jag.

Finns ett namn på din teknik har jag för mig, dock imponerar den inte på mig. KJ har inte erkänt någonting, åtminstone inte officiellt, och att tiden för överklagande går ut utan att KJ har överklagat betyder inte att han erkänner sig skyldig, är ju bara så befängt det kan bli att påstå något sådant, tycker jag.
Citera
2014-05-14, 19:50
Moderator
OYs avatar
Citat:

Ingen mer än mördaren och möjligtvis någon mer har svaret på den frågan, jag misstänker att Lalajlaj inte ingår i den intressegemensamma skara personer med kännedom.

Att mordet begicks den 4-5 maj 2013 är en trådsanning om något, åtminstone är det inte ett styrkt faktum.
Citera
2014-05-14, 20:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är frågetecken på frågetecken hela vägen. För mig är det en gåta att han fälldes.
Ta bara den här tejpen. Den har hängt med i två domar nu, sedan åklagare i slutplädering i TR hävdade att den matchade tejpen på VB. Dom kör hårt med att KJ sa att det va hans tejp. Den tejp KJ använder till luftbössor och att rulla röka med. Jag ger mig fan på att dom vet att KJ helt enkelt tog fel på tejp, å jag är ganska säker på att dom vet att KJ skulle få en kemisk lunginflammation på stört om han rökte skiten.

Hur uttryckte hon sig om tejpen vid det tillfället? Att påstå att tejpen i håret matchar tejprullen är att misstolka SKL utlåtande anser jag.

Jag har fortfarande inte fått någon förklaring till hur domstolen så lättvindigt köpte åklagarens påstående att KJ och VB befann sig i KJ lägenhet när 112* knappades på VB mobiltelefon. Det finns alternativa hypoteser som kan förklara undersökningsresultatet angående mobilernas positioner. Frågan handlar inte om att värdera KJ trovärdighet, den är egentligen ointressant, frågan handlar om att kunna utesluta hypotesen om att VB och KJ med mobiltelefoner befann sig på en annan plats inom mastvinkeln.

Att mord och styckningsplats inte har kunnat visas vara i KJ lägenhet borde betyda att mordet rimligen kan misstänkas ha skett på en annan plats, särskilt när undersökningen av mobilernas positioner talar sitt tydliga språk. Undersökningen säger något om i vilken zon(med vaga gränser) mobilerna befann sig, dock ingenting om en exakt eller avgränsad plats som GM och BO kan knytas till, dessutom så vet man inte om mordet begicks när KJ och VB var tillsammans i den här zonen.

KJ var den siste som såg VB i livet, ja KJ säger det, men det har åklagaren med bevisbördan inte visat, det finns inte ens hjälpbevis som säger något om den saken. Säger i vilket fall som helst ingenting i skuldfrågan.

MB var den siste som hade elektronisk kontakt med MB, det säger inte heller någonting i skuldfrågan, men är en jämförelse.
Citera
2014-05-14, 20:20
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Din argumentationsteknik är baske mig inte att leka med, riktigt på hugget ikväll ser jag.

Finns ett namn på din teknik har jag för mig, dock imponerar den inte på mig. KJ har inte erkänt någonting, åtminstone inte officiellt, och att tiden för överklagande går ut utan att KJ har överklagat betyder inte att han erkänner sig skyldig, är ju bara så befängt det kan bli att påstå något sådant, tycker jag.

Inget överklagande = Ett direkt erkännande. Annars ger ingen människa upp och "godtar" en dom för mord, inte ens om det bara skulle blivit tio dagsböter. Det förstår till och med elever på lågstadiet.
Finns inget "taktik-tänk" om jag är helt oskyldig. Han är nog rätt nöjd att advokaten lyckades pressa ner strafftiden till runt 6 år faktisk tid. Han kanske till och med tänker "Lätt värt det" Vem vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in