Citat:
Ursprungligen postat av
CarlJanne75
Enligt vittne släpper han av en person vid sin port. Troligen innan han hämtar VB.
Det skulle mycket väl kunna va en person som KJ skyddar.
Jag tror KJ kan vara skyldig, men anser att bevisningen är alldeles för tunn och även felaktig (tejpen som ett exempel) för en fällande dom.
Har vi några tidsuppgifter som talar för att KJ kan ha släppt av en person vid lägenheten innan han hämtade VB, om det finns så är det något som talar för en tredje person i lägenheten tycker jag.
Den av Quarrel nyligen publicerade filmen säger i alla fall mig att om värnet har en koppling till en död kropp så har KJ inte hanterat kroppen ensam, lång väg att transportera en kropp i eländig terräng.
Och tack MrFold som åtminstone bemödat sig med att förstå vad det är jag har försökt belysa. Jag håller med dig, en viss marginal måste finnas, annars är det svårt att döma någon. Även tro ingår i spelet, det är tillåtet att domarna tror sig veta vem som är skyldig. Det hindrar inte att det framförs kritik. Jag menar att fallet är komplicerat och ifrågasätter domstolens tro då det finns klara och tydliga öppningar för en annan mördare, inkluderat att KJ är delaktig i någon del men inte den som mördade.
Jag läste om ett par fall som överklagades, i de fallen friades den misstänkte från mordet trots att han hade hanterat liket, eller varit i kontakt med det på något vis, och att ingen annan alternativ gärningsman kunde misstänkas, det fanns utrymme för en alternativ gärningsman, därför ansåg domstolen att man inte kunde döma den misstänkte för mord. Så har jag uppfattat det jag läste, och ställer det i relation till bevisningen och faktiska omständigheter i det här fallet.
Att bevisvärderingen kan variera är både av ondo och av godo, men någon form av minimikrav borde domstolarna ha att rätta sig efter även i ett indiciemål tycker jag, särskilt i ett mål som kan ge ett mycket långt frihetsberövande.
EDIT;Just därför var min gissning att KJ skulle frias i hovrätten, eller fällas för brott mot griftefriden.