2014-05-14, 06:14
  #77461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ni som är lite eller mer juridiskt kunniga, kan man tänka sig att HD är intresserade av att granska Unos del i fallet?
Man har en pågående försöksverksamhet med kriminalsökhundar (likhundar).
Både TR och HovR tar Unos markering i bagaget som kvitto på att avliden legat där, trots bristen på konkreta bevis för att så är fallet. Om jag förstått rätt är Uno cirka 1,5 år gammal, Ul* cirka 2 år gammal som hundförare. Deras rutin kan knappast va så stor, sett framförallt till Unos ringa ålder.
Man kan förmoda att detta är deras viktigaste uppgift så här långt i deras karriär.
Det kommer att dyka upp fler sådana här fall. Därav frågan, skulle detta kunna väcka HDs intresse?
Om nu någon skulle komma på iden att ställa frågan?
En hunds markering är inget bevis utan det kan leda till bevis, hunden Unos påstådda markering leder ingenstans.
Citera
2014-05-14, 06:23
  #77462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
RPV skulle det ju stått, KJ borde för allas bästa fått rättspsykiatrisk vård istället för fängelse, då hade samhället haft koll på vilket skick han är i när han släpps ut till skillnad mot att släppas efter fängelsestraffet.

Om han är skyldig tror jag att hans föräldrar känner till sanningen.
Jag tror att det hade varit lättare för dom att prata om det om han hade dömts till vård.
Citera
2014-05-14, 06:32
  #77463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
KJ har haft advokaternas advokat och fått sin dom prövad i två instanser och det är väl totalt tio domare som ansett att det inte finns något rimligt tvivel om att KJ har tagit VB av daga. Men det är klart att de borde ha frågat er amatörer i denna tråd i stället. Ni alternativteoretiker är utmärkt propaganda mot ett jurysystem och ni skulle säkerligen allihopa ha frikänt OJ Simpson från mordet på Nicole Kidman.

Det som gör denna tråd intressant är bla att källforkningen är helt åt skogen
Nicole Kidman är inte mördad utan lever i högsta välmåga
Hennes senaste film är Stoker (2013) om nu inte nån nyare ska upp förstås.
Citera
2014-05-14, 06:39
  #77464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
En hunds markering är inget bevis utan det kan leda till bevis, hunden Unos påstådda markering leder ingenstans.

Jag förstod inte ditt svar på min fråga.
Du har möjligen noterat att Uno har tagits på största allvar av både TR och HovR.
Citera
2014-05-14, 06:58
  #77465
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
KJ har haft advokaternas advokat och fått sin dom prövad i två instanser och det är väl totalt tio domare som ansett att det inte finns något rimligt tvivel om att KJ har tagit VB av daga. Men det är klart att de borde ha frågat er amatörer i denna tråd i stället. Ni alternativteoretiker är utmärkt propaganda mot ett jurysystem och ni skulle säkerligen allihopa ha frikänt OJ Simpson från mordet på Nicole Kidman.

Ja,

jag skulle ha svårt att döma någon utan indicier, brottsplats, styckplats, fyndplats och offer. Ni åklagarkramare verkar inte ha några problem med den biten...
Citera
2014-05-14, 07:53
  #77466
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vad det här handlar om är att den omfattande och gedigna utredningen som du och flera i tråden lovprisar ser ut som snömos (eller ett garnnystan som kattungarna lekt med för att citera Thomas Olsson) och vilken kvalitet på domen kan förväntas med sådana förutsättningar ? I sina stilla sinnen måtte ju de dömande ha varit klara över att de egentligen inte vet ett dugg om detta förutom att Vatchareeya hittades död och skuren i bitar ..

Jag håller med dig, domstolarna tycker mer om skuldfrågan än de vet, det är min uppfattning. Det tillhör dock spelets regler, så får det gå till och är normalt, det är dock inte mindre stötande för det.
Citera
2014-05-14, 08:10
  #77467
Medlem
[quote=OY|48783715]
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg

Läs mina inlägg som belyser dels inkonsekvens men också att de bevis som åberopas inte säger ett jota om vad som har hänt, när och var. Eftersom att man inte har svaren på de tre centrala frågorna kan man inte heller knyta KJ till en brottsplats i tid och rum. Inte heller till ett mordvapen, man vet inte ens vad mordvapnet är, inte heller på vilket vis VB mördades. Hur bevisar man det okända?

Jo, rätten att kalla utredningen ett hafsverk tar jag mig utan att skämmas. Att utredningen är omfattande betyder inte att den är bra. Ett garnnystan utan en början och ett slut, det finns massvis med tåtar att dra i, utredningen besvarar inte frågan, vad har hänt, och knyter den misstänkte till mordvapnet, det är problemet.

Jag är inte en alternativteoretiker, jag tror på KJ skuld, dock förbehåller jag mig rätten att diskutera fallet ur ett rättssäkerhetsperspektiv.
Alla dessa ord men fortfarande inget svar på frågan om varför utredningen är ett hafsverk men där brukar det ju ta stopp för de flesta av er. Vilka är de stora bristerna och vad är inte utrett?
Citera
2014-05-14, 08:11
  #77468
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofor
Nicole Kidman?
Citera
2014-05-14, 08:55
  #77469
Moderator
OYs avatar
[quote=ZegDeg|48786076]
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Alla dessa ord men fortfarande inget svar på frågan om varför utredningen är ett hafsverk men där brukar det ju ta stopp för de flesta av er. Vilka är de stora bristerna och vad är inte utrett?

För det första, lär dig att citera rätt, det är inte okej att du gör anspråk på att ha författat min text.

Jag och andra har förklarat för dig varför vi anser att utredningen är ett hafsverk, kanske bör vi kalla det ett rafsverk för att du ska förstå.

Utredningen bringar ingen klarhet i vad som har hänt, trots det har åklagaren med hjälp av utredningen lyckats övertyga två domstolar om att KJ är skyldig till mord därför att han kan kopplas till något som man inte känner till.

Hunden, en obevisad story.

Handskarna, här hade hovrätten en annan uppfattning än åklagaren.

DNA på vristen, man vet inte om det fanns före eller efter en tvätt som även den är ostyrkt.

Raderade sms, likaså har MB gjort, ej tillförlitligt utrett om han gjorde det medvetet eller inte.

Mastvinkeln, VB och KJ med mobiler kan ha befunnit sig i en annan bostad inom samma mastvinkel när mordet skedde.

Man vet inte när mordet skedde.

Man vet inte var mordet skedde.

Man vet inte hur mordet begicks.

Det finns inget mordvapen, man vet inte vilket sorts föremål det är.

Skriken kan ha kommit ifrån TV:n

Man vet inte vem som stängde sovrumsfönstret.

Outrett vem som gick på Lejonbacksvägen.

Dödsorsaken oklar.

Oklarheter kring tejprullen efter schabbel på SKL.

Blodet på rullen inte konstaterat vara från död VB.

Rullen kan inte kopplas till mord eller styckning.

Tejpbitarna i håret har inte kunnat konstateras komma ifrån aktuell tejprulle.

Den blodiga plastpåsen kan inte sättas in i en kontext, hur blev den besudlad, när och var.

Motiv saknas.

En händelsekedja saknas.

Blodet i bilen har man en hypotes om, dock finns det ingen stödbevisning som visar att hypotesen bär.

Ingenting utesluter att någon annan än KJ mördade VB, ingenting.

Inga spår efter mord och styckning i KJ lägenhet.

Det är inte styrkt hur många personer som vistades i KJ lägenhet aktuell eftermiddag och kväll.

Inget visar att VB anlänt till bostaden eller har lämnat den.

KJ hävdar att VB har varit i lägenheten, dock har hovrätten skjutit KJ trovärdighet i sank.

Det finns mer men det här borde få din hjärncell att vakna till liv och säga dig att utredningen är ett tjafsverk, ett enda stort misslyckande som gav domstolarna ett undermåligt beslutsunderlag.

Jag förstår mycket väl att många tror att KJ är delaktig i någon del, även jag tror så, men i det här fallet har man först hittat någon att åtala, därefter grävt fram minsta lilla som pekar mot att den misstänkte kan vara mördaren, man borde ha gjort tvärtom, tagit reda på vad som har hänt och därefter bundit den misstänkte till brotten.

I sin iver att åtala har man glömt att bena ut detaljerna i syfte att utesluta alternativa gärningsmän, som saken ligger just nu så finns det alla förutsättningar för en alternativ gärningsman, inget, absolut inget talar emot det, och i min värld finns ett högst rimligt tvivel om rätt man är dömd alldeles oavsett vad jag personligen tror i skuldfrågan.

Kan åklagaren inte visa att en alternativ gärningsman är orimligt så ska domstolen inte heller döma, och i det här fallet finns ingenting som utesluter en annan gärningsman, tyvärr.
Citera
2014-05-14, 10:02
  #77470
Medlem
Reviewss avatar
[quote=OY|48786377]
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg

För det första, lär dig att citera rätt, det är inte okej att du gör anspråk på att ha författat min text.

Jag och andra har förklarat för dig varför vi anser att utredningen är ett hafsverk, kanske bör vi kalla det ett rafsverk för att du ska förstå.

Utredningen bringar ingen klarhet i vad som har hänt, trots det har åklagaren med hjälp av utredningen lyckats övertyga två domstolar om att KJ är skyldig till mord därför att han kan kopplas till något som man inte känner till.

Hunden, en obevisad story.

Handskarna, här hade hovrätten en annan uppfattning än åklagaren.

DNA på vristen, man vet inte om det fanns före eller efter en tvätt som även den är ostyrkt.

Raderade sms, likaså har MB gjort, ej tillförlitligt utrett om han gjorde det medvetet eller inte.

Mastvinkeln, VB och KJ med mobiler kan ha befunnit sig i en annan bostad inom samma mastvinkel när mordet skedde.

Man vet inte när mordet skedde.

Man vet inte var mordet skedde.

Man vet inte hur mordet begicks.

Det finns inget mordvapen, man vet inte vilket sorts föremål det är.

Skriken kan ha kommit ifrån TV:n

Man vet inte vem som stängde sovrumsfönstret.

Outrett vem som gick på Lejonbacksvägen.

Dödsorsaken oklar.

Oklarheter kring tejprullen efter schabbel på SKL.

Blodet på rullen inte konstaterat vara från död VB.

Rullen kan inte kopplas till mord eller styckning.

Tejpbitarna i håret har inte kunnat konstateras komma ifrån aktuell tejprulle.

Den blodiga plastpåsen kan inte sättas in i en kontext, hur blev den besudlad, när och var.

Motiv saknas.

En händelsekedja saknas.

Blodet i bilen har man en hypotes om, dock finns det ingen stödbevisning som visar att hypotesen bär.

Ingenting utesluter att någon annan än KJ mördade VB, ingenting.

Inga spår efter mord och styckning i KJ lägenhet.

Det är inte styrkt hur många personer som vistades i KJ lägenhet aktuell eftermiddag och kväll.

Inget visar att VB anlänt till bostaden eller har lämnat den.

KJ hävdar att VB har varit i lägenheten, dock har hovrätten skjutit KJ trovärdighet i sank.

Det finns mer men det här borde få din hjärncell att vakna till liv och säga dig att utredningen är ett tjafsverk, ett enda stort misslyckande som gav domstolarna ett undermåligt beslutsunderlag.

Jag förstår mycket väl att många tror att KJ är delaktig i någon del, även jag tror så, men i det här fallet har man först hittat någon att åtala, därefter grävt fram minsta lilla som pekar mot att den misstänkte kan vara mördaren, man borde ha gjort tvärtom, tagit reda på vad som har hänt och därefter bundit den misstänkte till brotten.

I sin iver att åtala har man glömt att bena ut detaljerna i syfte att utesluta alternativa gärningsmän, som saken ligger just nu så finns det alla förutsättningar för en alternativ gärningsman, inget, absolut inget talar emot det, och i min värld finns ett högst rimligt tvivel om rätt man är dömd alldeles oavsett vad jag personligen tror i skuldfrågan.

Kan åklagaren inte visa att en alternativ gärningsman är orimligt så ska domstolen inte heller döma, och i det här fallet finns ingenting som utesluter en annan gärningsman, tyvärr.

Tack för en saklig sammanfattning!

Även om utredningen är massiv till sin omfattning så är det inte samma sak som att man har kommit fram till något vettigt. Istället har man visat brist på objektivitet genom att bl a låta bli att reda ut detaljer som kan ha varit betydelsefulla, ett exempel är de i efterhand påstådda skriken från lgh. Man utesluter lgh som brottsplats fast ger "fanken" i att utreda om det finns andra tänkbara förklaringar till skriken.

Åklagaren bestämde sig även tidigt vilket mordvapnet var, efter en beskrivning från KJ´s kamrat. Trots... att den informationen står i direkt strid med expertens uttalande. Man tar heller inte hänsyn till obducentens ord om utformningen på föremålet. Istället köper åklagaren med hull och hår AB´s beskrivning av ett förvunnet stämjärn.

Frågan är ju om de själva trodde på vad de sa...

Och hundstoryn med all dess fantasier om dödande och styckning är bara pinsam, inget annat.

Som du påtalar så hade brottet haft större möjlighet att lösas om man hade gått tillväga på ett mera kreativt sätt.
Citera
2014-05-14, 10:12
  #77471
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

För det första, lär dig att citera rätt, det är inte okej att du gör anspråk på att ha författat min text.

Jag och andra har förklarat för dig varför vi anser att utredningen är ett hafsverk, kanske bör vi kalla det ett rafsverk för att du ska förstå.

Utredningen bringar ingen klarhet i vad som har hänt, trots det har åklagaren med hjälp av utredningen lyckats övertyga två domstolar om att KJ är skyldig till mord därför att han kan kopplas till något som man inte känner till.

Hunden, en obevisad story.

Handskarna, här hade hovrätten en annan uppfattning än åklagaren.

DNA på vristen, man vet inte om det fanns före eller efter en tvätt som även den är ostyrkt.

Raderade sms, likaså har MB gjort, ej tillförlitligt utrett om han gjorde det medvetet eller inte.

Mastvinkeln, VB och KJ med mobiler kan ha befunnit sig i en annan bostad inom samma mastvinkel när mordet skedde.

Man vet inte när mordet skedde.

Man vet inte var mordet skedde.

Man vet inte hur mordet begicks.

Det finns inget mordvapen, man vet inte vilket sorts föremål det är.

Skriken kan ha kommit ifrån TV:n

Man vet inte vem som stängde sovrumsfönstret.

Outrett vem som gick på Lejonbacksvägen.

Dödsorsaken oklar.

Oklarheter kring tejprullen efter schabbel på SKL.

Blodet på rullen inte konstaterat vara från död VB.

Rullen kan inte kopplas till mord eller styckning.

Tejpbitarna i håret har inte kunnat konstateras komma ifrån aktuell tejprulle.

Den blodiga plastpåsen kan inte sättas in i en kontext, hur blev den besudlad, när och var.

Motiv saknas.

En händelsekedja saknas.

Blodet i bilen har man en hypotes om, dock finns det ingen stödbevisning som visar att hypotesen bär.

Ingenting utesluter att någon annan än KJ mördade VB, ingenting.

Inga spår efter mord och styckning i KJ lägenhet.

Det är inte styrkt hur många personer som vistades i KJ lägenhet aktuell eftermiddag och kväll.

Inget visar att VB anlänt till bostaden eller har lämnat den.

KJ hävdar att VB har varit i lägenheten, dock har hovrätten skjutit KJ trovärdighet i sank.

Det finns mer men det här borde få din hjärncell att vakna till liv och säga dig att utredningen är ett tjafsverk, ett enda stort misslyckande som gav domstolarna ett undermåligt beslutsunderlag.

Jag förstår mycket väl att många tror att KJ är delaktig i någon del, även jag tror så, men i det här fallet har man först hittat någon att åtala, därefter grävt fram minsta lilla som pekar mot att den misstänkte kan vara mördaren, man borde ha gjort tvärtom, tagit reda på vad som har hänt och därefter bundit den misstänkte till brotten.

I sin iver att åtala har man glömt att bena ut detaljerna i syfte att utesluta alternativa gärningsmän, som saken ligger just nu så finns det alla förutsättningar för en alternativ gärningsman, inget, absolut inget talar emot det, och i min värld finns ett högst rimligt tvivel om rätt man är dömd alldeles oavsett vad jag personligen tror i skuldfrågan.

Kan åklagaren inte visa att en alternativ gärningsman är orimligt så ska domstolen inte heller döma, och i det här fallet finns ingenting som utesluter en annan gärningsman, tyvärr.

Oj OY, åter igen dessa upprapningar av vad du/ni anser är oklarheter. Jag tänkte först bemöta dig på punkt efter punkt men inser att det är bortkastad tid.

Det spelar ingen roll om mordet är utfört med kniv, bågfil eller annat verktyg. Inte heller spelar det någon roll om mördaren satt, stod på huvudet eller låg ned när han utförde mordet. Platsen för mordet eller styckningen är inte heller avgörande för det hela.

Det som är avgörande är att utredningen kommit fram till att endast KJ kan ha utfört mordet och gömt kroppen. Det är det enda du behöver fundera över, det finns inga alternativa GM att utreda för ingenting talar för alternativ GM. Dessutom den alternativa GM som försvaret försöker skylla på, MB, är utredd och avförd.

Det blir lite pinsamt när ni inte har något konkret att komma med.
Citera
2014-05-14, 10:51
  #77472
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Oj OY, åter igen dessa upprapningar av vad du/ni anser är oklarheter. Jag tänkte först bemöta dig på punkt efter punkt men inser att det är bortkastad tid.

Det spelar ingen roll om mordet är utfört med kniv, bågfil eller annat verktyg. Inte heller spelar det någon roll om mördaren satt, stod på huvudet eller låg ned när han utförde mordet. Platsen för mordet eller styckningen är inte heller avgörande för det hela.

Det som är avgörande är att utredningen kommit fram till att endast KJ kan ha utfört mordet och gömt kroppen. Det är det enda du behöver fundera över, det finns inga alternativa GM att utreda för ingenting talar för alternativ GM. Dessutom den alternativa GM som försvaret försöker skylla på, MB, är utredd och avförd.

Det blir lite pinsamt när ni inte har något konkret att komma med.


Hur kan åklagarna (och två domstolar) påstå någonting sådant när man dels inte vet NÄR Vatchareeya Bangsuan mördades, dels inte vet VAR mordet skedde ? Hur kan man i det ljuset och bortom tvivel utesluta annan gärningsperson ?

Vad, konkret, menar du att du har tillfört tråden som bringat klarhet och ljus i VB-mordet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in