[quote=ZegDeg|48786076]
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Alla dessa ord men fortfarande inget svar på frågan om varför utredningen är ett hafsverk men där brukar det ju ta stopp för de flesta av er. Vilka är de stora bristerna och vad är inte utrett?
För det första, lär dig att citera rätt, det är inte okej att du gör anspråk på att ha författat min text.
Jag och andra har förklarat för dig varför vi anser att utredningen är ett hafsverk, kanske bör vi kalla det ett rafsverk för att du ska förstå.
Utredningen bringar ingen klarhet i vad som har hänt, trots det har åklagaren med hjälp av utredningen lyckats övertyga två domstolar om att KJ är skyldig till mord därför att han kan kopplas till något som man inte känner till.
Hunden, en obevisad story.
Handskarna, här hade hovrätten en annan uppfattning än åklagaren.
DNA på vristen, man vet inte om det fanns före eller efter en tvätt som även den är ostyrkt.
Raderade sms, likaså har MB gjort, ej tillförlitligt utrett om han gjorde det medvetet eller inte.
Mastvinkeln, VB och KJ med mobiler kan ha befunnit sig i en annan bostad inom samma mastvinkel när mordet skedde.
Man vet inte när mordet skedde.
Man vet inte var mordet skedde.
Man vet inte hur mordet begicks.
Det finns inget mordvapen, man vet inte vilket sorts föremål det är.
Skriken kan ha kommit ifrån TV:n
Man vet inte vem som stängde sovrumsfönstret.
Outrett vem som gick på Lejonbacksvägen.
Dödsorsaken oklar.
Oklarheter kring tejprullen efter schabbel på SKL.
Blodet på rullen inte konstaterat vara från död VB.
Rullen kan inte kopplas till mord eller styckning.
Tejpbitarna i håret har inte kunnat konstateras komma ifrån aktuell tejprulle.
Den blodiga plastpåsen kan inte sättas in i en kontext, hur blev den besudlad, när och var.
Motiv saknas.
En händelsekedja saknas.
Blodet i bilen har man en hypotes om, dock finns det ingen stödbevisning som visar att hypotesen bär.
Ingenting utesluter att någon annan än KJ mördade VB, ingenting.
Inga spår efter mord och styckning i KJ lägenhet.
Det är inte styrkt hur många personer som vistades i KJ lägenhet aktuell eftermiddag och kväll.
Inget visar att VB anlänt till bostaden eller har lämnat den.
KJ hävdar att VB har varit i lägenheten, dock har hovrätten skjutit KJ trovärdighet i sank.
Det finns mer men det här borde få din hjärncell att vakna till liv och säga dig att utredningen är ett tjafsverk, ett enda stort misslyckande som gav domstolarna ett undermåligt beslutsunderlag.
Jag förstår mycket väl att många tror att KJ är delaktig i någon del, även jag tror så, men i det här fallet har man först hittat någon att åtala, därefter grävt fram minsta lilla som pekar mot att den misstänkte kan vara mördaren, man borde ha gjort tvärtom, tagit reda på vad som har hänt och därefter bundit den misstänkte till brotten.
I sin iver att åtala har man glömt att bena ut detaljerna i syfte att utesluta alternativa gärningsmän, som saken ligger just nu så finns det alla förutsättningar för en alternativ gärningsman, inget, absolut inget talar emot det, och i min värld finns ett högst rimligt tvivel om rätt man är dömd alldeles oavsett vad jag personligen tror i skuldfrågan.
Kan åklagaren inte visa att en alternativ gärningsman är orimligt så ska domstolen inte heller döma, och i det här fallet finns ingenting som utesluter en annan gärningsman, tyvärr.