2014-05-14, 17:35
Medlem
flugrekorders avatar
Det står ingenting om byggfirmorna i stämningsansökan? Eller har åklagaren valt att "bjuda" på det köket?
Citera
2014-05-14, 18:11
Medlem
Riskmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
Det står ingenting om byggfirmorna i stämningsansökan? Eller har åklagaren valt att "bjuda" på det köket?
Det ser ut som att åklagaren (i sådant fall) kanske har valt att bjuda på det.
Hur som helst står inget i denna stämningsansökan om några byggfirmor.

Vad handlar det om? Vilka byggfirmor och vid vilken tidpunkt?
Citera
2014-05-14, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riskman
Det ser ut som att åklagaren (i sådant fall) kanske har valt att bjuda på det.
Hur som helst står inget i denna stämningsansökan om några byggfirmor.

Hittade detta på http://poorloser0.blogspot.se/2010/0...uppgifter.html

Mattias Savemark och hans sambo Malin Johansson på Svanvägen 4 i Kvissleby är föremål i en polisutredning där han lurat bl.a mig och mitt företag på över 155.000:- när han köpte köksinredning och vitvaror av mig år 2007. Han och hans sambo har även lurat ett flertal andra småföretagare i Sundsvall. Han utger sig för att vara bl.a läkare, forskare, matematiker vid KTH, pilot mm. Mattias är tidigare dömd för grova bedrägerier och har avtjänat fängelsestraff. Den skada han åsamkat mig är väsentlig och utredningen ligger nu på åklagarens bord för beslut om åtal. Polisinspektör Eva-lena Nilsson vid Polisen i Sundsvall kan bekräfta detta. // Fredrik Hallstensson
20 april 2010 09:29

Intressanta är här angerman att Malin Johansson också har en del i skulden.
Citera
2014-05-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carsonwagon

"Linas" morbror

Citera
2014-05-14, 18:59
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riskman

Nevermind, det är jag som var lite virrig bara. Jag fick för mig att det hade kommit en ny stämningsansökan. Men den som finns på sidan tre borde fortfarande gälla.
Citera
2014-05-14, 20:16
Medlem
Riskmans avatar
ANSÖKAN OM STÄMNING i B 3127-09

Fortsättning - de andra fyra punkterna, där ni ser gärningarna i citat:

2. BEDRÄGERI (2200-K9454-13)

Målsägande *melie S*llin (underrättad om åtalet)
Citat:
Gärning
Ma*tias Savem*rk har för E*elie Se*lin falskeligen uppgivit att han bokat en gemensam resa för dem till USA. Han lurade på det sättet Em*lie Sell*n att sätta in 5 014 kronor på Ma*tias Savemar*s bankkonto hos SE Banken. Det hände den 27 februari 2013 i Örnsköldsvik. Förfarandet innebar vinning för Matti*s Sav*mark och skada för E*elie *ellin.

Mat*ias Sav*mark begick gärningen med uppsåt

3. URKUNDSFÖRFALSKNING (2200-K20056-13)

Målsägande
Ånge Kommun, 16212000-2387, 841 81 ÅNGE (underrättad om åtalet)
Citat:
Gärning
Mat*ias Savema*k har obehörigen framställt ett examensbevis enligt vilket han har en psykologexamen vid Stockholms Universitet. Han skapade på det sättet en falsk handling. Det hände i juni 2013 i Västernorrlands län. Matti*s Sa*emarks åtgärd innebar att det fanns risk för att handlingen skulle uppfattas som äkta. Handlingen uppfattades också som äkta av personal vid Ånge kommun, varvid Matti*s Sav*mark erhöll en tjänst som skolpsykolog i Ånge kommun.

Matti*s Savemar* begick gärningen med uppsåt

4. OLOVLIGT FÖRFOGANDE (2200-K20340-13)

Målsägande
Ånge Kommun, 16212000-2387, 841 81 ÅNGE (företrädd av åklagaren)
Citat:
Gärning
M*ttias Sav*mark har olovligen fortsatt använda eller underlåtit att återlämna en s.k. surfplatta, ”I-pad”, som tillhörde Ånge kommun men som Matt*as S*vemark hade i sin besittning på grund av ovan under åtalspunkt 3 angiven anställning. Det hände mellan i vart fall den 4 och 9 september 2013 i Västernorrlands län. Matt*as S*vemarks åtgärd ledde till att Ånge kommun blev av med surfplattan.

Matti*s Sav*mark begick gärningen med uppsåt.

5. BEDRÄGERI (2200-K1762-14)
Målsägande
1. Isabel*e Sjö*und (underrättad)
2. AllTele, Box 241, 202 29 HÄRNÖSAND (underrättat)
Citat:
Gärning
Matt*as Savem*rk har tecknat ett bredbandsabonnemang i Is*belle Sjöl*nds namn varvid han utgivit sig för att vara Isabe*le Sjöl*nd. Han lurade på det sättet AllTele att skapa ett abonnemang i Isab*lle S*ölunds namn. Det hände i januari 2014 i Västernorrlands län. Förfarandet innebar vinning för M*ttias Savem*rk och skada för i vart fall Is*belle Sjölu*d.

*attias Save*ark begick gärningen med uppsåt.
Citera
2014-05-15, 00:04
Medlem
Riskmans avatar
Stämningsansökan - första punkten, ansvarsyrkandet, det som rör föregivande av allmän ställning:

I FUP (som jag har läst, men ej har att lägga ut) berättas om att S (Matti*s Savemar* benämns S i texten hädanefter) och J (Mali* Johan*son i texten) under tiden låg i en vårdnadstvist gällande barnen. Kvinnan hade tidigare gjort anmälningar om detta. Denna åtalspunkt handlar om en ny anmälan från J:s sida - det rörande sms:et (kan ses under gärningen) i stämningsansökan.

Sms:et skickades av S kl 23.30 en kväll. Det gick först inte se att det var S som skickade meddelandet. J:s far hjälpte dottern att via operatören Universal Telecom få fram att det sänts från S. En IT-forensiker hjälpte även till i spårningen av telefonnumret och vid en kontroll med Post- och Telestyrelsen visade det sig att abonnemanget tillhörde en portugisisk operatör.

S erkänner att det är han som skickat sms:et till J. Enligt S var meddelandet ett "skämt".
Syftet med sms:et ska ha varit "dålig humor", enligt vad S uppgivit i förhör med polis i Sundsvall. S menar i sammanhanget att han "många gånger har försökt att nå J och hur de ska kunna lösa saker men det har inte alltid gått så bra."
Citera
2014-05-30, 17:46
Medlem
Intet nytt på länge !

Eller sitter någon på lite information om ärendets handläggning och framåtskridande ?
Citera
2014-05-30, 19:38
Medlem
Riskmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonobel
Intet nytt på länge !

Eller sitter någon på lite information om ärendets handläggning och framåtskridande ?
Inget nytt angående Sundsvalls tingsrätt. Målet är ännu inte utsatt. Det är det man väntar på.
Inget har hänt egentligen sedan förelägganden och enskilda anspråk i slutet av april.
Citera
2014-05-30, 20:12
Medlem
Riskmans avatar
Savemar* vs Flashback

Här är ett av de fem förundersökningsprotokoll som föreligger i det pågående brottmålet - B 3127-09 - i Sundsvalls tingsrätt - länk:

Det avser olovligt förfogande - där Ånge kommun står som målsägande.

Jag tänker att det även kan vara intressant då Flashback nämns av Matti*s Sa*emark.
Han säger (som ni kan se i länken också) på sidan 29 i ett förhör den 13 februari i år (då 23 av 82 inlägg på denna tråd skrivits):
Citat:
"Alla mina uppgifter finns på Flashback, 5000 personer har läst var jag bor och att det är jag det handlar om, jag är så utpekad man bara kan bli". "Allt för en månads jobb".
5000 då - 16.400 läsare ca idag.

I denna länk kan Ånge kommuns enskilda anspråk/skadeståndskrav ses, från den 28 april i målet i Sundsvall.
Citera
2014-05-30, 21:45
Medlem
flugrekorders avatar
Riskman, har du så att du kan lägga ut alla fem delarna av förundersökningsprotokollet?
Citera
2014-05-31, 01:26
Medlem
Riskmans avatar
FÖRUNDERSÖKNINGSPROTOKOLLEN

Här kommer de andra fyra - i B 3127-09 i Sundsvalls TR (det är fem sammanlagt i målet som kom samtidigt med stämningsansökan den 15 april i år, där jag lägger till det protokoll jag länkade tidigare idag här igen - initialer på personnamnen)
FUP: målsägande - MJ -- brott: föregivande av allmän ställning

FUP: målsägande - ES -- brott: bedrägeri

FUP: målsägande - Ånge kommun -- brott: urkundsförfalskning (falsk skolpsykolog)

FUP: målsägande - IS -- brott: bedrägeri

................................

FUP: målsägande - Ånge kommun -- brott: olovligt förfogande
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
Riskman, har du så att du kan lägga ut alla fem delarna av förundersökningsprotokollet?
Visst. Nu är de fem FUP-delarna postade/upplagda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in