2014-05-31, 16:18
Medlem
Riskmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riskman
FUP: målsägande - ES -- brott: bedrägeri
Kommenterar en del av förundersökningsprotokollen, de åtalspunkter som Matt*as S*vemark står åtalad för i B 3127-09:
Börjar med FUP som handlar om bedrägeriet rörande ES (36-årig kvinna från Örnsköldsvik).

Min åsikt:
Det som besvärar något, det som stör med fallet, rörande Savemar*s bedrägeri mot ES, det är inte bara eller primärt hur eller att han blåst henne på de 5600 kr hon satte in på hans konto (enligt stämningsansökan och FUP), vilket givetvis i sig är illa -- det är mer själva det cyniska, frånstötande, fula och oresonliga beteende han praktiserar efteråt i det hur han bemöter, hanterar och kommunicerar i kontakten med tjejen och - på ren svenska - fullständigt skiter i att (vilja) betala tillbaka pengarna.
Citera
2014-05-31, 16:35
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
FÖRUNDERSÖKNINGSPROTOKOLLEN

Tackar

Men det finns dock en viss skillnad från stämningsansökan och förundersökningsprotokollen. Jag undrar fortfarande om åklagaren har valt att släppa de stora bedrägerierna och i så fall varför? Just nu verkar det bli ett fall av sila mygg och svälja kameler (Eller så är det jag som är ute och cyklar)
Citera
2014-05-31, 16:49
Medlem
Squeekys avatar
Varför är folk så upprörda?
Han har ju en fil.Arn i psykologi.
Snart sitter han i morgon-TV som expert ska ni se.
Citera
2014-05-31, 17:16
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squeeky
Varför är folk så upprörda?
Han har ju en fil.Arn i psykologi.
Snart sitter han i morgon-TV som expert ska ni se.

Nog har han en fil.arn i psykologi.. Vad jag undrar mer över är varför åklagaren kanske har släppt vissa delar av åtalet? Rent ekonomiskt sätt bör det röra sig om 90% av pengarna här
Citera
2014-06-04, 03:54
Medlem
Riskmans avatar
Citat:
FÖRUNDERSÖKNINGSPROTOKOLL

FUP: målsägande - Ånge kommun -- brott: urkundsförfalskning (falsk skolpsykolog)
BROTTET
Förfalskande av ett examensintyg från en psykologutbildning.

S*vemarks berättelse i polisförhör 13 februari i år (min fetning):
Citat:
Savem*rk underrättas om att Ånge kommun har gjort anmälan mot honom angående urkundsförfalskning.
Han anställdes som skolpsykolog vid Ånge kommun efter att ha skickat in ansökan via mail.
Examensbeviset skickade han in efter att han fått besked om anställningen.

På fråga säger Savema*k att det som han har skrivit i sin ansökan stämmer inte.
Förhörsledaren läser på begäran upp mailet för *avemark.

En hel del stämmer, han hade inte något företag då men han tänkte öppna ett med namnet Familjefokus, han "hade gjort allting rätt för det" och han har ju läst mycket psykologi, han har tillräckligt många poäng för att kunna ta ut en magister.

Det blev "grymt olyckligt", han behövde ett jobb för att kunna umgås med barnen, betala av skulder som han hade och "det blev inte bra det här, det blev inte alls bra".
Det som inte är sant i ansökan är att han säger att han är legitimerad psykolog, "för det är jag ju inte".

Det som är sant är att han har vana av att arbeta inom offentlig förvaltning, han har ju arbetat vid Mittuniversitetet.

Hans inriktning som han läst inom psykologi är neuropsykologi.

Savema*k hade tänkt att han skulle kunna jobba vid Ånge kommun och under tiden fortsätta med att komplettera sin utbildning. Det var Lars Torin som ringde till Sa*emark och meddelade att han fått tjänsten.

Han började jobba den 1:a augusti 2013 och var kvar till 4:e eller 5:e september.

Lars Granlund hade ringt till Ånge kommun och berättat om S*vemark och även skickat uppgifter om hans vårdnadstvist med mera och Savema*k fick gå hem samma dag.

Efter detta har Savemar*s liv "varit ett helvete" efter alla tidningsskriverier, han har förlorat alla sina vänner, har blivit utsatt för massor av hot. S*vemark hade tagit ut ett polisregisterutdrag för att arbeta med barn och skola som krävdes för tjänsten och det var blankt men Lars hade skickat utdrag om vårdnadstvisten och det innehöll ju även uppgifter om det som hände med Å** K**** 2005. Lars ringde även till tidningarna.

Examensbeviset från Stockholms universitet som han lämnat in till Ånge kommun är inte riktigt. Ingenting är rätt på det. Han har aldrig studerat där, han har varit inskriven på en kurs men läste aldrig denna.
S*vemark tror att han hittade examensbeviset via dator på internet. Det är alltså falskt.

Slutligen säger Sav*mark att han ljög om att han var legitimerad psykolog i sin ansökan och att examensbeviset är falskt.

Förhöret genomläst 2014-02-18 på Härnösands polisstation och godkänt.
Några funderingar:

Stämmer detta med att Savem*rk har tillräckligt många poäng för att kunna ta ut en magister? Någon som kan frambringa fakta om det på tråden?

Ganska fantastisk utsaga i förhöret om att han tror att han hittade examensbeviset via dator på internet. Tror? Varför finns ingen mer info om det i FUP förresten? Borde inte han konfronterats med en motfråga om den uppgiften - om var han tror/minns att han funnit ett examensbevis på nätet? Eller är den infon borttagen av förhörsledare Kjell Blomqvist ur FUP?

Spontant tänker jag samtidigt någonstans gällande anställningen som sådan:
Hur kunde Ånge kommun anställa den här mannen utifrån bara ett mejl i stort sett - plus sedan det (bristfulla) förfalskade examensbeviset? Ett mejl (skrivet 14 juni 2013, som ni kan se i FUP på sid 6) som dessutom närmast ser parodiskt ut. Han har egentligen mest petat in tillräckligt nödvändiga (standard)ingredienser, framfört detta inställsamt och uttryckt det i någon språklig "mall" på ett komprimerat sätt. Intetsägande egentligen. (För mig lyser samtidigt nästan en sorts ironi igenom i den e-posten.) Jag hade aldrig ens funderat på att anställa en person som skolpsykolog utifrån detta. Inte en chans.

Involverade personer i protokoll - handling från Sundsvalls tingsrätt på en pdf som hänger ihop med FUP i detta inlägg.

Här ses att den misstänkte Sa*emark använder 14 (!) telefonnummer: 1 arbetstelefonnummer (vad jobbar han med idag förresten?), 4 hemtelefonnummer (behövs det?) och 9 mobiltelefonnummer (är det nödvändigt?).
Citera
2014-06-04, 11:22
Medlem
storytellers avatar
Citat:
BROTTET
Förfalskande av ett examensintyg från en psykologutbildning.

Spontant tänker jag samtidigt någonstans gällande anställningen som sådan:
Hur kunde Ånge kommun anställa den här mannen utifrån bara ett mejl i stort sett - plus sedan det (bristfulla) förfalskade examensbeviset? Ett mejl (skrivet 14 juni 2013, som ni kan se i FUP på sid 6) som dessutom närmast ser parodiskt ut. Han har egentligen mest petat in tillräckligt nödvändiga (standard)ingredienser, framfört detta inställsamt och uttryckt det i någon språklig "mall" på ett komprimerat sätt. Intetsägande egentligen. (För mig lyser samtidigt nästan en sorts ironi igenom i den e-posten.) Jag hade aldrig ens funderat på att anställa en person som skolpsykolog utifrån detta. Inte en chans.
Det är ganska svårt att hitta psykologer som vill arbeta ute i obygden. De flesta vill jobba i storstadsregionerna, Ånge Kommun är inte speciellt attraktivt. Kanske har man inte haft några andra kvalificerade sökande till jobbet, helt enkelt. Hans profil såsom han presenterar den är ju idealisk för jobbet.
Citera
2014-06-04, 18:01
Medlem
Riskmans avatar
Senaste i målet i Sundsvalls tingsrätt:

Någon - en P** E*str*m (Gmail), 14 maj - har tydligen mejlat tingsrätten med följande meddelande (som alltså TR har som handling i målet, aktbilaga 69):
Citat:
Vore bra om tingsrätten agerar skyndsamt i ärendet innan det händer något med Sav*mark. Många som vill göra honom illa.
Vad kan man säga om denna info? Vem skriver sådant till tingsrätter? Jag har hyfsat bred erfarenhet av material ur tingsrätter och min uppfattning är att det inte är så vanligt med denna typ av uppgift som tingsrättshandling i mål av den här karaktären och storleken.

I dess sakfråga: Vilka är det som vill göra Save*ark illa? Och varför det?

Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Det är ganska svårt att hitta psykologer som vill arbeta ute i obygden. De flesta vill jobba i storstadsregionerna, Ånge Kommun är inte speciellt attraktivt. Kanske har man inte haft några andra kvalificerade sökande till jobbet, helt enkelt. Hans profil såsom han presenterar den är ju idealisk för jobbet.
Det kan nog vara så som du säger (i det jag fetat). MS kanske var ende sökande.
Jag personligen - om jag hade haft ansvar inom Ånge kommun för anställningen etc - skulle likväl inte anställt honom mot bakgrund av det underlag han lämnade. Med det menar jag inte att de direkt gjorde fel från början (de gjorde vad de kunde s.a.s.) men jag själv hade kollat upp honom hårdare och snabbare (och hans schablonmejl imponerar inte på mig). Nu fick han börja jobba den 1 augusti (hans uppgift i FUP) eller 5 augusti (Urba* Åströ*s info i FUP) redan. Först efter 28 augusti kontaktade UÅ Socialstyrelsen och Stockholms universitet. Det är som det är med det förvisso så här efteråt.
Citera
2014-06-05, 03:29
Medlem
Riskmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
Tackar

Men det finns dock en viss skillnad från stämningsansökan och förundersökningsprotokollen. Jag undrar fortfarande om åklagaren har valt att släppa de stora bedrägerierna och i så fall varför? Just nu verkar det bli ett fall av sila mygg och svälja kameler (Eller så är det jag som är ute och cyklar)
Jag tror du kan vara rätt ute i viss mening. Frågan är vad åklagaren valde att inte utreda vidare - och alltså sorterade bort. Och vad har polisen haft allt som allt egentligen (vad gick ej vidare till åklagare)? Samtidigt kan jag inbilla mig att det finns fall kanske som inte kommit till kännedom ens för polisen. Det känns så någonstans med en bedragartyp som Savemar*. Bilden man får genom det som finns hos Sundsvalls TR i form av FUP, stämningsansökan och bilagor är att den här personen egentligen inte förstår vad ett hederligt liv är i stort sett.

Citat:
Ursprungligen postat av Carsonwagon
Har läst domen från vårdnadstvisten 2012 och det är i princip i huvuddrag samma saker som nu. Han anklagades där för att sexuellt utnyttja sina två barn men även "Linas" skulder diskuterades flitigt. Har hört att han har dödat en hund med sina händer, att han utnyttjar sina barn och andras barn sexuellt. Såna förtjänar dödsstraff.
Vad vill du ha sagt med detta? Tror du verkligen på det du skriver där? Jag känner inte igen det, har inte hört om det någon annanstans.
För mig är MS mest - egentligen bara - en misslyckad, enkel bedragare, som inte kan annat än begå bedrägerier, utföra förfalskningar och urkundsförfalskningar och därtill en del stölder. Det visar hans domar på under 2000-talet, ända sedan 2002-2003.

Du som hört en del (av det du säger i det inlägget att döma):
-- Vet du vad han blev dömd för i Södertälje TR, B 73/03, 9 december 2003? Det ska enligt domen ha gällt stöld begången 9 januari 2002.
-- Sedan missbruk av urkund i Örebro TR, B 3936-03, den 5 februari 2004 - brott begånget 27 maj 2003: Vad kan det ha handlat om?
-- I Örebro TR sedan igen, den 26 maj 2005, i B 3576-04 - 10 begångna brott - fängelse i 1 år och 10 månader: Vet du något om detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Carsonwagon
Ma*tias Sav*mark och hans sambo
Intressanta är här angerman att M**in J*hanss*n också har en del i skulden.
Även där nämns saker - om läkare och pilot t.ex. - det är svårt att se någon källa till. Hittar inte det du nämner någon annanstans. Du låter osann här i det du framför.

* * *

B 3127-09 i Sundsvalls tingsrätt - frågan är när det kommer sättas ut datum för förhandling?

(Det absolut senaste i målet är annars aktbilaga 69 den 14 maj som jag berättade tidigare ikväll om vilken återfinns som händelse nr 81 då den även expedierades den 15 maj till åklagaren och de offentliga försvararna, Sav*marks, Johan**ons och sekretess S respektive sekretess J.
Citera
2014-06-23, 12:27
Medlem
Ingen som sitter på lite nytt i detta ?
Vad gör han nuförtiden, gömmer han sig i H-sand eller flyttat
Några ny uppgifter från TR mm
Citera
2014-06-24, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonobel
Ingen som sitter på lite nytt i detta ?
Vad gör han nuförtiden, gömmer han sig i H-sand eller flyttat
Några ny uppgifter från TR mm
Han lever vidare på Trädgårdsgatan 9 i h-sand men bytt bil till blå Volvo 850 kombi
Citera
2014-08-03, 14:30
Medlem
Vad händer i ärendet är det utsatt för någon förhandling samt vad gör "psycho" idag tro.
Citera
2014-08-03, 15:07
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonobel
Vad händer i ärendet är det utsatt för någon förhandling samt vad gör "psycho" idag tro.
Så sent som i fredags så fanns det inget datum utsatt för rättegång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in