Citat:
Ursprungligen postat av
Sjoestedt
Jag är 20 år. Det var en intressant teori. Det kanske skiljer sig mellan individ till individ. Hur problemet urartar sig. Men det återkopplas ändå till samma kärna.
Jag själv funderar på om att man är oaktivt hänsynslös mot andras känslor. Känslospelet. Det man inte kan se. Eftersom man använder en del av hjärnan, som kallas "cold cognition". De flesta använder den andra delen av hjärnan "warm cognition". Utom just psykopater då. Vilket bidrar till att majoriteten av människor förväntar sig ett visst gensvar. Men eftersom man inte besitter den sympatin och empatin som de andra har. Så blir det ett annorlunda samspel. Vilket uppenbarar sig efter ett tag. Där det spricker.
Så lösningen är kanske att hitta folk som är likasinnade. Som fungerar som en själv eller åtminstone accepterar hur man fungerar som människa.
Kanske blir lättare när man blir äldre. Det var min input på det hela.
Jag tror starkt på iden med att lika barn leka bäst är den rätta för att bibehålla en viss form av bekantskap, ett syfte och en gemenskap, dessa personer är undermedvetet bundna till en, alla har accepterat sin plats och det krävs ingen modifering för att förbättra relationen till dom inblandade.
Känslan att styra en annan människa till att agera som en själv, och denne kämpar emot triggar en, när man vet att det är omöjligt så bryts det av sig själv typ, man delar helt enkelt inte samma åsikter och ingen form av vänskap kan existera.
Två psykopater som samspelar tror jag är extremt ovanligt, om inte dom är exakt identiskt lika angående tankesätt och en noggrann fördelning och klara instruktioner om vad som gäller, men det hade säkerligen varit en ändlös diskussion som slutat med en hel del ilska och hat för att ingen hade accepterat sin plats.
Passiva människor passar av en konstig anledning, det blir som + och -, den svage dras till den starke osv.. Däremot likasinnade utan någon form av vänskap, bara en bekantskap kan trigga en rejält, viktiga personer i ens närhet, någon man kan jämföra sig själv med utan att tracka personen är givande, och extremt nyttigt skulle jag tro.
En annan del är ju att när fasaden upptäckts av andra så bryts vänskapen automatiskt och rinner ut ur sanden även om ingenting har skett, något utbytte och man får inte ut något av att vara kvar.
En avslappnad attityd och att man bryter emot sina egna normer OM man kan leva med det, skulle nog fungera om man är ute efter långvarig vänskap.