Citat:
Ursprungligen postat av OpusOne
Jag har sprungit förbi uppgifter, om svenska granskare, som belagt att många psykopaters nervsystem tycks fungera annorlunda. T.ex. när en människa ljuger brukar puls/blodtryck gå upp 1 snäpp, men hos många psykopater verkar det istället sjunka 1-2 snäpp. Även R. Hares cat-scanningar av psykopater verkar peka i ungefär samma riktning. Och det är ju vida känt att de hanterar "instrumentella handlingar" mycket mer effektivt än andra.
Mm, det där är känt sedan länge i och med lögndetektorns intåg. Jag kan inte mycket om lögndetektorer men tycker det är konstigt att man inte använder de i sverige för att kunna få en indikation i alla fall från de som inte uppvisar psykopati.
Att psykopater har en robustare "mental kontruktion" har man ansett länge, långt innan de nyare effektiva metoderna för att testa hur hjärnan fungerar. De har högre smärttröskel etc och rent psykodynamiskt mycket robusta försvarmekanismer vilket är svårt att testa vetenskapligt empiriskt.
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Förmodligen dras den slutsatsen på basis av det faktum att du slingrar dig så fort den här frågan kommer upp.
Jag har aldrig slingrat mig utan det har varit tydligt frän början att jag inte svarar inte på den frågan. Skälet är att forskarvärlden är en liten ankdamm som jag som sagt lämnat.
Dessutom tycker jag det är vansinnigt komiskt när folk hela tiden ifrågasätter det. Även en imbecill skulle förstå att jag inte sitter och läser wikipedia och gjort något gymnasiesarbete. Mina kunskaper är för breda för det. Dessutom har jag försökt i det längsta att inte diskutera mig själv som person.
Jag tror snarare det handlar om att jag skiter i högtravande fikonspråk så långt det går, stavar som en kråka etc. Gemene man är naiva och har en övertro/undertro på vad forskare presterar etc. Mao så passar jag inte in folks referensrammar.
Men nu är jag ledande. Jag ville veta vad psykologstudenten tyckte. Jag gillar psykologer skarp av många skäl. En sak kan jag säga vilket måste vara uppenbart för ett tränat öga. Jag är inte psykolog själv.