2010-10-26, 17:23
  #445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
men om du anser att psykopatins faktorstruktur är en ointressant petitess så har du naturligtvis rätt till den åsikten. Själv tycker jag att det är en fundamental fråga som handlar om begreppets grundläggande karaktärsdrag.

Som sagt så anser jag att det är en validitetsfråga. Jag anser att det är en fundamental fråga men mycket svårt att mäta.

Mitt intentionsdjup kanske inte är tillräckligt djupt. Som sagt, jag är ingen expert.

Det mysterium jag tycker är mest intressant är varför dragen eller i alla fall beteendet tenderar att förändras i och med att psykopaten mognar åldermässigt.
Citera
2010-10-26, 23:28
  #446
Medlem
Cheezuss avatar
Flowman, har du uppriktigt forskat vid universitet? Eller är det du själv du googlestuderar? Samt försöker stajla på FB.
Citera
2010-10-27, 00:05
  #447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheezus
Flowman, har du uppriktigt forskat vid universitet? Eller är det du själv du googlestuderar? Samt försöker stajla på FB.

Stalja på FB har alltid varit min största dröm.
Citera
2010-10-27, 01:40
  #448
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheezus
Flowman, har du uppriktigt forskat vid universitet? Eller är det du själv du googlestuderar? Samt försöker stajla på FB.
Det är nog uppenbart för alla som följt tråden att TS inte forskat på universitetsnivå. Därmed inte sagt att han inte har viss kunskap om ämnet. Jag är tex snart färdigutbildad psykolog, och det finns många saker i tråden som jag inte kände till sedan tidigare och som inte tillhör den vanliga allmänbildningen om man så säger.
Citera
2010-10-27, 05:17
  #449
Bannlyst
Nej har inga frågor.
Citera
2010-10-27, 05:48
  #450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Det är nog uppenbart för alla som följt tråden att TS inte forskat på universitetsnivå.

Det är många som säger det.

Det skulle vara intressant att höra vad du grundar det på. För observera, det är ingen som motiverat det.

Jag tycker nämligen det alltid är en mängd personer på nätet som ifrågasätter allt. Det roliga är att irl så blir jag aldrig ifrågasatt utan folk tenderar nästan till motsatsen, att övervärdera min kompetens.
__________________
Senast redigerad av flowman66 2010-10-27 kl. 06:04.
Citera
2010-10-27, 13:58
  #451
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Det är mycket felaktigt som skrivs här i ämnet så om någon är intresserad att lära sig lite står jag till förfogande.

Jag är ingen expert men har haft experter som handledare.
Jag har sprungit förbi uppgifter, om svenska granskare, som belagt att många psykopaters nervsystem tycks fungera annorlunda. T.ex. när en människa ljuger brukar puls/blodtryck gå upp 1 snäpp, men hos många psykopater verkar det istället sjunka 1-2 snäpp. Även R. Hares cat-scanningar av psykopater verkar peka i ungefär samma riktning. Och det är ju vida känt att de hanterar "instrumentella handlingar" mycket mer effektivt än andra.

Innan jag möttes av dom uppgifterna, så var min bild att detta hängde ihop med psykopatens signalsubtanser och amygdala, dvs dopaminsystemet. Om psykopaten vore en bil, så har dom alltså en överkänslig gaspedal och en okänslig bromspedal, tack vare den annorlunda dopaminkänsligheten. Alltså dom chansar djärvt i tillvaron, och är ganska impulsstyrda.

Har du själv kommit i kontakt med något som ger mer klarhet över om nervsystemet eller själva signalsystemet är den större boven till den här ... "dysfunktionen", att nervsystemet tycks fungera annorlunda?

(jag kan med lite jobb säkert gräva fram vad de svenska forskarna hette; har sett deras ansikten mer än en gång på TV t.ex. men det är inte det viktiga i det här fallet)
__________________
Senast redigerad av OpusOne 2010-10-27 kl. 14:01.
Citera
2010-10-27, 14:49
  #452
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Det skulle vara intressant att höra vad du grundar det på. För observera, det är ingen som motiverat det.

Förmodligen dras den slutsatsen på basis av det faktum att du slingrar dig så fort den här frågan kommer upp.
Citera
2010-10-27, 20:30
  #453
Medlem
Cheezuss avatar
Kan det vara så att Flowman själv är en intern som fått tillåtelse att studera litet? Typ för att förstå sig själv litet bättre?
Citera
2010-10-27, 20:32
  #454
Medlem
flowman, kan det vara för att du först påstår att du forskar på psykopati, och sedan säger att du inte alls är expert på området..

En som forskar på området är expert på det området..
Citera
2010-10-27, 20:35
  #455
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Det är mycket felaktigt som skrivs här i ämnet så om någon är intresserad att lära sig lite står jag till förfogande.

Jag är ingen expert men har haft experter som handledare.

Är inte psykapti en åkomma som faktiskt är nöfvändig att ha för att ta sig fram i det kapitalsitiska samhället som de facto styr vår värld i alla dess riktningar? Ju mindre empati desto mer utrymme finns det för att ta sig framåt många gånger burdust och på andras bekostnad. Men är inte detta ett viktigt drag för att bli lyckad i livet, som Rockefellars och andra mäktiga finans och affärsmän?
Citera
2010-10-27, 20:46
  #456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OpusOne
Jag har sprungit förbi uppgifter, om svenska granskare, som belagt att många psykopaters nervsystem tycks fungera annorlunda. T.ex. när en människa ljuger brukar puls/blodtryck gå upp 1 snäpp, men hos många psykopater verkar det istället sjunka 1-2 snäpp. Även R. Hares cat-scanningar av psykopater verkar peka i ungefär samma riktning. Och det är ju vida känt att de hanterar "instrumentella handlingar" mycket mer effektivt än andra.


Mm, det där är känt sedan länge i och med lögndetektorns intåg. Jag kan inte mycket om lögndetektorer men tycker det är konstigt att man inte använder de i sverige för att kunna få en indikation i alla fall från de som inte uppvisar psykopati.

Att psykopater har en robustare "mental kontruktion" har man ansett länge, långt innan de nyare effektiva metoderna för att testa hur hjärnan fungerar. De har högre smärttröskel etc och rent psykodynamiskt mycket robusta försvarmekanismer vilket är svårt att testa vetenskapligt empiriskt.

Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Förmodligen dras den slutsatsen på basis av det faktum att du slingrar dig så fort den här frågan kommer upp.

Jag har aldrig slingrat mig utan det har varit tydligt frän början att jag inte svarar inte på den frågan. Skälet är att forskarvärlden är en liten ankdamm som jag som sagt lämnat.

Dessutom tycker jag det är vansinnigt komiskt när folk hela tiden ifrågasätter det. Även en imbecill skulle förstå att jag inte sitter och läser wikipedia och gjort något gymnasiesarbete. Mina kunskaper är för breda för det. Dessutom har jag försökt i det längsta att inte diskutera mig själv som person.

Jag tror snarare det handlar om att jag skiter i högtravande fikonspråk så långt det går, stavar som en kråka etc. Gemene man är naiva och har en övertro/undertro på vad forskare presterar etc. Mao så passar jag inte in folks referensrammar.

Men nu är jag ledande. Jag ville veta vad psykologstudenten tyckte. Jag gillar psykologer skarp av många skäl. En sak kan jag säga vilket måste vara uppenbart för ett tränat öga. Jag är inte psykolog själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in