2014-05-17, 02:18
  #1057
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Jag instämmer med att lika barn leka bäst. Själv så kommer jag bäst överens med ADHD typerna. Väldigt många med ADHD och Asperger runt mig också. Speciellt i skolan. Dock så är de lika benägna att söka ny spänning, som en själv.

Psykopater som samarbetar är ovanligt, det kan jag också hålla med om. Väl därför det skjuts så mycket i den undre världen.

Kanske jag är lite väl paranoid med föreställningen om att evigt vara ensam.

Jag har givit det lite mer eftertankar. Det är väl ens största handikapp då. Att ha svårigheter med att bibehålla relationer. När jag tänker efter så dyker flera scenarier upp, där de har påpekat varför man inte hör av sig oftare. Eller den senaste kvinnan jag låg med. Som var förtvivlad varför man hör av sig var tredje månad. Och då står man med ansiktsuttrycket, att det är väl inte så märkvärdigt.

Rätt solklart nu efteråt. Vilken dum jävla frågeställning.

Så slutsatsen är väl att man kan inte både ha kakan och äta den.
Citera
2014-05-22, 03:47
  #1058
Medlem
Sjoestedt:

Jag är troligtvis en psykopat och känner igen mig i mycket av det du skriver. (Du kan titta längre tillbaka i tråden efter mina inlägg eller söka på dem om du vill få en inblick i varför.) Jag är lite äldre än dig, ca 10 år och är väl en ganska "lyckad" psykopat (förbehållet är då att jag inte blivit diagnosticerad) vad avser jobb, familj, partner etc. Dock har jag exakt samma problem med bekantskaper, det blir aldrig mer än ytligt och efter ett tag tappar man lätt intresset.

Det tror jag är en rätt påtaglig del i de sociala problemen, eftersom man inte har ett riktigt band till människor finns det heller inte samma behov av att upprätthålla sådana förhållanden om det inte är specifikt gagnfullt. Jag har lika lätt för att skaffa nya vänner som för att bryta kontakten med vänner man haft i flera år. Brukar ofta försöka påminna mig själv om "vikten" av goda sociala kontakter på ett så djupt plan som möjligt- längre fram kan detta gagna en själv på vis man inte kan förutse i allt från materiella ting till andra.

När det kommer till kontakten med andra psykopater hade jag initialt en förhoppning om att detta skulle vara "annorlunda" från kontakten med "fåren" som utgör den övriga populationen. Olyckligtvis så saknas fortfarande känslobanden och personligen kunde jag inte "koppla av" kring min motpart, i det här fallet en ung kvinna i min bekantskapskrets som är psykopat. Hon är trevligare att umgås med än många andra, skärpt och klartänkt likt mig själv med samma logiska och rationella sätt att vara, vilket är att förvänta, men detta skapar samtidigt andra problem vad avser samspelet och interaktionerna. Men det är/var intressant om inte annat.
Citera
2014-05-23, 18:25
  #1059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Jag instämmer med att lika barn leka bäst. Själv så kommer jag bäst överens med ADHD typerna. Väldigt många med ADHD och Asperger runt mig också. Speciellt i skolan. Dock så är de lika benägna att söka ny spänning, som en själv.

Psykopater som samarbetar är ovanligt, det kan jag också hålla med om. Väl därför det skjuts så mycket i den undre världen.

Kanske jag är lite väl paranoid med föreställningen om att evigt vara ensam.

Du kommer bra överens med andra störningar? Förklara hur det ligger till, vad ser du hos dessa personer?
Jag finner dessa individer annorlunda, dom bryter emot konceptet, vilket gör mig mindre glad, det är tragiskt och det är med hat jag säger det. ADHD.. uppmärksamhets kåta horor, "buhu jag har ADHD jag gör vad jag vill" med deras känsloladdade attityd, förväntas få allt serverat på ett silverfat, blir riktigt kall när jag tänker på dessa drönare, oftast korkade utan förstående, eller ens vilja att göra någonting.

Asperger.. Ja gud ja, agerar i det tysta, vad säger man oskyldiga? Ingen själ, missförstådda halv taskiga mål, offermentalitet, psykiskt svaga, arroganta utan rätt till det. En blick i deras allvarliga ögon får mig att känna avsmak, alltså det saknas något där, kan inte sätta fingret på det, men dom skiljer sig ifrån mängden. Av alla aspies jag sett eller träffat så har alla haft samma ensliga blick. Dom kollar men dom ser inte.
Citera
2014-05-28, 02:22
  #1060
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashigPsycho
Du kommer bra överens med andra störningar? Förklara hur det ligger till, vad ser du hos dessa personer?
Jag finner dessa individer annorlunda, dom bryter emot konceptet, vilket gör mig mindre glad, det är tragiskt och det är med hat jag säger det. ADHD.. uppmärksamhets kåta horor, "buhu jag har ADHD jag gör vad jag vill" med deras känsloladdade attityd, förväntas få allt serverat på ett silverfat, blir riktigt kall när jag tänker på dessa drönare, oftast korkade utan förstående, eller ens vilja att göra någonting.

Asperger.. Ja gud ja, agerar i det tysta, vad säger man oskyldiga? Ingen själ, missförstådda halv taskiga mål, offermentalitet, psykiskt svaga, arroganta utan rätt till det. En blick i deras allvarliga ögon får mig att känna avsmak, alltså det saknas något där, kan inte sätta fingret på det, men dom skiljer sig ifrån mängden. Av alla aspies jag sett eller träffat så har alla haft samma ensliga blick. Dom kollar men dom ser inte.

"Bra överens" skulle jag inte säga. Jag är kanske lite oerfaren av livet för att uttala mig i någon större utsträckning om det egentligen. Det uppenbarar sig väl ju äldre man blir och ju längre man går i livet. Nu pratar jag från gymnasietiden. Då var det mest spänning. Kom bra överens med en ADHD/borderline psykopat. Vi var bra vänner men jag blev dolkad i ryggen gång på gång. Jag lät det ske. Han hade det där flinet om att vara överlägsen. Vilket var helt obefogat. Det indikerar avundsjuka. Okontrollerbara ADHD impulser kan man översätta det till. Eller "obehandlad ADHD" i vanliga människors ögon.

Man är väl för lojal helt enkelt. Du har rätta punkter om aspergern också. Också en nära vän. Det slöt med att han ringde snuten på mig 8 ggr. När jag hamnade i en allvarlig psykos. Ingen hjälp där nej. Och ja offermentalitet då det sjunger om det. Var "bra" i början dock. Högfungerande aspergers verkar du ha stött på. Det är väl dem enda som är dugliga.

Enda människorna jag kan ha roligt runt omkring. Tror jag. Eller kanske en tjej som är autistisk. Hon blev jävligt psykopat på fyllan. Dock lite efter i det sociala. Men sånt kan man nog öva upp varandra på. Så kanske en autism/psykopat man ska ha till tjej då. De lättar på spärren när deras impulskontroll försvinner. Lite kul men sorligt. Senaste tjejen som var syster till min asperger vän jag pratade om. Hon planerade upp ett helt liv med mig efter lite "strul". Hund och hus och grejer. Samtidigt som hon hade pojkvän. Så något hade hon väl sätt i en.

Och till er vanliga människor med 100% grundtrygghet. Som vill vara psykopatisk. Ni är helt jävla sjuka i huvudet. Tänk er en mamma utan medkänsla. Hur får man kontakt med en sådan människa? Ett svar på det skulle jag vilja ha.
__________________
Senast redigerad av Sjoestedt 2014-05-28 kl. 02:25.
Citera
2014-05-31, 20:38
  #1061
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashigPsycho
Du kommer bra överens med andra störningar? Förklara hur det ligger till, vad ser du hos dessa personer?
Jag finner dessa individer annorlunda, dom bryter emot konceptet, vilket gör mig mindre glad, det är tragiskt och det är med hat jag säger det. ADHD.. uppmärksamhets kåta horor, "buhu jag har ADHD jag gör vad jag vill" med deras känsloladdade attityd, förväntas få allt serverat på ett silverfat, blir riktigt kall när jag tänker på dessa drönare, oftast korkade utan förstående, eller ens vilja att göra någonting.

Asperger.. Ja gud ja, agerar i det tysta, vad säger man oskyldiga? Ingen själ, missförstådda halv taskiga mål, offermentalitet, psykiskt svaga, arroganta utan rätt till det. En blick i deras allvarliga ögon får mig att känna avsmak, alltså det saknas något där, kan inte sätta fingret på det, men dom skiljer sig ifrån mängden. Av alla aspies jag sett eller träffat så har alla haft samma ensliga blick. Dom kollar men dom ser inte.

Ska tillägga att jag stör mig också på jarongen med aspergarna. "Har inte jag det så ska inte du ha det heller". Har också märkt att främst aspergarna med offermentalitet har depression i grund och botten. De diagnoserna går hand i hand. Dock gör det inte saken mindre irriterande.

De har en egenskap som är bra åtminstone. Ärlighet. Vilket den finns flera olika varianter av. Som många verka sakna.
Citera
2014-06-01, 18:56
  #1062
Medlem
Sjoestedts avatar
TrashigPsycho, jag kan inte sluta tänka på inlägg där du satt hammaren på spiken. Mitt i prick. På offtermentaliteten. Fan vad man själv har blivit indragen och nedtryck av den. Men det är för att man är lojal.

Vad ger upphov till ditt nick förresten? Du verkar ha en del smarta saker inom dig.
Citera
2014-06-01, 19:19
  #1063
Medlem
Sjoestedts avatar
TrasigPsycho, jag tror fan att sektledare har grova aspergerdrag. De som är "funktionellt socialt" då vill säga. Det har nog att göra med att dom tror på sin "ideologi" så hårt att andra börjar fan till och med göra det. Behöver inte betyda att det är fel dock. Men dessvärre lite skrämmande. Även för en som en själv.
Citera
2014-06-04, 10:09
  #1064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
TrashigPsycho, jag kan inte sluta tänka på inlägg där du satt hammaren på spiken. Mitt i prick. På offtermentaliteten. Fan vad man själv har blivit indragen och nedtryck av den. Men det är för att man är lojal.

Vad ger upphov till ditt nick förresten? Du verkar ha en del smarta saker inom dig.

Trashig = Uppvuxen i smutsen delvis förort, psycho för jag är liite "annorlunda gentemot gemen man"

Dom är ju såna, har man väl genomskådat dom, så släpper det aldrig. Dom är ett gäng bisarra drönare utan riktig verklighetsuppfattning, riktigt vidriga är dom.
Citera
2014-06-23, 20:28
  #1065
Medlem
1. Psykopatens blick:
Jag har hört och läst att psykopater ofta kan ha en stirrande blick, en långvarig blick, alltså kvarvarande. Varför är det så?
Är det pga att de vill se hur den andra personen reagerar på olika saker eftersom de själva inte alltid förstår sig på de känslor som den andra personen upplever?

2. Psykopaten kan känna empati när det passar psykopaten?

Psykopati är ju förknippat med empatilöshet, men jag har också hört att psykopaten kan känna empati när den verkligen vill. Stämmer detta? Kan psykopaten slå på/av empatin?

3. Psykopaten kan ej bli deprimerad?
Stämmer det verkligen att en riktig psykopat ej kan drabbas av depression?

4. Psykopaten kan inte älska sina barn?
Jag har både hört att psykopaten aldrig kan älska sina barn och att de ibland kan göra det. Att de kan älska sina barn om de exempelvis ser sig själva i barnet, att barnet är en del av de.

5. Kan psykopaten se upp till någon och ha en idol som en dyrkar?

6. Psykopaten kontrollbehov:
Stämmer det att psykopater ofta är i ett stort behov av att ha kontroll över saker och ting som rör de? Varför är det så? Är psykopaten nojig över att något kan ske annars? Varför tål inte psykopaten att förlora kontrollen? Har psykopater lättare att drabbas ab paranoia än andra?
Citera
2014-06-30, 02:22
  #1066
Medlem
Någon sa att ju mindre kontroll man har över sitt liv destå mer benägen är man att använda våld.

Kan väl vara så enkelt att psykopater använder våld för att dom inte har någon kontroll, och att dom även inte vet hur dom ska ta kontroll. Som american psycho sa.

"There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed."
__________________
Senast redigerad av avishaman 2014-06-30 kl. 02:24.
Citera
2014-09-18, 17:12
  #1067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Någon sa att ju mindre kontroll man har över sitt liv destå mer benägen är man att använda våld.

Kan väl vara så enkelt att psykopater använder våld för att dom inte har någon kontroll, och att dom även inte vet hur dom ska ta kontroll. Som american psycho sa.

"There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed."

Våld är ju en bieffekt av vrede eller en ren impulshandling. Jag vet inte med dig men jag tror nog inte så många psykopater är så peppade på att använda fysiskt våld bara för att och riskera fängelsestraff. Folk som har psykopati har inte heller samma känsloregister och triggas annorlunda än vanliga människor. Fast i slutändan är det valen som avgör om man är sugen på att ta till våld eller inte, oavsett personlighet.

Sen tycker jag inte att du skall ta filmen american psycho som ett exempel på psykopati även om Bale är underhållande som rollen
Citera
2014-10-07, 19:26
  #1068
Bannlyst
Finns onekligen olika definitioner av vad en psykopat är i samhället, men inom psykologi så följer man bara en definition; detta är vad som står i DSM-IV-TR. Så här har ni den exakta, allmäna definitionen:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in