2014-05-06, 19:59
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Nu är ju inte som om att jag började plugga ek.kand 2011 och har spenderat 3 år i den miljön. Konstigt då det hade förklarat varför jag sommarjobbat på KPMG.

Man kan kritisera den bakgrunden för hela slanten om man tycker att det är relevant.

Jaha, att du har en halvfärdig ek.kand gör dig en bättre expert än alla andra här inne med halvfärdiga kandidater?

Det jag menar är att det blir rätt meningslöst när studenter sitter här i tråden och är tvärsäkra på huruvida det är jättebra eller jättedåligt att ha tagit två sabbatsår. Det går självklart bra att spekulera och bidra med erfarenheter kring rekrytering men då det inte finns ett definitivt svar (olika rekryterare tänker olika) bör inte alla spekulationer framställas som fakta.
Citera
2014-05-06, 20:29
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Jaha, att du har en halvfärdig ek.kand gör dig en bättre expert än alla andra här inne med halvfärdiga kandidater?

Det jag menar är att det blir rätt meningslöst när studenter sitter här i tråden och är tvärsäkra på huruvida det är jättebra eller jättedåligt att ha tagit två sabbatsår. Det går självklart bra att spekulera och bidra med erfarenheter kring rekrytering men då det inte finns ett definitivt svar (olika rekryterare tänker olika) bör inte alla spekulationer framställas som fakta.

Du har helt rätt att ingen av oss är några experter på området. Men med en sådan attityd så kan vi ju lika gärna lägga ned 99 % av U&S.

Jag är ganska så säker på min sak, dels pga. prat med personer i branschen och dels pga. att det är logiskt.

Anledningen till att föreställningar om ålder och sabbatsår och liknande kommer på tapeten är för att unga studenter vill ha något konkret att förhålla sig till. Bara man lyckas hålla sig inom ett givet antal ramar och får si och så mycket på GMAT och är si och så gammal så får man jobb/ blir antagen till mastern sedan jobb (per automatik...så är det alltid efter masters). Mogenhet, personlighet och andra "flumkriterier" är piss värt för dessa ungar. Det är en förståelig världsbild men jag påpekar bara visa brister i den.

Det var mina 5 öre, men om du hellre vill återgå till att 19-åringar ger andra 19-åringar råd om investment banking så för all del.
Citera
2014-05-06, 21:35
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Du har helt rätt att ingen av oss är några experter på området. Men med en sådan attityd så kan vi ju lika gärna lägga ned 99 % av U&S.

Jag är ganska så säker på min sak, dels pga. prat med personer i branschen och dels pga. att det är logiskt.

Anledningen till att föreställningar om ålder och sabbatsår och liknande kommer på tapeten är för att unga studenter vill ha något konkret att förhålla sig till. Bara man lyckas hålla sig inom ett givet antal ramar och får si och så mycket på GMAT och är si och så gammal så får man jobb/ blir antagen till mastern sedan jobb (per automatik...så är det alltid efter masters). Mogenhet, personlighet och andra "flumkriterier" är piss värt för dessa ungar. Det är en förståelig världsbild men jag påpekar bara visa brister i den.

Det var mina 5 öre, men om du hellre vill återgå till att 19-åringar ger andra 19-åringar råd om investment banking så för all del.

Du jämför en extrem med en annan.

För det första finns det en väldigt rak väg i form av HHS + Spring Week + Internship = Jobb. En väldigt stor del av dom från handels som vill åka till London får åka till London givet att man följer denna mall. Att dessa ibland är omogna kids som mest hört att det verkar fett att bli bänker är föga relevant, dom får åka till london likväl.

För det andra så kommer "flumkriterierna", om vi väljer att kalla dom så, aldrig att ta dig till en intervju. Du kan fylla hela ditt personliga brev med tjusiga meningar som påpekar hur mogen du är och vilken bra personlighet du har, utan de "hårda" kvalifikationerna kommer du få det knepigt att få en intervju.

Slutligen så matas dom här 19-åringarna på handels med företagspresentationer tio gånger i veckan och har således ofta ganska bra koll på vad bankerna söker efter när dom rekryterar. Hör man något från olika källor varje dag i två månaders tid i början av varje rekryteringssäsong får man tillslut en hyfsad koll på vad som gäller och inte.
Citera
2014-05-11, 23:30
Medlem
Alphahanes avatar
Pluggar andra året på KTH (indek) och har tidigare tyvärr inte varit så intresserad av IB vilket har medfört att jag inte varit tillräckligt engagerad/missat att söka spring week i London. Så jag undrar om det finns en chans att bli antagen till Spring week under tredje året på universitet? (möjligtvis någonting liknande i höst om det finns (?)). Eller är det Summer internship som gäller i sådanna fall?
Citera
2014-05-11, 23:36
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphahane
Pluggar andra året på KTH (indek) och har tidigare tyvärr inte varit så intresserad av IB vilket har medfört att jag inte varit tillräckligt engagerad/missat att söka spring week i London. Så jag undrar om det finns en chans att bli antagen till Spring week under tredje året på universitet? (möjligtvis någonting liknande i höst om det finns (?)). Eller är det Summer internship som gäller i sådanna fall?

De flesta på KTH (5 år) kör spring i trean.
Citera
2014-05-12, 08:10
Medlem
mastejags avatar
Vill minnas att det var Barcleys som skulle säga upp en ordentlig mängd IB:are. Hur tror ni det kommer påverka branschen i stort, kommer fler storbanker gå samma väg?
Citera
2014-05-12, 12:17
Medlem
Fenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Vill minnas att det var Barcleys som skulle säga upp en ordentlig mängd IB:are. Hur tror ni det kommer påverka branschen i stort, kommer fler storbanker gå samma väg?

Inte direkt en nyhet att man downsizear över hela sektorn, men kanske främst EU-banker.
Citera
2014-05-13, 00:59
Medlem
gavlings avatar
Hej gott folk!

Undrar om BAT(Bloomberg aptitude test) är något som kan väga tungt när man söker sig till finansbranschen?

Har någon här haft nytta av ett (bra) resultat i det?
Citera
2014-05-13, 15:47
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavling
Hej gott folk!

Undrar om BAT(Bloomberg aptitude test) är något som kan väga tungt när man söker sig till finansbranschen?

Har någon här haft nytta av ett (bra) resultat i det?

Det är en simpel programvara som en normalbegåvad ska klara av att använda, så det ger inga poäng.
Citera
2014-05-13, 16:19
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Det är en simpel programvara som en normalbegåvad ska klara av att använda, så det ger inga poäng.
BAT är ett test som de lirarna hittat på för att standardisera alla bankers keffa kenexa-tester; man får ett score som säger hur bra man är på finansiga saker och så har man det på CV:t och ingen jävel bryr sig.
Citera
2014-05-13, 17:02
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
BAT är ett test som de lirarna hittat på för att standardisera alla bankers keffa kenexa-tester; man får ett score som säger hur bra man är på finansiga saker och så har man det på CV:t och ingen jävel bryr sig.

I och med att du dessutom får använda google hej vilt så testar det mest hur snabb du är på att googla dina finansiga saker.
Citera
2014-05-13, 20:33
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
I och med att du dessutom får använda google hej vilt så testar det mest hur snabb du är på att googla dina finansiga saker.
Dock tror jag du gjort Bloomberg Assesment Test. Bloomberg Aptitude test är det nya och där är det inte tillåtet att googla (skrev testet idag). Jag tyckte provet var svårt. Dock var en del av testet economics, och eftersom jag inte läst NEK:en än kanske det inte är så märkligt.

Ugglan: BAT testar inte enbart hur bra du kan använda Bloombergs mjukvara (även om en del heter Chart and Graph Analysis där det för det mesta är grafer från Bloomberg).

Edit: Om det väger speciellt tungt? Det tvivlar jag på, kanske något arbetsgivare kollar på efter Cv, personligt brev och GMAT-score. Dock tror jag testet kommer att växa framöver då Bloomberg satsar en del på det.
Senast redigerad av EnDront 2014-05-13 kl. 20:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in