2014-05-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doftlilja
Skulle precis länka och nu ser jag att Aftonbladet ändrat till "...hittades död i sitt hem." Hmmm tycker det är mysko, ger mig fan på att hon hittades nedanför balkongen...

http://www.expressen.se/kvallsposten/en-attaarig-flicka-hittad-dod-i-karlskrona/

En granne såg henne "bäras ut" med ansiktet täckt av en filt. Tror någon av föräldrarna kan ha påstått att det var en fallolycka.
Citera
2014-05-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Har du någon länk? Mig veterligen har det inte framkommit att hon dog UTANFÖR sitt hem. Dödsorsakerna och omständigheterna hålls fortfarande hemliga.

Men nått är det ju med detta ute? Att något faktiskt skedde ute eller så är det som vanligt med det här fallet. Nej jag vet att det inte är klargjort vad media än skriver utan bara tänkte. Helt oreflekterat. Eftersom de uppgifterna nu kommer upp igen.
Citera
2014-05-12, 19:51
Medlem
Doftliljas avatar
Freudiansk felsägning av Aftonbladet kanske?
Citera
2014-05-12, 19:52
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Skulle precis länka och nu ser jag att Aftonbladet ändrat till "...hittades död i sitt hem." Hmmm tycker det är mysko, ger mig fan på att hon hittades nedanför balkongen...

Jag såg det också förut, innan de ändrade. De tycks ha lite bråttom för det sker ofta rättelser och förändringar efter publicering.

Men nä, det enda som möjligtvis kan ange ungefär var hon hittades död är det här, med åklagarens återgivna ord http://www.expressen.se/kvallsposten/aklagaren-yara-dog-sannolikt-i-bostaden/

Men det säger som sagt ingenting. Med tiden lär vi få reda på mer. Jag tror inte Aftonbladet vet mer än vi. I så fall hade de inte behövt sitta och ladda ner dokument som den här tråden luskat reda på
Citera
2014-05-12, 19:52
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Och där fick man äntligen en möjlig delförklaring på varför de spred ryktet att det var Y som var med vid stöldräden förutom att etablera att bio pappa ljög. Vilket får mig att fundera på hur stödet från den släkten ser ut idag för MGM kvinna.

Kan man helt avfärda uppgifterna från Therese på Willy (den enda trovärdiga källan) om att Y var samma flicka vid båda tillfällena? Kan den som ev hörde detta bekräfta att så är fallet?
Har nämligen inte sett något om det i tråden efter första uppgifterna om Therese.
Samma fundering som du
Citera
2014-05-12, 20:01
Medlem
Citat:
Det finns lite väl många dubbla versioner tycker jag. T.ex. var hittades flickan och vem var det som ringde 112. Socialnämnden är tom osäker på om de andra två barnen är pojke+pojke eller pojke+flicka.

MrsMagoo har klistrat in följande
"Förundersökningar nedlagda för Ashour rörande två misshandel och olaga hot.
Misshandel 2012-11-04 - 2012-11-04
Misshandel 2012-11-04 - 2012-11-04
Olaga hot 2012-11-04 - 2012-11-04"

Kan någon säkert tolka när detta skedde. Var det tre olika brott som alla påstods äga rum vid ett tillfälle, den 4 nov 2012? Eller är det tre brott som inte är tidsbestämda men där åklagaren den 4 nov beslöt att lägga ned förundersökningen.

Om vi antar det första, att det är tre olika brott som begicks samma dag. Vilka blev då utsatta? Två olika personer blev misshandlade. Amani är ett tips. Men knappast något av barnen, då kunde han väl inte senare ha kunnat bli vårdnadshavare till Yara. Och vem hotade han? Kan det varav någon av dem som blev misshandlade?
Citera
2014-05-12, 20:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Det framgår inte i handlingarna vem som misshandlats utan det va nedlagt. Och när en sak är nedlagd så finns det inget case.

Underrättelse om beslut
Vice chefsåklagare Anne Williamsson har fattat följande beslut. Frågor om beslutet
kan ställas till denne.

https://anonfiles.com/file/70ba152250964e6d20a64ce1e8b3feb3
Citera
2014-05-12, 20:14
Medlem
Janemans avatar
Någon anmärkte tidigare på skillnaden mellan AB:s och Expr:s "tonläge" i rapporteringen, där AB skulle vara den med mer kritisk vinkling.

Från dagens rapportering från presskonferensen.

http://www.expressen.se/kvallsposten/skolans-rektor-stangs-av-efter-yaras-dod/
– Rektorns beskrivning är att han har haft ett telefonsamtal med Socialförvaltningen och då fått veta att det finns ett pågående ärende och att det finns en vårdnadshavare, säger Maria Persson enligt BLT/Sydöstran.
Rektorn nöjde sig med svaret,......-

http://www.aftonbladet.se/incoming/article18872497.ab
Enligt kommunen har rektorn varit i kontakt med socialtjänsten angående flickans situation - men låtit bli att göra en formell orosanmälan.
– Han har fått veta att det finns ett avslutat ärende kring flickan och att det finns en vårdnadshavare. Men han har låtit sig nöja med den informationen och uttryckte inte sin oro till socialtjänsten, säger Maria Persson, chef för barn- och ungdomsförvaltningen i Karlskrona kommun.

I Expr redovisas rektorns version och i AB, vad jag uppfattar, sociala myndigheternas version.

Knivkastningen mellan skola och Socialen är i full gång. Blir intressant när polisen kommer med sina pekfingrar. En spännande jakt på syndabock(-ar) att se fram emot......

Edit: .....och uppslitande skall jag väl tillägga
Senast redigerad av Janeman 2014-05-12 kl. 20:19.
Citera
2014-05-12, 20:43
Bannlyst
Citat:
Reflektioner under och efter presskonferansen:

Har lärare inte anmälningsplikt? Jag trodde att alla som arbetar inom skolan hade anmälningsplikt? Om enskilda lärare hade information om Yaras situation, varför gjorde inte han/hon en anmälan. Ska man verkligen behöva göra det via rektorn?

Vilken betydelse har det om Yara hade vårdnadshavare eller ej? Är svaret på den frågan avgörande när man bör göra en orosanmälan till socialförvaltningen? Jämrans lam människa, den där rektorn.

Varför hängde rektorn upp sig på om Yara hade vårdnadshavare eller inte i sin kontakt med socialförvaltningen. Det enda jag personligen vill veta är om han hade vetskap om att Yara for illa i sitt hem, hade de sett några blåmärken, upptäckt att hon haltade, sett att hon var mager......
Men det verkar inte så. Det enda ärende de hade till socialförvaltningen angående Yara var om hon hade en vårdnadshavare? Var det för att hon snattat på Willys?

Med tanke på hur socialförvaltningen hanterar anmälningar kan jag svårligen föreställa mig att det gjort någon skillnad för Yaras del. Rektorns orosanmälan hade väl blivit liggande på någon dammig hylla. Så....jag håller med Nelson

Jag önskar att någon reporter ställde lite vassare frågor. Nä, nu ska det tyckas synd om, ursäktas och klappas om.

Var det ens lönt att hålla presskonferans? Alla vet att Karlskrona kommun tycker synd om sig själv och känner sig skamsna. Alla vet redan vilka bristerna är.
Rektorn har sannolikt inte blivit orolig på egen hand. Formellt kan enskilda lärare gå direkt till socialen, men det normala är att anmäla oron till rektorn som sedan kontaktar socialen. Här verkar lärarna gjort rätt, men sedan har det skitit sig i samspelet mellan rektor och social.
Citera
2014-05-12, 20:48
Medlem
Jag blir upprörd över de stora hålen i det svenska samhällsnätet!

... som nu uppdagas gång efter annan. Jag blir mörkrädd!

Som det nu verkar var biopappans första reaktion "hur kunde detta hända i Sverige?" som en sund fråga. Sverige har haft ett gott rykte i världen ... dessvärre tycks något hänt som lämnar ett solkigt avtryck efter sig.

Bioföräldrarna var förvissade om att deras dotter skulle hamna i den bästa av alla världar.

Dom skickade det dyrbaraste dom hade till det tryggaste landet dom kände till. Pappan ringde också och pratade med skolan då dom var oroliga över sin dotter som försäkrade att allt var bra.

Samma rektor som nonchalerat två lärares orosanmälan.

Man skäms.
Citera
2014-05-12, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VeraVerita
Från liverapporten

"Kommunen vill förtydliga att det inte är någon disciplinåtgärd att stänga av rektorn."

Vad är det då, en frivillig för att han är förkrossad?
Kan ju tänkas om socialtjänsten nu skyller sina brister på rektorn.
Stackaren har gått in i väggen och är förkrossad. Om han hade sjukskrivit sig på grund av utmattningssyndrom hade han bara fått 80 % av lönen, som sannolikt ligger mellan 40000 och 45000 kronor i månaden. Eftersom det ingenstans står att han stängts av utan lön kan han nu sannolikt kvittera ut 100% av lönen istället.
Källa till lönen: Medianlöner för rektorer i Blekinge
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Rektor-1264/lan/Blekinge-10
Citera
2014-05-12, 20:50
Bannlyst
Citat:
Har du någon länk? Mig veterligen har det inte framkommit att hon dog UTANFÖR sitt hem. Dödsorsakerna och omständigheterna hålls fortfarande hemliga.
Jag har inte sett det utskrivet, men enligt uppgift ska det ha funnits en blodpöl på utsidan av fastigheten. Om Y dödförklarades i hemmet eller på Blekingesjukhuset verkar också oklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in