2014-05-12, 20:51
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag blir upprörd över de stora hålen i det svenska samhällsnätet!

... som nu uppdagas gång efter annan. Jag blir mörkrädd!

Som det nu verkar var biopappans första reaktion "hur kunde detta hända i Sverige?" som en sund fråga. Sverige har haft ett gott rykte i världen ... dessvärre tycks något hänt som lämnar ett solkigt avtryck efter sig.

Bioföräldrarna var förvissade om att deras dotter skulle hamna i den bästa av alla världar.

Dom skickade det dyrbaraste dom hade till det tryggaste landet dom kände till. Pappan ringde också och pratade med skolan då dom var oroliga över sin dotter som försäkrade att allt var bra.

Samma rektor som nonchalerat två lärares orosanmälan.

Man skäms.
Visst är det gräsligt, men jag är inte riktigt enig med dig ändå. Familjen valde ju att skicka dottern till en man de verkligen litade på. En man som tydligen ska ha känt Yara väldigt väl och som tidigare hade tagit hand om henne.

Det var väl det som avgjorde vart de skickade sin dotter?

Inte för att jag tror att de hade skickat dottern om mannen hade bott i t.ex Nigeria eller Etiopen. Givetvis spelade det in att det var Sverige mannen bodde i. Ett land där det inte krigas och det sägs vara tolerant och ordning och reda.

Men inte tänkte de väl att "nåja, vi litar inte helt på mannen men Sverige ser nog till att han inte gör vår flicka illa".
Citera
2014-05-12, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSommerlath
Det finns lite väl många dubbla versioner tycker jag. T.ex. var hittades flickan och vem var det som ringde 112. Socialnämnden är tom osäker på om de andra två barnen är pojke+pojke eller pojke+flicka.

MrsMagoo har klistrat in följande
"Förundersökningar nedlagda för Ashour rörande två misshandel och olaga hot.
Misshandel 2012-11-04 - 2012-11-04
Misshandel 2012-11-04 - 2012-11-04
Olaga hot 2012-11-04 - 2012-11-04"

Kan någon säkert tolka när detta skedde. Var det tre olika brott som alla påstods äga rum vid ett tillfälle, den 4 nov 2012? Eller är det tre brott som inte är tidsbestämda men där åklagaren den 4 nov beslöt att lägga ned förundersökningen.

Om vi antar det första, att det är tre olika brott som begicks samma dag. Vilka blev då utsatta? Två olika personer blev misshandlade. Amani är ett tips. Men knappast något av barnen, då kunde han väl inte senare ha kunnat bli vårdnadshavare till Yara. Och vem hotade han? Kan det varav någon av dem som blev misshandlade?

Amani x 3 är min gissning. Åklagaren går ofta tillväga så, att man upprättar flera anmälningar samtidigt, med samma målsägare. Att gå till häktning på misshandel av normalgraden och olaga hot av normalgraden är inte omöjligt, men svårt. Om man börjar komma uppåt en fem-tio anmälningar av normalgraden inträder istället brottet grov (kvinno)fridskränkning. Då brukar det bli häktning och kanske något år i kurran, jämfört med en till två månader, vilket är normalfallet för ett par tre fall av misshandel och olaga hot.
Citera
2014-05-12, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Visst är det gräsligt, men jag är inte riktigt enig med dig ändå. Familjen valde ju att skicka dottern till en man de verkligen litade på. En man som tydligen ska ha känt Yara väldigt väl och som tidigare hade tagit hand om henne.

Det var väl det som avgjorde vart de skickade sin dotter?

Inte för att jag tror att de hade skickat dottern om mannen hade bott i t.ex Nigeria eller Etiopen. Givetvis spelade det in att det var Sverige mannen bodde i. Ett land där det inte krigas och det sägs vara tolerant och ordning och reda.

Men inte tänkte de väl att "nåja, vi litar inte helt på mannen men Sverige ser nog till att han inte gör vår flicka illa".

Det var väl en kombination gissar jag. Sedan hade dom väl tänkt att återförenas redan före jul.

Pappan frågor rektorn om hur dottern mår och om hon skadad sig på skolan. Rektorn försäkrar att hon mår bra och är duktig i skolan.

När den gode mannen ringer och frågar om biopappan accepterar MGM som vårdnadshavare frågar han också hur flickan mår om det verkar OK. Utredning har visat sig utan anmärkning. Så han förlitar sig på det.

Tror den utredningen var ett utlåtande från den tidigare gode mannen (hon som blev sjuk).

EDIT. Flickan led av PSTD efter bombningarna i november, som förstärktes av varje bomb därefter och föräldrarna blev av läkarna rekommenderad att om hon skulle bli bra måste hon till ett land där inte bomber helt oförväntandes ramlar ner stup i kvarten.
Senast redigerad av Remark 2014-05-12 kl. 21:13.
Citera
2014-05-12, 21:07
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Det var väl en kombination gissar jag. Sedan hade dom väl tänkt att återförenas redan före jul.

Pappan frågor rektorn om hur dottern mår och om hon skadad sig på skolan. Rektorn försäkrar att hon mår bra och är duktig i skolan.

När den gode mannen ringer och frågar om biopappan accepterar MGM som vårdnadshavare frågar han också hur flickan mår om det verkar OK. Utredning har visat sig utan anmärkning. Så han förlitar sig på det.

Tror den utredningen var ett utlåtande från den tidigare gode mannen (hon som blev sjuk).
Det skulle vara intressant att veta om föräldrarna någon gång har frågat de båda häktade om de vet något om Yaras blåmärken. Om de någon gång har frågat om de verkligen tar hand om henne på ett bra sätt.
Citera
2014-05-12, 21:18
Medlem
Citat:
Det skulle vara intressant att veta om föräldrarna någon gång har frågat de båda häktade om de vet något om Yaras blåmärken. Om de någon gång har frågat om de verkligen tar hand om henne på ett bra sätt.

Vet inte. Men eftersom biopappan kontaktar rektorn så har han antingen inte ställt frågan så direkt, dessutom troligen fått samma svar som från Yara att det hänt under lek i skolan.

Pappan nöjde sig inte utan ringde rektorn.
Citera
2014-05-12, 21:38
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Vet inte. Men eftersom biopappan kontaktar rektorn så har han antingen inte ställt frågan så direkt, dessutom troligen fått samma svar som från Yara att det hänt under lek i skolan.

Pappan nöjde sig inte utan ringde rektorn.

Då borde han också ha frågat MGM, varför säger han inget om detta? Han har nämnt att han talat med rektor och Yara, vilka andra?
Citera
2014-05-12, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Stackaren har gått in i väggen och är förkrossad. Om han hade sjukskrivit sig på grund av utmattningssyndrom hade han bara fått 80 % av lönen, som sannolikt ligger mellan 40000 och 45000 kronor i månaden. Eftersom det ingenstans står att han stängts av utan lön kan han nu sannolikt kvittera ut 100% av lönen istället.
Källa till lönen: Medianlöner för rektorer i Blekinge
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Rektor-1264/lan/Blekinge-10
Det känns som kommunen och socialtjänsten vill bli av med rektorn, han kan vara farlig för kommande utredning. Nu är han avstängd och har säkert belagts med yppandeförbud, som håller du inte käft nu har du inget jobb att komma tillbaka till. Klart som tusan att rektorn ringde för att han va orolig för flickan, att det gjorts en utredning eller att det pågick en hade väl ingen betydelse för hans oro. Att anmälan skulle göras i formalin är rena bortförklaring.
Citera
2014-05-12, 22:07
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Jag blir upprörd över de stora hålen i det svenska samhällsnätet!

... som nu uppdagas gång efter annan. Jag blir mörkrädd!

Som det nu verkar var biopappans första reaktion "hur kunde detta hända i Sverige?" som en sund fråga. Sverige har haft ett gott rykte i världen ... dessvärre tycks något hänt som lämnar ett solkigt avtryck efter sig.

Bioföräldrarna var förvissade om att deras dotter skulle hamna i den bästa av alla världar.

Dom skickade det dyrbaraste dom hade till det tryggaste landet dom kände till. Pappan ringde också och pratade med skolan då dom var oroliga över sin dotter som försäkrade att allt var bra.

Samma rektor som nonchalerat två lärares orosanmälan.

Man skäms.

Det värsta är att det här skulle kunna vara vilken skola och vilken kommun som helst i Sverige. Rent generellt tycker jag att en uttalad flathet har spritt sig i Sverige. Det råder brist på både civilkurage och vanligt hederligt bondförnuft, alla är rädda och blundar hellre än tar tag i saker.

Det finns inte många idag som är beredda att gå en extra mil för någon annans skull. Det är inte förrän det händer något som folk orkar engagera sig. Men ofta engagerar man sig för att hitta syndabockarna, för att klaga och för att avreagera sig.

Det sägs att antalet anmälningar till socialförvaltningarna runt om i landet har ökat sedan Yara dog. Samma sak hände när fallet med Bobby var aktuellt. Socialsekreterarna skärper till sig några månader, likaså skolpersonal och polis, precis som grannar och anhöriga. Men till slut försvinner engagemanget och folk fortsätter traska runt med sina skygglappar. Det är bekvämt att inte se, det gör mindre ont om man blundar, man hoppas att det som ser farligt ut kanske inte är så farligt.

...och ja, jag tror verkligen att när det gäller just skolan och vården så är personalen rädda för att anmäla. Om rektorn hade anmält en gång för mycket så hade han blivit jagad ändå, han hade blivit ifrågasatt lika mycket som han blir nu.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-12 kl. 22:18.
Citera
2014-05-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Det känns som kommunen och socialtjänsten vill bli av med rektorn, han kan vara farlig för kommande utredning. Nu är han avstängd och har säkert belagts med yppandeförbud, som håller du inte käft nu har du inget jobb att komma tillbaka till. Klart som tusan att rektorn ringde för att han va orolig för flickan, att det gjorts en utredning eller att det pågick en hade väl ingen betydelse för hans oro. Att anmälan skulle göras i formalin är rena bortförklaring.

Tror man försöker "lägga locket på" för så många inblandade som möjligt .... finns nog mycket som skaver. Dessutom kan det följa fler "fall" i kölvattnet .....

Karlskrona invigde sitt nya centra för bl.a. ensamkommande flyktingbarn hösten 2013, man kan undra om dom hade nog stor "kostym"/kompetens för att hantera detta?

Yara lyckades dom ju inte hantera på ett bra sätt, tvärtom - eftersom hon misshandlades till döds.
Citera
2014-05-12, 22:19
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Jag skrev om det här:
(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona

Det känns som om föräldrarna hoppat över ett led. Frågat flickan, sen skolan. Och Soc.
Hoppade man över ett led där eller fick oklara svar från MTGM så anade man kanske oråd eftersom man gick vidare.
Citera
2014-05-12, 22:22
Medlem
Visst smakar det här beskt!?
Jag ser det som ett bondeoffer av fulare slag och hoppas att socialförvaltningen gör några motsvarande drag - flera, alltså (springare, löpare, dam samt helst kunginnan själv; ett torn kan de ju behålla.)
Hur skulle det se ut om rektorn flåsade soc i nacken för att kolla att de gör sitt jobb?
Vilket raseri och vilken fejd skulle inte utbrutit då.
Han har för övrigt all rätt i världen att förutsätta att de gör det de har betalt för.
Har föräldrarna verkligen pratat med rektorn, eller har de fått ett låtsasnummer och pratat med någon helt utomstående?
(konspiration igen, jag vet)
Citera
2014-05-12, 22:28
Medlem
Iobberknolls avatar
Jag undrar om det hade varit på samma sätt om man det var tjänstemannaansvar för alla som arbetade med barn och svaga? Hade man inte varit mer mån om att göra korrekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in