Reflektioner under och efter presskonferansen:
Har lärare inte anmälningsplikt? Jag trodde att alla som arbetar inom skolan hade anmälningsplikt? Om enskilda lärare hade information om Yaras situation, varför gjorde inte han/hon en anmälan. Ska man verkligen behöva göra det via rektorn?
Vilken betydelse har det om Yara hade vårdnadshavare eller ej? Är svaret på den frågan avgörande när man bör göra en orosanmälan till socialförvaltningen? Jämrans lam människa, den där rektorn.
Varför hängde rektorn upp sig på om Yara hade vårdnadshavare eller inte i sin kontakt med socialförvaltningen. Det enda jag personligen vill veta är om han hade vetskap om att Yara for illa i sitt hem, hade de sett några blåmärken, upptäckt att hon haltade, sett att hon var mager......
Men det verkar inte så. Det enda ärende de hade till socialförvaltningen angående Yara var om hon hade en vårdnadshavare? Var det för att hon snattat på Willys?
Med tanke på hur socialförvaltningen hanterar anmälningar kan jag svårligen föreställa mig att det gjort någon skillnad för Yaras del. Rektorns orosanmälan hade väl blivit liggande på någon dammig hylla. Så....jag håller med Nelson
Citat:
"Ulla Nelson, informationsansvarig Karlskrona kommun: Det finns inga garantier för att vi hade upptäckt det även om det hade funnits någon utredning. Det är inte säkert att det hade påverkat flickans öde."
Jag önskar att någon reporter ställde lite vassare frågor. Nä, nu ska det tyckas synd om, ursäktas och klappas om.
Var det ens lönt att hålla presskonferans? Alla vet att Karlskrona kommun tycker synd om sig själv och känner sig skamsna. Alla vet redan vilka bristerna är.