2014-06-09, 11:52
Medlem
Det syns att Yara inte gjort sminkningen själv. Kan det vara så att Amani hade sina ljusa stunder med Yara och "lekte" fram en sån där prinsessa som Yara hade på sin facebook? En släkting? till Yara har en sån bild som "profilbild". Med vetskap om vad som sen hände kanske vi läser in mer än vad som egentligen är.

Jag märker själv att jag har en uppfattning om både händelsen, MGM, övrig släkt på båda sidor, hur och varför... och det får jag ju inse att den enda information jag har kommer från tidningar och flashback. Därför tycker jag att olika vinklar här i tråden är bra. Jag uppskattar den kunskap som finns i tråden om diverse torra fakta, lagtolkningar, "Palestinafrågan", ensamkommande barn m.m. Jag har på så sätt gått vidare ut på Internet och läst mer om sånt som jag inte var så insatt i.

Jag brukar säga om fördomar*, först måste man erkänna att man har dom, sen fråga sig varifrån man fått dom, sen försöka öppna (jobba på) sitt sinne för nya tolkningar. Lätt? Nej, men ändå en viss ärlighet mot sig själv att försöka. Är jag fördomsfri? Nej, det är ingen människa, allt annat är ljug.

*Fördomar, att ha en (för)-uppfattning om XYZ utan att egentligen veta. (min tolkning)
Citera
2014-06-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Problemet med bilden Y + 2 pojkar är väl att hon är så "vuxet" sminkad?
Ser inte ut som hon lekt med sminklädan själv precis. Har en känsla av att A*ma inte direkt är den strama intellektuella typen. Utan kanske lite mer åt vulgohållet med sina plattänger och krimskrams. Hon tycker säkert det är roligt att sminka flickan.

Sedan tycker jag som sagt att R*m* hälsar på släkten enligt en intressant resrutt som inkluderar Rotterdam, Danmark och Amsterdam. Men kan ju vara en händelse bara.
Men hur sminkad är hon egentligen?
Jag har själv, i verkligheten, gjort det pinsamma misstaget att fråga guddottern vad i herrans namn hon gjort och den sårade mamman svarade att det är Nivea! (Guddottern är från ett mellanamerikanskt land och har alltså liknande färger)
Sedan vet vi ju att barn dansar runt och härmar vuxna när TV och radio står på - det kan ha varit en sådan lekfull situation som fångades på bild.
Kontrasten mot den lilla person som jag fortfarande tror är Yara på bombbilden är ju så slående att jag kan förstå att man undrar. Men betänk också att en del barn har perioder av ångest att förlora föräldrar och familj i olyckor och sjukdomar och så kan det ha varit med Yara också efter ett bombnedslag. En sådan ångest och akut rädsla förvandlar både vuxna och barn utseendemässigt, på barn kan det gå över, de vuxna bär de yttre spåren med sig.
Detta sagt för att påminna om att även den plattaste pannkaka har en baksida.
Citera
2014-06-09, 15:50
Medlem
När kommer FUP:en?
Citera
2014-06-09, 15:56
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
När kommer FUP:en?
Den blir tillgänglig så fort åtalet lämnats in till TR.
Citera
2014-06-09, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är mycket som är obegripligt, just för att det är så uppenbart.

Det finns ingen flyktfara, för ju mer jag tänker på saken så är deras enda skydd just nu häktet. Deras barn är också i förvar utanför deras räckvidd, så risken för flykt är minimal.

Det som jag funderar över är just recidivfaran, eftersom Yara är död. Det behöver ändå inte vara skrivfel eller att någon tänkt fel eftersom det kan finnas flera orsaker till att Yara är död. Det finns ett raseri hos dessa människor som är skrämmande och något i just kontakterna med släkten kan ha utlöst det sista raseriutbrottet.

Det behöver inte vara Yara själv som orsakade denna ilska, utan situationen och att det är, minst sagt oro i klanen/släktleden. Då finns det risk för ytterligare brottslig verksamhet/våld. Det kan te sig banalt för oss med alla dessa bråk, särskilt de blodiga bråk som förekommit inom klaner om olydiga kvinnor! Men det är en realitet, som aldrig tar slut när en fejd påbörjas.

Kanske den korrespondansen åklagaren efterfrågar kommer ge svar på varför hon ansåg att det fanns risk för fortsatt brottslighet. Det kan också ha framkommit någon misstanke om annan brottslighet, för mannen är en "fattig flykting" som reser och har inte den livsstilen jag förknippar med flyktingar. Det finns andra saker i hans liv som är viktigare än familjen och det undrar jag över, när man är nygift och har två små söner.

Om jag får vara kritisk misstänker jag att du inte är expert på tillämpningen av rekvisitet recidiv. Finns ett fall jag skrev om för ett år sedan, där en utländsk person utan hemvist i Sverige inte häktades för recidiv, trots att hen begått tre stölder i butik med en specialväska på en vecka. Så att en tidigare ostraffad person häktas, helt i onödan, på recidiv ÄR märkligt. Det hade ju räckt utmärkt att häkta på kollusion och obligatorisk häktning.
Citera
2014-06-09, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men hur sminkad är hon egentligen?
Jag har själv, i verkligheten, gjort det pinsamma misstaget att fråga guddottern vad i herrans namn hon gjort och den sårade mamman svarade att det är Nivea! (Guddottern är från ett mellanamerikanskt land och har alltså liknande färger)
Sedan vet vi ju att barn dansar runt och härmar vuxna när TV och radio står på - det kan ha varit en sådan lekfull situation som fångades på bild.
Kontrasten mot den lilla person ....

Själv föredrar jag alltså den mer íntellektuella, strama typen och är inte så insatt i kvinnors olika sminkningsförfarande.

Men visst är flickan rejält sminkad! Man behöver inte väja för det uppenbara. Förmodligen tämligen oskyldigt och ligger väl i helt i linje med MGM kvinnans intresse av krimskrams och dylikt. Kvinnan kan också ha tyckt att det var "gulligt" att få pyssla med flickan med tanke på två söner.

Sedan utgår många i tråden från att A är GM vilket vi inte har några belägg för. Styvmorsroll, stölder och dumhet behöver varken indikera misshandel eller mord. Andrahandsuppgifter om grannar som hört nattliga bråk har förekommmit i tråden vilket kanske berättar något om parets relation.

Någon form av gränsöverskridande process kring våldet mot flickan bör dock ha varit i omlopp. Våld kan också varit vanligt förekommande mellan paret och avspeglats i det våld de sedan utövade mot flickan. Jag har svårt att tro på en ensam GM i detta fall. Utan lutar mer åt ett komplicerat psykologiskt samspel där flickan kan ha blivit bärare och katalysator av parets dåliga relation.
Senast redigerad av VemKom 2014-06-09 kl. 16:54.
Citera
2014-06-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Själv föredrar den mer íntellektuella, strama typen och är alltså inte så insatt i kvinnors olika sminkningsförfarande.

Men visst är flickan rejält sminkad! Man behöver inte väja för det uppenbara. Förmodligen tämligen oskyldigt och ligger väl i helt i linje med MGM kvinnans intresse av krimskrams/plattänger och dylikt. Kvinnan kan också ha tyckt att det var "gulligt" att få pyssla med flickan med tanke på två söner.

Sedan utgår många i tråden från att A är GM vilket vi inte har några belägg för. Styvmorsroll, stölder och dumhet behöver varken indikera misshandel eller mord. Andrahandsuppgifter om grannar som hört nattliga bråk har förekommmit i tråden vilket kanske berättar något om parets relation.

Någon form av gränsöverskridande process kring våldet mot flickan bör dock ha varit i omlopp. Våld kan också varit vanligt förekommande mellan paret och avspeglats i det våld de sedan utövade mot flickan. Jag har svårt att tro på en ensam GM i detta fall. Utan lutar mer åt ett komplicerat psykologiskt samspel där flickan kan ha blivit bärare och katalysator av parets dåliga relation.
Aj då, jag misstänker att vi tittat på olika bilder.
Den jag tänker på är väl från hemmet i Gaza!
Citera
2014-06-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystica_love
Är det bara jag som får dåliga vibbar av att se en 7-årig flicka sminkad på det här sättet? Sen drar jag mig till minnes bilder av henne jag såg på Facebook där hon poserar i någon park. Väldigt vuxna poser, som någon uppenbarligen lärt henne. Om hon har använts som spelpjäs i något spel hennes pappa och Rami haft så vågar jag inte ens föreställa mig vad den stackars flickan fått utstå...

Och när det stod på expressen om "deras brottsliga verksamhet", ganska tidigt, hur menade man då? Menar man att mordet är verksamheten eller snackar vi att de haft någon olaglig pågående business av något slag?

Så här stod det:
"Enligt åklagarens framställan begärs paret häktade på sannolika skäl misstänkta för mord den 30 april 2014 i Karlskrona.
Åklagaren gör gällande att de annars skulle kunna undanröja bevis eller på annat sätt försvåra utredningen, och att det finns risk för att de skulle kunna fortsätta sin brottsliga verksamhet."
http://www.expressen.se/kvallsposten/par-begars-haktat-for-mordet-pa-8-ariga-yara/

Problemet är att även spädbarn sminkas, jag har sett barnvagnar med arabiska mammor som tagit hål i ett åringars öron och ögonskugga och läppstift flera gånger, på tåg och bussar, det är helt sjukt och att ingen reagerar på detta beror på rasismrädsla.
Citera
2014-06-09, 21:31
Medlem
Bönans avatar
Har pappan åkt hem till sitt nu?
Citera
2014-06-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bönan
Har pappan åkt hem till sitt nu?

Så vitt jag begripit ville åklagarna ha honom kvar i Sverige. Hur länge vet jag inte. Antar att det finns många frågor dom vill ställa honom för att bringa klarhet kring Y.
Citera
2014-06-09, 22:07
Medlem
Såg ett reportage på tv om fallet och då stod en polis och letade fingeravtryck på balkongen. Ramlade flickan från balkongen? tycker mig ha läst det här nånstans.
Citera
2014-06-09, 22:08
Medlem
fasligts avatar
Sminkad var hon även i Gaza. Vet inte om det är brukligt att vuxensminka småflickor där. Någon annan som vet? Kan syftet vara att dölja blånader, sjuklig blekhet och liknande? Eller (hemska tanke) kanske för att marknadsföra på äktenskapsmarknaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in