2018-09-29, 22:45
Medlem
Tjyvass avatar
En vinterdagbok och Bécon-les-Bruyères och andra texter av Emmanuel Bove. Tyckte Mina vänner var en bra bok, så jag vill ha mer av hans författande.
Senast redigerad av Tjyvas 2018-09-29 kl. 22:56.
Citera
2018-10-03, 09:38
Medlem
Ördögs avatar
Några pockets från Adlibris.

Anthony Barnosky: End Game - Tipping Point for Planet Earth (2016)
Magnus Västerbro: Pestens år - Döden i Stockholm 1710 (2017)
Sverker Sörlin: Antropocen - En essä om människans tidsålder (2018)

Och under min Frankrike-tripp förra veckan skaffade jag lite reselektyr av en bouqiniste på torget i Troyes.

Jacqueline de Romilly: Dans le jardin des mots (2008)
Jacques Meyer: La vie quotidienne des soldats pendant la grande guerre (1967)

En bok med spirituella och lärda kåserier om det franska språket, och en gripande bok om soldaternas vardagsliv under första världskriget.
Citera
2018-10-04, 18:50
Medlem
Ördögs avatar
Jag hittade idag ett förstklassigt inbundet exemplar av

Robert Fisk: The Great War for Civilisation - The Conquest of the Middle East (2006)

för bara fyra euro på Gårdsbacka återvinningscentral.
Citera
2018-10-06, 22:52
Medlem
Rakiis avatar
Fanzinerad - Sabina Ostermark & Fredrik Kullman

Fick hem denna i veckan, liten pocketutgåva med diverse intervjuer med kända fanzineskapare som var aktiva mellan 1990-2005. Köpte den mest pga intervjuerna med Simon Gärdenfors, Henrik Bromander och David Liljemark som är tre serietecknare som jag gillar och respekterar mycket. Henrik Bromander är ju numera en "seriös författare" men man märkte redan om man läser hans magnum opus; serieromanen Smålands mörker att han besatt berättandes gåva. De andra intervjuerna får man väl se mera som extramaterial, var ju trots allt enbart pga dessa tre herrar jag nämnde som jag köpte boken, och att den var billig som fan.
Citera
2018-10-07, 11:12
Medlem
chessjamts avatar
Två böcker från CDON (Adlibris sortiment) och två från Book Depository.

The Forgotten Trinity av James R. White
More Than a Carpenter av Josh Mcdowell
The Will to Power av Friedrich Nietzsche, Penguin Classic
Tribe of Mentors av Tim Ferriss

Mjukband/pocket på alla fyra.

De två första var ett par böcker som nämndes i Jag sökte Allah och fann Jesus som jag blev väldigt intresserad av att läsa efteråt. Hade ett presentkort på CDON också så kunde få dem hyfsat billigt vilket gjorde det lättare att motivera köpet.
Orkar inte vänta på den svenska översättningen av Nietzsches Vilja till makt (som jag inte ens vet när den kommer att färdigställas) utan bestämde mig för att skaffa en engelsk version på den istället. Samt att jag därmed också utökar min Penguin Classic samling.
Jag gillar Tim Ferris tidigare bok Tools of Titans. Korta kapitel där man får lärdomar och intressanta anekdoter från olika människor som utmärkt sig inom sitt område. Tribe of Mentors ska tydligen likna den förra boken men personerna som ger sina levnadsvisdomar här ska tydligen inte ha förekommit på hans podcast som Tools of Titans nästan enbart består av. Förhoppningsvis blir det mycket nytt som man inte läst tidigare.
Citera
2018-10-09, 22:49
Medlem
Tjyvass avatar
Det blev några böcker från förlaget som har den vackraste utgivningen i hela landet. Oumbärligt för den som älskar rysk litteratur.

Moskva: Kufen i Moskva, Moskva i fara, Andrej Belyj
Masker, Andrej Belyj
I de utstöttas värld : en föredettas straffarbetares anteckningar, Pjotr Jakubovitj
Citera
2018-10-10, 21:16
Medlem
Ördögs avatar
Några godbitar från Emmaus' butik på Drumsö och från Galna dagar på Akademiska bokhandeln:

Liza Picard: Chaucer's People - Everyday Lives in Medieval England (2017)
Adam Zamoyski: Rites of Peace: The Fall of Napoleon and the Congress of Vienna (2007)
Viictor Hoving: Henrik Borgström - En storborgare i det gamla Helsingfors (1948)
Mika Waltari: I sovjetspionagets skugga (1942)
Örjan Berner: Härskarna i Kreml - från Gorbatjov till Putin (2014)
Mark Forsyth: A Short History of Drunkenness (2017)
Thomas Piketty: Kan vi rädda Europa? (2015)
Tom Hiney: Raymond Chandler - A Biography (1997)
Brian Cox & Andrew Cohen: Forces of Nature (2017)
Richard Dawkins: Science in the Soul - Selected Writings of a Passionate Rationalist (2017)

Jag kan även nämna ett par titlar från tråden om nyinköpta seriealbum:

Mort Walker: Mort Walker's Private Scrapbook - Celebrating a Life of Love and Laughter (2000)
Maria Reidelbach: Completely MAD - A History of the Comic Book and Magazine (1991)
Senast redigerad av Ördög 2018-10-10 kl. 21:20.
Citera
2018-10-11, 01:07
Medlem
GormDenGamles avatar
- ”Negerslafvarnes frihetshjälte” av Harriet Beecher Stowe. Översatt av Jean Fr. Rossander år 1900.
Bilder av Jenny Nyström.

- ”I fetischmannens spår: förr och nu i Kongo”, av G. Palmær år 1931.
Citera
2018-10-11, 01:34
Medlem
Kirk.Douglass avatar
John Steinbeck: The Pearl

Fick en 10% rabattkod från engelska Book Depository som jag använde mig, hastigt och spontant, så det blev endast 66 SEK för denna novell (alltid fri frakt där).
Citera
2018-10-11, 15:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt

De två första var ett par böcker som nämndes i Jag sökte Allah och fann Jesus som jag blev väldigt intresserad av att läsa efteråt. Hade ett presentkort på CDON också så kunde få dem hyfsat billigt vilket gjorde det lättare att motivera köpet.
Orkar inte vänta på den svenska översättningen av Nietzsches Vilja till makt (som jag inte ens vet när den kommer att färdigställas) utan bestämde mig för att skaffa en engelsk version på den istället. Samt att jag därmed också utökar min Penguin Classic samling.
Jag gillar Tim Ferris tidigare bok Tools of Titans. Korta kapitel där man får lärdomar och intressanta anekdoter från olika människor som utmärkt sig inom sitt område. Tribe of Mentors ska tydligen likna den förra boken men personerna som ger sina levnadsvisdomar här ska tydligen inte ha förekommit på hans podcast som Tools of Titans nästan enbart består av. Förhoppningsvis blir det mycket nytt som man inte läst tidigare.

Viljan till makt är en rätt bra bok tycker jag. Tyvärr är han väldigt mycket bättre på svenska än på engelska, dvs tyvärr för oss svenskar som ännu inte fått oss given den svenska översättningen av der Wille zur Macht. Enligt förlaget ska den komma "till hösten", men vi får se hur det blir med den saken. Jag har för mig att jag skrev några ord om boken ifråga i tråden här i litteraturforumet.
Citera
2018-10-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt

Tribes of mentors kommer dessvärre göra dig besviken. Det är enkom en sämre version av ToT. I förordet skriver han "how would X look if it were easy?" Problemet att han följde sin regel alltför mycket, och boken blev lidande.

A propos Nietzsche: viljan till makt är en svårtillgänglig bok. Själv föredrar jag Nietzsche mest som aforistiker i den glada vetenskapen, alltförmänskligt etc. Har inte fått en enda ingivelse eller aha-ögonblick än av boken, och då har jag läst kanske hälften. Men att läsa böcker handlar ju alltsomoftast om när man läser boken: man måste vara redo helt enkelt.

Användaren nedanför har dessutom rätt att Nietzsche blir sämre på engelska, varför vet jag inte. Detsamma gäller för övrigt Montaigne, Plutarkos och Platon, av någon outgrundlig anledning.
Citera
2018-10-12, 17:17
Medlem
InnesIs avatar
Jag inhandlade Det stora könsexperimentet: så uppnår vi riktig jämställdhet av David Eberhard för 198 kronor på Antikvariat August. 10 kronor mer än på Adlibris men jag gillar Antikvariat August och stödjer dem gärna lite extra. Förväntar mig en bok i stil med Simon Baron Cohens The Essential Difference fast kanske ännu mer populärvetenskaplig.

Citat:
Ursprungligen postat av DenSistaValsen
A propos Nietzsche: viljan till makt är en svårtillgänglig bok. Själv föredrar jag Nietzsche mest som aforistiker i den glada vetenskapen, alltförmänskligt etc. Har inte fått en enda ingivelse eller aha-ögonblick än av boken, och då har jag läst kanske hälften. Men att läsa böcker handlar ju alltsomoftast om när man läser boken: man måste vara redo helt enkelt.

Hur är det med den boken egentligen? Den är ju sammanställd efter hans död. Kan vi vara säkra på att detta är tankar som Nietzsche var bekväm med att publicera? Är det något i Viljan till Makt som starkt skiljer sig från det han skrev innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in