2014-05-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasla92
Gifta er så är problemet löst.

Fortfarande lång immigrations tid, vi har väl runt 70 000 syrier som väntar på att få komma in i Sverige som har förtur, mot vettiga ansökningar...
Citera
2014-05-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK89
När man ansöker har det inget att göra med bevis man bifogar, det är ren skitsnack. Då borde alla självklara fall beslutas fortare i så fall, det är också ren skitsnack. Människor som bott ihop och som är gifta får vänta i 11 månader (om detta inte höjs ytterliggare) däremot så får flickvänner/pojkvänner som inte ens bott ihop svar fortare. Det finns inget kösystem, det är en myt. Jag har försökt med allt, jag har tidigare påpekat att vi kan alla starta någon slags facebook grupp eller något som motsäger Migrationsverkets otydlighet samt deras psykisk torterande väntetider, för dom verkar just nu komma undan med väldigt mycket och ingen verkar vilja lyfta ett finger, åtminstone ingen på högre nivå.

Exakt! Vi bifogade också massor med bevis men har väntat i snart 12 månader.
Det är helt slumpmässigt hur länge man får vänta, jag har sagt det förr ett sjukt lotteri.
(Kan ju bara säga ett stort grattis till alla er som haft turen att slippa detta helvete, även om jag egentligen känner mig extremt bitter och avundsjuk)

Men vad kan man göra då? Enligt en jag pratade med på kundtjänst jobbas det väldigt mycket övertid redan för att hinna med alla ansökningar. Och rekrytering av nya handläggare sker löpande, men det tar tid att utbilda dessa innan de kan fatta självständiga beslut.
Det är väl på riksdagsnivå man får vända sig i så fall?
Samt media möjligtvis, typ kvällspressen kanske. Någon som har prövat det?

Tyvärr vill flera jag pratat med inte göra något "oanonymt" då de är rädda att det kan påverka deras ansökan negativt. Det tror jag ju inte skulle hända, men det är klart att det känns otryggt att bråka med någon som har ens framtid i sina händer.
Citera
2014-05-10, 12:25
Medlem
Har vänner som jobbar på andra avdelningar, som berättade för mig att i princip inget du gör kan påverka utfallet negativt. Det finns så starka regler kring besluten, så handläggaren har egentligen inte mycket att säga till om alls. De får absolut inte neka dig något för att de inte tycker om dig, det vore ju absurt.

Prata aldrig med kundtjänst. Ringde de för sista gången igår alltså, de kunde inte ens bekräfta en simpel sak. Be om numret till teamledare, enheten och enhetschefer och prata direkt med dem. De är de enda som kan påverka väntetiderna åt er. Det kan också vara lönt att prata med andra chefer i andra avdelningar och påpeka att något inte står rätt till, för de hör de av sig ibland till den enheten för att kolla. När du pratar med kundtjänst, vet inte ens din enhet om att du bryr dig eller att du har ringt. Kundtjänst är mer ett callcenter.

Sluta vänta snällt! Jag ångrar att vi väntade snällt ens i 7 månader. Det är INTE lönt att vara snäll mot dem.

Teamledare Magnus Karlsson i Solna, samt Ola Tranås, berättade för mig att ALLA webbansökningar kommer in i E3. Sen har de inte dokumenterat varför vissa fall tas ur det systemet. E3 står för elektroniskt och 3 månader. Alltså ska det gå såpass snabbt. Om man inte har ett komplicerat fall, alltså om de inte behöver samla mer information om ert fall osv, bryter de mot förvaltningslagen om de behåller er mer än 9 månader!

När man påpekar väntetiderna, börjar de prata i allmänhet om alla fall osv. Därför måste du styra tillbaka dem på spåret, och fråga om just DITT fall. Varför tar det så lång tid i just DITT fall?

De bör besvara alla dina frågor om ditt fall, eftersom du bör få en handläggare “omedelbart” enligt JO.
Citera
2014-05-10, 12:52
Medlem
purpleladys avatar
jag kan absolut tänka mig att gå ut med namn & bild i media! ring uppdrag granskning, ring kalla fakta, mittuppslag i Aftonbladet, hashtag på instagram...

harkelharkel, jag älskar dina inlägg!

ringde verkligen mitt sista samtal till kundtjänsten igår, samma person som förra gången, hon läste innantill direkt från hemsidan, och när jag till sist började gråta och återigen nämna dessa 7 veckor snabba ärenden som jag fått höra om, avbröt hon mig och skrek (ja, skrek); "nu tycker jag att du ska sluta nämna alla andra ärenden och koncentrera dig på ditt eget! det är som sagt olika MYNDIGHETER som har med ärenden att göra, därför tar det olika lång tid!!"

"men du sa ju för ett par minuter sedan att det inte handlar om vare sig hans eller min ekonomi, bostad, arbete eller liknande. du sa själv att det bara är vårt förhållande som granskas? så vad är det för myndighet som behövs för att kolla ett kärleksförhållande?"

".... (tystnad).... jag ser här att ni har fått en handläggare. så det är ju positivt"

luktade begraven hund. och som sagt, jag fick ju handläggarens uppgifter men sen nämnde ni ju här att det möjligen bara är en assistent. kan mycket väl vara så, ett sätt för den där telefonisten att få tyst på mig.
hann inte ringa tillbaka och kolla om huruvida det stämde , pga mitt arbete. nu är det helg och jag är så fruktansvärt frustrerad och förbannad.

man nästan finner sig i att "jaha, vi fick inte vara med i systemet".. sen blir man bara så otroligt fruktansvärt förbannad och ledsen. det här är sjukt! SJUKT! jag brukar nämna vissa snabba ärenden för min pojkvän för att peppa honom. eller jag brukade, innan den här satans skandalen uppdagades för mig. skulle jag nämna det för honom hade han blivit knäckt. som jag. jag dagdrömde om att få se honom här i sommar, men "väntetiden" gjorde att jag istället började hoppas på åtminstone julafton. nu när jag vet att det bara tar ett par veckor för vissa, att era partners säkerligen är här på midsommarafton (ja, jag tar högtider som exempel).. är jag bara fullständigt förbannad och drar mig inte det minsta för att höja min röst. jag väntar inte på ett par beställda skor med sen leverans. jag väntar på min POJKVÄN, min andra hälft, den människa jag vill dela mitt liv med. jag HATAR detta. det förstör mig.

ursäkta eventuella slarv i texten, skriver från mobilen.
återigen, tack harkelharkel. du är min pepp!
Citera
2014-05-10, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK89
Precis det jag har gjort, men skillnaden mellan oss två är att jag och min fru väntat i ett halvt år nu och inte fått en handläggare, dessutom har jag till och med bifogat personbevis från skatteverket och fått oss registrerade gifta här i Sverige. Vad i helvete är detta för jävla barnlek som förrigår hos Migrationsverket, de kan ju inte ärligt talat göra så här mot oss. De särbehandlar folk genom att handlägga vissa snabbare än andra, jag är glad för din skull men innerst inne är jag jävligt förbannad på hur du lyckats få svar så fort medans andra gått runt deprimerade inklusive mig och får kämpa för att hålla humöret uppe under dagarna. Det är inte ditt fel, du har skickat in en ansökan och fått ett svar men att de fortsätter säga att dessa 11 månader gäller alla är ren skitsnack och det finns så mycket bevis som talar emot detta försvars argument de rabblar upp åter och återigen.
Håller med.
ringer och ringer och får bara svar att linjen är full försök senare, i månader.
Vi är inne på våran andra intervju nu, då vi fick avslag pga
att det var en sekreterare i hans hemland som gjorde intervjun som inte
hade en aning om sverige , Då ha berättade att vi vart tillsmmans till öland, då hon
naturlitvis aldrig hört talas om öland och skrev fel på det och massa annat som mina
barns namn osv....
Jag kontakta omg ambassaden och han fick snabbt en ny intervju , men nu menar
dom att eftersom detta är en helt ny intervju , måste den även räknas så på handläggningstiden
som är 16 månader.
Han åkte till baka till sitt hemland för att han ville leva på ett normalt sett , med mig här och inte
gömma sig för polis och migration, han åkte 8 nov 12 och vi väntar ännu.
Har ett ex på en sjuk grej , En tunisisk tjej åker ner till sitt hemland och roar sig och
blir gravid 4 månader senare var han här ,utan att någonsin satt sin fot här förrut..
Medan jag är svensk och betala skatt i över 30 år,
Har ingen alls på migtv att prata med tack vare deras telefon svare hela tiden,,
Hur gör man ??
mvh Sofia
Citera
2014-05-10, 17:18
Medlem
Håller med Harkelharkel - Strunta i kundtjänst. Ta istället reda på vilket kontor ert ärende ligger hos och sök personer där - Teamledare, handläggare eller enhetschef. Kundtjänst har ingen information om de individuella ärendena och kan inte påverka dem. De kan endast upprepa det som står på hemsidan - information som för övrigt inte är korrekt.

Beträffande E3 verkar det väldigt godtyckligt vilka som får vara kvar där och vad som "plockas ut". Tycker också det är en fruktansvärd "bestraffning" att tvinga folk att vänta i 11 månader istället för 3 bara för att någon liten småsak kanske blev fel i ansökan.

Man hinner ju ansöka och få avslag 3 gånger om inom E3 på samma tid som ett "vanligt" ärende tar. Det är alltså värre att åka ur E3 än att få avslag, vilket inte alls känns rättssäkert då de inte kan motivera varför man åker ur E3.
Senast redigerad av Sansmoral 2014-05-10 kl. 17:24.
Citera
2014-05-10, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sansmoral
Håller med Harkelharkel - Strunta i kundtjänst. Ta istället reda på vilket kontor ert ärende ligger hos och sök personer där - Teamledare, handläggare eller enhetschef. Kundtjänst har ingen information om de individuella ärendena och kan inte påverka dem. De kan endast upprepa det som står på hemsidan - information som för övrigt inte är korrekt.

Beträffande E3 verkar det väldigt godtyckligt vilka som får vara kvar där och vad som "plockas ut". Tycker också det är en fruktansvärd "bestraffning" att tvinga folk att vänta i 11 månader istället för 3 bara för att någon liten småsak kanske blev fel i ansökan.

Man hinner ju ansöka och få avslag 3 gånger om inom E3 på samma tid som ett "vanligt" ärende tar. Det är alltså värre att åka ur E3 än att få avslag, vilket inte alls känns rättssäkert då de inte kan motivera varför man åker ur E3.

Kan någon utförligt förklara vad en E3 är? Har inte hört om detta förut!
Nu är det några veckor kvar till min killes intervju, och jag kommer att åka till honom om 50 dagar, men ovissheten som alla är i är inge vidare! Har inte ringt till Mig på länge nu, för att det känns som det är ingen ide förrän efter intervjun är gjord! Dom ger ju inga svar direkt!
Citera
2014-05-11, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxox
Kan någon utförligt förklara vad en E3 är? Har inte hört om detta förut!
Nu är det några veckor kvar till min killes intervju, och jag kommer att åka till honom om 50 dagar, men ovissheten som alla är i är inge vidare! Har inte ringt till Mig på länge nu, för att det känns som det är ingen ide förrän efter intervjun är gjord! Dom ger ju inga svar direkt!

Såhär står det i ett annat forum om E3:

Hantering av Migrationsverkets ärenden om uppehållstillstånd.
Migrationsverket har låtit informera oss om uppehållstillstånd inom deras nya pilotprojekt som kallas för E3. Projektet innebär att Migrationsverket strävar efter att hålla alla nyinkomna webbansökningar inom det nya systemet E3.

Om kompletteringar behöver göras med sökanden eller anknytningspersonen i Sverige, tas ärendet ur det nya systemet och handläggs enligt den gamla ordningen.

Det är därför av extrem vikt (för den sökande/anknytningspersonen själva) att ansökningarna/ referenssvaren är utförligt ifyllda. Annars kan handläggningstiden förlängas eftersom en komplettering behöver göras (detta kan även gälla i fall när sökandes pass har kort giltighetstid eller om de inte i förväg hunnit registrera sitt äktenskap i Sverige).

Tänk på att fylla i ansökan på ett utförligt sätt när webbansökan ska lämnas in. Att skriva ett par tre rader kan anses vara i kortaste laget för att Migrationsverket ska kunna bedöma seriositeten i förhållandet men å andra sidan behövs inte heller någon novell utan lagom är bäst.

Med vänlig hälsning Thaikonsult
Citera
2014-05-11, 15:18
Medlem
Hej!

Va roligt och läsa er diskussion.
Jag har gift mig för 2 år sedan med min fru som bor utomlands. Vi sökte UT till min fru och väntar fortfarande på besked.
Vi har väntat mer än 12 månader nu utan att få besked (MED WEBBANSÖKAN). Ringde teamledaren för 1 månad sen och hon sa samma sak som varje samtal (Du står i kön och väntar på en handläggare)
Så förbannad har man aldrig blivit !!!!!!!!!!!!!
Vet inte vad jag kan göra nu, kan någon hjälpa mig ???
Citera
2014-05-11, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-20
Hej!

Va roligt och läsa er diskussion.
Jag har gift mig för 2 år sedan med min fru som bor utomlands. Vi sökte UT till min fru och väntar fortfarande på besked.
Vi har väntat mer än 12 månader nu utan att få besked (MED WEBBANSÖKAN). Ringde teamledaren för 1 månad sen och hon sa samma sak som varje samtal (Du står i kön och väntar på en handläggare)
Så förbannad har man aldrig blivit !!!!!!!!!!!!!
Vet inte vad jag kan göra nu, kan någon hjälpa mig ???

12 månader för webb? Vilken enhet ligger det hos? Fortsätt kämpa säger jag bara. Enligt utlänningsförordningen får det max ta 9 månader medan Migrationsverket fortfarande har i sitt uppdrag att klara av ärendena på max 6 månader. Väntetiden enligt hemsidan är 11 månader. Ni har passerat samtliga dessa väntetider så det finns inget som motiverar att ni ska behöva vänta en dag till. De kan heller inte argumentera för att just ert ärende kanske är komplicerat och kan ta längre tid, eftersom ni inte fått handläggare och därmed har ingen tittat på ärendet än för att kunna avgöra det.
Citera
2014-05-11, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sansmoral
12 månader för webb? Vilken enhet ligger det hos? Fortsätt kämpa säger jag bara. Enligt utlänningsförordningen får det max ta 9 månader medan Migrationsverket fortfarande har i sitt uppdrag att klara av ärendena på max 6 månader. Väntetiden enligt hemsidan är 11 månader. Ni har passerat samtliga dessa väntetider så det finns inget som motiverar att ni ska behöva vänta en dag till. De kan heller inte argumentera för att just ert ärende kanske är komplicerat och kan ta längre tid, eftersom ni inte fått handläggare och därmed har ingen tittat på ärendet än för att kunna avgöra det.
vårt ärende ligger i Norrköping. och det är INTE alls komplicerat. Jag har även bifogat mitt personbevis som visar (civilstånd samt min frus namn).
Tänker bara ringa och skrika på dom, trots att jag gjorde det innan
Citera
2014-05-11, 16:47
Medlem
Några andra förslag som kan hjälpa mig nu ?
Vad tror ni !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in