2014-05-09, 13:43
Medlem
Jag fick precis svar att vårt ärende ligger i Solna och väntar på handläggare, är det någon som har erfarenhet därifrån?
Citera
2014-05-09, 15:25
Medlem
Japp, vårt ärende ligger i Solna. Teamledare är Magnus Karlsson, som jag varit i kontakt med. Han är deadbeat. Det finns också Pernilla Granberg. Enhetschef är Carl Ingels. Assistenter inkluderar Nima Akbari, Homa Farzam och Mina Bostaman. Du är rätt så körd om du hamnar i Solna. Det gick heller inte för oss att flytta ärendet, eftersom de endast var villiga att göra det om de behövde intervjua mig, vilket de inte behöver.
Citera
2014-05-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harkelharkel
Japp, vårt ärende ligger i Solna. Teamledare är Magnus Karlsson, som jag varit i kontakt med. Han är deadbeat. Det finns också Pernilla Granberg. Enhetschef är Carl Ingels. Assistenter inkluderar Nima Akbari, Homa Farzam och Mina Bostaman. Du är rätt så körd om du hamnar i Solna. Det gick heller inte för oss att flytta ärendet, eftersom de endast var villiga att göra det om de behövde intervjua mig, vilket de inte behöver.

Usch Misstänkte att det var den värsta enheten att hamna på efter allt man läst här. Det står att alla kan ansöka om förtur om,

•finns ömmande omständigheter

•är viktigt att du får uppehållstillstånd eller resehandling vid en viss tidpunkt.

Jag ringde kundtjäns för att få svar på vad exakt det här betyder. Det kunde hon inte svara på, hon kunde inte ge ett enda exampel på vad det är dom menar.

Vi bifogade massor med PDF-filer i ansökan med bilder, flygbiljetter osv. På intervjun ville de inte ens ha originalen, de sa att allt är tipp topp och han egentligen bara behövde komma för kort och fingeravtryck... Intervjun var i början av Februari.
Jag ska ringa till Solna på Måndag. Tack för informationen Då vet jag vilka jag ska försöka undvika.
Hur länge har du väntat? Vi ansökte 26e Oktober så är iof bara inne på 6.5 månader. Men det är trist att man inte ens kan få en vettig status eller ungefärlig väntetid....
Citera
2014-05-09, 16:05
Medlem
Vi fick handläggare idag! Vet inte om det var för att jag är såpass jobbig
Kan vara att de bara satte dit ett namn för att slippa mig.

Vi ansökte 7:e Okt. Om det tas i tur och ordning, borde ni ju få handläggare rätt snart isåfall.

Förtur är rätt svårt. Man måste ligga på dödsbädden, ha krig i sitt land eller vara gravid. Vi ansökte förut eftersom min man har kommit in på masterutbildning här, men det blev avslaget.
Citera
2014-05-09, 18:53
Medlem
Citat:

Vi ansökte 7:e Okt. Om det tas i tur och ordning, borde ni ju få handläggare rätt snart isåfall.

Förtur är rätt svårt. Man måste ligga på dödsbädden, ha krig i sitt land eller vara gravid. Vi ansökte förut eftersom min man har kommit in på masterutbildning här, men det blev avslaget.

Vad roligt Grattis! Hoppas att ni får det snart. Berätta gärna om hur det går.
Fick lite mer hopp nu, hoppas att turordningen stämmer, då kanske vi kan få en handläggare om en månad Du gjorde precis min dag lite bättre
Citera
2014-05-09, 19:36
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ida99
Vad roligt Grattis! Hoppas att ni får det snart. Berätta gärna om hur det går.
Fick lite mer hopp nu, hoppas att turordningen stämmer, då kanske vi kan få en handläggare om en månad Du gjorde precis min dag lite bättre

Kul för er! Hoppas det går fort nu då!
Men.....Turordningen ger jag däremot inte mycket för, då min pojkvän å jag väntat i 9,5 månader idag. UTAN att ha blivit tilldelade handläggare. Vårt ärende ligger i Norrköping.
Vad gäller jobbig så är nog jag en plåga för dem med. Ställt dem mot väggen angående varför vi inte hamnade i E3 osv (ca 3-4 månader sedan) blev satt på vänta för tanten i telefon inte visste vad hon skulle svara...kom sedan en kollega till henne och tog över samtalet...så antagligen har de petat in vårt ärende längst ner nånstans som straff...
Citera
2014-05-09, 20:41
Medlem
lisasjdins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purplelady
En sak till... rätta mig om jag har fel,
men det verkar som att alla ni lyckosamma som nu får beslut efter typ 7 veckors "väntan" har en sak gemensamt; efter er webbansökan får ni ett mail om att komplettera med 5 bilder.

Känner inte igen det överhuvudtaget, då vi bifogade allt material i samband med själva ansökan, direkt på webben.
Känns som att det där mailet är ett tecken på att ni har hamnat i MiV:s underbara lotteri där väntetiden inte alls är 11 månader utan istället näst intill obefintlig. Hurra för er. Och ja, jag är fruktansvärt bitter. Med all rätt.

Vi fick inget sådant och jag bifogade bara ett foto av mitt pass i vår webbansökan.
sedan tog min pojkvän med sig lite bilder och annat på sin intervju.
Citera
2014-05-09, 20:51
Medlem
lisasjdins avatar
jag diskuterade detta med min pappa idag. Han hade faktiskt en "vettig" ide om varför väntetider kan vara så olika och varför de verkar som att de ej tas i turordning.

Skulle de kunna vara så att de faktiskt tas i turordning men att de för vissa länder är svårare att bekräfta personuppgifter osv på personen som söker uppehållstillståndet, och att de då under tiden mig.verket väntar på svar är så att den "handläggaren/assistenten" tar nästa ärende och börjar på de?

Att de alltså är mycket upp till hemlandet osv att de tar lång tid.

Jag tyckte de lät ganska vettigt, jag har ej tänkt på de själv.

Eller är de någon som har belägg för att de inte är så?
Citera
2014-05-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisasjdin
jag diskuterade detta med min pappa idag. Han hade faktiskt en "vettig" ide om varför väntetider kan vara så olika och varför de verkar som att de ej tas i turordning.

Skulle de kunna vara så att de faktiskt tas i turordning men att de för vissa länder är svårare att bekräfta personuppgifter osv på personen som söker uppehållstillståndet, och att de då under tiden mig.verket väntar på svar är så att den "handläggaren/assistenten" tar nästa ärende och börjar på de?

Att de alltså är mycket upp till hemlandet osv att de tar lång tid.

Jag tyckte de lät ganska vettigt, jag har ej tänkt på de själv.

Eller är de någon som har belägg för att de inte är så?

Har också funderat i de banorna, om organisationen i länderna de sökande söker ifrån, men det stämmer ändå inte... Kan ju bara som exempel ta att min pojkvän har PUT i EU-land, vilket i sin tur borde "förenkla" bevisningen om vem han är, att han inte "tjänar" nåt på att komma till Sverige (bara lilla jag som är "vinsten") osv...han har ju biometriskt id samt körkort från det landet, så en endaste slagning i datorn så är ju allt där. Han blev dessutom kallad till intervju 3 veckor efter att vi sökt, så det var inget söl från deras sida. Fyra veckor efter att vi ansökt så var intervjun klar och hela ärendet på MIG i Norrköping och där har det legat sedan dess....
Citera
2014-05-09, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suselisan
Jag lider verkligen med er alla som väntar men det är inget skämt.. Vet inte hur alla andra ärenden ser ut men i vårt fall så skickade vi webbansökan o bifogade extremt mycket bevis o kompletterade inte med något på intervjun eller i efterhand så vet inte om det kan vara därför.

När man ansöker har det inget att göra med bevis man bifogar, det är ren skitsnack. Då borde alla självklara fall beslutas fortare i så fall, det är också ren skitsnack. Människor som bott ihop och som är gifta får vänta i 11 månader (om detta inte höjs ytterliggare) däremot så får flickvänner/pojkvänner som inte ens bott ihop svar fortare. Det finns inget kösystem, det är en myt. Jag har försökt med allt, jag har tidigare påpekat att vi kan alla starta någon slags facebook grupp eller något som motsäger Migrationsverkets otydlighet samt deras psykisk torterande väntetider, för dom verkar just nu komma undan med väldigt mycket och ingen verkar vilja lyfta ett finger, åtminstone ingen på högre nivå.
Citera
2014-05-09, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purplelady
(Sorry för min avundsjuka, missunsamma ton. Riktar den mot MiV. Det är deras arbetssätt som är ett stort skämt, det hade inte accepteras på någon annan arbetsplats vad jag kan tänka mig, allt från tingsrätter, försäkringskassan till korvkiosker..)

Vi har fått en handläggare fick jag veta nu när jag ringde kundtjänst. Bra tecken? Stort steg, eller bara sk samma? Har namn och andra uppgifter. Ska man maila? Ringa? Hålla låg profil eller försöka starta någon slags kontakt? Har ju förstått att vi inte fick turen att hamna i det sk E3, men om man har fått en handläggare borde det väl inte behövas ytterligare 7 månaders väntan på beslut (har väntat i 4)?

Ring och visa att du bryr dig och vill ha svar ganska fort
Senast redigerad av SK89 2014-05-10 kl. 00:06.
Citera
2014-05-10, 01:33
Medlem
Allt sker i sinom tid, tror jag! Just nu är man ju luckrad på något sätt tyvärr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in